Sony chce umožnit hraní i lidem s poruchou zraku

Sony chce umožnit hraní i lidem s poruchou zraku

Patent odhaluje speciální verzi touchpadu DualShocku, která umí promítnout Braillovo písmo

Zdroj: Sony
14. 3. 2020

Zatímco Microsoft uvedl před rokem a půl svůj Adaptive Controller a zpřístupnil tak hraní hendikepovaným lidem nejen na Xboxu, Sony na tomto poli výrazné kroky nečiní. Dáme-li stranou veškerá myslitelná softwarová řešení, jako je například vysoký kontrast obrazu, převod textu na řeč nebo lupa, nic jiného oficiální cestou – přímo od Sony – hráčům s hendikepem na PlayStationu nepomáhá. Tato situace by se ale mohla s příchodem PS5 alespoň částečně změnit, jak naznačuje nově vydaný patent periferie, kterou je možné umístit přes touchpad na DualShocku, nebo jí současnou dotykovou plochu ovladače zcela nahradit. Využít ji budou moci zejména hráči s poruchou zraku, kteří mají problém se čtením textů na obrazovce, případně je kvůli svému hendikepu vůbec nepřečtou. Destička totiž umí na bázi haptické odezvy promítat texty v Braillově písmě a ikonky i symboly pro použití v konkrétních titulech.

Patent, který byl zapsán u Patentového úřadu Spojených států japonskou centrálou Sony Interactive Entertainment už 9. září loňského roku, byl zveřejněn teprve před několika dny a přichází s nákresy popisované destičky. Jak už bylo uvedeno, novou periferii, která bude navíc schopná sama vytvořit v jednom z rohů tlačítko například pro posouvání textu, je možné umístit přímo na DualShock 4 a následně ji použít jak pro aktuální PlayStation 4, tak pro budoucí PlayStation 5. Systém vypichování Braillova písma je popsán pouze obecně, v dokumentaci se nicméně uvádí, že haptická jednotka bude schopná upravovat velikost jednotlivých nápisů a dále fungovat jako tlačítko. Pokud by tedy mělo dojít například na potvrzení vybrané volby, zápis Braillova písma přes celou velikost plošky vypíše písmena OK a umožní na ně kliknout. Horní limit počtu znaků na haptické ploše je 20, automaticky s tím se ale v rohu zhmotní popisované tlačítko a přímo z plošky tak bude možné text o dalších 20 znaků posunout.

Dokumentace nicméně řeší i skutečnost, že různé formy pomoci hendikepovaným ničí zážitek ze hry a narušují atmosféru, což by právě rychlost a samozřejmost užití nové periferie mohla částečně měnit.

Za konkrétní příklad si patent bere Huldrův obchod z posledního God of War, který je nedílnou součástí hry, je s ní provázán skrze dialogy a v pozdějších fázích se stává i pro zdravé hráče místy nepřehledný. Haptická plocha by proto měla pomoci také v orientaci a poskytne i nejrůznější formu vizuální kontroly, například prostřednictvím šipky nahoru, či dolů, indikující, zda je daný předmět horší/lepší než ten, který jím hodlá hráč nahradit. Možnosti použití jsou ale neomezené, byť to bude vyžadovat součinnost s vývojáři jednotlivých her a ochotu periferii podporovat. Dokumentace nicméně řeší i skutečnost, že různé formy pomoci hendikepovaným ničí zážitek ze hry a narušují atmosféru, což by právě rychlost a samozřejmost užití nové periferie mohla částečně měnit. Když je použita například lupa, pro přečtení konkrétní části obrazu, není pak třeba vidět postava v menu, která se na základě vybrané výbavy mění. Hráč proto musí lupu vypnout, podívat se na celý obraz a zase pokračovat v úpravách. Haptická plocha ale může pomoci provádět několik operací současně a hraní obecně zpříjemnit.

Jestli se nová periferie dostane do masové výroby, případně kdy, patent samozřejmě nenaznačuje, je ale příjemné sledovat, že se i Sony konečně pustila do podobné iniciativy jako Microsoft a hendikepované hráče nepřehlíží. Pokud byste se chtěli dozvědět víc o tom, jak hrají nevidomí lidé, doporučujeme podívat se na náš vidcast z listopadu 2018 – Petr v něm rozebíral nedílnou složku zvuku a zvukového designu, na základě kterého mohou hráči s poruchou zraku hrát úspěšně bojovky.

 

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru