Roblox nezneužívá dětskou práci, říká ředitel studia

Roblox nezneužívá dětskou práci, říká ředitel studia

Podle Stefana Corazzy je vydělávání peněz ve hře darem třeba pro 15leté dítě ze slumu

Zdroj: Roblox Studio
5. 4. 2024

Není sporu o tom, že Roblox je jedním z největších herních fenoménu dnešní doby. Ačkoliv se k tomuto titulu dostala hra až dlouhou dobu po svém uvedení v roce 2006, dnes platí nejen za velmi přitažlivou platformu pro hráče, ale také pro ty, kdo si chtějí v Robloxu vydělat skutečné peníze. Společnost Roblox Corporation se ostatně netají tím, že každoročně vyplácí autorům veselých a mnohdy velmi propracovaných miniher stovky milionů dolarů, což může pak pro jednotlivce znamenat nadstandardní příjem a možnost, jak se v průběhu relativně krátké doby zaopatřit na zbytek života. Vidina zisku peněz za vývoj jednotlivých her, které tvoří obsah Robloxu a táhnou ke hraní další hráče, však láká i mladistvé, za což byla hra i její vývojáři v minulosti několikrát kritizováni. S odkazem na to, že si autoři Robloxu berou z jednotlivých transakcí značný podíl a že peníze nelze vybrat před tím, než autoři miniher nastřádají 1000 dolarů v prémiové měně Robux, došlo i na kousavé zmínky o zneužívání dětské práce, vůči čemuž se vývojáři opakovaně ohrazovali. Naposledy se tak stalo na proběhnuvší konferenci GDC, kde na toto téma hovořil s redaktory britského Eurogameru ředitel studia Stefano Corazza, jeho vyjádření nicméně nezněla zrovna šťastně a situaci se prostřednictvím nich nepodařilo uklidnit.

Eurogamer v úvodu článku zmiňuje nařčení skupiny People Make Games z roku 2021, kdy poprvé hlasitěji zaznělo, že společnost zneužívá práci autorů miniher mladších 18 let. Před třemi lety se mluvilo zejména o tom, že z oné tisícovky dolarů na konci vidí autor miniher po odečtení všech poplatků a podílů jen 350 dolarů, což podle Kotaku mohlo vést k frustraci právě na straně mladších hráčů/autorů her. Namísto snahy dosáhnout výdělkem na částku, kterou už lze přeměnit ve skutečné peníze, tak měli být „uzamčeni v systému“ a vlastně jen získané Robuxy utratit přímo ve hře. Sám Corazza tento příklad nezmiňuje, obecně se ale v rozhovoru staví proti tvrzení, že by Roblux Corporation jakkoliv záměrně zneužívala mladší hráče s vědomím, že si od nich bere peníze.

„Já opravdu nevím, něco takového byste mohli prohlásit o mnoha dalších věcech, ne,“ uvedl nejprve Corazza. Vzápětí vysvětlil, že se na to zřejmě dá nahlížet optikou dětské práce, ale on sám to vidí spíš jako nabídku pro lidi z celého světa, aby získali práci a příjem. „Takže mi může být třeba 15 let, mohu žít v Indonésii ve slumu a jen díky notebooku mohu něco vytvořit, vydělat na tom a zajistit se,“ dodal ředitel studia. Specifikum celého procesu a výplat Robloxu pak přisuzuje demokratizaci hry a jejímu rozšíření, které při zapojení mladšího publika nevyhnutelně do takových případů spěje. Corazza nicméně doplnil, že průměrný věk vývojáře miniher pro Roblox je kolem 20 let, ačkoliv tu jsou i mladší, které navíc Roblox najal k práci.

Soustředím se proto raději na množství peněz, které od nás proudí každoročně jednotlivým autorům her, kde se už nyní dostáváme k miliardě dolarů, říká Corazza.

„Na základě jejich zkušenosti se necítili být zneužití. Naopak se cítili, že dostali ten největší dárek. Že mohou zčistajasna něco vytvářet, mít miliony uživatelů a vydělat tolik peněz, že mohou jít rovnou do důchodu,“ říká Corazza dál a vyzdvihuje například i skutečnost, že vývojem her pro Roblox se autoři skutečně učí řemeslu, které pak mohou klidně uplatnit v pracovním životě. „Soustředím se proto na množství peněz, které od nás proudí každoročně jednotlivým autorům her, kde se už nyní dostáváme k miliardě dolarů, což je fenomenální,“ doplnil zástupce Robloxu. Jak ovšem uvádí Eurogamer, v tuto chvíli už do rozhovoru vstoupil přísedící PR manažer a pro jistotu doplnil, že drtivá většina těch, kdo v Robloxu něco vytváří, je starší 18 let.

Sluší se také doplnit, že rozhovor vznikl i v souvislosti s nově představenými AI pomocníky pro vývoj jednotlivých her v Robloxu. Ačkoliv autoři už mohou využívat umělou inteligencí poháněný našeptávač dalších řádků kódu, nyní Roblox Studio zapracovalo na nástrojích pro grafiku a další možnosti. Redaktor Eurogameru tak byl schopný pomocí několika slov otexturovat model batohu staženého z internetu nebo kompletně připravit model postavy k použití ve hře. Nešlo tedy jen o textury či doplnění modelu o další součásti jako je třeba oblečení, ale kompletní doplnění modelu kostrou a následnou animaci pohybu. Herní avataři se navíc mohou generovat třeba i z fotografií, což je další krok k usnadnění celkové práce a otevření možností pro ještě více potenciálních autorů miniher.

Nahlásit chybu v článku

1

Napsat komentář

Další články
Nahoru