Virtuální portál E3 dokázal, že internet znovu nevymyslíš

V době sociálních sítí, messengerů a propracovaných aplikací se zrodil nefunkční dinosaurus

Zdroj: ESA
9. 6. 2021

Ještě před tím, než svět zachvátila pandemie koronaviru, plánovali organizátoři veletrhu E3 radikální změny konceptu. Tak velké, že se kvůli nim rozhodl novinář a moderátor Geoff Keighley neúčastnit dalších ročníků a vale začaly veletrhu dávat i jednotlivé herní společnosti v čele se Sony. Ani já jsem nehleděl s přílišným optimismem na to, že se po výstavišti v Los Angeles každoročně pohybuje víc a víc návštěvníků z řad hráčů a fanoušků videoher, byť bych jim jen nerad podobné akce upíral. Až příliš výrazně ovšem začalo docházet ke kolizím několika zcela neslučitelných světů. Hráči přichází na výstaviště s nadšením a vidinou, že si zahrají některou z připravovaných her. Mezi nimi kličkují zástupci herních firem, kteří pospíchají na schůzky nebo se snaží navázat obchodní partnerství. A všechen tenhle mumraj doplňují novináři, kteří přebíhají z jednoho konce komplexu na druhý, prodírají se davy čekajících hráčů a vstupují do tiché konfrontace pokaždé, když pracující člověk za doprovodu někoho z dané herní firmy přeskakuje několik hodin stojící frontu, aby mohl za pár minut zase pospíchat jinam.

Zatímco loni ESA pod tíhou okolností kapitulovala, letos už několik měsíců upozorňuje, že E3 proběhne ve speciální mobilní aplikaci a na internetovém portálu.

Dobrým signálem bylo, že si tenhle problém asociace ESA uvědomila, následné rozhodnutí přetvořit E3 na festival určený hráčům ale bylo vpravdě nečekané. Slíbeny byly gamifikační prvky, soutěže přímo ve frontách a spousta dalších příležitostí, jak zaujmout hráče a hlavně jich přilákat na výstaviště co nejvíc. Pandemie koronaviru tyhle plány pochopitelně narušila, ale zatímco loni ESA pod tíhou okolností kapitulovala, letos už několik měsíců upozorňuje, že E3 proběhne ve speciální mobilní aplikaci a na internetovém portálu, kam mohou všichni přijít a získat nejen všechny potřebné informace, ale také užít legraci, popovídat si s ostatními a odemknout exkluzivní odměny. Rád bych na tomto místě podotknul, že ačkoliv považujeme Spojené státy za moderní zemi, která je nakloněna technologiím, neprojevuje se to úplně všude a právě organizace E3 působila zkostnatěle ještě před tím, než se podobné veletoče vůbec začaly dít. Ve výsledku mě proto asi ani nepřekvapuje, že onen bájný digitální portál je vlastně jen nepříliš funkční webová aplikace, která nemá sebemenší šanci zaujmout, natož plnit jakoukoliv smysluplnou roli a někoho pobavit.

Vstup do portálu, který bude veřejnosti zpřístupněn 12. června, probíhá skrze editor vašeho avatara. Ano, vzpomínám si, že ESA slibovala procházky po virtuálních stáncích jednotlivých herních firem, bláhový ale byl ten, kdo si představoval něco propracovaného. Ne, v dostupném editoru si zkrátka z omezených možností naklikáte něco, co se vám může i nemusí podobat a po několika minutách už začnete prozkoumávat, co letošní E3 nabízí. Zjistíte například, že ony virtuální stánky jsou pouze profily hrstky firem, které si daly tu práci a profil vytvořily. Málokdo – a tím myslím opravdu naprosté minimum firem – už ale měl čas zaplnit jednotlivé záložky jakýmkoliv obsahem, takže v jednotlivých sekcích nenaleznete nic. V lepším případě najdete u velkých vydavatelů pozvánku ke sledování chystané konference, jejíž termín najdete i v kalendáři, pokud tedy sami kliknete na správný den a posunete se na konkrétní hodinu. Podobně zbytečně pak působí záložka ostatních lidí registrovaných do systému – ano, vidíte jejich jména, u některých dokonce i název zaměstnavatele, ale neexistuje v podstatě žádný důvod, proč byste s nimi měli navazovat jakýkoliv kontakt. Zvlášť na sociální síti, která slouží jen k jednomu účelu a jen po velmi omezenou dobu. V podobném duchu bych mohl pokračovat také u diskuzí, které rovněž zejí prázdnotou a upřímně nevidím nic, co by mělo kohokoliv přesvědčit opustit Reddit/Reseteru/Twitter/jakoukoliv jinou zavedenou sociální síť a s nadšením se vrhnout vstříc E3 portálu.

Nevýznamně a nedokončeně působí také část, v rámci které může kdokoliv sbírat v rámci „questů“ bodíky a za ně odemykat ony exkluzivní odměny třeba skrze zhlédnutí všech trailerů konkrétního vývojáře. K čemu nám ale bude odznak fanouška Deivous Eye Entertainment, už ESA nevysvětluje a krátký životní cyklus celého portálu tak diskvalifikuje i tuhle část. Odměna pro odměnu totiž na nikoho nefunguje, zvlášť, když cílí na hráče videoher. Ti jsou mistry v rozpoznávání hodnoty a efektivitě, což jen podtrhuje odpoutání organizátorů od publika, pro které chtějí E3 pořádat. Týká se to pochopitelně i vlastních zpráv o titulech, které se dočkají během E3 bližšího představení či odhalení. Neumím si totiž představit nic méně uživatelsky příjemného, než hledat články – lépe řečeno tiskové zprávy – na kartách vydavatelů, namísto toho, abych šel na Svůj oblíbený web o videohrách™, nebo v mém případě zavítal do vlastní mailové schránky. Abych ale nebyl k organizátorům vysloveně nefér, respektuji upozornění, že v době před E3 obsahu nemusí být mnoho, v dramatické změny ale ani tak nevěřím a odcházím s nepochopením, proč tahle iniciativa vůbec vznikla, kdo k její realizaci dal souhlas a koho napadlo, že bude někomu k užitku.

Nahlásit chybu v článku

3

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Další informace Rozumím