Remaster Last of Us se na PS4 spouští násobně rychleji

Remaster Last of Us se na PS4 spouští násobně rychleji

Z minuty a půl je jen několik vteřin. Důvodem může být nový systém pro kompresi textur

Zdroj: Sony
25. 10. 2020

Jednou z nejvýraznějších novinek nadcházející generace konzolí má být plnohodnotné zapojení SSD a s tím zkrácená doba, za kterou se hra spustí nebo načte. O „instantním loadingu“ se mluví v podstatě celý rok a první testy začínají předchozí sliby Sony a Microsoftu potvrzovat. Překvapivé však je, že necelý měsíc před uvedením PlayStationu 5 se ona proklamovaná novinka začíná postupně probojovávat i na dosluhující PlayStation 4, kde se některé ze starších her po instalaci nejnovějších patchů mohou rázem načítat mnohem rychleji. Aktuálně se to týká The Last of Us Remastered od Naughty Dog, spekuluje se však také o rychlejším načítání Until Dawn a není vyloučeno, že další tituly budou přibývat.

Pokud máme být konkrétní, v případě The Last of Us Remastered se můžeme odkázat na video z youtubového kanálu ElAnalistaDeBits, kde došlo na porovnání s nainstalovaným patchem na verzi 01.11 a bez něj. Vedle sebe tak můžete jasně vidět, že ve starší verzi se nová hra spustí za 1,5 minuty, nejnovější verze remasteru The Last of Us to zvládne za necelých 14 sekund. V případě načtení uložené pozice je pak rozdíl ještě markantnější, kdy se identických 13,86 sekund porovnává se starším časem 2 minut a 3 sekund. Co se týče zmiňovaného Until Dawn, o možném zrychlení, resp. úplném vymizení loadingů, informuje redaktor magazínu VDZE Media na Twitteru. Přidává video, v němž se horor od Supermassive Games spustí po stisknutí tlačítka pokračovat v podstatě obratem, hra se ovšem v poslední době žádného nového patche nedočkala a podobně se chovala už před lety. Těžko tedy soudit, zda k nějaké změně skutečně došlo, nebo jdou obě informace proti sobě.

Bez ohledu na to se hráči v komentářích ptají, jak je to možné a jediným, byť stále neoficiálním vysvětlení, je snaha ošetřit jednotlivé hry tak, aby korektně fungovaly na PlayStationu 5. Blížící se vydání nutí zejména autory first party her nebo exkluzivních titulů jako v případě Until Dawn, aby byla funkčnost zajištěna ze sta procent a je možné, že se vlastnosti PS5 nepřímo a zčásti promítnou i do fungování PS4. Bez povšimnutí totiž nemůže zůstat toto technické pojednání o systému komprese Oodle Texture, které vyzdvihuje rychlost dekodéru Kraken a potvrzuje jeho použití na PS5. A související informace od vývojářů tohoto toolkitu – RAD Game Tools – kteří na Twitteru potvrdili, že technologie je nově licencována pro všechny vývojáře, kteří mají devkit PS4 nebo PS5. To umožňuje vyhnout se využívání proprietárního formátu GCN od Sony a zaručit zrychlení komprese a dekomprese i na starší generaci. Týkat by se to přitom mělo i Xboxu a dalších platforem, kam podle RAD Game Tools míří mnoho her využívajících tuto technologii.

Tím se obloukem dostáváme k výkonu hry Ghost of Tsushima, kterou jsme i my chválili za velmi rychlé načítání. Vývojáři krátce po vydání mluvili o tom, že za výsledkem stojí úsilí vývojářů a snaha o co nejlepší optimalizaci dat, je však možné, že už Tsushima mohla nový systém pro komprimování textur využít a velmi příjemný vedlejší efekt se teď bude projevovat plošně na vícero titulech. Bez oficiálního vyjádření Sony nebo některých vývojářů ale zatím můžeme pouze spekulovat.

Nahlásit chybu v článku

3

Napsat komentář

Další články
Nahoru