EA Sports WRC, Electronic Arts, Recenze EA Sports WRC

EA Sports WRC

Kdyby šlo o závodní prvotinu od Codies, byli bychom shovívaví. Jejich první rallye to ale není

Zdroj: Electronic Arts
9. 11. 2023
Název: EA Sports WRC Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , Recenzovaná verze: PC Žánr: Datum vydání: 3. 11. 2023

Po dlouhých sedmi letech skončila éra Kylotonnu coby studia, které mělo na starost oficiální hru zpracovávající světový šampionát v rallye. Nástupcem je velezkušené studio Codemasters, které začalo s rallye vážněji koketovat už v roce 1998 prostřednictvím série Colin McRae Rally. Přes několik dílů a řadu arkádověji pojatých odboček se pak Codies vrátili k realističtějšímu pojetí ve dvou dílech Dirt Rally, na které nyní navazují s oficiální licencí WRC, k níž se dostali ještě před tím, než se nechali koupit společností Electronic Arts. Výsledek, který byl k dispozici od minulého týdne, mě ale v mnoha ohledech překvapil a po dvou desítkách hodin strávených v celé plejádě rallye speciálů odcházím s poněkud zvláštním a nejednoznačným pocitem, čím má aktuální EA Sports WRC vlastně být.

Tohle vidí všichni

Pojďme trochu netradičně skočit rovnou do akce, protože recenzi nemůžu tentokrát začít ničím jiným, než je grafika a technický stav. Začíná být bohužel standardem – a v letošní podzimní sezoně se to týká hned několika očekávaných titulů – že den vydání plné verze připomíná spíše spuštění předběžného přístupu. Zvlášť když vývojáři sami otevřeně přiznají, že jejich titul ještě není po stránce výkonu tam, kde by ho chtěli mít a bude ještě několik týdnů trvat, než se vše odladí a zlepší. Pravda, vývojáři z Codemasters takhle otevření nebyli, nicméně všichni, kdo si jejich hru spustí, případně se podívají do sáhodlouhých seznamů oprav ve vydaných patchích, jasně vidí, že na téhle hře se v těchto chvílích ještě aktivně pracuje.

Co to ale znamená pro produkt, který si koupíte za sympaticky sníženou cenovku 50 eur, resp. necelých 1300 korun? Jednoduše to, že při prvním, druhém, ale klidně i desátém pohledu nebude něčím, co byste označili za pěknou videohru. Nechci být přehnaně kritický, ale vizuální stránka je daleko za mým očekáváním. Pro kontrolu jsem si nainstaloval Dirt Rally 2.0 a musím uznat, že více než čtyři roky stará záležitost vypadá v mnoha ohledech lépe a o loňském WRC Generations ve většině případů ani nemluvě. Problémem EA Sports WRC jsou zcela mrtví fanoušci, mrtvá je vlastně i trať, na níž se neděje nic dynamického, jako tomu bylo třeba už i v Richard Burns Rally. Problematické je i zpracování rychlostních zkoušek jako takových, které mají být zasazeny do věrně vymodelovaných skutečných lokací, aby však kvůli jednolitému, stále stejnému povrchu působily šíleně neuvěřitelně. Chybí výrazněji vyjeté koleje, stopy po předchozích závodnících, častější rozbíjení opakujících se textur nejrůznějšími drobnostmi, které lze vidět při skutečných záběrech z rallye a mnoho dalších detailů, které by i po vizuální stránce učinily z jízdy zajímavější zážitek.

Špatný a ještě horší

Na této úrovni ale EA Sports WRC není a má mnohem větší problémy, než je nedostatek detailů. Na konzoli i na PC trpí hra na podivné přesvětlení celého obrazu, kvůli kterému v některých lokacích v podstatě ani neuvidíte trať. Kombinace světlého povrchu, slunce a téhle chyby expozice znamená, že se všechno slije do jedné barvy a musíte jet buďto po paměti, nebo zkrátka spoléhat na náhodu. Že jde o chybu expozice, mě pak nutí přemýšlet záběry z fotomódu, které působí mnohem přirozeněji a hlavně ne tak přesvětleně. Přesto vývojáři nereagují a já rozhodně nepatřím k jediným, kdo si na tenhle neduh grafiky stěžuje. Ani tady ale výčet problémů nekončí, protože když pomineme nepříliš lákavý a zastaralý vzhled, je tu ještě stránka výkonu, kde aktuální WRC rovněž nedosahuje povzbudivých výsledků.

Předně, hra běží na Unreal Enginu 4, a protože není dostatečně kvalitně zoptimalizovaná, dá solidně zabrat i výkonným počítačům. Osobně jsem hru testoval na sestavě s procesorem i5-14600K a grafickou kartou RTX 3080, takže výkonu bych měl mít podle hardwarových nároků na rozdávání, na nejvyšší nastavení grafiky v rozlišení 1080p mi ale hra plynule neběžela. Nejde o to, že by se titul nedostal na vysoké hodnoty frameratu, klidně i přes 100 fps, problém je v častém trhání, zasekávání a zpomalování obrazu, který speciálně v závodní hře, v níž se navíc klade obrovský důraz na přesnost, působí velmi rušivě a vstupuje do samotného hraní. Nevím, zda je to dáno kompilací shaderů před zahájením nové rychlostní zkoušky nebo má hra problém jinde, trhání obrazu ale dosud neodstranil ani nejnovější patch a místy jde o tak výraznou věc, že jsem problematickou rychlostní zkoušku po několika pokusech prostě vynechal. Určitě byste mohli namítnout, že v takových případech je na místě snižovat úroveň detailů, jenže tím se ještě prohlubují výše uvedené nedostatky a hra už na preset high skutečně nepůsobí pěkně. Kolize těchto vlivů tak nevyhnutelně vede k velké kritice vzhledu i výkonu hry a je otázkou, zda se vývojáři v průběhu nadcházejících měsíců dostanou k rozsáhlejším úpravám, nebo si je už schovají do dalšího dílu, který budou moci na základě dostupné licence vydat v příštím roce.

Hledáme zábavu

Jak už to ale s hrami obvykle bývá, grafika není všechno a na pohled špatné tituly může ještě zachraňovat hratelnost. Pominu-li problémy s některými konkrétními rallye či rychlostními zkouškami a budeme se bavit o technickými nedostatky nepostižené jízdě, EA Sports WRC je vcelku zábavnou záležitostí. Je však nutné upozornit, že se lidé z Codies snad ani nesnažili potěšit ty, kdo trávili čas s jejich nelicencovaným Dirt Rally, protože jízdní model je jednoduše arkádovější. Upřímně, Dirt Rally 2.0 je pro mě spíš o souboji s tratí a vozidlem, po kterém přichází úleva a uspokojení, když přežiju až do cíle, zatímco EA Sports WRC mi dává pocit, že jsem mistr ralley a můžu doslova všechno. I trochu popírat fyzikální zákony. Je to dáno tím, že vývojáři nastavili jízdní model divně, jinak to asi nedokážu jedním slovem popsat, a přinutí vás naučit se jej naplno využívat, abyste byli dostatečně rychlí a vítězili. Specifika spočívají v tom, že auta mají obrovský grip, samozřejmě v závislosti na povrchu, ale stoprocentně větší než v Dirt Rally 2.0. Můžete tak jet opravdu rychle a v pasážích, které nejsou rozsekány pravoúhlými zatáčkami či vracečkami, letět o překot. Divnost jízdního modelu ale vystoupí na povrch v momentě, kdy budete potřebovat zpomalit a seknout zatáčku, protože v těchto okamžicích se začnete potýkat s druhým extrémem, a to je značná přetáčivost.

Co se děje během ostré zatáčky, to je většinou dílo náhody a zásahů shůry, které vás nemusí vždycky spasit.

Například s některými vozy z nechvalně proslulé skupiny B nebo obecně zadokolkami budete mít plné ruce práce, ale jen chvíli, těsně před dokončení výjezdu ze zatáčky, kdy se opět ozve přestřelený grip a jedete dál. Co se děje během ostré zatáčky, to je většinou dílem náhody a zásahů shůry, které vás nemusí vždycky spasit, ani po těch 20 hodinách jsem si ale příliš nezvykl. Chybí mi plynulý průjezd smykem, který se samozřejmě někdy podaří, ale po zkoumání jízdy jiných virtuálních závodníků a pátrání v diskuzích jsem seznal, že jde skutečně o specifikum fyziky a jízdního modelu, nikoliv výsledek mého neumětelství. Určitý problém pak vidím i v tom, že přemíra gripu a naopak ona přetáčivost v pomalejších zatáčkách je vlastní všem dostupným vozům ve hře, tedy bez ohledu na to, zda jde o nejnovější vozy nebo starou Lancii Fulviu z dvaasedmdesátého. Jasně, rozdíl je v rychlosti či akceleraci, to určitě nerozporuji, ale popsané rysy zkrátka pocítíte.

Bohatá nabídka

Za co mohu EA Sports WRC pochválit, je obsah, ať už se bavíme o herních možnostech nebo o zastoupených kategorií a vozidlech. Samozřejmostí jsou vozy WRC, WRC 2 a Junior WRC, které byste očekávali už jen díky licenci. Jenže Codies šli mnohem hlouběji a obsah z WRC Generations – rozlučkového dílu od Kylotonnu – hravě vyrovnávají. Bez nutnosti cokoliv odemykat postupem hrou se dostanete k vozům z let 1997-2011, čeká vás celá plejáda vozů v kategorii Rally4, nechybí F2 Kit Cars, dále vozidla skupiny A i B s tím, že „béčko“ je ještě rozdělené na zadokolky a speciály s pohonem na všechny čtyři kola, a pak je tu ještě bezmála dvacítka vozů ze skupina H1, H2 a H3. Dohromady jde o téměř 80 vozidel v 18 odlišných třídách, což je opravdu úctyhodná nabídka a zároveň možnost, učinit si každou herní seanci zajímavou a unikátní.

Season Pass

Vsaďte boty, že stejně jako v sérii F1, také ve WRC od Codies najdete bolest dnešní doby - season pass. Přesněji bych měl mluvit o Rally Passu, za který zaplatíte ještě stravitelných 6 eur, abyste však dostali další ošklivé anonymní části výbavy pro vašeho řidiče. Všechny ty rukavice, helmy, čepice nebo kombinézy ale působí tak šíleně generickým dojmem, že je opravdu na pováženou, zda i těch 150 korun vynakládat navíc.

K tomuto účelu slouží hned několik režimů, které zahrnují kariéru, možnost vytvořit si vlastní šampionát, časovky, případně založit klub a nabídnout speciálně navržené závody sobě i ostatním v multiplayeru. Nechybí také tutoriál v podobě rallye školy, a pokud jste úplní nováčci, pochytíte zde několik důležitých postřehů, jak rallye speciály zkrotit. Začneme-li kariérou, jde o velmi příjemný mix nejrůznějších typů závodů a událostí, které jsou rozděleny na jednotlivé závodní týdny. Ne vždycky nastupujete ve zvolené třídě, ale čekají vás nejrůznější historická klání nebo třeba technické zkoušky pro postupné vylepšování vašeho vozidla a závodní stáje. Vývojáři z Codies vnesli do tohoto režimu trochu manažerských mechanismů, z druhé strany ale nečekejte něco extra propracovaného, a to ani na úrovni série F1. Inženýři mají jasně definované schopnosti a bonusy, například pro zkrácení času oprav specifických částí vozu mezi rychlostními zkouškami a jediným limitujícím faktorem nad rámec přiděleného rozpočtu je jejich únava, odvíjející se od toho, na kolik rallye a jak často je berete s sebou. Nejde o nic sofistikovaného a spíš jen o hru s čísly. Líbí se mi ale právě to celkové rozvrstvení závodů se snahou nenudit hráče a nechat ho přirozeně projít v podstatě celou nabídkou EA Sports WRC. Jen mějte na paměti, že hra je poměrně náročná na čas a dlouhé rychlostní zkoušky vám mohou zabrat klidně i deset patnáct minut.

Vstříc úpravám

Mírně za očekáváním jsou tzv. závodní momenty, od kterých jsem si sliboval trochu historického vhledu a vzpomínání na unikátní situace. Bohužel, zřejmě i tady se projevuje nedostatečně pečlivý přístup, odrážející se zkrátka v tom, že jde pořád jen o nutnost dojet nastavenou rychlostní zkoušku s konkrétním vozem. Co se ale týče vytvoření vlastního šampionátu nebo časovky, vybírat můžete z opravdu velkého množství lokací, tratí i podmínek počasí, takže byste se nudit opravdu neměli. Příjemná je i možnost skládat za sebe závody v nejrůznějších třídách a svobodně volit, kolik rychlostních zkoušek v rámci nich máte zajet. Můžete tak po dojetí jedné trati ihned skočit někam jinam v úplně jiné kategorii závodů, nebo si třeba namixovat aktuální závody WRC s historickými etapami přesně podle svého gusta. Pokud bych měl být konkrétní ve smyslu lokací, ve hře najdete 17 zemí a 199 rychlostních zkoušek s tím, že další budou přibývat. To je víc než dostatek tratí, které jsou z mého pohledu dostatečně rozdílné a pestré, takže nedochází tak rychle k vyčerpání nabídky nebo učení se zpaměti celých částí jednotlivých rallye. Co víc, vývojáři slíbili, že hru po vydání obsahově ještě doplní a počítat tak můžeme i se zařazením středoevropské rallye, jejíž část se jede i v České republice.

Specialitou pak mělo být počasí a odlišné podmínky jízdy na základě toho, zda se po trati proháníte v létě nebo třeba v zimě. Přijde mi ale, že jediný skutečný rozdíl přináší mokrá a suchá konfigurace trati, zatímco roční období plní spíše vizuální efekt. V kombinaci s nedostatečně detailní grafikou navíc třeba sníh působí na trati nevzhledně a useknutě v závislosti na tom, kde končí jeho textura. Není to samozřejmě případ celých zasněžených rallye jako například ve Švédsku, ale pokud bychom se měli vrátit třeba k WRC Generations, tam ze zasněžených tratí doslova křičelo ona rozteklá sněhová břečka, kterou ve WRC od Codies nenajdete. Na druhou stranu, závody v noci působí o poznání lépe, pravděpodobně i proto, že nevidíte okolí trati, vše ale umocňují dobře zpracovaná světla jednotlivých vozů, která také odpovídají tomu, zda má auto světelnou rampu nebo si na cestu svítí základními světly. Pořád jde ale o značně nevyvážený a nejednoznačný zážitek, který sklouzává pod průměr toho, co bychom od moderní hry zkušeného velkého studia měli dostat.

Moje auto, moje!

Poslední věcí, kterou nesmím opomenout, je stavba vlastního vozu z jednotlivých součástek. Editor je účelný, menu přehledná, ale volby, které vám garáž poskytuje, jsou velmi omezené. Ačkoliv jsem měl tendenci pročítat popisky jednotlivých součástek a přemýšlet, jak auto vhodně poskládat, nakonec jsem se řídil jen cenou, resp. kvalitou všech částí. Samozřejmě, že se jinak bude chovat auto s pohonem všech čtyř kol v porovnání s náhonem na jedinou nápravu, ale zbylé části se od sebe liší převážně opotřebením – stavět můžete i z použitých součástek – a zmiňovanou cenou, která je rozhodující v kariéře, kde nesmíte přečerpat rozpočet, jinak se na vás rozzlobí sponzoři. Ani vzhledově nemáte příliš možností, jak vozidlo upravit, protože vybíráte z hrstky stylů, z nichž vždycky vznikne rallye auto očekávané podoby. Mnohem důležitější je proto vlastní ladění brzd, diferenciálu nebo převodovky, což jsou věci, které se skutečně projeví ve hře a můžete si jimi pomoct při snaze najít nejschůdnější cestu, jak EA Sports WRC efektivně ovládat.

Ačkoliv by se dalo řešit, jak se od sebe liší jednotlivá auta nebo které z etap jednotlivých rallye jsou nejzajímavější, končím s konstatováním, že jsem k prvnímu licencovanému pokusu o WRC od Codemasters méně shovívavý, než bych byl k práci Kyltonnu či Milestonu. Od tak zkušeného týmu jsem jednoduše čekal mnohem víc, a i když chci věřit, že v nadcházejících měsících hra projde výraznějším vylepšením, momentálně mě může těšit jen šíře obsahu a způsob závodění, přistoupíte-li na hodně specifický jízdní model. Do budoucna to může být lepší, na víc než průměr ale EA Sports WRC v kontextu momentálně nemá.

EA Sports WRC

• Velkorysý obsah, desítky vozidel a téměř 200 rychlostních zkoušek
  • Tak trochu „divný“ jízdní model, který ale vedle nedostatků nepostrádá v celkovém ohledu zábavnost
  • Široká nabídka herních módů, dobře navržená kariéra
  • Odemknutý obsah a s tím spojená možnost poskládat si jakékoliv závody za sebe
  • Nižší cenovka v porovnání s jinými velkými hrami
  • Neuspokojivý technický stav, občasné pády hry, časté zasekávání obrazu
  • Jízdní model je oříškem, musíte se mu podvolit, není realistický a může vás také trochu vytáčet
  • Nedostatečná úroveň grafiky, v porovnání horší než třeba Dirt Rally 2.0
  • Stavba vlastního vozu není špatná, je ale omezená množstvím součástek a celým schématem
  • Slibované efekty spolu se změnami ročních období nemají příliš velký dopad na hratelnost
  • Naprosto zbytečný Season Pass s ošklivými odměnami
Pokud hledáte synonymum pro produkt sešitý horkou jehlou, pak by to bylo zřejmě EA Sports WRC. Ačkoliv nevidím do pozadí a nevím, jak dlouho se vývojáři z Codies na vydání připravovali, výsledek je v mnoha ohledech nedotažený, neoptimalizovaný a celkově ničím nevystupuje nad hranici průměru. O to víc, bavíme-li se o tak zkušených vývojářích, pro které hra není prvním kontaktem s rallye. Míra obsahu je ohromující a v podstatě strká do kapsy rozlučkové WRC Generations od Kylotonnu. Jízdní model je ale hodně specifický a vše sráží neuspokojivý technický stav a opravdu špatná grafika, která navíc trpí i na očividné chyby v nasvícení. Hra jde vylepšit, protože všechno jde „nějak“ vylepšit, takhle nedomrlý produkt ale Codemasters nemá zapotřebí.

10