Recenze ASUS ROG Ally

Recenze ASUS ROG Ally

Ambiciózní handheld zaměřený na hry jde do prodeje. Jak je zvládne, a co baterka?

Zdroj: Vortex
13. 6. 2023

Právě dnes vstupuje do prodeje v České republice přenosný počítač ROG Ally od společnosti Asus. V polovině dubna jsem mohl se zařízením strávit přibližně dva týdny, vzít si ho s sebou na víkendový výlet, prověřit ho během vlakových eskapád na trati Plzeň-Praha a strávit několik hodin poklidným hraním na gauči, když už zbytek rodiny zalehnul. Protože vlastním také Steam Deck, těšil jsem se na přímé porovnání, které nepochybně zajímá i vás, a přicházím s vlastními poznatky a postřehy, které jsem během používání načerpal. Snad vám článek i přiložené video pomůže rozhodnout se, zda je ROG Ally pro vás, nebo jestli zůstanete u tradičnějších způsobů hraní, klidně i ve stále mobilní variantě s herním notebookem.

PC do terénu i na gauč

Jak už zaznělo výše, Ally je přenosný počítač a stojím si za touhle definicí úplně stejně jako v případě Steam Decku. V mých očích není na místě porovnávat tohle zařízení se Switchem, protože filosofie, koncept i způsoby používání jsou fundamentálně odlišné. Co víc, Ally je díky předinstalovaným Windows 11 ještě o chlup víc počítačem nežli Steam Deck, což pocítíte už během prvního spuštění a nastavování. Ačkoliv jsem narazil na zkušenosti, v nichž uživatelé nedokázali s iniciací operačního systému postoupit bez klávesnice a myši, já se v době prvního spuštění zařízení nacházel mimo své přirozené prostředí a žádné periferie jsem neměl k dispozici. Narazil jsem nicméně na jeden z nedostatků, kterým je absence dotykových plošek – trackapdů – pro pohyb kurzoru. O ten se stará analogová páčka, která není v kombinaci s nikterak upravenými či velikostí přizpůsobenými Windows přesná, takže jsem pro zrychlení využíval dotykového displeje.

Během krátké chvíle, ale stále s nutností ovládat Windows, je však celá plocha displeje posetá malými tečkami otisků prstů, takže se zřejmě neobejdete bez neustálého leštění a čištění, což není zrovna příjemné. Férově ale dodávám, že po úvodní eskapádě s iniciací operačního systému a aktualizací všeho potřebného – o což se do velké míry automaticky postarají předinstalované utility od Asusu – už na displej tolik sahat nepotřebujete a tenhle uživatelský zážitek se výrazně zlepší. Pak před vámi stojí onen přenosný počítač, který široce otevírá náruč nejrůznějším způsobům hraní a neklade před vás v podstatě žádné překážky, bavíme-li se o kompatibilitě softwaru. Jinak řečeno, nainstalovat můžete vše, co vás napadne, protože – jak už jsem řekl – jde o počítač. Tolik k otázkám, jestli na Ally funguje Game Pass, Steam, Epic Games Store, GOG, GeForce Now, EA Play, Battle.net a další.

Kompaktní zařízení a povedený design

Ještě než se přesuneme k výkonu ve hrách nebo výdrži baterky, pár slov samozřejmě zasluhuje zařízení jako takové. Balení je účelné a vedle samotného handheldu obsahuje základní dokumentaci, nabíječku a papírový stojánek. V ruce působí Ally kompaktním dojmem, je menší nežli Steam Deck a čím více jsem obě zařízení střídal, tím elegantnější mi handheld od Asusu přišel. Bez ohledu na to, že nejsem fanda barevných diod – které se v případě Ally nachází kolem analogů, ale dají se vypnout – semknutější tělo kolem displeje mi ve výsledku vyhovuje víc. Jediné, s čím jsem nebyl příliš spokojený, ale bude to nepochybně individuální záležitost vycházející z velikosti rukou, je probrání u madel na stranách, které mi přijde příliš mělké. Neměl jsem nikdy vyslovený pocit jistoty, že mi zařízení padne dobře do dlaní, což v negativním slova smyslu podporovalo i nedostatečné seseknutí těla zařízení ve spodních rozích. Narážím ale spíš na to, že s těmito úpravami by byl z mého pohledu úchop ideální, takže finální provedení Ally hodnotím ve větší míře pozitivně.

Do batohu nebo snad do kapsy?

Jedním z velkých nedostatků základního balení ASUS ROG Ally je absence jakéhokoliv pouzdra. Problém totiž spočívá v tom, že zařízení je už příliš velké na to, abyste ho dali do kapsy a abyste ho bez okolků hodili do batohu. V tomto ohledu má zařízení od Valve navrch, protože v základu pouzdro nabízí a umožňuje tak skutečně handheld přenášet bez obav třeba o analogové páčky nebo o displej.

Velmi dobrému dojmu pomáhají analogové páčky, resp. jejich uložení, výška a měkkost. V tomhle ohledu si Ally nezadá s těmi nejlepšími gamepady a nabízí skvělý komfort při hraní těch titulů, ke kterým byste i na PC vzali raději ovladač. Zbylá tlačítka mi přišla standardní, jejich rozložení si můžete prohlédnout na obrázcích či ve videu, ale není za nimi nic speciálního. Směrový kříž je spojený, takže umožňuje pohodlnější volbu diagonálních směrů, triggery mají adekvátní délku trajektorie i tuhost a spínače na shoulder tlačítkách nebo těch, které se v jednom páru nachází na spodní straně zařízení, jsou dostatečně citlivé a kladou adekvátní odpor. Servisní tlačítka pro ovládání zvuku, spouštění celého zařízení, případně vyvolávání podpůrného softwaru, nejsou umístěna příliš ergonomicky, ale – opět – nebudete je využívat tak často, aby to bylo vysloveně na překážku. Co ovšem ve smyslu zpracování těla zařízení musím bez výhrad pochválit, je způsob chlazení, kde Asus vhodně uplatňuje zkušenosti s výrobou svých herních notebooků.

Co se týče konfigurace, k dispozici je v Česku momentálně dostupný jen výkonnější model s procesorem AMD Ryzen Z1 Extreme

Mohl bych tady psát o antigravitačních teplovodních trubicích nebo fluidním dynamickém ložisku, vy byste mi to ale stejně nevěřili a já si to teď stejně musel přečíst v tiskové zprávě. Mnohem autentičtější bude, když řeknu, že dvojice ventilátorů není ve finále tak hlučná, jako jediný ventilátor Steam Decku, teplo vycházející z horní části zařízení není nikterak přehnané a bez ohledu na menší rozměry nedochází k tomu, že by se zahřívala ta část, za kterou Ally držíte.

Výkon herního počítače

Co se týče konfigurace, k dispozici je v Česku momentálně dostupný jen výkonnější model s procesorem AMD Ryzen Z1 Extreme s 16 GB LPDDR5 paměti a 512GB SSD. S přihlédnutím k tomu, že displej nabízí Full HD rozlišení, je taková hardwarová výbava na místě a potěší vás, že si v testech vede lépe než některé procesory od Intelu architektury Alder Lake. Hraní v plném rozlišení je tedy zcela funkční variantou, byť musíte samozřejmě počítat s tím, že se výkon a celkové podání odvíjí hru od hry. Ally z druhé strany nabízí celou řadu možností, jak vybraný titul zprovoznit co nejpohodlněji, samozřejmě ale s určitými kompromisy, které jsou vidět tu více, tu méně. Tím nejjednodušším, co můžete i díky šikovné utilitě od Asusu přepnout velmi rychle, je rozlišení z 1080p na 720p, a to klidně i během rozběhnuté hry. Ovlivnit tímto způsobem můžete i obnovovací frekvenci displeje, můžete zapnout omezovač fps, případně nastavit výkon procesoru přepínáním tří režimů – tichý, výkon a turbo. Rozdíly mezi těmito režimy jsou patrné i bez změny grafického nastavení ve hře a činí i desítky fps, takže rozhodně nejde o žádné šidítko, o čemž ostatně jasně přesvědčuje instantně zvýšená či snížená spotřeba procesoru.

Pokud je řeč o grafickém výkonu, ROG Ally spoléhá na integrovaný RDNA 3 čip s 4 GB VRAM, 12 výpočetními jednotkami a taktem 2,7 GHz. Opět, informace o teraflopech, kterými se Ally téměř vyrovná moderním konzolím, jsou napsané v propozičních materiálech, pro mě osobně to ale znamenalo hraní celé řady náročných titulů v hladinách kolem 40-60 fps. Jmenovitě to byla například Mafia: Definitivní edice, která na střední detaily a ve FullHD běžela kolem 40 fps, Cyberpunk 2077 na profil „nižší“ a s nastavením cílové frekvence snímků na 30 fps tuto hodnotu zvládal držet také velmi schopně a potěšen jsem byl i výkonem The Last of Us Part I. Zapínal jsem u něj sice AMD FSR 2.0 na režim výkonu – takže se do cílového rozlišení 1080p renderoval z rozlišení 960 × 540, ale výsledkem byl plynulý chod kolem 50 fps. Hrál jsem ale například i poslední ročník série FIFA, tam na automatickou volbu kvality v rozlišení 1080p podával Ally výkon dostačující na 60 a víc snímků za sekudnu a došlo i na reparát v podobě Hrotu, který se v živém vysílání tolik nevydařil. Český boomer shooter běžel nad hranicí 100 fps a měl se, stejně jako ostatní tituly, k světu.

I když mohou uživatelé Steam Decku Windows nainstalovat, rozhodně se to stále nejeví jako snadná uživatelská možnost pro každého jako v primárním případě u Ally.

Díky Windows 11 a spolupráci Asusu s Microsoftem pak není problém vyzkoušet na 3 měsíce i pohodlné hraní přes cloud prostřednictvím aplikace Xbox a předplatné Xbox Game Pass Ultimate, takže s dostatečně stabilním internetem můžete hrát třeba Flight Simulator nebo, jako já, formule. Obě hry, každé ve svém konceptu odlišné, byly na 5G mobilním připojení stabilní, plynulé a ke svému vlastnímu překvapení jsem ani nezaznamenal tak výrazné problémy s odezvou, jaké jsem původně očekával. Je to už sice možná mobility až příliš, ale v tomhle ohledu je Ally jednodušší a přístupnější nežli Steam Deck, kde je hraní přes Xbox Cloud Gaming možný jen z prohlížeče a na hry z Game Passu můžete rovnou zapomenout. Nezní to jako velký rozdíl, ale s důrazem na to, jak silný se Game Pass zdá být i výhledově, to může být pro spoustu hráčů pádný důvod, proč se poohlédnout právě po Ally. A i když mohou uživatelé Steam Decku namítnout, že i na tohle zařízení lze Windows nainstalovat, rozhodně se to stále nejeví jako snadná uživatelská možnost pro každého. A když už jsme u té přívětivosti, v tomto ohledu zase dává Ally najevo, že neběží na systému, který je primárně určen k hraní her – jako tomu je v případě SteamOS – což se snaží dohnat vlastní „konzoloidní“ aplikací Armoury Crate. Ta umožňuje sdružovat hry z různých launcherů na jedné, snadněji ovladatelné obrazovce, přichází i s podrobným nastavením zařízení, úpravou rychlého menu nebo třeba detailním laděním triggerů, ale v průběhu mého testování – podotýkám před vydáním zařízení – jsem narážel na nekontrolovatelné pády a příslovečné brikule, kvůli kterým jsem i nejednou celé zařízení restartoval. Šlo například o neustálé přepínání Armoury Crate do popředí nebo jen nereagování na pokyny, které aplikaci udílím, což je otravné, ale jde o softwarový problém, a ten jde, doufejme, řešit.

Problémy?

Zatímco hraní her je pohodlné a tituly se svižně hýbou i hezky vypadají, kamenem úrazu celého zážitku je výdrž baterie. Nemám od ní nerealistická očekávání, vše vychází například i z toho, jak je zařízení fyzicky velké, ale výše zmíněné tituly nedokázal Ally napájet v průměru déle než kolem hodiny hraní. The Last of Us Part I vysálo plně nabitou baterii za 62 minut, o tři minuty lépe na tom byla Mafia: Definitivní edice, Cyberpunk 2077 byl o trochu dál, ale hodinu přetnul jen o sedmnáct minut a FIFA 23 je na čtvrtém místě s 1 hodinou a 31 minutami. Ano, pokud přepnete do tichého režimu a chcete třeba jen brouzdat po internetu – což nedoporučuji kvůli ovládání – případně sledovat film či YouTube, dostanete si k nižším jednotkám hodin, přesto je ale baterka tím nejužším hrdlem a jen podle vámi zvoleného scénáře používání vám může, či nemusí stát v cestě. Z druhé strany ale mohu doplnit, že se zařízení poměrně rychle nabíjí – na polovinu kapacity baterie se dostanete za přibližně 30 minut nabíjení, do 100 procent pak baterii dotáhnete celkově za hodinu a půl.

Technické specifikace

ASUS ROG Ally využívá procesor společnosti AMD, který se papírově řadí po bok některým procesorům od Intelu řady Alder Lake. Grafický výkon je uváděných 8,6 teraflopů, což si pro změnu nezadá i s moderními konzolemi, stále ale jde o počítač a tak je k němu nutné přistupovat.

CPU: AMD Ryzen Z1 Extreme (až 5,10 GHz)
GPU: AMD RDNA 3, 12 CU, 2,7 GHz (až 8.6 TFlops)
RAM: 16 GB LPDDR5 (6400 MT/s)
Úložiště: 512 GB PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD (2230)
Displej: 7 palců, rozlišení 1920 x 1080 bodů, obnovovací frekvence 120 Hz, dotykový
Konektivita: Bluetooth 5.2, WiFi 6E, 3,5mm headset jack, multikanálové USB-C, microSD, ROG XG Mobile
Baterie: 40 Wh, 4S1P, 4článková Li-ion
Rozměry: 280 mm x 111 mm x 3,24 mm
Hmotnost: 608 gramů

Spotřebu ovlivňuje samozřejmě třeba i zvolený jas displeje, který v maximálním nastavení svítí silou 500 nitů a je o několik kroků před Steam Deckem. Těžko pak soudit, jak velkou zátěž tvoří dvojice reproduktorů, pokud ale nic jiného, jsou velmi hlasité a zvuk nepůsobí tak “plastově„, jak byste si možná mohli myslet. Samozřejmě je vhodnější volbou použít sluchátka – bezdrátová nebo ta s 3,5mm jackem – ale třeba pro sledování filmu ve dvou se tahle varianta jeví v kontextu zařízení a jeho použití jako bezproblémová. Pořád se tím ale vracím k tomu, že stejně jako v případě Steam Decku ve finále musí rozhodnout jen to, jak chcete ROG Ally používat. Pokud jako náhradu za herní počítač, tak vám to upřímně nemohu doporučit. Pokud jako doplněk ke konzolím, pak bych už váhal. A jestli jednoduše chcete mít trochu klidu na hraní ve vlaku při cestě na kolej, nebo prostě jen doma, když zbytek rodiny využívá další herní stanice, pak už jste asi rozhodnutí. Musí ovšem zaznít, že Ally stojí 19 490 Kč a tahle cenovka, byť opodstatněná výbavou i možnostmi, nepůsobí jako kompatibilní s impulzivním nákupem.

• Windows 11 dělá z Ally ještě významněji počítač nežli v případě Steam Decku
  • Vysoký výkon APU pro hraní mnoha moderních her v uspokojivé kvalitě i rozlišení
  • Skvělé uložení analogových páček a jejich funkčnost
  • Dobré chlazení, které není příliš hlučné a zůstává velmi efektivní
  • Kvalitní FullHD displej s vysokou svítivostí a obnovovací frekvencí 120 Hz
  • Rychlé přepínání profilů výkonu, rozlišení nebo frekvence snímků
  • Univerzálnost použití se všemi launchery a službami, které používáte na PC
  • Kompaktní velikost a pěkný design
  • Velmi slabá výdrž baterie
  • Cenovka, nad kterou se budete muset pořádně rozmyslet
  • Některé softwarové nedostatky přiložené řídící aplikace
  • Nutnost přistupovat k zařízení skutečně jako k počítači s Windows se všemi plusy, ale i zápory v podobě nastavování, stahování ovladačů atp.
ASUS ROG Ally je opravdu zajímavým kusem hardwaru, se kterým jsem velmi rád strávil přibližně dva intenzivní týdny. Pokud se ptáte na výkon, Steam Deck už jen na papíře nemá proti Ally šanci. Zahrajete si hry ve FullHD rozlišení a příjemně plynule, což může být zprvu šok. Samozřejmě se všechny hry řeší případ od případu a z vaší strany je nutné strávit nějaký čas nastavováním, máte ale opravdu velké množství možností a vždy můžete jít výkonu naproti snížením rozlišení či omezením fps. Příjemné rovněž je, že Ally zůstává mimo hry počítačem s všestranným použitím díky Windows i možnosti připojit nejrůznější periferie, takže může skutečně sloužit jako pracovní stroj. Největším záporem je nicméně výdrž na baterii a velmi nesnadné rozhodování, v jakých příležitostech byste chtěli zařízení používat. K tomu vás nutí cenovka pohybující se těsně pod hranicí 20 tisíc korun, za kterou by bylo možné pořídit mnoho herních alternativ, byť ne tak mobilních.

6