Smlouvu uzavíráme s hráči, ne se Sony, říká Spencer

Naráží na akvizici Activisionu a neochotu dát Sony písemný slib o dostupnosti Call of Duty

Zdroj: Microsoft
16. 11. 2022

Phil Spencer v podcastu Decoder, který natáčí redakce magazínu The Verge, nemluvil pouze o budoucnosti streamovacího zařízení, které by mělo zpřístupnit Xbox Cloud Gaming na jakékoliv televizi či monitoru s portem HDMI. Rozhovor se stáčel nejrůznějšími směry, a patrně vás nepřekvapí, že v jedné části došla řeč také na probíhající snahy zdárně dokončit akvizici společnosti Activision. Momentální situace, kdy se obchodem zabývají regulační orgány Spojených států, Evropské unie či Velké Británie, nemá Microsoft příliš snadnou pozici a jediné, co herní divizi a jejím zástupcům zbývá, je neustálé vysvětlování budoucí vize. S tím souvisí i přísliby, které Phil Spencer v uplynulých týdnech a měsících přes média dává Sony a dalším konkurentům, čímž ale z druhé strany nabíjí na smeč kritikům.

Ti výroky prvního muže Xboxu berou jen jako nepodložené a bezobsažné fráze, které se nezakládají na žádných vymahatelných slibech. Jinak řečeno, Phil Spencer, herní divize Xbox ani Microsoft zatím nedal Sony skutečnou záruku, máme-li se bavit o dostupnosti Call of Duty na PlayStationu, což mnoho analytiků dráždí a naznačují, že právě to je krok, na který váhající regulační úřady čekají. Otázky moderátora podcastu Nilyae Patela proto směřovaly k tématu, jak vážně myslí Spencer výroky, v nichž slibuje vydávat zmíněnou sérii na PlayStationu, dokud bude PlayStation existovat, a co si pod tím mají zástupci Sony, potažmo novináři a v neposlední řadě také hráči představit. Odpovědi Phila Spencera byly tentokrát poměrně otevřené, i když samozřejmě stále velmi diplomatické a nastavené tak, aby vykreslily Microsoft coby nejslabšího z trojice výrobců konzolí a někoho, kdo pouze opakuje kroky svých konkurentů.

Všechny představy, kterak Microsoft pase po Call of Duty a exkluzivitě v rámci konzolí, jsou doslova jen „konstruktem konzolového konkurenta“ a možná nějakých hráčů, tvrdí Phil Spencer

Část o akvizici Activisionu začala poukázáním na to, že celou společnost Activision tvoří vedle Blizzardu také mobilní gigant King, který má ve svém portfoliu Candy Crush, který by mohl být podobně lákavým úlovkem jako často omílané Call of Duty. „Navíc, [mobilní] čísla netvoří jen Candy Crush nebo King, ale také Call of Duty: Mobile a Diablo Immortal, což jsou obrovské značky, které má Activision a Blizzard v portfoliu a které jsou na mobilních platformách velmi důležité,“ souhlasně přidal Spencer. V tomto ohledu pak nadhodil, že všechny představy, kterak Microsoft pase po Call of Duty a exkluzivitě v rámci konzolí, jsou doslova jen „konstruktem konzolového konkurenta“ a možná nějakých hráčů, což jinými slovy znamená, že redmondská společnost chce do svého portfolia stejně tak i mobilní tituly. „Je to stejný důvod, proč Take-Two získalo Zyngu, když si společnost řekla, že potřebuje posílit své postavení v mobilním segmentu,“ uvedl pak Spencer a doplnil, že trojlístek Activision, Blizzard a King to udělal mnohem lépe nežli Take-Two či Zynga a mnohem lépe než samotný Microsoft, což je jen podtržení toho, že zájem tyto společnosti získat je velmi široký a nevztahuje se pouze na jedinou herní sérii.

Na dlouho, ano. Navždy, nikoliv

Přesto se otázky zase ke Call of Duty vrátily, takže Phil Spencer opět použil příklad s Minecraftem, který se rovněž nestal exkluzivitou pro Windows či Xbox, ale i nadále figuruje na ostatních platformách. Spencer ale tentokrát hru od studia Mojang využil pro vysvětlení, proč – alespoň prozatím – Microsoft neposkytuje Sony v otázce vydávání Call of Duty na PlayStationu žádnou smluvní záruku. „Nemáme žádnou dlouholetou smlouvu se Sony nebo Nintendem, že [Minecraft] vyjde na jejich konzolích. Podporujeme Minecraft na těchto platformách, protože – a tak by k tomu měli všichni přistupovat – je celý tento obchod o zákaznících,“ řekl Spencer. Doplnil pak, že svým přístupem jdou vstříc hráčům a sledují, kde se tito hráči pohybují, proto je podle Spencera přesnější uvažovat o smlouvách tak, že je neuzavírají se Sony, ale právě se svými zákazníky.

Podstatné také je, že Spencer stojí proti jakémukoliv slibu, který by byl na dobu neurčitou, resp. navždy. „Chápu, že bychom měli mít – a tomu jsem nakloněn – smluvní závazek vůči Sony na nějaký počet let [po které bude Call of Duty zaručeně i na PlayStationu],“ uvedl v další části Phil Spencer. Odmítl však smlouvu, která by byla orámována datem jako něco, co by určitě nepřijal žádný z právníků. „Rozhodně se nevzdáte možnosti dělat to, co považujete za nutné. Nevzdáte se flexibility vašeho podnikaní v budoucnu,“ dodává ředitel divize Xbox. V dalších částech rozhovoru pak zmínil například, že mu ještě nikdo nedokázal škodlivost Game Passu pohledem hráčů nebo mu nikdo nevyvrátil, že je Microsoft ve smyslu podílu na trhu s konzolemi třetí za Nintendem i Sony, což trvá od úplného začátku Xboxu. I z toho důvodu Spencer cítí možnost trochu vyrovnat stav, nikoliv ostatní předbíhat nebo jim brát jakékoliv výhody.

Vše nicméně zůstává na regulačních úřadech, které navíc uplatňují odlišný přístup v závislosti na to, v jaké zemi či regionu se probíhající akvizice pohybuje. Zatímco ve Spojených státech se řeší především dopad na zákazníka, Evropská unie nahlíží na celou záležitost spíše optikou jednotlivých firem, které tvoří trh a jde ji o zachování této rovnováhy. Rozhodnuto by mělo být v nadcházejících měsících, pokud regulační úřady dají obchodu zelenou, půjde s částkou necelých 70 miliard dolarů o největší akvizici v historii herního odvětví.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru