Stronghold: Definitive Edition, Firefly Studios, Škoda, že definitivní edice Strongholdu dopadla takhle

Škoda, že definitivní edice Strongholdu dopadla takhle

Rozporuplný remaster mě na chvíli uchvátil grafikou. Péče by ale zasluhoval mnohem víc

Zdroj: Firefly Studios
4. 1. 2024
Název: Stronghold: Definitive Edition Vývojář: Vydavatel: Platformy: Žánr: Datum vydání: 7. 11. 2023

Je jen málo her, které bych hrál opakovaně, v případě Strongholdu od vývojářů ze studia Firefly ale vždycky rád udělám výjimku. Tuhle středověkou strategii, skvělý mix budování hradu a válčení, hraju s většími i menšími přestávkami od podzimu 2001, kdy původní hra vyšla, a vcelku přirozeně jsem se v průběhu let pustil i do HD verze a otestoval celou plejádu uživatelských map. Ke štěstí by mi to asi stačilo, i když měla hra už na startu své objektivní nedostatky, pohrdnout definitivní edicí, která vyšla na konci loňského roku, by však byl hřích. Vývojáři dopředu slibovali zejména další vylepšení grafiky s mnohem výraznějším dopadem než u zmíněné HD edice, která přidávala v podstatě jen podporu vyššího rozlišení, ale také novou kampaň a multiplayer přes Steam, což zní dostatečně lákavě na to, aby člověk klepnul o stůl peněženkou a vrátil se do středověku.

Krásné, ale jen chvíli

Co se týče technického servisu, člověk musí zůstat nohama na zemi a neustále si připomínat, že se vývojáři nesnažili o remake. Jinak řečeno, pokud jste třeba už delší dobu původní či HD Stronghold nehráli, na první pohled ve vás možná bude hlodat pocit, že se vlastně nic moc nezměnilo. Opak je ale pravdu a přímé porovnávací obrázky nebo jen skok do původní verze a návrat do verze definitivní odhaluje, kolik se toho ve skutečnosti změnilo. Ačkoliv si budovy zachovávají původní architekturu, došlo ke změnám na poli barevnosti, vývojáři nyní nabízí hráčům ke sledování více detailů a v kombinaci s plynulejší animací obyvatel, ale třeba i zvířat, vypadá hra opravdu velmi dobře. Samozřejmě stále na poměry toho, že jde o remaster už 23 let staré hry. Co mě potěšilo obzvlášť, je možnost ještě víc si přiblížit pohled kamery, který sice může odhalit některé nedostatky, ale dává vám možnost být ještě o trochu blíž tomuhle dokonalému mumraji ve vašem hradu či podhradí. Detailnější je ale také mluvící hlava vašeho rádce či nepřátel v kampani a mám za to, že přibylo i několik úplně nových animací pro průmyslové budovy, resp. dění kolem nich.

Zdroj: Firefly Studios

Pokud se ptáte, jestli to celé vypadá hezky, odpovídám samozřejmě kladně, protože se mi opravdu líbil už základ, se kterým vývojáři přišli v roce 2001. Po delším hraní ale musím bohužel dodat, že příslovečný „wow efekt“ trval jen chvilku, zvlášť když vývojáři nijak neřešili staré chyby a glitche způsobené izometrickou kamerou. Připravte se tedy na to, že i v definitivní edici bude docházet k nejrůznějším kolizím zdiva a útesů, že jednotky budou sedět „v sobě“, pokud nebudou mít dostatek prostoru, nebo že budou volit opravdu pitomou cestu k zadanému cíli. Glitchují také koruny stormů, občas se zasekne hudba a problémem zůstává umělá inteligence, která zkrátka nedokáže ve všech případech poslechnout rozkazy a neudělá to, co v danou chvíli potřebujete. Jako třeba spustit další vylepšenou animaci ohně na zápalných polích kolem hradu. Odehrál jsem ve Strongholdu stovky hodin, a vlastně nerozumím tomu, proč i takhle základní chyby ve hře stále zůstávají bez povšimnutí.

