branding
V karanténě pracují velká česká studia i nezávislí autoři

V karanténě pracují velká česká studia i nezávislí autoři

Opatření proti koronaviru pocítila Bohemka, Charles Games, CBE Software, Attu Games i další

Zdroj: Skinit/Vortex
27. 3. 2020

Ve středečním tématu jsme vás nechali nahlédnout do českých herních studií a prozradili, jak se vyrovnávají s omezeními a opatřeními v boji proti koronaviru. Neoslovili jsme ale jen společnosti Warhorse Studios, SCS Software a Amanita Design. Kontaktovali jsme také další týmy a vývojáře ve snaze zjistit, jak moc pociťují dopady karantény a zda ovlivňují jejich budoucí pracovní plány.

Podobně jako kolegové z Warhorse a SCS i vývojáři z Bohemia Interactive ve většině přesedlali na práci z domova. Týká se to všech týmů, nejen v Praze, v Mníšku a v Brně, ale i Amsterdamu a thajském městě Pattaya. Stalo se tak už minulý týden. “V kancelářích samozřejmě pořád někteří kolegové z různých důvodů působí, ale jsou v menšině. Někdo proto, že z domu vyloženě dělat nechce, jiný proto, že mu vyhovuje ten klid, který nyní v kancelářích panuje,” uvedl Petr Poláček ze studia Bohemia Interactive.

Bezprostředně není ohrožen ani žádný z projektů studia a všechny pokračují podle plánu.

Práce z domova není podle něj nařízená, ale doporučená. Pokud někdo chce zůstat v kanceláři, může. “Samozřejmě při dodržení všech bezpečnostních pravidel včetně nošení roušek, poskytnutých firmou a tak dál,” doplnil. Ani Bohemka není úplným nováčkem na poli vzdálené spolupráce, což jí usnadňuje přizpůsobit se aktuální situaci a omezením. “Přestože jsou Bohemia Interactive týmy zvyklé pracovat spíše v kolektivech, zároveň jednotlivé projekty vznikají paralelně v různých pobočkách, takže jsme všichni na komunikaci a koordinaci práce na dálku zvyklí,” vysvětlil Petr Poláček.

Podobně jako SCS nebo Warhorse i Bohemia Interactive zprostředkovali svým zaměstnancům veškerou nezbytnou techniku z kanceláři. “Bylo potřeba vyřešit přepravu hardwaru některých kolegů domů,” upřesnil Petr Poláček s tím, že to bylo náročné, ale jinak zatím podle něj všechno běží bez větších problémů jako na drátkách. Bezprostředně přitom není ohrožen ani žádný z projektů studia a všechny pokračují podle plánu. “Pokud se objeví nějaká překážka, většinou se ji podaří velmi rychle vyřešit, a někteří kolegové spolu možná hovoří, i když na dálku, i více, než když sedí dva metry od sebe v jedné kanceláři,” doplnil.

V karanténě lze přispět na dobrou věc

Bohemka zůstává optimisticky naladěná a se situací se dobře vyrovnává. “Je to zkouška, ve které se nám zatím daří obstát. Uvidíme, jak si povedeme, kdyby měla podobná opatření trvat opravdu dlouhou dobu. Věřím, že to ale jako jeden velký kolektiv zvládneme tak, aby hráči nic nepoznali,” přeje si Petr Poláček. Podobně jako kolegové z SCS nebo Warhorse navíc myslí Bohemia Interactive i na ostatní. “Připravujeme do jedné z našich her Charity Pack, ze kterého půjde 100 % peněz, které nám po odečtení odvodů pro platform holdery zůstanou, na podporu jedné z brněnských nemocnic,” uzavřel s tím, že předběžná domluva už existuje a finalizují se jen papíry a podklady do hry.

Opatření se týkají i akademického prostředí, a tak na home office přešlo také studio Charles Games. “Už třetí týden pracujeme kompletně z domova, náš ředitel Lukáš Kolek byl po návratu v zahraničí v karanténě, komunikujeme přes Slack a děláme virtuální kanceláře na Skype. Práci nám to lehce komplikuje, hlavně v řešení kreativních a komunikačních věcí, které je nejlepší řešit osobně, i když telefonáty tomu hodně pomáhají,” popsal Ondřej Trhoň. Náročnější je to ale podle jeho slov pro designéra a vedoucího projektů Attentat 1942 a Svoboda 1945 Víta Šislera.

“Důležitá je mentální hygiena a umět včas v práci na dálku vypnout a udržovat sociální kontakt.”

“Výzva je skloubit hlídání, učení vlastních dětí a práci. Střídáme se doma s manželkou den po dni, nutné je vypustit všechno, co není důležité a soustředit se jen na klíčové věci, jako jsou zásadní designová rozhodnutí, na kterých stojí vývoj. Důležitá je mentální hygiena a umět včas v práci na dálku vypnout a udržovat sociální kontakt,” vyjmenoval úskalí posledních dní Vít Šisler. 

Také Charles Games se snaží pomáhat, jak je to jen v jejich silách a možnostech. “Třeba tím, že učitelům ze zahraničí i u nás, kteří by naši hru Attentat 1942 chtěli použít ve výuce, poskytujeme veškerou podporu,” uvedl Ondřej Trhoň. Do plánů studia však zasáhlo i rušení a odkládání velkých konferencí. “Materiály, které jsme pro prezentaci na nich připravili, snad budeme moci využít i jinak. Nicméně bych rád zdůraznil, že to pro nás jsou spíš menší překážky a v našem volném čase se snažíme pomáhat těm, které současná krize v jejich oborech a životech postihla řádově víc a přejeme všem, aby zůstali zdraví a situaci co nejlépe zvládli,” dodal.

Someday You’ll Return může vyjít později

Úspěšné a povedené hry v Česku ale samozřejmě nevyvíjí jen velká studia a společnosti s mnoha zaměstnanci. Situaci se musí přizpůsobit rovněž menší nezávislé týmy a jednotlivci. Pro ně může být v některých směrech práce z domova či na dálku běžnou součástí a rutinou, to ovšem neznamená, že se jich situace nijak nedotýká. Studio CBE Software má už 14. dubna vydat nadějný horor Someday You’ll Return. Karanténa ale vnesla do premiéry na poslední chvíli prvek nejistoty. “Pro nás to je určitým způsobem závažné, protože vstoupila do období, kdy jsme měli domluvené nahrávání živé hudby ve studiu, pár drobných dotáček dabingu a probíhaly playtesty. To vše je víceméně odložené,” vysvětlil spoluautor hry Jan Kavan.

Je dokonce možné, že kvůli tomu hra vyjde o chvíli později. Je totiž nutné dodělat věci, které nezávisí jen na studiu. “Práce ale jinak pokračuje. Naštěstí umíme pracovat vzdáleně, jen některé věci nejsou tak efektivní. U mě je to mírně okořeněné tím, že musím pomáhat holkám se školou, což si vezme dost času,” nechal nás Jan Kavan nahlédnout do svého soukromí. Současně ale dodává, že hry nejsou to nejdůležitější. “Nikdo by se neměl snažit omezení obcházet. Doufám, že nám případný odklad hráči odpustí a hru si užijí i tak,” doplnil.

“Mám dvě malé děti a samozřejmě, jak nejsou přes den ve školce, je to dost rušivý element.”

Podobně je na tom studio Rake in Grass známé například díky Jets’n’Guns. “Vzhledem k tomu, že náš celý tým pracuje ze svých domovů, tak na nás má karanténa minimální vliv. Mám dvě malé děti a samozřejmě, jak nejsou přes den ve školce, je to dost rušivý element. U zbytku týmu je spíše potíž nový Doom, který vyšel a jehož je náš hlavní designer velký fanda,” prozradil nám Pavel Tovaryš. I v případě tohoto studia ale vstoupila omezení a nemoc COVID-19 do vydání chystané hry. “Vážnější omezení, co jsme pociťovali, je spojeno s plánováním, protože příští týden vydáváme hru,” uvedl Pavel Tovaryš.

Autoři hledí také do budoucna, protože nikdo neví, kdy nebezpečí definitivně pomine. “Tento rok plánujeme několik vydání,” dodal Pavel Tovaryš s tím, že musí myslet na to, že někdo z týmu teoreticky může nemoc chytit, a proto je třeba mít připravené i záložní plány.

Nezávislým autorům chybí osobní kontakt na akcích

To, že menší studia nebo nezávislí autoři pracují z domova, neznamená, že se jich omezení nedotýkají. I když mohou na hře pracovat, nemohou ji třeba ukázat na veletrzích a festivalech pro veřejnost, které se také ruší. To je i případ Attu Games, autorů Feudal Alloy. “My pracujeme z domu normálně a tím, že nezaměstnáváme nikoho dalšího, tak se pro nás v tomhle ohledu moc nemění. Naštěstí. Problém je ale ve zrušených akcích,” upozornila Eva Balíková. “Momentálně pracujeme na nové hře a chtěli jsme ukázat kratší demo poprvé v květnu na Game Access. Těžko říct, jestli akce proběhne. Zatím jedeme podle plánu, ale počítáme s tím, že místo toho vydáme demo veřejně a hru si na něm otestujeme,” naznačila budoucí plány.

Osobní kontakt s dalšími vývojáři a hráči je přitom pro autory velmi důležitý. “Mrzí nás, že jsou odložené akce jako Česká hra roku nebo Gamer Pie. Bydlíme ve Znojmě, takže jsme dost izolovaní a tyto akce jsou super příležitost, jak se potkat s ostatními,” vysvětlila Eva Balíková. Na všem lze ale najít pozitiva. “Snažíme se to brát tak, že aspoň máme na práci víc času. Když jsme si totiž připravili časový plán, nevypadalo to s námi moc dobře,” dodala.

“Práce na Mashinkách je tak přerušena maximálně vyvenčením psů.”

Velmi podobně je na tom Jan Zelený, který pracuje na strategické hře Mashinky. “V mém případě v podstatě k žádné změně nedošlo. Dlouhodobě pracuji z domu, moje žena je na mateřské a jediná, teď už dvouletá dcerka, je s námi také stále doma,” popsal. “Lidé, kteří mi nějakým způsobem pomáhají v práci, jsou všichni na dálku a naopak jsme měli jen velice málo příležitostí i mimo probíhající pandemii se vidět,” doplnil.

Dopady karantény ale také pocítil, i když jiným způsobem. “Změny vznikají s ohledem na množství lidí hrajících doma. Jsou to například rychlejší opravy, častější menší updaty nebo třeba dříve posunu změny z interní verze hry do veřejné experimentální verze, aby se k nim lidé měli možnost dostat a spolu jsme je rychleji odladili. Brzo tak bude k dispozici v experimentální verzi 6. epocha,” láká Jan Zelený. I on ale zrušil veškeré návštěvy a aktivity. “Práce na Mashinkách je tak přerušena maximálně vyvenčením psů,” dodal.

Nahlásit chybu v článku

1

Napsat komentář

Další články
Nahoru