Diskuze na téma možného zdražení her se mezi vývojáři a vydavateli rozproudila koncem června na základě výroků bývalého šéfa Sony Worldwide Studios Shawna Laydena. Uvedl, že aktuální stav je neudržitelný a naznačil, že by AAA hry měly být buďto kratší, nebo musí zdražit. Své přesvědčení opíral o tvrzení, že vývoj her se neustále prodražuje, zatímco cenovka zůstává už roky stejná – jako měřítko využil obligátních 59,99 dolarů – a že není možné chtít po každém velkém titulu herní dobu o délce 50-60 hodin. Na jeho slova podle výzkumné společnosti IDG Consulting navázali další vydavatelé, kteří mají údajně plánovat zdražení svých her a dočkali jsme se i protichůdného komentáře creative directora Outriders ze studia People Can Fly. Nově se pak k situaci vyjadřuje také creative director posledního God of War Cory Barlog, který tyto úvahy chápe a zdražení her by uvítal.
games need to go up in price. I prefer an initial increase in price to the always on cash grab microtransaction filled hellscape that some games have become.
— Cory Balrog 🖖 (@corybarlog) July 8, 2020
Jeho komentář přišel coby odpověď jednomu z fanoušků God of War, který nejprve reagoval na Balrogův příspěvek, kterak i v další generaci konzolového hraní budou z konkurenčního souboje těžit hráči. „Ne, pokud budeme platit 70 dolarů za hru. Netisknu peníze, leda že by se jednal o God of War – zaplatil bych cokoliv, kolik by sis naúčtoval,“ říká zmiňovaný fanoušek. Cory Barlog ale oponuje a přichází i s myšlenkou, na kterou by hráči mohli slyšet: „Hry potřebují zdražit. Vždycky budu upřednostňovat vyšší pořizovací cenu, nežli hamižnými mikrotransakcemi prolezlý hnus, kterým se už některé hry staly.“ A je nutné přiznat, že pokud by bylo případné zdražení videoher vysvětlováno tímto způsobem, přičemž by se odbouraly místy vskutku nesmyslné mikroplatby uvnitř her, nemusela by komunikace mezi vydavateli a hráči dopadnout tak špatně.
Ne všichni ale s Barlogovým pohledem souhlasí, případně vyjadřují velké pochyby nad tím, zda by zdražení her opravdu stačilo k tomu, aby mikrotransakce zmizely. Alarmujícím příkladem je již mnohokrát probíraná next-gen verze NBA 2K21, která bude stát oněch 70 dolarů, i když několik posledních dílů stojí a padá se systémem mikrotransakcí. Natolik, že si z něj už hráči dělali v případě loňského ročníku ironickou legraci a s vidinou, že se bude situace opakovat, nejsou cenové vyhlídky zrovna přívětivé. Na každý pád ale můžeme poměrně bezpečně mluvit o tom, že se začalo něco dít, a pokud jste uvěřili tomu, že nová generace konzolí změní pohled na hry, právě cena může být jednou z těchto věcí. Otázkou pak samozřejmě zůstává, jak férově se k tomu vydavatelé postaví, a co za eventuálně zvýšenou cenu nabídnou.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
A protože jsem jako vždy optimista, tak napíšu, že se vydavatelé nezmění, hry budou nabízet za vyšší cenu, dva týdny po vydání (po recenzích) do nich přidají mikrotransakce a pojede se vesele dál. Protože jak nám už dlouhá léta trh ukazuje — zákazníkům to nevadí a ty sra*ky kupujou.