Roblox vstoupil na burzu, tržní hodnotou vyrovnává EA

Roblox vstoupil na burzu, tržní hodnotou vyrovnává EA

Po měsících příprav přichází herní senzace. Celkové ocenění firmy činí 990 miliard korun

Zdroj: Roblox Corporation
11. 3. 2021

Včerejší den byl jedním z nejdůležitějších milníků pro hru Roblox, resp. její autory z Roblox Corporation. Po vleklých spekulacích a následných oficiálních zprávách totiž společnost vstoupila na newyorskou burzu a ukončila den na ceně 69,50 dolarů za akcii. Tržní kapitalizace společnosti pak činí 38,26 miliard dolarů, což společně s firemními akciemi a celkovou tržní hodnotou 45 miliard dolarů staví Roblox mezi největší videoherní společnosti na burze. Ve skutečnosti výše hodnoty Robloxu překonává tržní hodnotu Ubisoftu, Take-Two nebo CD Projektu a staví se na roveň Electronic Arts. Pokud Roblox nesledujete, možná právě kroutíte hlavou, faktem ovšem zůstává, že tahle herní platforma překonává se svými 32 miliony každodenními hráči Minecraft a pro investory představuje masivní potenciál i skrze vlastní monetizační systém.

Spočívá v tom, že Roblox není nutné pouze hrát, ale prostřednictvím dostupných nástrojů umožňuje přímé zapojení do tvorby dalšího obsahu. V podobě nových zážitků a her pak oslovuje jednotlivé hráče, kteří následně mohou za uživatelský obsah platit prostřednictvím prémiové měny robux a dávat tak jeho autorům vydělat. Nejedná se přitom o žádná malá čísla – komunita vývojářů čítala ke konci loňského roku přes 8 milionů lidí a 1,25 milionů z nich utržilo přes Roblox nějaké peníze. Kolem 1250 tvůrců obsahu si pak přišlo na více než 10 000 dolarů a stovky z nich dosáhli až na částky přesahující 100 000 dolarů. Zvyšující se popularitě navíc pomáhají opatření spojená s pandemií koronaviru, díky kterým stoupala čísla v digitálním odvětví a dotklo se to i Robloxu. Jen pro představu, v porovnání s rokem 2019 zaznamenal Roblox od ledna do září 2020 82procentní nárůst denních hráčů a bezmála 70procentní navýšení příjmů.

Dalším důležitým faktorem je, že Roblox do velké míry závisí na společnostech Apple a Google skrze svojí mobilní verzi, ve které tráví hráči necelých 70 procent celkového herního času.

Ne všichni jsou ale z čísel nadšení a právě o závislosti úspěchu Robloxu a pandemie píše Bloomberg. Analytik Tae Kim poukazuje zejména na to, že odhadovaná tržní hodnota společnosti činila loni na podzim 8 miliard dolarů, což tehdy Kim hodnotil pozitivně. Aktuální, více než 6násobné navýšení ale považuje za přehnaně optimistické a očekává výrazné zpomalení zájmu o Roblox v momentě, kdy dojde na uvolnění stávajících opatření v boji proti onemocnění Covid-19. Uvědomuje si to nicméně i Roblox Corporation, která počítá s letošním nárůstem příjmů jen kolem 6-13 procent, namísto 171 procent z loňského roku.

Dalším důležitým faktorem podle Kima je, že Roblox do velké míry závisí na společnostech Apple a Google skrze svojí mobilní verzi, ve které tráví hráči necelých 70 procent celkového herního času. Jenže problém neustále visí ve vzduchu, když Roblox umožňuje výše popisované transakce, které jsou na iOSu v jiných případech – typicky Fortnite/Epic Games – zakázány a je možné, že podobným způsobem bude v budoucnu nakládáno i s Robloxem.

To pochopitelně nesnižuje úspěch Robloxu a zmiňovaný potenciál, který ve hře tříme i proto, že ve skutečnosti o přímého konkurenta Minecraftu nejde. Možná vás totiž překvapí, že Roblox vznikl už v roce 2006, tedy pět let před zmiňovaným „konkurentem“ a bez ohledu na dětsky stylizovanou grafiku funguje na jiných principech.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru