branding
Hry na konzolích bez režimu výkonu to budou mít stále těžší

Konzolové hry bez režimu výkonu to budou mít stále těžší

Vývojáři by měli pro vlastní dobro dávat hráčům na výběr. Z 60 fps se pomalu stává standard

Zdroj: Vortex/DALL·E 3
18. 6. 2024

Honba za 60 fps ve Starfieldu i na Xboxu Series S prostřednictvím modifikací nás ve Vortexu znovu přivedla k debatě o režimech výkonu. Může se to zdát drzé, ale kdybych měl vývojářům něco poradit, určitě by se měli několikrát zamyslet předtím, než na konzoli definitivně odmítnou režim 60 fps. Objektivní překážky a výzvy s tím spojené většina rozumných hráčů určitě chápe, ale v samém závěru rozhoduje evoluce a obecné nároky.

Mluvím přitom jako někdo, kdo byl odjakživa ve hrách zvyklý na kompromisy a za frameratem jsem se zrovna nikdy moc nehnal. Jenže faktem je, že časy se mění a s nimi i nároky hráčů. Jakmile jednou okusíte vyšší výkon, už se vám nechce slevit ze svých nároků. Snad každý také chápe, že cenou za vyšší framerate je nižší rozlišení nebo méně detailů v grafice. Ale to je cena, kterou je spousta hráčů ochotná zaplatit. A když už si sami autoři nejsou jistí, měli by dát hráčům na výběr. Jen namátkou můžeme jmenovat hry jako Redfall nebo Starfield, které kvůli absenci 60 fps na konzolích čelily zbytečné kritice, které se mohli jejich autoři vyhnout. A nakonec stejně kapitulovali a hráči změnu názoru přijali s neskrývaným nadšením.

Když už se lidé dožadují next-gen patche, nejčastěji o něm mluví v souvislosti s frameratem.

Další příkladem jsou starší hry na konzolích. Když už se lidé dožadují next-gen patche, nejčastěji o něm mluví v souvislosti s frameratem. Jasně, někdo chce vyšší rozlišení nebo více detailů. Ale většina podobných debat o upgradech se točí okolo fps. U některých žánrů už se z 60 snímků za sekundu stal pomalu standard i na konzolích. Příkladem jsou třeba závody. U akčních her by to mělo být podobné. Je také jasné, že ne všechny hry vyšší výkon tak nutně potřebují. Nebo využijí stejně. Ale když odmyslíme třeba klasické adventury nebo logické hry, ve většině případů se vám prostě v 60 fps bude hrát lépe než ve 30 a nejde jen o placebo. Dát lidem na výběr se začalo stávat na konzolích normou. A ten, kdo režim výkonu nemá, bude rok od roku čelit silnější kritice, ať už jsou skutečné důvody jakékoli.

Zdá se, jako by se autoři někdy zdráhali prezentovat hru v horší grafice. Jako by se obávali, že právě 60 fps režim budou hráči preferovat, prezentovat a na základě něj hru hodnotit. Není to ale právě ten největší důkaz, jaká poptávka po něm je? Obecně mi přijde, že s režimy výkonu otálejí autoři, kteří si nejsou tak docela jistí grafikou své hry, a tak vše vsadí na režim kvality, který má být na pohled nejreprezentativnější. Ale tím se vracíme oklikou k tomu, že čím dál více hráčů říká, že jejich oku lahodí spíš plynulý obraz než množství pixelů a polygonů.

PS5 a Xbox Series mohou být teprve třeba v polovině svého životního cyklu, ale hráči se podle mě budou každý další rok domáhat 60 fps hlasitěji.

Bylo by fér namítnout, že problém představuje stárnoucí a omezený hardware konzolí. Ty jsou navíc různě výkonné. Nároky hráčů uhání kupředu, ale konzole tu s námi jsou řadu let v nezměněné podobě. Ale i v tom je zakopaný pes. PS5 a Xbox Series mohou být teprve třeba v polovině svého životního cyklu. Jejich výkon se nezvýší, pokud nepočítám možnost příchodu výkonnější verze, ale hráči se podle mě budou každý další rok domáhat 60 fps hlasitěji. A klidně obětují detaily. Většina svéprávných fanoušků nečeká, že vývojáři udělají zázrak, každý rok přijdou s hezčí grafikou a posunou hranice realismu. Ale jestli mi něco moje práce umožňuje, tak zblízka sledovat, jak “30 fps only” nálepku nesou konzolisté stále s větší nelibostí.

Vzdát se všeho ostatního v honbě za 60 fps by byla chyba. Nedat ale hráči na výběr tam, kde je to technicky možné, mi přijde jako větší chyba. Vývojáři by měli nechat na fanoušcích, co je pro ně prioritou. Ostatně jako to funguje na počítačích odjakživa. Když už se nám ta nastavení grafiky do konzolí vplížila, tak by byl hřích je nevyužít.

Nahlásit chybu v článku

7

Napsat komentář

Další články
Nahoru