Slovenský herní průmysl loni zaznamenal rekordní obrat

Slovenský herní průmysl loni zaznamenal rekordní obrat

Suma šplhá ke 2 mld. korun. Na Slovensku působí 63 společností, zaměstnávají 870 lidí

Zdroj: Fatbot Games
7. 7. 2021

Po výroční zprávě Asociace českých herních vývojářů přichází aktualizovaná data za rok 2020 také ze Slovenska. I tamější videoherní odvětví navzdory pandemii koronaviru zaznamenalo růst ve všech důležitých aspektech a SGDA se chlubí nejen rekordním obratem přesahujícím 72 milionů eur – tedy přibližně 1,8 miliardy korun – ale také nárůstem aktivních zaměstnanců na 870, bezmála stovkou nově vytvořených pracovních pozic a více než 250 herními projekty, které v uplynulém roce buďto vyšly, nebo se na nich aktivně pracovalo. Tiskovou zprávu doplňuje také informačně naditá infografika, která doslova vybízí ke srovnání se stavem v Česku.

Zdroj: SGDA

„Slovenský herní průmysl nezastavila ani pandemie, v roce 2020 opět výrazně rostl. Podle statistik Slovak Game Developers Association překonal obrat tohoto segmentu domácí ekonomiky rok 2019 o 29 procent,“ uvádí Maroš Brojo, generální manažer SGDA. Jde o téměř dvojnásobně rychlý růst v porovnání s Českou republikou, kde se obrat zvýšil o 17 procent v porovnání s rokem 2019 na hodnotu 5,3 miliard korun. Důležitou roli nicméně sehrála pandemie koronaviru, ačkoliv se tisková zpráva na první pohled tváří, že o žádný velký problém nešlo. Polovina společností sice hlásí, že opatření na ne neměla po finanční stránce žádný vliv a přidává se i 20 procent těch, kdo v nelehké době dokonce profitovali, jenže 28 procent oslovených vývojářských subjektů pocítilo problémy, které se dále odráží i v nákladech na vývoj a efektivitě práce.

Zdroj: SGDA

Rovných padesát procent vývojářů na Slovensku zaznamenalo snížení produktivity, zatímco u 34 procent nedošlo k žádnému výkyvu a zbývající subjekty byly po přesunu do domácího či jinak vzdáleného prostředí efektivnější. Co se týče nákladů, 61 procent společností nemusela na rozpočtovou stránku sahat vůbec, u sedmi procent došlo ke zlepšení a u 31 procent naopak ke zhoršení této situace. Jak ovšem uvádí data z úvodu, celkově je na tom Slovensko lépe nežli v předchozím roce, což je závěr, ke kterému se došlo i v Česku. Pro letošní rok se navíc očekává další růst, a to jak ve smyslu zaměstnanců na odhadovanou tisícovku, tak i s ohledem na celkový obrat, který by mohl letos překonat hranici 84 milionů eur. Bez velkého překvapení pak je, že se o celkovou výši obratu z převážné části stará horních 10 procent společností – loni to bylo 86 procent z celku – zajímavé nicméně je, že se na sedmém místě žebříčku nachází i studio Nine Rocks Games, které si zatím k obratu pomohlo jen skrze dosavadní investice.

Zdroj: SGDA

Celkově působí na Slovensku 63 herních společností a jen jedna z nich – Pixel Federation – zaměstnává více než 200 vývojářů. Nejvíce zastoupené jsou skpiny o 5-9, resp. 2-4 zaměstnancích, které se týkají shodně 19 studií či subjektů. Stejně jako v České republice je i na Slovensku největší poptávka po programátorech, chybí ale také designéři, grafici a animátoři. Co se týče zahraničních zaměstnanců, ve slovenském herním odvětví se jich pohybuje pouhých 80, což činí jen 9 procent z celkového objemu; v Česku jsou zahraniční zaměstnanci zastoupeni ze 33 procent. Všichni, tedy včetně 16 % vývojářek, se nicméně podílí na vývoji opravdu velkého množství projektů, kterých SGDA napočítala za rok 2020 nečekaných 256. Jde však o celkový součet titulů, které buďto vyšly, nebo na své vydání teprve čekají, takže pokud bychom chtěli zahrnout jen hry, které se v loňském roce na Slovensku dočkaly plnohodnotného uvedení, dostaneme se k číslu 26. Stejně jako v případě Česka jde o skvělé výsledky, které podtrhují aktuální trend a naznačují obrovský potenciál do let, v nichž nebudou studia sužována pandemií.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru