Zahrajte si zrušenou hru s Daredevilem

Zahrajte si zrušenou hru s Daredevilem

Vývojář se podělil o 20 let starý prototyp. Titul byl téměř hotov, Marvel ho však neschválil

Zdroj: Encore / Marvel
6. 11. 2023

Superhrdinům se daří i ve hrách, zvláště dnes, ale ne vždy měli na růžích ustláno. Zatímco internetem koluje fáma o možném DLC s Daredevilem pro Spider-Mana 2, objevil se zčistajasna prototyp téměř hotové, ovšem zrušené hry z let 2003 a 2004. Herní Daredevil měl následovat film z roku 2003 s Benem Affleckem v hlavní roli a mířil na PC, PlayStation 2 a Xbox. V závěru vývoje a těsně před jeho dokončením však byla hra smetena ze stolu kvůli táhlým problémům a slehla se po ní zem. Zázraky se ovšem nedějí jen o Vánocích, nýbrž i o Halloweenu. Komunita The Hidden Palace, jež se věnuje právě starým nebo hůře či vůbec nedostupným hrám a pracuje na jejich zachování na věčné časy, přišla s velkým překvapením, když přání hezkého Halloweenu doplnilo zveřejnění hratelného prototypu.

Daredevil: The Man Without Fear byla/je akční hra z pohledu třetí osoby založená na stejnojmenném komiksu od společnosti Marvel. Vedle ústředního hrdiny nevidomého Matta Murdocka alias Daredevila ve hře vystupují i další postavy známé z předlohy, děj hry nicméně nebyl přímou adaptací, ale novým příběhem částečně založeným na komiksu Elektra Lives Again. Vše začíná tím, že Daredevilův úhlavní nepřítel Kingpin byl zavražděn a ve městě se rozpoutá válka gangů. Do toho je unesen přítel hlavního hrdiny Foggy Nelson, takže se Daredevil spojí s Elektrou, aby jej zachránili a zároveň se vypořádali s nastalou vlnou zločinu. Vše je ale ve výsledku mnohem složitější.

Do vývoje se pustilo poměrně malé a víceméně neznámé studio 5000ft sídlící v nevadském Renu, které v roce 2001 pracovalo na hrách Army Men: World War – Team Assault a Army Men: Green Rogue. Oba tituly vydávala již podstatně známější společnost The 3DO Company, která za sebou měla sice neúspěch v podobě stejnojmenné konzole 3DO, ale také počátek veleúspěšné série Might and Magic. Studio se po dokončení portů pro PlayStation dalo dohromady se společností Encore, která tehdy zakoupila licence na několik hrdinů ze světa Marvelu, vedle Daredevila mělo jít i o Kapitána Ameriku. Původně nebylo v plánu vytvořit velkou hru, čemuž odpovídal i menší rozpočet, ale spíše jakousi sbírku střípků důležitých okamžiků v Daredevilově historii bojovníka se zločinem. Nakonec se vývojáři rozhodli rozsah zvětšit na základě informace, že se připravuje již zmíněná filmová adaptace. A to byla jedna z mnoha chyb.

Trocha historie

První měsíce vývoje měly probíhat dobře, ale poté se začalo kupit stále více problémů, které hře přitížily a nakonec ji zcela srazily. Hra byla představena a dodnes se uchovalo pár záznamů, z nichž jsme si mohli hru prohlédnout a udělat si alespoň částečnou představu o její hratelnosti, ale to bylo zhruba vše. Tedy až doteď. Původní koncept, na němž pracoval menší tým, byl Marvelem schválen, což bylo pochopitelně naprostým základem celé práce. Hra se měla odehrávat v otevřeném světě, Daredevil by bojoval s nepřáteli podobně jako Spider-Man, zatímco by využíval svých smyslů a soustředil se na slabiny nepřátel.

Vydání hry bylo plánováno na rok 2003, přesněji právě v době, kdy měl do kin vstoupit film, což se jevilo jako ideální načasování, ale na základě toho začalo docházet vedle rozšiřování obsahu i k velkým změnám, a to i v základním konceptu. Hra navíc původně měla vyjít jen na PlayStationu 2, ale s většími ambicemi se seznam platforem rozšířil o zmiňované PC a Xbox. Kromě Marvelu museli vývojáři se hrou projít tradičně i certifikací na konzolích, přičemž v počátcích Xboxu zastával Microsoft uvolněnější přístup, a tak zde nemělo dojít k žádným problémům, nicméně Sony se začala do projektu vměšovat a měla požadovat zařazení různých experimentálních mechanismů nebo beat ‚em up prvky, s čímž ovšem nesouhlasil Marvel, a proto došlo k rozporům.

Dalším problémem se stal engine, který byl interně vyvíjen na základech RenderWaru od Criterionu, aby za něj nemusela společnost Encore platit licenční poplatky. Nakonec se však ukázalo, že tento nový engine není vhodný pro jeden z důležitých mechanismů hry, tzv. Shadow World, který byl v podstatě dalším smyslem a sloužil k vycítění strachu nepřátel nebo zdrojů tepla a dalších. Ačkoli se hra předtím začala rozšiřovat, s přibývajícími problémy se začalo pro změnu škrtat. Z otevřeného světa se stala lineární beat ‚em up akce, čímž nepochybně potěšili vývojáři Sony, ale jak se měnily a zmenšovaly úrovně, přestávaly některé části hry i mechaniky fungovat. Někteří si navíc stěžovali na tým stojící za enginem, že přebírá kontrolu nad enginem, a vnitřní spory zahrnovaly i obviňování z užívání drog. Vydání v únoru 2003, kdy byl uveden i film, se nestihlo, stejně tak pozdější termíny. Mezitím studio opustila řada vývojářů, ale i přesto měla hra být ve stavu, který by umožňoval vydání. A proč hra nakonec nevyšla, když byla dokončení nadosah? V samém závěru ji Marvel neschválil, protože nezapadala do jejich vize a naopak se shodovala s tou, kterou měli v Sony, což se společnosti nelíbilo. Takový byl konec herního Daredevila.

Born Again?

Jenže Daredevila není zrovna snadné zabít, jak dokazuje i jeho herní podoba, na jeho znovuzrození jsme však museli čekat téměř 20 let. Pokud tedy nebudeme počítat jinou stejnojmennou hru rovněž od Encore, za níž však stalo studio Griptonite Games a vyšla v roce 2003 pro Game Boy Advance. Anebo třeba Daredevilovu účast v bojovce Marvel Nemesis: Rise of the Imperfects z roku 2005. Ale ty teď nechme stranou, jelikož se nyní můžeme skutečně soustředit na titul The Man Without Fear. Jak už bylo zmíněno, po internetu nalezneme videa z dob minulých včetně trailerů, přičemž některé záznamy dal v roce 2016 dohromady projekt Unseen64 zabývající se videoherní historií, s dalšími pak přišel v roce 2020 kanál PtoPOnline a mělo jít o záběry z verze, jež má dokonce pocházet až z července 2003.

Nově dostupný prototyp verze pro PlayStation 2 je o něco starší, konkrétně je datován k 22. březnu 2004, a The Hidden Palace jej obdrželo od uživatele Casuallynoted a jednoho z někdejších vývojářů, který zůstal v anonymitě. Kopie hry byla vypálena na CD a s chybami, které se však měly postihnout jen kraje disku a nepoškodit nic důležitého. Kvůli chybějícím datům pro PlayStation 2 bylo nutné vypracovat nový způsob, jak hru dnes spustit, o což se postaral uživatel SolidSnake11. Hra je v této podobě hratelná a dalo by se říct, že skoro představuje finální produkt, ačkoli se objevuje problém s pádem po první kapitole a stejně tak celá řada nejrůznějších chyb, na jejichž opravu už nedošlo. Součástí je samotný příběh, komiksové vsuvky, hudba i dabing, ale naopak chybí například závěrečné titulky, které jsou vyvedeny pouze jako placeholder.

Pokud vám nestačí jen videa a rádi byste si tento nalezený kousek sami vyzkoušeli, najdete jej dostupný ke stažení přímo na stránkách The Hidden Palace.

Nahlásit chybu v článku

1

Napsat komentář

Další články
Nahoru