Situace je pro hráče už nyní téměř dokonalá, říká šéf Epicu

Tim Sweeney rozebírá stav Epic Game Store a způsoby, jak otřást se statusem quo

12. 3. 2019

Redaktoři magazínu MCV si nemohli rozhovor se zakladatelem a současným šéfem Epic Games Timem Sweeneym načasovat lépe. Ve chvíli, kdy se provozovatel Epic Games Store pochlubil aktivací funkce vyhledávání, mluví Sweeney o takřka bezvadném stavu jejich distribuční platformy a o plánech do budoucna, které počítají s dalším narušováním hegemonie Steamu. Sweeney také naznačil, že našli způsob, jak otřást se statusem quo a předpovídá obrovské změny, které se dotknou celého odvětví videoherní zábavy.

Změny jsou nutné

„Myslím, že se herní byznys v následujících pěti letech změní víc, než nakolik se změnil za uplynulých deset. Poslední zastánci starého obchodního modelu umírají, zatímco největší úspěch zaznamenávají nezávislé hry a velké společnosti, které se umí rychle přizpůsobovat. Příkladem je Fortnite a Apex Legends,“ říká šéf Epicu. Poukazuje také na to, že všechna dřívější rozhodnutí musí být podrobena kritickému zhodnocení, a kdo tak neučiní, bude mít v blízké budoucnosti problém. V případě Epicu lze hovořit o myšlenkové revizi na poli přístupu k novým technologiím – jako je podpora augmentované reality v Unreal Enginu, dále k platebnímu modelu – tady vyniká monetizace Fortnite za pomoci Battle Passu, a samozřejmě k ustavení vlastního obchodu s výhodnějším poměrem při rozdělování příjmů.

Dáváme vývojářům a vydavatelům možnost, využít takový obchodní model, který jsme i my coby vydavatelé vždycky chtěli.

Právě Epic Games Store je ale ze strany hráčů tvrdě kritizován za neúprosnou politiku při vyjednávání partnerství s jednotlivými vývojáři a vydavateli, což je ale na druhou stranu podle Sweeneyho klíčové pro to, aby se mohlo začít něco dít. „Ano, pracujeme na tom, aby bylo pro vývojáře výhodné, přesunout se na Epic Games Store,“ potvrzuje Sweeney skutečnost, že Epic Games vyplácí za podpis distribučního kontraktu blíže nespecifikované částky. Dodává ale, že nic z toho by nebylo možné, nebýt úspěchu Fortnite, díky kterému vůbec mohli začít přemýšlet, že uvedou v pohyb údajně již dlouholeté plány na spuštění vlastního obchodu. „Dáváme vývojářům a vydavatelům možnost, využít takový obchodní model, který jsme i my coby vydavatelé vždycky chtěli,“ naráží Sweeney na příjmy v poměru 88/12. Co na to ale zákazníci, kteří v konkrétních případech přišli o možnost, zakoupit si danou hru jinde a jsou do akceptování Epic Games Store nuceni?

Síla sociálních sítí

„Pro zákazníka je to už nyní téměř dokonalé… Je bez šance, že narušíte dominanci některého obchodu tím, že do toho svého přidáte vice funkcí, nebo dramaticky zvýšíte uživatelský komfort. Tyhle bitvy se budou vyhrávat díky nabídce her, jejich cenám a poměru příjmů pro vývojáře,“ vysvětluje poměrně tvrdě Sweeney. Dále uvádí, že aktivně pracují na tom, aby rozpoznali dostatečně perspektivní tituly a pečlivě je zařazují do svého katalogu. Během tohoto roku ale počítají v Epic Games s tím, že se nabídka rozroste a přinese s sebou další dílčí vylepšení celého obchodu. Sweeney to vysvětluje tak, že momentálně se Epic Games Store nachází ve verzi pro 50 her, až bude uvedena verze pro 250 titulů, dojde k evoluci celého ekosystému.

Věříme, že ultimativním způsobem pro hráče, jak objevovat nové hry, budou tvůrci obsahu.

Přesto ani tohle není podle šéfa Epicu poslední krok, mnohem více než tradičnímu obchodnímu modelu totiž věří tomu, co se už nyní děje v Číně a Koreji. „Primárním způsobem distribuce her jsou sociální sítě – WeChat, KakaoTalk a QQ – namísto tradičních obchodů,“ říká Tim Sweeney a vrací se zpět k Epic Games Store. Fundamentální součástí distribuční platformy Epicu je totiž program, který počítá s podporou streamerů či youtuberů, jejichž publikum podle Sweeneyho značně převyšuje počet zákazníků jakéhokoliv digitálního obchodu s hrami. „Věříme, že ultimativním způsobem pro hráče, jak objevovat nové hry, budou právě tvůrci obsahu,“ uzavírá výhled do budoucna.

Je nicméně obtížné hledět bez jakýchkoliv výhrad na to, co v Epic Games dělají, vzhledem k tomu, jaké kauzy byly odstartovány na základě exkluzivního partnerství s některým z vydavatelů. V poslední době to bylo například Metro: Exodus nebo aktuální The Division 2, férově ale dodáváme, že v těchto případech neleží případná vina pouze na bedrech Epic Games. Zvlášť situace kolem Metra působila poměrně překotně a hráči se mohli právem cítit do určité míry podvedeni. Na každý pád je ale jisté, že Epic Games nebudou chtít uhnout z nastaveného směru a v budoucnu nás jistě čekají další překvapení, na která se budou muset naučit ostatní obchody v čele se Steamem adekvátně reagovat.

Nahlásit chybu v článku

2

Napsat komentář

Další články
Nahoru