Xbox Live končí, nahrazuje ho Xbox network

Microsoft přejmenoval svůj herní online ekosystém po 18 letech. Fungování se nemění

23. 3. 2021

Během uplynulého víkendu zaznamenali všímaví hráči nepatrnou změnu v betaverzi dashboardu konzole Xbox One, resp. Xbox Series. Při uploadování obrázků už nebyli schopní zvolit za cílovou destinaci pro další sdílení a přístup ke screenshotům obligátní položku Xbox Live, kterou nově nahradil dosud neznámý termín Xbox network. Rozběhly se proto spekulace, že Microsoft po dlouhých 18 letech přistoupil k přejmenování celého online ekosystému, což o několik hodin později mluvčí Microsoftu potvrdil. Ve svém vyjádření pro magazín The Verge uvedl, že změna názvu má souvislost s loňskou úpravou ujednání o používání online služeb a byla ze strany Microsoftu zcela záměrná.

„Xbox Network označuje základní online službu Xboxu, jak bylo uvedeno v podmínkách o poskytování služeb společnosti Microsoft. Účelem změny Xbox Live na Xbox network je odlišit základní službu od členství v programu Xbox Live Gold,“ řekl mluvčí konkrétně. O žádných dalších změnách se však nezmínil, a proto můžeme alespoň prozatím považovat nové jméno za výraznou, leč stále jen kosmetickou úpravu. Jinými slovy řečeno, předplatné Xbox Live Gold zůstává stále aktivní, je využíváno k hraní většiny online titulů a nic se nemění ani na fungování Game Passu či sjednocení všech služeb a předplatných pod jednotný Game Pass Ultimate.

O žádných dalších změnách se mluvčí Microsoftu nezmínil, a proto můžeme alespoň prozatím považovat nové jméno za výraznou, leč stále jen kosmetickou úpravu.

koncem Xbox Live nicméně vzniká prostor alespoň pro krátkou vzpomínku, uvážíme-li, že služba pod tímto označením provázela všechny generace Xboxu. Poprvé byla uvedena 15. listopadu 2002, tedy přesně rok poté, kdy se v Severní Americe začal prodávat původní Xbox. Původní myšlenkou bylo nabídnout za poplatek hraní v multiplayeru, na Xbox Live se ale rychle nabalovaly další funkce, mezi prvními například seznam přátel či statistiky sjednocené pod Gamertagem. Microsoft sliboval, že v průběhu prvního roku fungování nabídne minimálně 50 titulů, které budou online hraní přes broadband podporovat a doplní tak úvodní nabídku v podobě Unreal Championship, MechAssault, Whacked, NFL Fever 2003 a Midtown Madness 3.

Skrze Xbox Live se mohli uživatelé rovněž dostat k prvním bezplatným hrám, dlouho před tím, než byl spuštěn program Games With Gold. První takovou hrou byla digitální verze oblíbené deskové hry Carcassonne, kterou obdrželo tehdejších 8 milionů uživatelů v roce 2007 během oslav pátého výročí služby. Jako kompenzaci za výpadky Xbox Live pak obdrželi uživatelé na konci téhož roku titul Undertow, vycházející z již fungující větve služby Xbox Live Arcade. Postupný nárůst uživatelů znamenal také zájem Microsoftu rozšířit fungování Xbox Live na Windows a poskytnout hráčům doprovodné služby jako byl například Netflix, Hulu či YouTube. Zmiňovaný program Games With Gold byl zahájen v červenci 2013 s uvedením Xboxu One, ovšem po dobu jednoho roku získávali předplatitelé pouze hry z předchozího Xboxu 360. Nedílnou součástí Xbox Live byl v neposlední řadě také jeho Marketplace, později přejmenovaný na Xbox Store, resp. Microsoft Store, který pomyslně uzavřel celý kruh a orámoval možnosti hráčů na konzolích od Microsoftu.

K dnešnímu dni má Xbox Live Xbox network – v placené i bezplatné variantě (dříve známé jako Silver) – přes 90 milionů uživatelů a je od roku 2017 pozvolna doháněn výše zmiňovaným Game Passem přibližně s pětinovou uživatelskou základnou.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru