Evropské skupiny spotřebitelů volají po zákazu loot boxů

Evropské skupiny spotřebitelů volají po zákazu loot boxů

Zprávu Norského sdružení spotřebitelů o predátorských praktikách her podporuje i Česko

Zdroj: Blizzard
1. 6. 2022

Norské sdružení spotřebitelů Forbrukerrådet (NCC) vydalo obsáhlou zprávu Insert Coin: How the Gaming Industry Exploits Consumer Using Loot Boxes, v níž na příkladu her FIFA 22 a Raid: Shadow Legends detailně popisuje predátorské praktiky spojené s loot boxy. Hlavním smyslem zprávy je poskytnout ucelený vhled do problematiky mechanismů, které podle NCC nevhodným způsobem lákají z hráčů peníze a vzbuzují v nich závislost na dalších platbách. Zpráva má následně sloužit jako opora pro jednání o loot boxech na úrovní vlád a legislativy jednotlivých Evropských zemí, kterým zprávu předloží lokální spotřebitelské organizace. NCC uvádí, že se závěry souhlasí 18 evropských zemí včetně České republiky a právě s přihlédnutím k tomu, o jak koordinovanou akci jde, je pravděpodobné, že zpráva může mít na loot boxy reálný dopad.

Dokument na necelých 60 stránkách popisuje fungování oněch tajemných balíčků s digitálním obsahem, které si hráči kupují za reálné peníze a předkládá několik křiklavých důkazů, že vývojáři postupují v mnoha ohledech tak, aby své zákazníky doslova přinutili platit. „Loot boxy už byly předmětem několika kontroverzí s tím, že v nařčení byly mechanismy popisované jako predátorské, závislost podporující a napadající zranitelné skupiny zákazníků,“ předkládá zpráva v úvodu. Jako souhrn závadných kroků herních vývojářů pak vyjmenovává hned několik bodů, kvůli kterým už v některých evropských zemích byly loot boxy postaveny na úroveň hazardních her. Jde například o využívání agresivních marketingových praktik, které neustále předkládají informace o slevách či výhodných balíčcích. NCC vadí také zavádějící nebo zcela nepravdivé dodatky o procentuální možnosti získat hodnotný předmět, využívání virtuálních peněz narušujících pojem o hodnotě těchto kreditů vyjádřených skutečnými penězi, příliš velký důraz na zprávy o časovém limitu pro získání konkrétních předmětů a v neposlední řadě také cílení na děti a mladistvé.

Požadujeme řadu opatření, včetně zákazu klamavých praktik, dále dodatečnou ochranu nezletilých a vyšší transparentnost všech transakcí, říká FCC.

Problémem podle ředitele FCC pro digitální politiku Finna Myrstada je i to, že ačkoliv herní odvětví patří k těm největším a nejvýznamnějším, regulačním zásahům se do velké míry stále vyhýbá. Je to dáno především tím, že jde o technicky složité odvětví a mnoho úřadů a autorit obecně jej i nadále považuje za nepřehledný nebo stále velmi úzce zaměřený. „Vzhledem k velikosti trhu a počtu spotřebitelů by měly vnitrostátní orgány a orgány EU prosazovat regulační šetření a zásahy. Požadujeme řadu opatření, včetně zákazu klamavých praktik, dále dodatečnou ochranu nezletilých a vyšší transparentnost všech transakcí,“ vysvětluje Myrstad. Apeluje proto na všechny dotčené orgány, aby převzaly odpovědnost a zajistili pro hráče bezpečné prostředí, což se prozatím ve většině evropských zemí nepodařilo.

Nejdále se v tomto ohledu dostala Belgie a Nizozemsko, které zaujaly postoj k loot boxům, byť každá trochu odlišným způsobem. Co se týče Belgie, loot boxy jsou zcela zakázané, což vedlo k úpravám některých her nebo dokonce zrušení vydání celého titulu, jak jsme vás informovali v souvislosti s Diablem Immortal. Nizozemsko pak loot boxy nepovažuje za hazardní hru, pokud se získaný předmět nedá zpětně zpeněžit, což není na oficiální úrovni tak běžné, byť neoficiálně to u řady titulů možné je. I pro Nizozemsko ale platí rozhodnutí o nevydání Diabla Immortal a pravděpodobně jen tlak více zemí přinutí vývojáře změnit svůj postoj a upravit hru tak, aby odpovídala místním legislativám. Ony základní úpravy pak zpráva FCC definuje jako platby skutečnými penězi, nikoliv herní měnou, zákaz veškerého klamavého designu a větší transparentnost stran algoritmů. Pokud by ke splnění těchto podmínek nedošlo, FCC radí loot boxy zakázat kompletně, pokud by vývojáři spolupracovali, řešením by podle sdružení bylo zakázat loot boxy ve hrách, které jsou určené mladistvým.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru