Forza Motorsport, Microsoft, Recenze Forza Motorsport

Forza Motorsport

Série se nevrací jen ke svým kořenům, ale také k začátku závodních her jako takových

Zdroj: Microsoft
4. 10. 2023
Název: Forza Motorsport Vývojář: Vydavatel: Platformy: , Recenzovaná verze: Xbox Series S | X Žánr: Datum vydání: 10. 10. 2023

Forza Motorsport je odjakživa starší a serióznější sourozenec rozverné sandboxové arkády Forza Horizon. Ještě aby ne, právě původní Forza vytáhla do boje proti japonské Godzille v podobě Gran Turisma a dá se říci, že ji v mnohém v průběhu času překonala, a to nejenom na americkém trhu. Během let se však identita závodního simulátoru rozmělnila a vedení převzal mladší Horizon od britských Playground Games, který pro změnu redefinoval koncept závodních arkád s otevřeným světem. S rokem 2023 se váhy opět vyrovnávají, virtuální mechanici totiž ze stájí vytahují omlazenou a restartovanou Forzu Motorsport, která si vzala za cíl osvěžit zažitá pravidla okruhového ježdění a zlehka se vrátit ke svým kořenům!

Příběh amatéra

Segmentace závodních simulací je ošemetná, ale nezbytná věc, která se hodí na debatu někde u piva a beztak většinou skončí pošramocenými vztahy nebo vymláceným chrupem. Usnadněme si život a rozdělme žánr do dvou skupin. Na hardcore simulátory s neúprosným jízdním modelem a striktními pravidly, které můžete hrát jen když snídáte černé kafe bez cukru s dvěma cígama, na jehož závěru do sebe nalejete i centimetrovou vrstvu lógru. A pak jsou tu polo simulace, které vábí širší publikum a hrany autenticity obrušují volnější kariérou, výpravným pozlátkem a milosrdnějším jízdním modelem. Forza Motorsport, podobě jako Gran Turismo, patří do toho druhého hrníčku a když jsme se bavili o návratu ke kořenům, co to v případě Forzy vlastně znamená?

V první řadě je to strukturovaná kampaň zaměřená na budování zkušeností a postupný růst od klubového bláznění až do vrcholných tříd vytrvalostního okruhového závodění. Je to právě pocit postupu a růstu, se kterým závodní tituly poslední dekády nejvíce soupeří. Je standardem, že moderní závody launchují se stovkami aut, ale nevyužívají je efektivně a jejich využití nechávají na hráčích. Právě strukturovaný kariérní režim je jednou z největších novinek a příkladný návrat ke kořenům, který z vás udělá závodníka a současně dá smysl stovkám aut dostupných v základní hře. První sdělení hry je jednoduché, vyberte si startovní auto a postupně z něj udělejte sportovní speciál. Je libo Impreza nebo snad Mustang? Jakmile otočíte klíčkem, můžete se vrhnout do úvodního turnaje, který vás naučí vylepšovat vozy pomocí zbrusu nového systému úprav a ihned vám vytyčí krátkodobé i dlouhodobé cíle.

Základní obsah turnajů si skvěle hraje s reálnými archetypy a zazávodíte si tak v typických kulisách japonských sporťáků, amerických svalnatců nebo evropských hatchbacků.

Kariérní režim tvoří pomyslnou páteř hry, je to první místo, kde si ozkoušíte upravený jízdní model, dynamické střídání dne a noci a také překopanou umělou inteligenci. Základní obsah turnajů si skvěle hraje s reálnými archetypy a zazávodíte si tak v typických kulisách japonských sporťáků, amerických svalnatců nebo evropských hatchbacků. Forza si ale bere na paškál celou řadu jiných soutěží, zahrnujících například závody sportovních GTček, tovární turnaj MX-5 nebo válčení s pětidveřovými německými supersedany. O restartované Forze se vývojáři vyjadřovali jako o moderní závodní platformě, ale co si pod tím může náruživý zákazník představit? Je to v první řadě obsah, který se bude za běhu rozrůstat a už v den vydání si můžete všimnout hlavní kategorie, kde se odpočítává čas k odemčení nových závodních turnajů, které mají po vydání hry přibývat hojně i bez velkých updatů aplikace.

Zbyňovo tuningový koutek

A zatímco se základní kariéra zaměřuje zejména na silniční auta a jejich konverzi pro traťové použití, teprve až pozdní část (ke které můžete samozřejmě přeskočit mnohem dříve) vás prožene ostrými závoďáky. Aby systém progrese fungoval, tvůrci sáhli nejenom na rozložení závodů, ale také na ekonomiku a systém vylepšování aut. Za vyhrávání nadále získáváte peníze, na tom se nic nemění. Radikálně se ovšem scvrkly možnosti, za co těžce vyježděnou krupici utratit. Kupovat už totiž můžete pouze auta, nové díly a vylepšení sporťáků odemykáte vlastní měnou, která může být pro mnohé hráče částečně kontroverzní. Každé auto má relativně unikátní výběr vylepšení, které na něj můžete navěsit. K dispozici máte tradiční možnost úpravy motoru a pohonného ústrojí celkově, podvozku, brzd, ale třeba i aerodynamiky a hned několika podúrovní těchto kategorií.

Kreativita i soupeření

Nová Forza se nevzdává tradičních režimů, na které jste zvyklí z minulosti. Editor polepení a grafiky se opět vrací i s možností sdílení výtvorů a výrazně posílily i všechny online režimy. Mezi tradičními místnostmi najdete hodnocený režim vypsaných šampionátů v pravidelné rotaci a samozřejmě aplikovaný systém ratingu závodníků a penalizací. Právě tlak na maximální výkon nejlépe využije nové možnosti vylepšování aut.

Když si porovnáte dvě aute ve stejné třídě, výběr jejich vylepšení se může lišit v kategoriích i jednotlivých produktech v těchto skupinách. Výsledkem je pak mnohem logičtější a vybalancovanější konfigurace strojů a méně dochází k bizarním kreacím, kdy jeden stroj radikálně vyniká nad ostatními, což se pak hodí zejména v multiplayerových režimech, kde uvidíte mnohem rozmanitější pole aut. Podobné balancování je nepochybně vývojářsky náročné, a tak je otázkou, kolik času tvůrcům zabere vybalancování změn s každým rozšířením obsahu. Mnohem zajímavější je ovšem systém omezení a progrese v rámci jednotlivých závodů a automobilů. Radikální novinkou je totiž systém levelování aut, kde kroužením po okruhu, předjížděním a efektivním dodržováním jízdních stop získáváte zkušenosti, pomocí nichž posouváte jednotlivá vozidla na další úrovně. Právě tudy pak vede cesta k zisku tzv. Car Points (CP), které vám dovolují auto ověšovat efektivnějšími vylepšeními.

V praxi to tím pádem funguje tak, že nový stroj má k dispozici pouze několik základních úprav a zbytek si musíte odemknout aktivním používáním a závoděním v jakémkoliv režimu dostupném napříč hrou. Chcete-li odemknout všechna vylepšení, budete muset s autem strávit několik hodin na trati. To má několik zásadních efektů na nás hráče. Zaprvé, mnohem snáz si vybudujete k autu vztah, čímž posilujete i jeho virtuální hodnotu. Hra vám tím vytváří řadu krátkodobých cílů, ke kterým se můžete upnout, a i jedna rychlá večerní seance v podobě dvou závodů vám dodá pocit zadostiučinění, protože obvykle získáte dva až tři levely během jediného závodu. Navzdory pochopitelným designovým rozhodnutím jde ovšem o potenciální dlouhodobý problém.

Komplexní nátura nenápadných závodů

Zaprvé, autenticita jde stranou, pokud chcete v praktickém životě závodit, potřebujete v první řadě peníze. Za druhé, pokud nekupujete auta jako brunejský sultán, budete sedět na hromadě peněz a nebudete vědět, co s nimi. Za třetí, co se kompetitivního hraní týká, budete chtít mít pravděpodobně přístup k vylepšení a tím pádem i ladění aut okamžitě a bez čekání na vyježděné kilometry. Progrese podmíněná závoděním má povětšinou pozitivní dopady, ale není za všech okolností praktická. Zejména při hraní kampaně vás ovšem bude učit optimalizovat auta, protože se kvůli limitům zkrátka musíte rozhodovat, jakým směrem ve vylepšování se vydáte a je krásně vidět, že se jeden model auta může na trati chovat radikálně jinak v závislosti na tom, jaké součástky použijete.

Můžete jít do extrémů. Narvete všechny body do výkonu? Proč ne, smiřte se ale s tím, že vaše rodinná M4 bude nejspíš brzdit jako morbidně obézní monstrum a zatáčet jako kajak. Buildům se meze nekladou a můžete se vydat cestou balancu i extrémů, a to vše podpořit detailním laděním. Právě přístupnost upgradů otevře cestu mnohem snadnějšímu experimentování, které bude mít blahodárný vliv na pestrost startovního pole. Pokud je ovšem správa vozového parku dobrý oběd, jízdní model a pocit ze řízení představuje vydatnou snídani, ten nejdůležitější chod dne! Forza Motorsport není tak extrémně přísná jako ty nejvíc hardcore simulace na trhu, avšak nabízí velmi komplexní a současně i zábavný jízdní model, takže pokud zrovna přecházíte z Forzy Horizon nebo nedávno vydaného The Crew: Motorfest, budete si připadat jako když otevřete skříň a skočíte střemhlav šipku rovnou do Narnie.

Ačkoliv znovuzrozená Forza láká i příležitostnější hráče, jízdní model se nesnaží za každou cenu zavděčit každému, to ostatně dělá armáda potenciálních elektronických pomocníků. Auta jsou tím pádem responzivní, ale přesto cítíte hmotu a těžiště. Brzdné dráhy jsou výrazně delší, než na co jste byli doposud zvyklí a stejně tak vlivy aerodynamiky nebo různých druhů pohonu. Netřeba podotýkat, že v plejádě automobilů najdete rozdíly mezi jednotlivými archetypy, ale i různé nuance mezi vozy stejné kategorie. Právě jízdní dynamika ždíme z jinak stereotypního okruhového závodění všechnu šťávu a když si do celkového vzorce připočtete i změnu počasí a denní doby, vznikne vám vcelku magické spektrum zapamatování hodných scénářů.

Bez pláštěnky ani krok

Všech 20 tratí podporuje kompletní střídání denní doby od soumraku do úsvitu a hned několik variant počasí, které začíná absolutně jasným nebem, ale i jednotlivými přechodovými stavy, až k hustému dešti. Právě střídání elementů a světla v reálném čase vytváří hustou vrstvu dynamiky, která dodává hře patřičný náboj, který nejlépe vytěžíte při dlouhých nebo vytrvalostních závodech. Ale i v nejnižších soutěžích tak narazíte na senzační momenty, kdy se například po hustém dešti snese na trať neprostupná mlha, kterou postupně vystřídá suchá vozovka při východu slunce. Nebo když kroužíte uprostřed lesů belgické Spa a postupně přejdete až do hluboké noci, zjistíte, že se v neosvětlených částech trati řídíte v podstatě po paměti. Forza Motorsport ve smyslu obsahu a provedení nepřináší nic až tak radikálně nového, ale významnou přidanou hodnotou je skutečnost, že si všechny tyto podmínky můžete stabilně nasimulovat na jakékoliv trati, což je velký posun oproti konkurenčnímu Gran Turismu, které výměnou za až fetišisticky přesnou simulaci pohybu mraků pokrývá pouze část celkového itineráře tratí.

Vylepšený systém umělou inteligencí poháněných drivatarů skutečně funguje a dokáže procvičit i hráče, kteří normálně hledají tu největší výzvu v online závodění.

Ačkoliv je prvoplánový dopad výše zmíněných změn z poloviny vizuální, právě vliv na jízdní model v podobě deště přináší nejvíce zábavy, ať už se bavíme o vyježděných brázdách nebo o hromadících se bazénech vody v nakloněných částech trati. Jízdní model, počasí a střídání denní doby. Co nám ještě chybí? Umělá inteligence! Navzdory tomu, že Forza Motorsport z boje nevychází neposkvrněná, zdá se, že vylepšený systém umělou inteligencí poháněných drivatarů skutečně funguje a dokáže procvičit i hráče, kteří normálně hledají tu největší výzvu v online závodech. Zaprvé, pohyb ostatních závodníků po trati působí organicky, od pohledu individuálně a na oko výživně. Druhou stranou je pak výkon počítačem ovládaných jezdců, kteří na vyšší stupeň obtížnosti dokážou předvádět senzační výkony a není vůbec snadné s nimi držet tempo.

Pole aut se tak často roztrhá a vpředu se obvykle zformuje chuchvalec těch nejrychlejší, hra ovšem není úplně transparentní v konfiguraci konkurenčních aut. Mnohdy se totiž stane, že jedno nebo dvě auta skutečně ujedou, navzdory faktu, že jejich index výkonu je nižší než váš, a tak je těžké odhadnout, zdali je to právě kvůli obtížnosti AI nebo úpravám jejich aut. Pravda je ale taková, že ačkoliv se při prokousávání šampionátem začnou tratě brzy opakovat, právě souboje s ostatními jezdci udržují život ve Forze překvapivě napjatý. Přesto se ani novinka nevyvarovala tradičním problémům. Tím nejvíce obtěžujícím aspektem závodění proti počítači je urputnost v držení stopy ostatních řidičů. Když se dostanete, byť jen omylem do jejich stopy, málokdy uhnou a místo toho se s vámi ostatní auta raději přetlačují i za cenu toho, že zpomalí oba zúčastněné.

Ohoblovanej karbon

Prostorová orientace jezdců také není ve všech případech nejlepší, a tak vás konkurenti mnohdy bokem vystrčí mimo trať ve snaze najít si místo ve skupině. Také se zdá, že počítač si neumí rovnoměrně dobře poradit se změnou počasí, a tak si můžete všimnout, že některá auta jsou za prudkého deště extrémně rychlá a jiní piloti naopak dělají pravidelné chyby. Přesto je senzační vidět, že čas od času závodníci vyletí mimo trať nebo zabrzdí příliš pozdě. Ačkoliv je to právě online závodění, které ve smyslu výzvy i dynamiky nabídne ty nejsilnější zážitky. Forza Motorsport se co do AI může řadit mezi špičky na trhu, ačkoliv potřebuje ještě poladit a řadu věcí opravit. A tomu bohužel moc nepřispívá ani nový systém penalizací.

Přístupný a přístupnější

Vlna novinek se dotkla i přístupnosti, a to nejen ve formě nastavitelné obtížnosti, ale i prvků usnadňujících život lidem s celou řadou fyzických poruch. Největší zastoupení má specifická nastavení pro hned několik poruch zraku od barvosleposti až po úplnou slepotu. Hra vám tak například zvukově komunikuje stav pole kolem vás a řadu dalších zvukových signálů, pomocí nichž byste měli hru dokázat efektivně používat s částečnou i kompletní poruchou zraku. Samozřejmostí jsou pak rozsáhlé možnosti přemapování tlačítek a funkcí hry!

Nová Forza je o fair play soupeření, tudíž je pochopitelné, že se hra snaží regulovat prasečí chování na trati upravenou formou penalizací, které lze rozdělit na dva typy. Penalizace za sekání zatáček obvykle fungují spolehlivě dobře, jakmile totiž všemi čtyřmi koly opustíte vozovku, hra začne vyhodnocovat, zdali jste tím získali nějakou výhodu. Až na pár diskutabilních případů zasáhne spravedlivě a když do zatáček létáte jako Richard Burns, dostanete časové plácnutí přes pracky a musíte se extra snažit, abyste nabranou ztrátu vyrovnali. Pak jsou tu ovšem kontaktní penalizace, které ve stávající podobě přináší nepředvídatelnost a mnohdy nespravedlnost. Při každém, byť sebemenším kontaktu s živými nebo počítačem ovládanými protivníky, hra vyhodnotí vaše chování a buďto vás potrestá, nebo to nechá být. To je fér, že? Problematický je právě faktor vyhodnocování, v mnoha případech se totiž stává, že se o vás jiné auto opře nebo vás nárazem pošle mimo vozovku a vy jste tím pádem penalizováni.

