Vyvíjet hry pro PS5 je snažší než kdykoliv předtím

Vyvíjet hry pro PS5 je snažší než kdykoliv předtím

Šéf PlayStationu hledí do budoucnosti a říká, že se z PlayStation Now nestane Game Pass

8. 11. 2019

Téměř přesně před měsícem jsme vás informovali o tom, že se v den oznámení pátého PlayStationu propouštělo v evropské pobočce Sony Interactive Entertainemnt. Tato informace vzbudila rozruch zejména kvůli obavám o budoucí promování her, zacílení marketingu a osobitý přístup, které jednotlivé pobočky Sony – v Evropě, Spojených státech a Japonsku – razily v uplynulých letech. Šéf americké centrály Jim Ryan se proto v těchto dnech přihlásil o slovo a prostřednictvím magazínu Games Industry jednak mírnil obavy a jednak odhalil budoucí plány a přístup vůči PlayStationu 5. Z rozhovoru například vyplývá, že vyvíjet hry na novou konzoli je pro vývojáře snazší než kdykoliv dřív, nebo že v Sony neplánují vydávat své exkluzivní tituly současně i do nabídky služby PlayStation Now.

Překonat hranici sta milionů je samozřejmě velkým milníkem. Předtím se nám to podařilo jen jednou, užili jsme si skvělé momenty a když se za tím vším ohlédnu, myslím, že jsme odvedli skvělou práci na renomé naší značky.

První otázka, která se nabízí, vychází z obrovského úspěchu aktuálního PlayStationu 4. A sice – proč měnit něco, co tak skvěle funguje? Není rozhodně bez povšimnutí, že se prodalo již více než 100 milionů kusů PS4 a konzole se dostala na druhé místo historického žebříčku Sony. Pravda, překonat PS2 s více než 155 miliony kusy se už „čtyřce“ zřejmě nepodaří, ale přesto se nedá na první pohled mluvit o tom, že by něco nefungovalo. „Překonat hranici sta milionů je samozřejmě velkým milníkem. Předtím se nám to podařilo jen jednou, užili jsme si skvělé momenty a když se za tím vším ohlédnu, myslím, že jsme odvedli skvělou práci na renomé naší značky,“ načal rozhovor Jim Ryan. Hned vzápětí ale mluvil o obrovském úkolu, který si v souvislosti s nadcházející generací předsevzali, tedy umožnit komunitě plynulý přechod k PlayStationu 5, což se neobejde bez změn ve vlastním fungování Sony.

Hermen Hulst je novým šéfem Worldwide Studios

Bývalý šéf vývojářského studia Guerilla Games byl jmenován novým ředitelem Worldwide Studios. Dohlížet bude právě na spojování jednotlivých vývojářů, marketingových kampaní a hledání nových příležitostí, které se promítnou do úspěchu, či neúspěchu PlayStationu 5. Na postu střídá Šuheje Jošidu, který se stane ředitelem nově ustavené iniciativy, prostřednictvím které chce Sony navázat hlubší vztah s nezávislými tvůrci. I na tomto poli chce Sony dominovat a do hledáčku si bere konkurenční ID@Xbox.

„Pokud chceme být úspěšní, musíme umět využít výhod, které přináší globalizace. Ať už se týká vlastní výroby PlayStationu 5, vymezením jeho hlavních prvků, jejich vývojem a finální implementace,“ vysvětluje Ryan. Naznačuje tím, že uvnitř Sony podnikli kroky k tomu, aby diskuze neběžela ve třech regionálních variacích, ale jednotně za celou Sony. To se týká samozřejmě i marketingu, kde se Ryanovi daří mnohem lépe vysvětlit, co se před měsícem vlastně v evropské Sony stalo. Ačkoliv se mohlo na první pohled zdát, že ve smyslu vlastního rozhodování a příprav kampaní s lokálním zaměřením ztratí jednotlivé pobočky autonomii, ve finále tomu tak není. Ryan upřesnil, že pro některé hry poběží kampaň celosvětová – tak, jak se stalo například u Spider-Mana – a v jiných případech se sice interně spustí jednotná akce, ovšem regionální úpravy nebudou chybět. Čili zatímco se v Evropě zaměří na FIFU, ve Spojených státech to může být Fortnite a v Japonsku například Final Fantasy VII. I z tohoto důvodu proto podle Ryana Sony investuje do budování poboček v západní i východní Evropě, kam spadá i Česká republika či Maďarsko: „Ano, cítíme, že se potřebujeme stát globální společností, což ale automaticky neznamená amerikanismus,“ ujišťuje šéf SIE.

Zůstávám optimistou, protože v rukávu máme nejenom sílu naší značky, ale také komunity. A i když tu budou noví draví souputníci, na to, co máme my, se oni spolehnout nemůžou, říká Ryan.

Ve své rozpravě se nicméně Ryan stále vrací k samotným hrám, které podle jeho slov znovu rozhodnou o úspěchu a neúspěchu konzole. V tomto ohledu si pochvaluje zejména reakci jednotlivých vývojářů, kteří tvrdí, že vyvíjet hry pro novou generaci je snazší, než kdykoliv dřív. Dodává také, že překonat hranici 100 milionů prodaných kusů PS4, se podařilo i v kombinaci s nástupem digitální distribuce, ze které byli lidé před pěti šesti lety pořádně nervózní. PlayStation 5 si navíc nervózní období užijé také, a to se stále populárnějším fungováním her v cloudu, ať už se bavíme o streamování, nebo jen využívání cloudu pro výpočet her jako takových. „Existuje mnoho otázek, na které ještě nemáme žádné odpovědi. Zůstávám však optimistou, protože v rukávu máme nejenom sílu naší značky, ale také komunity. A i když tu budou noví draví souputníci, na to, co máme my, se oni spolehnout nemůžou,“ říká Ryan. Hráče pak zřejmě nepotěší jeho přístup k prémiovým službám na bázi měsíčního předplatného, kterému sice Sony skrze PlayStation Now fandí, ale odmítá jím devavlovat sílu vlastních first party titulů.

I když si Microsoft vybudoval pevné postavení díky Game Passu, Jim Ryan vidí hry pro PlayStation jako hodnotnější a nechce prozatím nic měnit na tom, jakým způsobem se k hráčům dostávají: „Tohle je oblast, která se mění opravdu rychle. Povaha a velikost first party her nás nicméně nutí přemýšlet tak, že je lepší věnovat energii do plnohodnotného launche, hodného těch největší událostí ve světě interaktivní zábavy. Naše hry jsou pro nás tak cenné a speciální, že jim zkrátka chceme věnovat dostatečnou péči,“ vysvětluje Ryan. Druhým dechem ale dodává, že podoba PlayStation Now se může v budoucnu změnit a absence titulů jako God of War, Spider-Man, či The Last of Us: Part II nemusí být definitivní.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru