And yet it hurt, Daniël Haazen, Zahrajte si netradiční RPG v Poznámkovém bloku

Zahrajte si netradiční RPG v Poznámkovém bloku

Šikovný vývojář vytvořil variaci na The Elder Scrolls v Notepadu. Ovládá se jako dokument

26. 2. 2020
Název: And yet it hurt Vývojář: Vydavatel: Platformy: Žánr:

Zatímco většina hráčů a potažmo i vývojářů se honí za čím dál dokonalejší a realističtější grafikou, autor hry And yet it hurt na to šel zcela opačně. Zvolil jedno z nejméně atraktivních podání, jaké si dovedete představit. Tohle RPG se totiž hraje v Notepadu, tedy Poznámkovém bloku, chcete-li. Jedná se o další nápaditý způsob, jak využít něco důvěrně známého z operačního systému a přetvořit to v něco neobyčejného. Loni v dubnu jsme psali o logické adventuře File://maniac, v níž se během hry manipuluje se soubory v počítači – mažete je, kopírujete, přesouváte, přejmenováváte – a svět prozkoumáváte za pomoci Průzkumníka ve Windows nebo Finderu v Macu. Hru And yet it hurt zase ovládáte a vnímáte prostřednictvím textového editoru.

Do programu přetahujete jednotlivé scény a lokace podobně, jako byste otevírali textové soubory. V nich pak činíte volby za pomoci vepsání znaku do příslušné kolonky a po každém takovém “tahu” soubor uložíte.

Autor Daniël Haazen láká hráče na dobrodružství mladého hrdiny, který prahne po pomstě. Kdo by ostatně nezatoužil po krvi draka, který zabije vaše rodiče. Spíš než příběh vás ale pravděpodobně zaujme zpracování titulu, které dobře demonstruje trailer. Jinak se jedná o tradiční fantasy, v němž ale hraje text dominantní roli. Vše se odehrává v upravené verzi Notepadu, nejde tedy o úplně stejný program, který máte ve Windows. Poznáte to třeba podle toho, že ovládání není v češtině. Ale i když to pak možná nezní tak čarovně, výsledek není o nic méně působivý. A navíc nejde o žádný podvod nebo snahu si práci usnadnit, jak si ještě povíme.

Do programu přetahujete jednotlivé scény a lokace podobně, jako byste otevírali textové soubory. V nich pak činíte volby za pomoci vepsání znaku do příslušné kolonky a po každém takovém “tahu” soubor uložíte, aby hra pokračovala a zareagovala na vaši akci. Možná to zní krkolomně, ale v praxi je to mnohem pohodlnější, než se zdá, a je to legrace. Pokud jde o “grafiku” spoléhá se samozřejmě hra na takzvaný ASCII art. Kromě samotného nápadu je navíc třeba ocenit i skutečnost, jak se autor snaží vypořádat s dalšími překážkami, které mu „staví do cesty” jeho rozhodnutí vybudovat hratelnost takto specifickým způsobem.

Titul přitom nesklouzává svým pojetím ke klasické textovce. Jedním příkladů chytrého designu je atypický soubojový systém, který také spoléhá na zapisování znaků. Anebo způsob, jakým se zde řeší hádanky. Nápad na nezvyklý titul Daniël Haazen dostal v roce 2017, když si položil otázku, jak by vypadala hra v Notepadu. Nejprve se myšlence zasmál, ale po čase si uvědomil, že by to mohlo fungovat a pokusil se uvést ideu do praxe.

Pokud by vás zajímalo, jak hru udělal, mohu vám vřele doporučit jeho poutavý vývojářský deníček. Vysvětluje v něm například, že základní problém nápadu spočíval v tom, že na rozdíl od normálních her v tomto případě automaticky hráč nevidí žádnou odezvu na svou akci. Vysvětluje také, proč nakonec pro titul upravil vlastní verzi Notepadu, a zdůrazňuje, že ve skutečnosti je možné hru hrát i v Poznámkovém bloku od Microsoftu, jen to není moc pohodlné. Zvolil proto podle svých slov méně “cool” způsob ve prospěch titulu, který bude skutečně zábavné hrát.

Autor si klade otázku, co by mohlo přijít příště. Hra v Malování či v Kalkulačce?

Zajímavé je i to, jak hledal alternativu pro klasický Notepad, která by vypadala co možná nejblíže originálu, ale současně uměla automaticky obnovovat textový soubor po akci hráče, aniž uživatele žádala o souhlas, což by bylo rušivé. Po několika nedokonalých kandidátech se nakonec rozhodl upravit open source textový editor Notepad2. Jednoduché to samozřejmě nebylo ani s grafikou. V příspěvku na blogu se však nevěnuje jen technickým otázkám, ale třeba i tomu, jak během práce neztratit motivaci pokračovat v projektu. Závěrem si klade otázku, co by mohlo přijít příště. Hra v Malování či v Kalkulačce? I když se do nich prý nejspíš sám nepustí, rád by viděl víc takových her založených na nekonvenčních platformách.

Hra And yet it hurt je k dispozici pouze pro Windows a má zanedbatelnou velikost 3 MB. Čistě teoreticky si ji můžete stáhnout i zadarmo, ale fráze “Name your own price” naznačuje, že se autor rozhodně nebude zlobit, pokud jde za jeho úsilí oceníte podle svých možností a přesvědčení.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru
keetcnjp