Vlastně by na tomhle místě mělo zaznít i to, že vývojáři žádným výrazným způsobem nesáhli do hratelnosti, aby opravili některé dřívější nepříjemnosti či uživatelsky nepřívětivé záležitosti, jako třeba nemožnost postavit budovu na místě, na kterém líně odpočívá králík. Nebo jen sedí místní ožrala. Někdy i to totiž může rozhodnout o úspěchu, či neúspěchu a je na pováženou, proč právě u příležitosti definitivní edice k opravám nedošlo. A pokud bychom měli ještě zůstat u technické stránky, vývojářům se nepodařilo odstranit poměrně značný lag v multiplayeru – o kterém budu mluvit za chvíli – což je opět něco, co by při opětovném vydání a zásahu do kódu hry mělo být i s ohledem na dnešní možnosti vyřešeno. Je to škoda, zvlášť pro člověka, který má tuhle hru opravdu rád, a umím si představit, že méně zapálení hráči se teď mohou ptát, co tedy obhajuje onu cenovku 15 eur?

Chodící kampaň

Z velké části by to měla být nová kampaň, která přináší 14 zbrusu nových misí a příběh rozdělený na dvě větší kapitoly. Nejde o tak zajímavou cestu, jako v případě původní kampaně, která je stále k dispozici a zejména v 15. misi možná trochu nezvládá udržet obtížnost na uzdě. Ale pořád jde o přídavek na několik dlouhých hodin, který vás rovněž na některých místech potrápí. Ovšem s přihlédnutím k tomu, že sami vývojáři inzerují kampaň jako něco, s čím si poradí spíše harcovníci a ti, kdo už Stronghold mají perfektně v malíku, přišlo opět mírné zklamání. V první řadě je to podoba některých misí, odhadem tak třetiny ze všech dostupných, které spočívají v přesunu přes celou mapu plnou nepřátel a zpravidla s mnohem menším svazem vojáků, než s jakým by se dala anabáze na první pohled podniknout. Jak už jsem říkal ve streamu před koncem loňského roku, jde spíš o prostorové rébusy, jejichž řešení musíte zjistit na několik pokusů a pak se snažit vše bezchybně zvládnout. V tom ale osobně nevidím příliš velkou zábavu, a ačkoliv rozhodně nejsem proti inovacím, stavět hrad či pevnost a odolávat útokům, případně sám na nepřátele posílat své jednotky, je to, co mám na Strongholdu nejraději. Navíc některé chodící mise jsou opravdu zdlouhavé, protože jednotek máte minimum, a tak jsem se například uchyloval například k opravdu dlouhému ostřelování rytířů třemi čtyřmi lučištníky, abych síly alespoň trochu vyrovnal a mohl provést větší útok.

V takových chvílích, klidně už od prostřední úrovně obtížnost, ale začnete vnímat i fakt, že vývojáři nezapracovali ani na bojové inteligenci nepřátel, kteří se – jak už jsem řekl – nechají klidně dlouhé minuty ostřelovat a nepohnou se z místa. Z druhé strany to platí také o vašich vojácích, kteří zejména při defenzivním postavení prostě ani nezednou zbraně a mimo záběry kamer se nechají poslat na milost. Stejně jako v případě grafických glitchů je tohle něco, co vývojáři zkrátka měli adresovat, bez ohledu na snahu vysvětlit, že zásahy do starého kódu jsou problematické a bez jistých výsledků. Abych si ale pořád jen nestěžoval, kampaň nabízí i silnější okamžiky, když z posledních sil bráníte pevnost, aby se do posledního boje připojil i pán hradu a těsně před porážkou zvrátil misky vah. To jsou momenty, pro které jsem si tuhle hru zamiloval a opakují se i v nových misích. A mimochodem, pokud nevládnete angličtinou, hra už v základu nabízí fanouškovskou češtinu, takže vám pozadí misí případně úkoly budou zcela zřejmé, aniž byste nad nimi museli přemýšlet.

„Problém“ jménem Crusader

Poslední velkým přídavkem, kterým se definitivní edice prezentovala, je vylepšený multiplayer přes Steam, který ve hře skutečně je a nabízí vám velmi pohodlnou možnost, jak se spojit s přáteli i nepřáteli a pustit se do bitev. Jenže, technické nedostatky spojené zejména se zmíněným lagováním a občasným rozpojováním hráčů už z rozběhnuté hry, stojí proti pohodovému zážitku. Pokud navíc nemáte ony přátele a nepřátele a spoléháte se na to, že nějaké najdete v otevřených lobby, musím vás varovat. Hru v těchto dnech hraje pod tisíc lidí najednou a ne všichni prahnou po multiplayeru. Jinak řečeno, spustit hru s náhodnými lidmi je otázkou štěstí či dlouhého čekání, což ale samozřejmě může vyřešit skirmish s boty, že ano. Že ano?! Ne, bohužel, nic takového definitivní edice nemá. Jasně, původní hra skirmish také nenabízela, s tou přišel až Stronghold Crusader, ale obě hry běží na stejné technologii a rozhodně bylo na místě očekávat, že tenhle servis vývojářů hráčům původní hry poskytnou.

Zdroj: Firefly Studios

Sami ale vysvětlili, podobně jako u jiných záležitostí, že zásahy do kódu jsou problematické a že skirmish alespoň prozatím do hry nepřidají. Tím je ale Stronghold v definitivní edici opět odsouzen k tomu, aby v první vlně zaujal pamětníky, ale dál skomíral a nikam se výrazně neposouval. Znovuhratelnost tím dostává ohromný zásah a je mi upřímně líto, že na skirmish nedošlo. S definitivní edici nicméně dostáváte nové hrady k obléhání a bránění, takže hra proti umělé inteligenci je samozřejmě zastoupena i mimo kampaň. Nebýt Crusaderu a rozšířených možností, možná bych si ani tolik nestěžoval, ale stále se vracím k tomu, že přístup, jaký vývojáři zvolili – ať už byl důvod jakýkoliv – snižuje hodnotu edice, která se nazývá definitivní. V téhle podobě už zřejmě zůstane původní Stronghold napořád a končí tím veškeré sny o ještě větší vylepšení.

Uvědomuji si, že moje dojmy působí spíše jako výpis toho, co se mi na remasteru nelíbí, ale nezapomeňte, jak to s hodnocením či vůbec jakýmkoliv komentováním vylepšených klasik je. Jádro hry je pořád velmi dobré, můžete u hraní strávit spoustu večerů a pořád se budete bavit, mám-li se ale vyjadřovat k tomu, jak se povedl samotný akt „vylepšení“, přichází spíše mírné zklamání. Oněch 15 eur se navíc jeví jako opravdu hodně, vezmete-li v potaz, že HD edici s podporou vyššího rozlišení, ale i zvýšeným množstvím jednotek, můžete mít momentálně za nějaké 4 eura, ve slevách ještě levněji, a vůbec bych se nedivil, kdyby pro mnoho hráčů nebylo tématem, utrácet násobně víc za stále stejnou, byť lépe vypadající hru se čtrnácti novými misemi.

Stronghold: Definitive Edition

Stronghold není špatná hra. Naopak, sám ji považuji za skvělou, už jen pro ty hodiny, které jsem s ní strávil. Od definitivní edice jsem ale upřímně čekal mnohem víc. Grafika je fajn, v porovnání s původní hrou nebo jen při pohledu na obrázky, je patrné, že vývojáři významně vylepšili podobu budov, postav, jejich animaci a mnoho detailů. Okouzlení ale rychle zmizí, a ačkoliv jsem já - a hádám, že i řada hráčů - ochotný akceptovat určitá specifika a nedostatky, v definitivní edici měly být odstraněny. Škoda.

Nahlásit chybu v článku

1

Napsat komentář

Další články
Nahoru