Vydavatel Six Days in Fallujah otáčí, hra bude politická

Oddělit válku od těchto témat prý nelze. Dotknou se jich i civilisté v dokumentárních částech

Zdroj: Victura
9. 3. 2021
Název hry: Six Days in Fallujah Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , Žánr:

Stejně jako před dvanácti lety, také v roce 2021 rozdmýchává válečná akce Six Days in Fallujah značné emoce. Kontroverzní tituly si vzal za cíl zpracovat bitvu o město Fallúdža, která se v rámci války v Iráku odehrála teprve před 17 lety a navíc ji provází příznaky válečných zločinů. I to byl jeden z důvodů, proč snahy o dokončení před lety ztroskotaly, projekt je nicméně po svém opětovném oznámení z letošního února zpět ve vývoji a znovu se potýká se značnou kritikou. Tu vyvolalo i nedávné prohlášení vydavatelské společnosti Victura, že hra nebude plnit roli politického komentáře a zaměří se výhradně na vykreslení samotného konfliktu se snahou „zažehnout empatii k americkým jednotkám na bojišti, jejich práci v podobě boje proti povstalcům a v neposlední řadě také směrem k civilistům, kteří zůstali uvěznění uprostřed tohoto konfliktu“. Alespoň tak zněla slova ředitele společnosti Petera Tamteho, která však od včerejšího dne zčásti neplatí.

Na Twitteru zmiňované společnosti se objevilo nové prohlášení, které popírá silný apolitický přístup, o němž se mluvilo v polovině února. „Jsme si vědomi, že události vykreslené v Six Days in Fallujah není možné oddělit od politiky,“ říká vydavatel a nabízí podrobnější vysvětlení, jak bude vypadat struktura hry a kdo všechno dostane prostor dění ve městě Fallúdža okomentovat. „Příběhy Six Days in Fallujah jsou vyprávěny skrze samotnou hru a dokumentární záběry, v nichž vystupují vojáci a civilisté s odlišnými pohledy a názory na válku v Iráku,“ uvádí Victura. Oslovili prý 26 iráckých civilistů a desítky příslušníků americké armády, kteří svými slovy popisují dění před 17 lety. Dotýkají se prý mnoha témat, která nakonec zahrnují i politická rozhodnutí, která vedla k samotné bitvě ve Fallúdže, stejně jako k jejím následkům.

Nové vyjádření se od posledních slov Petera Tamteho potenciálně rozchází i v důrazu na zapojení civilistů, ať už do dokumentů nebo do hry samotné. Zatímco v polovině února mělo platit, že z devadesáti procent bude hra zaměřená na postup americké armády a ve zbylé části na jednoho iráckého muže z Fallúdži, který se snaží zachránit svou rodinu, podle nového vyjádření takových lidí bude zřejmě víc. „Během hry budou hráči součástí příběhů, které doplní dokumentární segmenty. Každá mise vyzve hráče, aby řešil skutečné vojenské i civilní scénáře,“ říkají vývojáři a doplňují, že takové míry interaktivity by jiné médium nežli videohra nebylo schopné nabídnout. „Věříme, že příběhy obětí této generace by měly být vyprávěny skrze mariňáky, vojáky a civilisty, kteří bitvu zažili. Věříme, že shledáte hru – stejně jako události, které vykresluje – jako komplexně zpracovanou,“ uzavírá Victura.

Snaha zmírnit měsíc trvající rozruch kolem hry se nicméně nestřetává s úplným pochopením z řad hráčů, ani novinářů. V diskuzi pod citovaným tweetem sice můžeme najít slova podpory a respektu, jakým způsobem se vývojáři a vydavatel ke hře staví, kritika ovšem převládá. Diskutujícím se nelíbí zejména částečné popření předchozích výroků a téma jako takové, což je ale setrvalý problém a celá kontroverze stojí právě na něm. Pokud však na vydání hry dojde, dostaneme konečně odpověď na otázku, jestli mohou hry coby médium zpracovávat bez větších emocí tak čerstvý konflikt, zatím se tak totiž stále nezdá.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru