Streameři by měli platit licence na hry, říká vývojář Stadie

Alex Hutchinson tvrdí, že je to stejné jako s hudbou. Vše skončí, až to začneme vymáhat, říká

Zdroj: ArcadeBulls
23. 10. 2020

Videoherní designér Alex Hutchinson se v průběhu své kariéry podílel na vývoji velkých AAA titulů jako Far Cry 4, Assassin’s Creed III nebo Sims 2 a ve svém studiu Typhoon nedávno i na menším Journey to the Savage Planet. I vzhledem k tomu, že Typhoon Studios od loňského roku spadají pod Stadia Games & Entertainment a náleží tudíž Googlu, může se Hutchinson pochlubit bohatými zkušenostmi a jeho názory i nejrůznější pohledy se mají o co opřít. Je proto nanejvýš zajímavé sledovat, jakou bouři vyvolalo jeho prohlášení na Twitteru, ve němž tvrdí, že by tvůrci obsahu – kam zahrnuje herní streamery a youtubery – měli platit licence za hry, které jsou prostředkem jejich podnikání, případně alespoň odvádět podíl ze získaných peněz příslušným vydavatelům a vývojářům.

„Streameři, kteří se obávají, že bude jejich obsah odstraněn kvůli použité hudbě, za kterou nezaplatili, by se měli více obávat toho, že vysílají hry, za které rovněž nikomu nedali ani korunu. Všechno skončí, až se to vydavatelé rozhodnou vymáhat,“ říká Alex Hutchinson. Podle něj by tedy bylo vhodné, aby tvůrci obsahu platili za to, že mohou hry vysílat a pořizovat si na jejich použití licence, jako se děje v jiných sférách podnikání. Jako příklad uvádí právě onu hudbu, kvůli které mají často tvůrci obsahu problémy, a i když nemusí nutné vést ke smazání konkrétního videa či pozastavení streamu, většinou s sebou přináší nepříjemnost v nemožnosti dané video monetizovat. Podobným způsobem se chová například Nintendo, ovšem z druhé strany zase můžeme sledovat pomoc ve formě speciálních módů pro streamery, které plošně vypínají veškerý licencovaný produkt, aby právě tvůrci obsahu neměli problémy.

Tím se dostáváme k tomu, co hráči a streameři Hutchinsonovi nejvíc vytýkají – kdyby to byl skutečný problém, vydavatelé by se už dávno ozvali. Ačkoliv není v našich silách projít všech 17 tisíc komentářů, nejpopulárnější jsou ty, v nichž hráči poukazují na symbiózu, která mezi autory her a tvůrci obsahu panuje. Jde o formu reklamy a zviditelnění obsahu, na což poukazuje například youtuber DanTDM s více než 23 miliony odběratelů. „Některé hry spoléhají JENOM na marketing skrze influencery, protože je tak silný a funguje,“ dodává navíc a vysvěltuje Hutchinosnovi, že i Stadia si u něj podobnou reklamu zaplatila.

Přidávají se ale i další velké osobnosti, jako Jacksepticeye, který označuje Hutchinsonovo vyjádření za extrémně ironické s přihlédnutím k tomu, jaký obrázek má vývojář v záhlaví svého účtu na Twitteru. „Máš tam fanart mě, streamera, když jsem hrál [Journey to the] Savage Planet. Dokonce jsi oříznul podpis (fanynky s přezdívkou Magpie, pozn. red) a nezmínil jsi, od koho obrázek je, pokrytče,“ říká Jacksepticeye s podporou bezmála 40 tisíc kladných reakcí i komentářů dalších známých internetových osobností včetně Geoffa Keighleyho. Od Hutchinsonova postoje se ale postupně distancují i další zaměstnanci Googlu, jako například Ryan Wyatt, který na YouTube řídí herní reklamu. Ve svém tweetu vysvětluje, že celý ekosystém funguje ve vzájemné symbióze a je prospěšný všem stranám. Oficiální stanovisko Googlu je ale ještě přímočařejší: „Nedávné tweety pana Alexe Hutchinsona, creative directora v montréalském studiu Stadia Games & Entertainment nevyjadřují stanovisko Stadie, YouTube ani Googlu.“

Nejsou to však nutně pouze komentáře v opozici, které se pod zmiňovanými příspěvky objevily – ze svého pohledu právníka komentuje stav například Richar Hoeg z Hoeg Law. Vysvětluje, že by streameři a youtubeři měli pečlivě pročítat licenční ujednání konkrétních titulů – EULA – kde se má další nakládání s obsahem hry vymezovat. Že někteří vydavatelé tuto záležitost nezohledňují, je věc druhá a zřejmě bude všechno fungovat jen do té doby, dokud bude tento způsob nakládání s hrami pro obě strany výhodný.

Nahlásit chybu v článku

19

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru