Sony si zřejmě nechává platit za cross-platform hraní

Odhalují to další dokumenty v kauze Epic vs. Apple. Částka má kompenzovat ušlé příjmy

Zdroj: Epic Games
4. 5. 2021

Probíhající soudní spor mezi společnostmi Epic Games a Apple, který se rozhořel loni v létě kvůli zpřístupnění mikrotransakcí v iOS verzi Fortnitu, resp. kvůli následnému odstranění hry z App Storu, přináší už několik dní po sobě velmi zajímavé zprávy. V součinnosti s celou kauzou jsou totiž zveřejňovány utajované dokumenty nejrůznějších společností, odkud jsme už například čerpali informace o možném snižování podílu Microsoftu z prodeje her na svých platformách nebo o potenciální 3měsíční exkluzivitě S.T.A.L.K.E.R.a 2 na Xboxu Series. Nyní se však pozornost obrací na Sony, která měla podle zveřejněné e-mailové komunikace s Epic Games a následně dle vlastní prezentace požadovat finanční kompenzace z ušlého zisku od partnerů, kteří volali po zpřístupnění cross-platform multiplayeru. Vracíme se tím k několik let staré kauze, kdy na Sony postupně vyvíjeli tlak vývojáři i hráči a ptali se, proč Sony brání ve hraní napříč platformami, i když tehdejší prezident SIE Shawn Layden tvrdil opak.

V souvislosti s kauzou Epic vs. Apple přišel z pochopitelných důvodů na přetřes Fortnite, který si mohli hráči na PlayStationu 4 poprvé zahrát s ostatními hráči až v říjnu 2018. Pokud by však japonská společnost souhlasila, mohlo se tak stát dříve, vzhledem k žádostem, které už předtím proudily z Epic Games. Joe Kreiner z obchodního oddělení dokonce v jednom ze zveřejněných e-mailů nabízel sedm konkrétních výhod, které by Sony náležely po zpřístupnění cross-platform hraní Fortnitu, ale i na ně obdržel jen zamítavou odpověď. „Máme rádi PlayStation a chceme, aby byla spolupráce výhodná pro obě strany. Neumím si představit scénář, ve kterém by Epic nezískal, co požaduje – vše odstartovalo s tím, že se Fortnite stal jednou z největších her na PlayStationu,“ zní úvod dopisu, který možná způsobil nechuť Sony číst dál.

Zdroj: Epic Games

Přesto ale Kreiner nabídl data, která Sony požadovala, dále hlubší integraci e-sportových nástrojů Sony do Unreal Enginu, oznámení cross-platform hraní, ze kterého měli lidé ze Sony podle Kreinera „vyjít jako hrdinové“ nebo třeba spojení všech aktivit na E3 se značkou PlayStation. Počítalo se rovněž s využitím PS Plus jako místa, kde by hráči Fortnitu na PlayStationu mohli získat nějakou speciální odměnu a Kreiner přidal i prodloužení licence na Unreal Engine 4 pro Sony, která měla z pohledu doby, kdy byl e-mail napsán, vypršet za necelý rok. „Pojďme z toho udělat výhru pro nás pro všechny. Epic v tomhle ohledu nebude své stanovisko přehodnocovat, tak už prostě dejte svolení,“ ukončil Kreiner svůj – přiznejme si – mírně arogantní e-mail. Jak už jsme ale uvedli výše, Sony s návrhem nesouhlasila a zvolila podobně sebevědomá slova, jako Epic Games.

Zdroj: Sony

„Cross-platform multiplayer není žádný šlágr, bez ohledu na nějakou velikost titulu,“ napsal ředitel pro vztahy s vývojáři Gio Corsi. „Jak jistě víte, tuhle myšlenku chce prosadit mnoho společností, ale zatím ještě ani jedna z nich uspokojivě nevysvětlila, jak může cross-platformové hraní pomoci byznysu PlayStationu,“ přisadil si Corsi a naznačil tím budoucí přístup Sony. Jak už je zmíněno v úvodu, Sony se sice rozhodla hraní her na více platformách zpřístupnit, ovšem výměnou za závazek k platbám ze strany vydavatele či vývojáře konkrétního titulu, které by pokryly snížení příjmu pro PlayStation Network. Sony vše vysvětluje na příkladu hry, která vygeneruje příjmy na všech platformách ve výši 1 milionu dolarů. Pokud se 85 procent této částky týká PSN, pak vydavatel hry nedluží sony žádný poplatek. Pokud ale podíl z příjmů pro PlayStation Network klesne pod stanovenou hranici, dopočítává se poplatek, který musí vydavatel Sony zaplatit do 30 dnů od vzniku závazku.

Ačkoliv z žádných dalších dokumentů nevyplývá, zda Sony razí tento přístup i dnes, Tim Sweeney před soudem potvrdil, že Sony takto postupovala. Japonskou společnost označil za jedinou, která si nechává za cross-platform hraní platit a uvedl, že Epic musel s placením výše popisovaného desátku souhlasit, aby bylo možné využít cross-play ve Fortnitu. Magazín The Verge se pak domnívá, že právě úspěch Fortnitu měl přimět Sony ke zrušení těchto pravidel, stále by však měla přetrvávat nemožnost přesouvat virtuální měny z jednotlivých her na PlayStation, či z něj a cross-platform multiplayer musí mít na PlayStationu nastavení, které může zamezit veškerým interakcím s hráči z ostatních platforem.

Nahlásit chybu v článku

3

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Další informace Rozumím