Stronghold: Warlords, Firefly Studios, Stronghold: Warlords přesouvá strategickou klasiku do Asie

Stronghold: Warlords bere strategickou klasiku do Asie

Cizí opevnění ve hře prolomíte výbušnými osly nebo obří raketou

Zdroj: Firefly Studios
11. 4. 2020
Název: Stronghold: Warlords Vývojář: Vydavatel: Platformy: Žánr: Datum vydání: 9. 3. 2021

Stronghold: Warlords je chystané pokračování klasické série, která je tu s námi už od roku 2001. Na první pohled se zdá, že došlo k převratu. Zasazení do asijských kulis umožnilo výrazně změnit vzhled a stavby i jednotky inspirované čínskou, vietnamskou, japonskou či mongolskou historií působí výrazně, barevně a svěže. 

Už na ten druhý si ale fanoušci mohou oddechnout. Je to pořád ten starý Stronghold, jen místo obilí pěstujete rýži, vojáci mají šikmé oči a zatraceně nabroušené čepele, a místo na pivo do hospody se tu chodí do čajovny na šálek Lung Ching nebo Pi Lo Chun. 

Ukázková mise hratelné verze, kterou jsem měl možnost vyzkoušet, stanovila jednoznačný úkol a díky side-questům umožnila otestovat základní principy i novinky, které Warlords do Strongholdu přináší. 

Tradiční RTS principy odkazují ke klasikám žánru

Začínám orientací na docela malé mapě. V pravém horním rohu (omluva, na severo-severo-východě) modrý nepřítel, zákeřný lord schovaný za třemi liniemi opevnění. K tomu vazalský souputník, co vysílá směrem k našemu městečku jednotku jízdních lučištníků. Padouch! Imperiální gardo, taste meče a udělejte z nich potravu pro netopýry! Kuše natáhnout, připravit, pal! 

Poddaní, nesu dobré zprávy. Výnosem červeného lorda vyhlašuji na příští týden koninové hody. 

Mlask, kde že jsme to byli? Aha, je potřeba vylepšit naši obranu a také ekonomiku. Nic, co by neznal ten, kdo už někdy kterýkoli díl Strongholdu hrál. Stavím bránu, krátkou hradební zeď, dvě věže a schody, rozmisťuji vojáky a o základní ochranu je postaráno. Vnitřní soběstačnost pomohou zajistit farmy, čajová plantáž a ještě jeden dřevorubec. Obyvatelé potřebují bydlet, mít co jíst a mít respekt ke svému vládci. Zdá se, že vše klape, a tak se seznámím s novinkou – systémem Warlords.

Budova konzulátu pravidelně generuje vlivové body použitelné v diplomacii. Tak si lze naklonit menší lordy a bez boje z nich udělat vazaly. Na jihovýchodě sídlí zatím neutrální Dračí lord. Může pomoci s dobýváním, protože těží střelný prach a umí vyrobit raketomet. 

Cože? Raketomet? No vážně, vypadá sice trochu jako nějaká Gandalfova atrakce, ale uvidíme, co provede s bytelnou hradební stěnou modrého nepřítele. 

Za diplomatické body lze vazaly levelovat a dle zaměření daného pána si kupovat výhody.

Souseda mám i na severu. Těží dřevo, těží kamení, takže může být užitečným dodavatelem základních stavebních surovin, no a jmenuje se… ehm… Vůl. Co potřebuje naše země víc? S pohledem na rozestavěnou čajovnu, přepracovaného dřevorubce a nulové zásoby si říkám: ty, Vole, a donutím rohatého pána podepsat smlouvu o pravidelném tributu. 

Interakce s vazaly není velkou zátěží nad rámec běžných starostí. Za diplomatické body je lze levelovat a dle zaměření daného pána si kupovat výhody. Vůl nám nabízí dodávky různých surovin, vylepšení odemkne vedle kamene a dřeva ještě železo. Drak je válečným spojencem a diplomatické body koupí útok jeho jednotek na vybrané území. Základní útočný svaz tvoří pár šermířů a nijak neohromí, ale po vylepšení se za pěšáky postaví dva raketomety a nepřímá válka nabere úplně jiné obrátky. 

Na to, abych si podmanil i Draka, už mi diplomatické body scházejí. Odlesk vycházejícího slunce na ostří generálova ostří mi ale vnukne jiný nápad. O jeden rychlý pochod a jednu bleskovou válku později klečí Dračí pán na kolenou a přísahá, že „co je moje, je i vaše,“ a tomu říkám hezký, konstruktivní postoj… 

Dobývání a ohňostrojem

Modrý soupeř vysílá k našim hradbám tu a tam vojáky, střídá výpady lučištníků s pěšáky, kteří se snaží probít přes bránu. Je načase mu milou pozornost oplatit. Verbujeme armádu, seřadíme a vzhůru, vojáci, položte svůj život na oltář bezvýznamného videoherního vítězství v první misi. Dostřel nepřátelských lučištníků a kušiníků z vysokých obranných věží vytváří smrtící perimetr, ale po šarvátce s předsunutými obránci se podaří dostat pod hradby a může se odpálit první raketomet. Vypadá fakt nebezpečně, nejdřív hlavně pro ty chudáky, kteří ho táhnou a podpalují doutnáky. Ale vzápětí zasyčí a nepřátelská brána je v troskách a plameni. Wow! 

Se zbývající obranou už by si poradili i přítomní šermíři, ale proč si neužít nové možnosti. Objednávám útok u svých vazalů, přepadnu a složím na kolena otravného Koňského pána a na oslavu závěrečného velkého vítězství spustím ohňostroj z deseti raketometů. Sláva červeným, rudá je barva naše! 

Pestrost jednotek a specialitky jako rakety, oslové s náloží výbušniny a jiné asijské zákeřnosti mohou oživit bojovou část.

Krátké demo navnadí na to, co nabídne plná verze. Stronghold: Warlords navzdory změně zasazení nebudou žádnou velkou změnou v zajeté sérii. Jeho vzhled je svěží, ale zároveň přehledný, ačkoli grafické zpracování je cítit nižším rozpočtem. Pestrost jednotek a specialitky jako rakety, oslové s náloží výbušniny a jiné asijské zákeřnosti mohou oživit bojovou část – a budovatelská jistě nezůstane pozadu. 

Stronghold: Warlords by měli vyjít ještě letos. Autoři z Firefly Studios se dle hratelné ukázky drží při zemi, pokud jde o oblíbený herní koncept. Musí nabídnout i dostatečně velké mapy (ta v demu byla vážně mini), dobře vyvážit jednotky a dobývací zbraně různých národů a zvládnout zapojit dobývání střelného prachu do válečného i ekonomického modelu. 

Tedy – ještě kus práce. Tak jen doufejme, že na produkci dohlíží spíše pan Drak nebo lord Tygr než mistr Opice… anebo nějaký Vůl. 

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru