Se hrou The Last Oricru z dílny českého studia GoldKnights jsem se setkala už před lety. Znala jsem ji už v době, kdy byla docela jiná a jmenovala se LostHero. Před čtyřmi roky jsem měla rovněž možnost si hru vyzkoušet, a proto jsem se i poté až dodnes čas od času zajímala, kam vývoj hry směřuje. Nutno říct, že došlo k velkým změnám a někdejší LostHero bychom ve výsledném titulu skoro ani nenašli. The Last Oricru měl být větší a celkově ambicióznější projekt. A ač to nerada říkám, nejsem si jistá, zda to byl dobrý nápad.
The Last Oricru klade důraz na příběh a zejména pak na jeho větvení. Ve hře nejsou dobrá ani špatná rozhodnutí, vždy je to jen jiná cesta kupředu. Ačkoli příběh našeho nesmrtelného hrdiny Silvera začíná typickým „nevím, kdo jsem a kde jsem“, jeho další vývoj lze označit za poutavý. Navíc je zasazen do zajímavého konfliktu, neboť světem Wardenie otřásá revoluce. A za těchto okolností může být člověk těžko nestranný, další postup však může přinést zjištění, že s předchozími rozhodnutími již příliš nesouzníme. I když nemůžu o příběhu hry říct, že by šlo o něco převratného či hlubokého, dokáže zaujmout a během hraní máte opravdu pocit, že děj ovlivňujete. Jen jsem nebyla schopna se dobrat tomu, nakolik je to spletitý systém verzí příběhu, úkolů a dialogů a nakolik se pouze jedná o dobře provedenou iluzi.
Ani smrt zde není spravedlivá
V počátcích se jednalo o „soulslike“ hru, ale dnes je The Last Oricru akčním RPG, které se ovšem stále za svými „souls“ vzory ohlíží. Bohužel musím říct, že pokud chtěli vývojáři stále jít touto cestou, měli se víc než jen inspirovat. Namísto duší máme ve hře esence, bonfire pak nahrazují terminály, kde je možné vylepšit svou úroveň i výzbroj. Zemřete-li, přijdete o své dosud nevyužité esence, pro které se ovšem můžete vrátit, a objevíte se u posledního terminálu či vstupu do lokace. Aby se vám však vracelo o něco lépe, můžete si cestou zpřístupnit řadu zkratek v podobě žebříků nebo otevřených dveří. Tyto aspekty hra zvládla dobře. Oricru se ovšem pustilo i do podobného boje, jenž má být společně s příběhem a rozhodováním základním kamenem hry, zde je to však spíše kámen úrazu.
Soubojový systém se mi jeví jako nedotažený. Od souls(like) hry očekávám férovost – očekávám tuhé souboje a nepromíjení chyb ze strany hráče, v tomto případě však hráči v podstatě s chybami bojují. V AA produkci jsem ochotna přehlédnout například slabší grafickou stránku, ale tady už to nedokážu říct například o animacích, respektive těch souvisejících s bojem. Animace v soubojích příliš nenavazují, nejsou čitelné, a tak z nich celkově člověk jen těžko může odhadovat strategii pro boj s nepřítelem. Navíc jich je pomálu. Přidejme k tomu podivně se chovající kameru a máme vystaráno. Soubojový systém a celkově tempo hry nejvíc narušují neuvěřitelné propady fps. Na PlayStationu 5 se s nimi setkáte v takřka každém souboji a jakmile bojujete s vícero nepřáteli, můžete si být jisti, že se o své smrti dříve dozvíte ze zvuku než obrazu.
Hra nabízí temnou obtížnost, jež má být právě „soulslike“ obdobou, přičemž v tomto režimu hra skutečně neodpouští a většinou jdete k zemi na jednu, maximálně dvě rány. Nicméně kvůli problémům popsaným výše rozhodně nemůžeme mluvit o férovosti. Na příběhovou obtížnost už se tyto souboje projít dají mnohem snáze, ačkoli je sužují stejné nedostatky, máte však možnost se z toho doslova vysekat. V tomto režimu jdou pro změnu rychle k zemi nepřátelé, zvláště máte-li dobrou výbavu, což vám na jednu stranu umožní postupovat dál i přes technický stav, ale ve výsledku to nepůsobí příliš záživně. Musím však přiznat, že za půlkou hry jsem si na tento postup víceméně zvykla, přičemž navodil poměrně příjemné tempo, které bylo snesitelnější.
Ve víru technických nedostatků
Bohužel to není jediný problém, s nímž se hra potýká, samotný soubojový systém každopádně vnímám jako ten nejvýraznější, který sráží celou hru. Propady fps jsou časté i během putování světem, dále se objevují další věci jako výpadky titulků, dabingu, ruchů či celkově posun zvuku, nenačítání textur, podivné střihy u cutscén… Jindy postavy hledí během rozhovoru s vámi jiným směrem, můžete procházet objekty nebo mrtvolami, které se vznášejí ve vzduchu.
Umělá inteligence je čas od času mimořádně neinteligentní a klidně se může stát, že bude nepřítel jen tak stát, nic nedělat a prostě se nechá umlátit k smrti, což se děje i u bossfightů. A občas se prostě jen tak zaseknete ve skále a nezmůžete nic – z tohoto důvodu jsou doly mou nejméně oblíbenou lokací, ale to by bylo ještě na dlouhé povídání. Technických nedostatků je zde mnoho a nikdy nevíte, co dalšího čekat. Zde se ovšem jedná o věci, které by mohl spravit patch, ale vydaná hra je jimi prolezlá skrz naskrz a nelze je ignorovat.
I když jsem v úvodu pochválila příběh, nemůžu totéž říct o postavách. Silver se pokouší každou svou větu prokládat humornou narážkou, slovní hříčkou nebo sarkasmem. Dobře, uznávám, pár odkazů mě pobavilo, ale celkově se jedná o šílenou kadenci, která mi opravdu nesedla. Další postavy na tom nejsou o moc lépe, navíc se chovají podobně, a tak je lze vlastně rozlišit jen jmény a jejich cíli. A to mi vlastně příliš nešlo, ačkoli jsem se snažila pečlivě vnímat, co se ve světě kolem mě děje, když ho mám navíc ovlivňovat.
Tomu nepomáhá ani dabing, jenž je vzhledem k rozsáhlosti hry velkou záležitostí, nicméně herecké obsazení už tak velké nebylo. Hlasy se často opakují, což opět ubírá postavám na unikátnosti. Mně to vadilo o to víc, neboť mám některé z těchto hlasů zafixované už z jiné hry, a to z Kingdom Come. Ano, i zde se sáhlo po „anglických Cimrmanech“. Na rozdíl od Kingdom Come je zde ovšem slyšet slabší režijní vedení, jelikož si herci se svými replikami dle mého sluchu příliš nevědí rady. Přitom si myslím, že zrovna Brian Caspe, který dabuje Silvera, je schopný herec, zde je ovšem veden do nevhodné hlasové stylizace, jež se ne vždy dobře poslouchá.
Celkově mi přišla slabší i zvuková stránka, ovšem až na hudbu, které sice není mnoho a není příliš výrazná, ale vhodně hru doplňuje. Ruchů je však málo a někde nejsou vůbec, ač by měly být. Některé lokace by mohly působit věrohodněji a v případě města alespoň trochu živěji, kdyby bylo slyšet něco v pozadí. Právě město je zajímavě navržené a vystavěné i z architektonického hlediska, ovšem i přes přítomnost několika NPC působí bez jakéhokoli vzruchu naprosto mrtvě. A přitom by stačilo tak málo, aby byl celkový dojem lepší. Kromě soubojů nejsou animace dokonalé ani u postav a rozhovorů, jelikož postrádají mimiku, ale jak už jsem zmínila, zrovna toto dovedu takové hře odpustit. Modely postav sice leckdy evokují mnohem starší hry, ale musím přiznat, že mě to ve výsledku vlastně ani moc neuráželo.
Přece jen dovede potěšit
Abych pouze nevytýkala chyby a nedostatky, musím vedle příběhu zmínit i lokace. Ač po grafické stránce nedosahují dnešního standardu, hra umí díky svému designu připravit solidní podívanou s řadou půvabných scenérií. Během hry zavítáme na rozličná místa – klášter, stoky, chrám, vesmírná loď, pustiny a další – neboť Wardenie kombinuje prvky sci-fi a fantasy, přičemž tak činí velice zdařile, díky čemuž hra v tomto ohledu působí sladěně a přirozeně. Celkový dojem ze vzhledu jednotlivých částí a level designu není vůbec špatný. Horší je to s grafikou uživatelského rozhraní, která působí poněkud zastarale a víc by jí slušel větší příklon k minimalismu. S tím souvisí například i inventář, který je spíše nepřehledný a těžko se s ním pracuje.
Co se týče zábavy, zde může pomoci online i lokální kooperace. Musím uznat, že to má něco do sebe a že si tak někteří lidé mohou hru užít o něco více. Kooperace navíc nabízí společné unikátní útoky, případně jiný postup v některých soubojích, ale druhý hráč příběh jako takový nijak neovlivní. Rozhodně se však jedná o zajímavý prvek, který může nalákat hráče toužící po podobném zážitku ve split-screenu, neboť takových her příliš není. Ale doporučila bych to opět spíše až po opravě chyb.
Pro mě nejzajímavější chybou pak byla nabídka úkolů, která se z nějakého důvodu snad s každým dalším úkolem zmenšovala a zmenšovala, až se nakonec text stal nečitelným. To mě přivádí hned k první myšlence po zapnutí hry – co přístupnost? Zde bohužel chybí i naprostý základ v podobě zvětšení textů a dokonce i přenastavení ovládání. Dnes něco takového považuji za standard a bez ohledu na chybu se zmenšujícími se úkoly jsem zrovna možnost zvětšení titulků citelně postrádala. A věřím tomu, že řada lidí by si jistě ráda přizpůsobila ovládání podle sebe.
Na závěr jsem si nechala jednu z chyb, která mě provázela celou hrou, ale nejsem si jistá, jak moc závažná ve skutečnosti je. Od začátku hry se mi stávalo, že se splněný úkol jako splněný neoznačí, jindy dokonce selže, ačkoli bylo skutečně splněno vše. Až do konce hry mi tam takto viselo několik úkolů a já po celou dobu přemýšlela, zda některý z nich, ať už aktivní či pokažený, nemohl rovněž ovlivnit můj průchod hrou, aniž bych se o to cíleně zasloužila svými volbami a skutky. Rozhodování je na rozdíl od boje skutečnou předností hry a vlastní utváření příběhu i mě navnadilo, abych prozkoumala jiný postup. Jenže v takovémto stavu není hraní The Last Oricru tak zábavné, jak by mělo být.
Nemůžu popřít, že bylo na hře odvedeno obrovské množství práce, ale pouze ambice, nadšení a zápal dobrou hru nedělají. The Last Oricu samo o sobě coby koncept není vůbec špatné, svět i příběh dokážou zaujmout a kooperace bude pro mnohé též důležitým prvkem, ale zkrátka se nedokážu zbavit pocitu, že tvůrci přecenili své síly. Nicméně i přesto je zde řada věcí, které lze zachránit patchem, a tak hru učinit alespoň bezproblémově hratelnou, stačilo by více času. Ačkoli jsem si já sama za ty roky přála, aby bylo The Last Oricru povedeným titulem, v tuto chvíli nemohu jít s hodnocením výše. Věřím však, že si své hráče najde, a doufám, že k nim po opravách bude spravedlivější.
Samotný konflikt i svět působí zajímavě, některé části a dialogy jsou opravdu dobře napsané
Lze cítit, že rozhodnutí mají skutečně vliv, a tak lákají k opětovnému hraní s jiným postupem
Přirozené skloubení fantasy a sci-fi prostředí a prvků; různorodost lokací, přičemž některé překvapí svou pohlednou scenérií i architekturou
Kooperace příjemně ozvláštňuje hru a činí ji (i přes technické problémy) zábavnější
Dobře zvládnuté "souls principy" zkratek v lokacích a obnovování esencí
Česká lokalizace s ostřejším výrazivem a minimem pravopisných chyb
Hudba vhodně a nevtíravě doplňuje atmosféru a postup hrou
Řada technických problémů, soubojové animace výpadky zvuku i titulků, nevykreslování textur, podivné prostřihy mezi hrou a cutscénami...
Standardní obtížnost je v boji kvůli propadům fps nespravedlivá a téměř nehratelná, příběhová ovšem téměř nepředstavuje výzvu a nudí
Selhávání splněných úkolů nebo splněné úkoly zobrazující se stále jako aktivní vzbuzují dojem, že hra nemusí respektovat všechny aspekty rozhodnutí
Hlavní hrdina, jeho „hlášky“ a nevhodná hlasová stylizace; malý počet dabérů a tedy i neustále opakující se hlasy
Nemožnost upravit si ovládání, uživatelské rozhraní, nepřehledný inventář
The Last Oricru dává možnost pohlédnout na konflikt na Wanderii z různých úhlů pohledu a ovlivnit jej. Naneštěstí je zde řada chyb, které mě dokonale připravily o zájem hru opětovně hrát, projít jinak a objevit nové možnosti, což je jedna z největších předností, v níž se hře opravdu daří. Boj s nepřáteli i technickým stavem je ovšem natolik nezvládnutý, že dokáže snadno přebít veškerá pozitiva, jaká Oricru nabízí. I když přehlédneme řadu menších problémů, základní prvek hry v tuto chvíli sám o sobě neobstojí, čímž ničí dobrý herní zážitek, který se kdesi pod všemi těmi nedostatky přece jen skrývá.
Vortex.cz používá soubory cookie, aby vám poskytl co nejrelevantnější výsledky tím, že si zapamatuje vaše preference a opakované návštěvy. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s používáním všech souborů cookie. Můžete také v „Nastavení cookies“ poskytnout souhlas pro jednotlivé možnosti.
Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Soubory cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a jsou kategorizovány podle potřeby, jelikož jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu. Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Odhlášením se z některých z těchto souborů cookie může ovlivnit váš zážitek z prohlížení.
Nezbytné soubory cookie jsou naprosto nezbytné pro správné fungování webu. Tyto soubory cookie anonymně zajišťují základní funkce a bezpečnostní prvky webu.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
PHPSESSID
session
This cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Funkční soubory cookie pomáhají provádět určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
__atuvc
1 year 1 month
AddThis sets this cookie to ensure that the updated count is seen when one shares a page and returns to it, before the share count cache is updated.
__atuvs
30 minutes
AddThis sets this cookie to ensure that the updated count is seen when one shares a page and returns to it, before the share count cache is updated.
ss
1 year
This cookie is set by the provider Eventbrite. This cookie is used for the functionality of website chat-box function.
Výkonnostní cookies se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních indexů webových stránek, což pomáhá při poskytování lepší uživatelské zkušenosti pro návštěvníky.
Cookie
Délka
Popis
dc
1 year
Cookie used to enable A/B testing within the website.
Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
__gads
1 year 24 days
The __gads cookie, set by Google, is stored under DoubleClick domain and tracks the number of times users see an advert, measures the success of the campaign and calculates its revenue. This cookie can only be read from the domain they are set on and will not track any data while browsing through other sites.
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_gtag_UA_129515720_1
1 minute
Set by Google to distinguish users.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minutes
Hotjar sets this cookie to detect the first pageview session of a user. This is a True/False flag set by the cookie.
_hjFirstSeen
30 minutes
Hotjar sets this cookie to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether it was the first time Hotjar saw this user.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minutes
Hotjar sets this cookie to know whether a user is included in the data sampling defined by the site's pageview limit.
_hjIncludedInSessionSample
2 minutes
Hotjar sets this cookie to know whether a user is included in the data sampling defined by the site's daily session limit.
_hjTLDTest
session
To determine the most generic cookie path that has to be used instead of the page hostname, Hotjar sets the _hjTLDTest cookie to store different URL substring alternatives until it fails.
at-rand
never
AddThis sets this cookie to track page visits, sources of traffic and share counts.
browser_id
7 days
This cookie is used for identifying the visitor browser on re-visit to the website.
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
GUC
1 year
The GUC cookie is set by Yahoo for Yahoo conversion tracking.
ibbid
session
Set by iBillboard, this cookie collects visitor information that becomes an ID string which can be used to target groups with similar preferences.
uid
2 months
This is a Google UserID cookie that tracks users across various website segments.
uu
1 year
AdScale sets this cookie to target ads by registering the user's movements across websites.
uvc
1 year 1 month
Set by addthis.com to determine the usage of addthis.com service.
Reklamní soubory cookie se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookie sledují návštěvníky napříč webovými stránkami a shromažďují informace za účelem poskytování přizpůsobených reklam.
Cookie
Délka
Popis
A1S
session
This cookie is associated with Yahoo Search Analytics and is used for advertising purposes.
ab
1 year
Owned by agkn, this cookie is used for targeting and advertising purposes.
B
1 year
This Cookie is used by Yahoo to anonymously store data related to user's visits, such as the number of visits, average time spent on the website and what pages have been loaded. This data helps to customize website content to enhance user experience.
CMID
1 year
Casale Media sets this cookie to collect information on user behavior, for targeted advertising.
CMPRO
3 months
CMPRO cookie is set by CasaleMedia for anonymous user tracking, and for targeted advertising.
CMPS
3 months
CMPS cookie is set by CasaleMedia for anonymous user tracking based on user's website visits, for displaying targeted ads.
CMST
1 day
Casale Media sets this cookie to collect information on user behavior, for targeted advertising.
id
3 months
Set by Google DoubleClick, this cookie is used to create user profiles to display relevant ads.
IDE
1 year 24 days
Google DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
loc
1 year 1 month
AddThis sets this geolocation cookie to help understand the location of users who share the information.
mdata
1 year 1 month
This cookie is used by Media Innovation group and registers a unique ID to identify a visitor on their revisit, in order to show them relevant ads.
ov
1 year 1 month
This cookie is set by the provider mookie1.com. This cookie is used for serving the user with relevant content and advertisement.
TapAd_3WAY_SYNCS
2 months
TapAd sets this cookie for data synchronization with advertising networks.
TapAd_DID
2 months
TapAd sets this cookie to offer personalized content, social media features, and traffic analysis for its retargeting of online advertising.
TapAd_TS
2 months
TapAd sets this cookie to track users across devices to enable targeted advertising.
TDCPM
1 year
TDCPM cookie is set by Cloudflare service to store a unique ID that identifies a returning user's device which is then used for targeted advertising.
TDID
1 year
TDID cookie is set by Cloudflare service to store a unique ID that identifies a returning user's device which is then used for targeted advertising.
test_cookie
15 minutes
The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
tu
1 year
AdScale sets this cookie to target ads by registering the user's movements
across websites.
tuuid
1 year
The tuuid cookie, set by BidSwitch, stores an unique ID to determine what adverts the users have seen if they have visited any of the advertiser's websites. The information is used to decide when and how often users will see a certain banner.
tuuid_lu
1 year
This cookie, set by BidSwitch, stores a unique ID to determine what adverts the users have seen while visiting an advertiser's website. This information is then used to understand when and how often users will see a certain banner.
ut
1 year
Cookie used to analyse target groups and hold the number of website hits in various subject areas.
uuid
1 year 27 days
MediaMath sets this cookie to avoid the same ads from being shown repeatedly and for relevant advertising.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextId
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
zuuid
1 year
This cookie contains an anonymous numerical identifier to identify the user in our system.
zuuid_lu
1 year
This cookie contains a numerical timestamp to store the last time the user was updated in the system.
Další nekategorizované soubory cookie jsou ty, které jsou analyzovány a dosud nebyly zařazeny do žádné kategorie.
Cookie
Délka
Popis
_hjSession_2633384
30 minutes
No description
_hjSessionUser_2633384
1 year
No description
A1
1 year
No description
A3
1 year
No description
aum
1 year
No description available.
bblosync
never
No description available.
bm2uu
3 months
No description available.
bsw_origin_init
past
No description
C
1 month
No description
cct
1 year
No description available.
custom_data
past
No description
GoogleAdServingTest
session
No description
SONATA_ID
1 year
No description available.
syncdata_NEU
10 days
No description available.
syncdata_TAP
10 days
No description available.
test
1 hour
No description available.
xtc
1 year 1 month
No description
zuuid_k
1 year
No description
zuuid_k_lu
1 year
No description
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.