Právě určitá divokost a organičnost ostatních závodníků vede k tomu, že se velkým skupinám aut raději vyhýbáte a méně riskujete. A právě problémovost kontaktních trestů je argument, proč doporučuji i těm nejostřílenějším hráčům nevypínat přetáčení času, což je jeden z několika nástrojů, kterým si můžete usnadnit život. Je nutné říct, že vás hra finančně nezvýhodňuje, když si vypnete elektronické pomocníky a zvolíte cestu větší simulace. Můžete si ale zpřísnit pravidla ve smyslu zmíněných penalizací, poškození nebo opotřebování pneumatik, čímž si vyděláte více peněz. Stejně tak lze přitvrdit na rychlosti AI a vcelku zajímavým mechanismem je pak možnost si vybrat, z jaké části pole budete startovat. Hra nepracuje s žádnou formou kvalifikací, ale zcela otevřeně se vás zeptá, zdali chcete startovat na jedné ze 24 pozic na trati. Vývojáři v Turn 10 tak otevírají náruč všem typům hráčů, nutno ovšem podotknout, že si casual závodníci budou muset i tak docela máknout.

Tahle země je pro všechny!

Jak padlo o pár řádků výše, ačkoliv je ve hře v základu 20 tratí, překvapivě rychle si je ojezdíte. Totéž se ovšem nedá říct o vozovém parku, který je velmi citlivě složený a bez jakékoliv nadsázky jde o jeden z nejvšestrannějších seznamů, kde si každý najde to své, a to včetně mnohdy atypických značek a modelů, které se v jiných hrách neobjevují. Dejme stranou obvyklý mix hot hatchů, supersportů nebo cestovních a vytrvalostních speciálů. Mezi 514 auty najdete specialitky jako například Auto Union D z roku 1939, historické formule od Ferrari, Brabhamu, ale třeba i ikonické veterány od Bugatti. Špičku nabídky pak zdobí i relativně málo obsazované prototypy od Cadillacu nebo bizarní Chaparraly, které si vysloužily za dobu působení více zákazů než trofejí kvůli „inovativním“ technologickým řešení při obcházení pravidel.

Ze závodních her je vždy cítit určitá národnostní příslušnost autorů, proto je skvělé vidět, že Forza Motorsport obsahuje auta z celého světa a stále spoléhá na unikátnost nabídky, kterou jen občas nafukuje vlastními upravenými modely označenými labelem Forza Edition. Ačkoliv se není možné zavděčit všem, právě motoristický repertoár je tím nejmenším problémem. Důležité je pak zmínit i etablovanou úroveň detailů jednotlivých aut, jejichž nejtemnější zákoutí můžete prozkoumat v menu. Netradičně lze odklopit i kapotáž závodních aut a tam kde to výrobce dovoluje nahlédnout do útrob techniky, která je normálním smrtelníkům nedostupná. A právě kombinace vizuálních kvalit a kompletní prezentace modelů dělá z Forzy Motorsport jeden z nejkompletnějších balíků aut na virtuálním trhu.

Závodní hry od počátku věků slouží jako benchmark technologického pokroku, a právě audiovizuálním vylepšením hráči právoplatně mnohdy přikládají stejnou míru důležitosti jako hratelnosti. Aktuální Forza nadále patří mezi jedny z nejhezčích závodních titulů na trhu ať už skrz ztvárnění počasí a denní doby nebo díky detailnosti aut. Jako hráči pak máte možnost si vybrat ze tří obrazových režimů, mezi nimž je překvapivě viditelný rozdíl. Výchozí doporučený podporuje 60 snímků za vteřinu a dynamické 4K rozlišení, které skutečně nabízí nejstabilnější zážitek. Na druhé straně spektra je pak vizuální režim běžící v plném 4K s podporou ray tracingu, ale zato s omezeným snímkováním. Grafický rozdíl je skutečně významný a nejvíce z možností hry budou těžit majitelé PC, hráči na Xboxu se musí stále spokojovat s kompromisy.

Nevidíš prostor? Tak si ho udělej!

A jak si hra stojí oproti svému hlavnímu sokovi z Japonska? Gran Turismo 7 je ve smyslu nasvícení, ostrosti obrazu, geometrie modelů a materiálových shaderů stále na špici ve spoustě přímých porovnání. Dělá to z námi diskutované novinky ošklivou hru? Nikoliv! V oddělení zvuku pak Forza zní skvěle a správně mechanicky, navzdory tomu, že mnoho modelů aut nezní autenticky, což je s ohledem na rozsah automobilového inventáře pochopitelné. Celková orchestrace ambientních zvuků, mechaničnosti strojů i vedlejších zvuků vydávaných karoserií, převodovkou nebo motorem ovšem funguje na jedničku. A co se prezentace týká, i jako Češi máme jednu ne vždy automatickou výhodu – Forza Motorsport obsahuje textovou lokalizaci do češtiny.

Přítomnost mateřského jazyka je v jakékoliv podobě vítána a byť závodní tituly nejsou tím žánrem, kde má lokalizace největší přidanou hodnotu, v kontextu pokročilejších prvků může být skutečně užitečná. V tomto případě ovšem narážíme na obecnou přesnost překladu, který byl dle všeho vytvořen bez větší znalosti problematiky automobilů a závodění, kvůli čemuž narazíte na matoucí části překladu, které mohou alespoň trošku znalé hráče spíše zmást než uvést na pravou míru. V prakticky všech ohledech natrefíte na nepraktické překlady, které se neslučují se zažitou terminologií. Příklady? Brzdy jsou v kontextu mechanických vylepšení například přeloženy jako Zpomalení. Turnaj Track Exotics je v uživatelském rozhraní přeložen jako Trať Exotika… Asi nemusím pokračovat. Hráči preferující češtinu budou nadále těžit z překladů pokročilého nastavení auta, ale obecná dramatičnost originálu se v češtině bohužel vytrácí.

Nová Forza Motorsport bude pro mnohé ostřílené hráče návratem nejen ke kořenům série, ale i ke kořenům závodních her obecně. Nenechte se zmást déjà vu efektem, hoďte stranou gimmicky moderní doby a vezte se na vlně poctivého závodění se zaměřením na kariérní progres, náročný ale odměňující jízdní model a odvážně upravenou ekonomiku, která podporuje experimentování s nastavením a konfigurací aut. Těm nejnáročnějším pak poslouží bohatá sociální vrstva herních režimů, kde můžou sdílet své kreativní výtvory nebo soupeřit s ostatními do roztrhání karoserie.

Forza Motorsport

• Hutný kariérní režim, který dobře využívá rozsáhlý vozový park
  • Dynamická změna doby a počasí vytváří skvělé scénáře
  • Přímočařejší ekonomika a systém vylepšování povzbuzují experimentování s auty
  • Nekompromisní ale stále zábavný jízdní model
  • Řada pomocných mechanismů usnadňujících život příležitostným hráčům
  • Senzační a rozmanitý výběr aut
  • Občasné zaškobrtnutí umělé inteligence
  • Nepředvídatelný systém kontaktních penalizací
  • Kompromisy v grafice u doporučeného obrazového režimu
  • Nepřesnosti české lokalizace
Forza nepřináší revoluci žánru, ale znovu objevuje všechny důvody, kvůli kterým jsme se kdysi zamilovali do okruhového závodění. Vynikající kariérní režim a akce na okruhu jsou jen špičkou ledovce v obsahově bohaté simulaci pro všechny.

12