Velký přehled o sporu FTC, Microsoftu a Sony

Velký přehled o sporu FTC, Microsoftu a Sony

Xbox prohrál válku konzolí. Indy je exkluzivní. Starfield mohl být na PS5. A PS6 v roce 2028?

Zdroj: koláž/Vortex

Jak už jsme vás na Vortexu opakovaně informovali, přiblížilo se soudní slyšení v rámci sporu Federální obchodní komise a Microsoftu v souvislosti s plánovanou akvizicí společnosti Activision Blizzard. První den už mají obě strany za sebou a nutno podotknout, že už krátce po začátku začaly přicházet zajímavé a mnohdy velmi zásadní zprávy, které by mohly naznačit, jakým směrem se bude rozhodování o akvizici ubírat. Abyste měli přehled o tom nejdůležitějším, přinášíme vám souhrn všeho podstatného a budeme vás nadále informovat v dalších bodech o postupu jednání.

Xbox prý prohrál válku konzolí

Microsoft uvedl, že měl prohrát konzolovou válku a bitvu se Sony a Nintendem prohrává už od roku 2001 a uvedení původního Xboxu. Jeho rivalové prý dominují této oblasti a konzole od Microsoftu má být vždy v prodejích tou třetí. I když tedy pro Wii U se 13,5 miliony prodaných konzolí to zjevně neplatí. V roce 2021 měl být podíl Xboxu jen 16 procent. Z cenzurovaných materiálů však není patrné, jaký je podíl konkurence. Microsoft proto vsadil na hry a předplatné a už dřív se jeho zástupci nechali slyšet, že cílem firmy není prodat co nejvíc Xboxů.

Bez Call of Duty bychom byli v pohodě, říká Jim Ryan

Jen několik minut po začátku prvního kola slyšení v rámci sporu FTC vs. Microsoft přišla poměrně zásadní informace ze strany Sony. Ze zveřejněného e-mailu, který zaslal Jim Ryan bývalému CEO SCEE Chrisovi Deeringovi, je totiž patrné, že od samého začátku neměla japonská společnost obavu o budoucí exkluzivitu titulů od Activisionu, a to včetně Call of Duty. Jde o přímý rozpor s veřejnou rétorikou kolem akvizice, kterou Sony napadala zejména skrze slavnou sérii stříleček. Veřejně zazněly dokonce obavy o výslednou kvalitu verze Call of Duty pro PlayStation a téma exkluzivního vydávání na Xboxu bylo po celou dobu jednání o akvizici nosným tématem. Jim Ryan ale Deeringovi napsal, že to „o exkluzivitě vůbec není“ a vymezil, že Microsoft má mnohem širší plány. „Půjdou mnohem dál a mají kapitál, aby toho dosáhli. Strávil jsem spoustu času s Philem Spencerem i Bobbym Kotickem a jsem si jistý, že Call of Duty bude na PlayStationu vycházet i nadále,“ napsal Ryan.

Deeringovi rovněž napsal, že Sony a její studia připravují mnoho zajímavých her, takže si je pozicí PlayStationu jistý. „Ačkoliv bych si přál, aby se [uzamknutí Call of Duty exkluzivně pro Xbox] nestalo, budeme v pohodě. Budeme víc než v pohodě,“ dodal pak Ryan a postavil dosavadní veřejný proud argumentace Sony na hlavu. Magazín The Verge pak získal i vyjádření Microsoftu, konkrétně od generálního manažera oddělení komunikace Davida Cuddyho, který jen konstatoval, že Sony celou dobu věděla o tom, že Microsoft svůj slib ohledně vydávání vybraných her na ostatní platformy dodrží a využívala jen své dominantní postavení k tomu, aby ovlivnila veřejné mínění. „To vše jen v zájmu ochrany své pozice na trhu,“ dodal Cuddy.

Indiana Jones je exkluzivita pro Xbox

Dozvěděli jsme se také, že chystaný Indiana Jones od studia MachineGames, který měl původně zamířit na různé platformy, nakonec vyjde jen na PC a Xbox. Potvrdil to Pete Hines z Bethesdy a současně uvedl, že před akvizicí ZeniMaxu Microsoftem měla hra vyjít na různé konzole. Hra oznámená v lednu 2021 vyjde na Day 1 v Game Passu. Jde tak o podobný případ jako Redfall, kde měla být původně zamýšlená PS5 verze rovněž zrušena. Exkluzivitu pro Xbox musel dodatečně posvětil souhlasem i Lucasfilm, respektive Disney coby majitel práv.

Activision chtěl větší podíl z prodeje Call of Duty na Xboxu

Další z řady pikantností provázející první den slyšení ohledně plánované akvizice přinesla viceprezidentka Xboxu Sarah Bond. Uvedla totiž, že v minulosti požadovala společnost Activision po Microsoftu vyšší podíl z prodeje Call of Duty na Xboxu, než bylo běžné. V opačném případě prý hrozilo, že Call of Duty bude vycházet pouze na PlayStationu, konkrétně od uvedení aktuální generace konzolí. Sarah Bond potvrdila, že se Microsoft rozhodl podmínkám vyhovět, a to zejména s ohledem na hráčskou základnu, která další díl očekávala. Doplnila také, že dohoda s Activisionem ovlivňuje také marketingovou strategii a vstupuje do toho, jak může Microsoft mluvit o vydávání Call of Duty na své konzoli.

„Před rokem jsme chtěli komunikovat, že Call of Duty Vanguard vychází na Xboxu, ale bylo nám řečeno, že tak nesmíme udělat na YouTube nebo jakémkoliv jiném místě, kde bychom mohli oslovit i jiné, nežli výlučně naše zákazníky,“ sdělila Sarah Bond. Situace prý došla tak daleko, že o Call of Duty na Xboxu mohl Microsoft informovat pouze na vlastních stránkách a na Twitteru. Z druhé strany pak nesměla společnost uvést v rámci své showcase, že všechny hry, které hráči sledovali, vyjdou v příštím roce, protože prezentace zahrnovala i nové Call of Duty a ke zhlédnutí byla dostupná na YouTube. Podobně se pak musel Microsoft chovat v souvislosti s Hogwarts Legacy, k této hře ale Bond neposkytla bližší informace.

Starfield měl vyjít na PS5

Podle FTC by Starfield vyšel na PlayStationu 5, kdyby Microsoft nekoupil ZeniMax. Oznamovací teaser z roku 2018 ovšem žádné konkrétní platformy nezmiňoval. Pokud by naopak podle Petea Hinese z Bethesdy měl Starfield dorazit na víc systémů, nevyšel by letos. Podpora dalších platforem by stála víc času, peněz a obnášela prý i větší riziko. Matt Booty nechtěl odpovědět na otázku FTC, zda exkluzivní bude i Outer Worlds 2 od studia Obsidian. Ještě to prý nebylo definitivně rozhodnuto.

Hry od ZeniMaxu mohou vyjít i na PlayStation

Pete Hines z Bethesdy říká, že exkluzivitu posuzují hru od hry a že odstřihnutí některých platforem souvisí i se snahou zjednodušit vývoj. Podle Microsoftu mnoho budoucích her od ZeniMaxu vyjde také na konzole od Sony a Nintenda. Nebylo ale upřesněno, jaké hry se tím myslí. Mohou to být hypoteticky například pokračování zavedených sérií od Bethesdy jako The Elder Scrolls nebo Doom/Wolfenstein od id Software. Prodeje Redfallu byly podle Microsoftu prý minimální.

Handheld Project Q může stát pod 300 dolarů

Microsoft věří, že nový handhled Project Q od Sony určený na hraní streamovaných her bude stát do 300 dolarů. Jak víme, vyjít by měl ještě letos a jeho spekulovanou existenci Sony nedávno oficiálně potvrdila na své prezentaci. V minulosti se objevovaly odhady, že by to mohlo být dokonce méně než 200 dolarů.

Microsoft očekává PS6 v roce 2028

Další generace PlayStationu podle odhadů Microsotu může přijít v roce 2028. To by podle něj při uzavření desetiletého kontraktu zaručovalo, že i na něm bude vycházet Call of Duty. Šéf PlayStationu Jim Ryan naopak naznačil, že pokud by Microsoft získal Activision, Sony by s ním a jeho vývojáři už v budoucnu nemohla sdílet v předstihu informace o dalším PlayStationu tak jako dosud. Nechtěl by prý, aby k citlivým datům měla přístup společnost vlastněná přímou konkurencí, což by bylo možné zneužít.

Nahlásit chybu v článku

5

Napsat komentář

Další články
Nahoru