Zaměstnanci Activisionu a Blizzardu vyšli na protest

Zaměstnanci Activisionu a Blizzardu vyšli na protest

Objevují se nová nařčení, včetně incidentu s pokojem „Billa Cosbyho“. Přidává se i Ubisoft

Zdroj: Blizzard
29. 7. 2021

Jak jsme vás informovali v průběhu středy, zaměstnanci společností Activision, Blizzard a King uspořádali protestní pochod v souvislosti s aktuální kauzou ohledně žaloby ze strany Úřadu pro férové pracovní podmínky kvůli nařčení z nepřijatelné firemní kultury, sexismu a obtěžování. Jak informuje portál Gamastura ve své reportáži, převážně poklidného protestu se zúčastnily desítky zaměstnanců, kteří vyjadřovali zejména nesouhlas s postojem svého zaměstnavatele vůči zmiňované žalobě a předložili vlastní návrhy, které mají vést ke zlepšení celé situace. Jde o čtyři body, které byly zahrnuty i v otevřeném dopise, který byl adresován vedení Activisionu a podepsán více než 2000 zaměstnanci zmiňovaných společností.

Protestní pochod zaměstnanců Activision Blizzard

Vývojáři chtějí, aby Activision přestal vynucovat interní arbitráže při řešení jakýchkoliv sporů, protože snižují možnost na kompenzaci oběti. Dále požadují rozsáhlejší změny v procesech přijímání nových zaměstnanců, které povedou k větší inkluzi a spravedlivému odměňování všech lidí bez ohledu na jejich původ, vyznání či pohlaví. Třetím bodem je větší transparentnost systému pro udělování finančních bonusů a zmiňovaného kariérního růstu spojeného s povýšením zaměstnance, protože nyní má docházet k neférovým praktikám a krácením výplat lidem na základě jiného klíče, nežli je odvedená práce. Posledním bodem je audit celé společnosti a jejích částí stran diverzity, férovosti a inkluze, což je podle protestujících zaměstnanců nezbytné pro vymýcení veškerého obtěžování a diskriminace.

Zdroj: Windows Central

Jak uvádí Gamasutra, protest se nesl v poklidném duchu a jednotliví vývojáři se před kampusem společnosti sešli v přátelské a vzájemně se podporující atmosféře. Organizátoři i přesto žádali přítomné novináře, aby nezpovídali jednotlivé účastníky protestu, protože nad vším stále visí stín pochybností stran možné odplaty, která by mohla od některých manažerů a nadřízených obecně přijít. Ostatně, právě ona msta na zaměstnancích, kteří promluví, je jedním z bodů žaloby Úřadu pro férové pracovní podmínky, který v procesu zastupuje přímo Kalifornii coby stát. Protestující proto komentovali i vyjádření prezidenta Activisionu Bobbyho Koticka, které přišlo v reakci na plánovaný pochod – jedna z oslovených zaměstnankyň si myslí, že dopis nepředkládá dostatečné změny, ale oceňuje, že reakce přišla a že se vedení aktuálním stavem zabývá. Chybí však dostatečně efektivní komunikace, byť zaměstnanci stále nepřišli o chuť problém řešit a vyřešit, aby se z Activisionu a Blizzardu opět stalo bezpečné místo k práci na skvělých hrách.

Pokoj „Billa Cosbyho“

Mezi tím se však objevují další nařčení, která konkretizují některé z bodů vyjmenovaných v žalobě a vztahují se i ke spekulacím, že ze hry World of Warcraft bude v této souvislosti mizet nějaký obsah. V momentě, kdy tento fakt Bobby Kotick ve svém dopise předeslal, začali hráči zmiňovat jméno dlouholetého vývojáře zmiňovaného titulu Alexe Afrasiabiho, které zaznělo i v žalobě. Vzhledem k tomu, že je s ním za roky vývoje skutečně spojen obsah přímo ve hře, dávaly spekulace smysl a v tuto chvíli už jsou ze strany Blizzardu oficiálně potvrzeny. Vyjádření přináší Kotaku, kterému mluvčí Blizzardu potvrdil ukončení pracovního vztahu s Alexem Afrasiabim už v roce 2020. „Jeden ze zaměstnanců promluvil loni v červnu o událostech z roku 2013. Na základě nich jsme ihned provedli vlastní vyšetřování a provedli nápravu,“ komentuje mluvčí. Článek Kotaku se pak věnuje oněm událostem z roku 2013, konkrétně pak z listopadového BlizzConu, na kterém měli vedoucí zaměstnanci – včetně Alexe Afrasiabiho – vytvořit v hotelovém pokoji zázemí plné alkoholu a pojmenovat jej po herci Billovi Cosbym, který byl odsouzen za pohlavní zneužití několika žen.

Zdroj: Kotaku

Kotaku na základě fotografií a screenshotů skupinového chatu, ke kterým se dostal prostřednictvím bývalého zaměstnance Blizzardu, odhaluje detaily zmiňovaného pokoje, kam si měli členové vedení chodit odpočinout v průběhu BlizzConu. Alex Afrasiabi na svém Facebooku například sdílel fotografii s lahvemi alkoholu, které okomentoval jako přípravu Cosbyho apartmánu. Na další fotografii je pak Afrasiabi zachycen s dalšími kolegy – jmenovitě například s Davem Kosakem, Corym Stocktonem, Jessem McCreem či Gregem Streetem – kterak leží na posteli s podobiznou Billa Cosbyho, což se jeví vzhledem k nařčení na hercovu osobu jako přinejmenším nevhodné. Zvlášť, když měl v jednu chvíli Dave Kosak shromažďovat nažhavené holky a vést je do pokoje. Kotaku oslovilo zmiňované vývojáře, kteří ale buďto nereagovali, nebo se nechtěli k osm let starému případu vyjádřit, jediný, kdo tak učinil, byl Greg Street, momentálně pracující v Riot Games.

Vyjadřuje lítost nad tím, že fotografie vznikly i to, že pojmenovali pokoj Cosbyho apartmán. Podle jeho verze dostala obvyklá odpočinková místnost toto označení po ručníku, který vývojáři našli v jiném hotelu před BlizzConem a který připomínal svetr zmiňovaného herce. Street zároveň odmítá, že by v pokoji docházelo k jakémukoliv obtěžování či zneužívání, protože pokud ano, zcela nepochybně by proti němu vystoupil. „V roce 2013 pro mě nešlo o víc než odkaz na starý portrét [Billa Cosbyho] z blešího trhu. Nebyl jsem si ani vědom Cosbyho reputace, a to až do doby, kdy jsem opustil Blizzard a obvinění se stala všeobecně známá. Rozhodně bych o takové věci netweetoval, kdybych si v té době myslel, že jde o něco nepřijatelného,“ říká pak Street ve svém prohlášení, byť zpětně samozřejmě celého incidentu lituje. Pod jeho příspěvky na Twitteru se nicméně sešlo mnoho komentářů a Street byl dotázán, co tedy měla znamenat poznámka o žhavých holkách. Podle jeho vyjádření měl do odpočinkové místnosti vést svou ženu a její přítelkyně Dave Kosak, v rámci skupinového chatu to pak mělo být považováno za vtip. „Ten chat je nechutný a rozumím, jak to vypadá, měl jsem něco říct,“ dodává pak Street.

Co se týče v úvodu zmíněných odkazů na Afrasiabiho v MMO World of Warcraft, vznikl už oficiální seznam změn přímo od vývojářů. Jde například o změnu názvu sekery NPC jménem Fras Siabi z Dire Maul na Grimm’s Cigar Cutter, všechny odkazy na Frase Siabiho ze hry zmizely ze STratholmu – tedy z dungeonu i výzvy pro peta – nyní odkazuje jen na minibosse Ezru Grimma a jeho quest. Dále ze hry zmizel polní maršál Afrasiabi ze Stormwindu, který byl přejmenován na maršála Stonebridge, Lord Afrasastrasz ve Wyrmrest Temple je nyní Lord Devrestrasz a například Shard of Afrasa už nyní naleznete jen pod označením Shard of the Splithooves.

Nespokojení jsou i zaměstnanci Ubisoftu

Šlo pravděpodobně jen o otázku času, než se k aktuální kauze kolem Activision Blizzard přidají i zaměstnanci jiných společnosti – jako další se ozývají vývojáři z Ubisoftu. I oni zveřejnili otevřený dopis, pod který se podepsalo přibližně 500 současných zaměstnanců, vyjadřují v něm jednak podporu svým kolegům z Activisionu a jednak popisují stav uvnitř vlastních kanceláří. „My, níže podepsaní, už toho máme dost. Je to více než rok, kdy došlo na odhalení systematické diskriminace, obtěžování a šikaně uvnitř Ubisoftu. Tehdy jste se tvářili překvapeně, že se takové věci odehrávají zrovna ve vaší společnosti a my jsme vám dávali za pravdu. V uplynulém roce jsme se však nedočkali ničeho jiného, než laskavých slov, planých slibů a neschopnosti či neochoty odstranit pachatele těchto činů,“ uvádí zaměstnanci Ubisoftu. „Musíte dělat víc,“ žádají pak po vedení a chtějí konkrétní činy, nikoliv další školení, která navíc podle jejich slov ignorují ti, kteří je nejvíce potřebují. Zaměstnanci francouzské společnosti se studii po celém světě chtějí být součástí rozhodování, jak dále postupovat a dodávají, že nevědomost není žádnou omluvou.

Ubisoft už na dopis zaměstnanců stihl reagovat a ve svém prohlášení potvrzuje, že vznesené požadavky a kritiku bere velmi vážně. „Trváme na tom, že jsme provedli významné a smysluplné změny, které usilují o vytvoření bezpečného a inkluzivního pracovního prostředí pro všechny, je ale stále na čem pracovat,“ uznává Ubisoft. I nadále proto chce spolupracovat s jednotlivými vývojáři a dát jim pocit bezpečí i podpory, který podle dosavadních stížností chybí napříč celým videoherním spektrem.

Nahlásit chybu v článku

1

Napsat komentář

Další články
Nahoru