Vyznačuje se výjimečná hra výjimečnými nároky na toho, kdo ji má zhodnotit? Pokud bychom to takhle měli brát, můžeme se po dvou větách rozejít s konstatováním, že The Last of Us Part II je vskutku výjimečná hra a dalšími minutami se vůbec neobtěžovat… Dobře, předpokládám, že jste přišli proto, abyste zjistili něco víc o titulu, na který čekáte dlouhých sedm let a zřejmě vás zajímá, jakým směrem se ubírá příběh Joela a Ellie, případně co dalšího vývojáři z Naughty Dog do pokračování The Last of Us přidali. Upřímně, nemohu vám toho prozradit ani ukázat příliš, vlastně je toho mnohem méně, než bych sám považoval za přípustné, ale mělo by to stačit alespoň do doby, než si tuhle hru půjdete koupit. A o to, že byste nešli, příliš velké obavy nemám.
Balík emocí
Předně by asi mělo zaznít, že jsem z nejrůznějších důvodů neodolal a obeznámil se s dubnovými úniky příběhu. Pokud jste na tom byli podobně, mohu vám s klidem říct, že nedávná slova autora hry Neila Druckmanna nebyla jen křečovitou snahou zamést problém pod koberec. Bez kontextu nevyzní zvraty ani z poloviny tak dobře, jak je prezentuje finální hra a s čistým svědomím prohlašuji, že jsem si příběh skvěle užil. Co je důležité, v dubnu uniklé informace neinterpretují všechny okolnosti tak, jak se skutečně stanou, a pokud jste se obávali, že by kvalita zpracování děje měla v porovnání s prvním dílem klesnout, obávali jste se zbytečně.
Zdroj: Sony
Příběh má několik úrovní a vrstev, mísí se v něm z jedné strany události, které skandálně a bez přípravy zaútočí na všechny vaše smysly a z druhé strany zase poklidné intimními momenty, v nichž dojde na nostalgické vzpomínání i filosofování, které nepůsobí hloupě. Hádky, chvíle smíření, strach, bolest, úleva, vztek, smutek… Jmenujte jakoukoliv emoci a zaručuji, že ji ve vás druhé The Last of Us vyvolá, pokud tedy nejste úplně neteční. A co víc, vývojáři skvěle pracují s načasováním a umí jen tak, mezi řečí, vytvořit parádní cliffhanger, na jehož pokračování si dílem scenáristických kliček musíte vždy nějakou chvíli počkat.
Seriálový start
Abych byl trochu konkrétnější, mohu prozradit, že příběh velmi plynule naváže tam, kde skončila jednička. Joel odjel s Ellie zpět do Jacksonvillu, a ačkoliv to nemuselo být z úplně poslední scény prvního dílu patrné, snaží se co nejlépe zapojit do fungování tamější komunity. Na tomto místě odvedli vývojáři skvělou práci a prostřednictvím vynikajících dialogů i náznaků menších příběhů, odehrávajících se mezi obyvateli opevněného městečka, skutečně nechávají hráče vstoupit mezi ně. Bude to znít jako klišé, ale pokud by tímto způsobem začínala druhá řada očekávaného seriálu, diváci by byli jistě spokojení. Žádné tlačení na pilu, v úvodní hodince dvou velmi pozvolný rozjezd, kterému sekundují skvělé herecké výkony. A nenechte se zmást – dobré herce si už vývojáři najít umí, jen málokdo má ale dostatek zdrojů a kapacit, aby dokázal jejich um věrohodně převést na jedničky a nuly. Vývojářům z Naughty Dog se to ale podařilo a je fascinující sledovat každý jeden detail mimiky obličeje i dalších pohybů.
Animaci si užijete obzvláště v mistrně provedených cutscénách, v nichž byl odveden pořádný kus digitální filmařiny a mám pocit, že řemeslná zručnost Naughty Dog překonává i kvalitu Red Dead Redemption 2.
Najít jedno slovo, které animaci plnohodnotně popíše, je poměrně obtížné, řekl bych ale, že nejvíce se k tomu blíží slovo „organická“. Až na vyslovené drobnosti, jako je prolnutí rukavic s prsty na rukou při nasazování působí veškerá animace měkce, přirozeně a maximálně plynule. Vývojáři si navíc nehledali zbytečné zkratky, a tak animovali jako o závod prsty na kytaře, jemné bubnování na zárubeň dveří, do toho všeho nechávají promlouvat pocity skrze krabacení obličeje, kroucení očí a nechybí ani plejáda komplexních rozpoložení jednotlivých postav od zcela uvolněné až po maximálně napjaté a ve střehu. Proč tohle všechno popisuji, ptáte se? Protože to hraje hlavní roli napříč 25 hodinami, které vás odhadem v The Last of Us Part II čekají. Obzvláště si pak animaci užijete v mistrně provedených cutscénách, v nichž byl odveden pořádný kus digitální filmařiny, a jak už jsem avizoval v preview z vybrané části hry, nabyl jsem pocit, že řemeslná zručnost Naughty Dog překonává i dojem z Red Dead Redemption 2.
Spoustu volnosti v uzavřených arénách
Déle probírat, co se ve hře stane, jednak nemůžu a jednak příliš nechci, vzhledem k tomu, že by si touhle odyseou měl projít každý sám. Prozradím nicméně, že se v zasněženém Jacksonvillu dlouho nezdržíte a zakrátko se ocitnete v Seattlu, kde si už příroda bere zpět to, co jí člověk před mnoha desetiletími sebral. Ani to přitom není poslední zastávka, byť setrvání v Seattlu vyplní převážnou část hry, postupně se však podíváte ještě do dalších míst, která jsou zpracována se stejným důrazem na detail, jako všechna ostatní. Sluší se rovněž vymezit, že The Last of Us Part II není hra s kompletně otevřeným světem, takže vás v souladu s příběhem bude vždy přesouvat z jedné uzavřené lokace do druhé. Píše se ale rok 2020 a megalomanský přístup Naughty Dog znamená, že některé části hry jsou opravdu hodně rozsáhlé, až nabydete dojmu, že otevřené možná jsou. Přes nejrůznější přelezy, podlezy a skritpované sekvence vás ale vývojáři vždycky dostanou, kam potřebují a nechají vás opět prozkoumávat další a další části hry. Ani na tom ale neshledávám nic špatného, a ačkoliv platí, že cesta k příběhovému předělu vede vždy jenom jedna, těch dílčích si můžete najít poměrně dost.
Pozor, v akci je původní PlayStation 4
Četné dotazy před vydáním recenze směřovaly k tomu, jak běží The Last of Us Part II na základní revizi konzole. Vyzkoušeli jsme několik částí hry a shledali jsme výkon naprosto dostačující. Pocitově hra netratí nic na své kráse, a pokud máte konzoli v dobrém stavu, neměla by se pokoušet odletět po celou dobu hraní. Jisté kompromisy jsou ale znát na délce načítání a doby, za kterou se celá hra inicializuje.
Pokud jste hráli první díl, moc dobře víte, že esencí celé hry je snaha přežít. Vyjádřeno tím, co se v The Last of Us Part II děje, to znamená mít po ruce dostatek nábojů a surovin k rychlému vyrábění lékárniček, výbušnin nebo vylepšených zbraní pro boj zblízka. Na střední úroveň obtížnosti vám hra nejednou pořádně zatopí, a pokud skutečně nebudete věnovat dostatek času prozkoumávání polorozbořených domů, daleko se nedostanete. Odměnou vám nicméně bude další porce neskutečných detailů, ať už se bavíme o odlišném vybavení jednotlivých bytů, dopisech a vzkazech, vyprávějících jímavé příběhy o lidech, kteří se na stejném místě ocitli před vámi a samozřejmě o spoustě harampádí, které jsou pro Ellie důležité.
Celý systém je závislý na tom, zda objevíte konkrétní tematické časopisy, otevírající vždy jednu větev vylepšování, pak už je volba na vás.
Do spousty míst přitom nevede přímá cesta a musíte se skutečně dívat kolem, abyste vchod našli, což je skvělé zpestření prozkoumávací části a velmi přirozeně vás tak hra přinutí setrvat na místě o trochu déle a plně si jej užít. Nezřídka pak narazíte na pracovní ponky, kde je možné za sesbírané šrouby vylepšit jednotlivé zbraně, případně na krabičky s léky, které fungují jako platidlo, chcete-li zlepšit některou z dostupných schopností. Celý systém je závislý na tom, zda objevíte konkrétní tematické časopisy, otevírající vždy jednu větev vylepšování, pak už je volba na vás. V rámci několika úrovní dané větve můžete postupně navýšit zdraví, zrychlit výrobu předmětů nebo zvýšit šanci, že naleznete ve světě víc věcí. Vývojáři nijak neexperimentovali a nenutí k žádnému tvrdému grindování, určitě je ale bez šance za jeden průchod kompletně dokončit vývoj postavy, k čemuž po dohrání slouží režim New Game+.
Vyhrnout rukávy
Pokud byste se ptali, zda má vývoj nějaký viditelný dopad, pak je odpovědí jasné ano. Schopnosti Ellie na začátku a v pokročilé části hry se nedají srovnat, což ale na druhou stranu není nic extra překvapivého a jde spíše o jistotu, s níž k akční adventuře přistupujete. Více než schopnosti hlavní hrdinky tak promlouvají do postupu hrou vaše vlastní zkušenosti, které se z logiky věci nejvíce projeví v boji. O něm už toho bylo spoustu řečeno v našem preview z předminulého týdne, teď ale konečně přichází prostor k hodnocení. V první řadě je nutné rozlišovat specifika střetnutí s nakaženými a příslušníky frakcí WLF či Seraphite, s nimiž přijdete do křížku častěji, než byste možná chtěli.
Až se pustíte do systematického odklízení nakažených, v podstatě nezáleží, zda stojíte proti clickerům, shamblerům, bloaterům nebo obyčejným runnerům – vždycky musíte postupovat maximálně obezřetně. To znamená v podřepu, s tichou zbraní jako je pistole s tlumičem nebo luk a s prstem na tlačítku pro speciální naslouchací pohled. Jedině tak se lze vyhnout nečekanému odhalení, které má za následek rychlý pohyb nepřátel vaším směrem a pravděpodobně i smrt, po které následuje načtení poslední automaticky uložené pozice. Nemusíte mít ale příliš velký strach, hra vysloveně netrestá a vrací o opravdu malý kousek vzad, takže se dál můžete soustředit na střetnutí. Postupem času přijdete na to, že nakažení zpravidla chodí po předem daných cestičkách, reakce na trochu hluku či světla je z téhle cesty svede, ale nikdy na tak dlouho, abyste nedokázali najít vzorec řešení a postupně se se všemi vypořádali. Spíš než náročný je tenhle souboj o trpělivosti, v opačném případě sice můžete střílet, ale za krátkou chvíli už jednoduše nebudete mít čím.
Každá smrt má svůj význam
Naproti tomu souboje s živými nepřáteli vyžadují kromě opatrného postupu také skvělé načasování, vzhledem k tomu, že málokdy narazíte na někoho osamělého. Cesta k úspěchu proto vede přes rozdělení skupiny, a hlavně pečlivé pozorování, protože zejména příslušníci Seraphitů dělají všechno proto, abyste jejich pozice na první pohled neodhalili. Chování umělé inteligence odpovídá zvolené obtížnosti a jsou chvíle, kdy vás rozhodně nemile zaskočí. Pamatovat například musíte na to, že výše postavení protivníci prohlédnou váš úkryt ve vysoké trávě. Psi pro změnu vycítí vaši stopu a Ellie se musí buďto rychle pohybovat, což zvyšuje riziko odhalení, nebo psy mást odhazováním porůznu se povalujících prázdných lahví a cihel. I tak vás ale umí nepřátelé obejít, zahnat do kouta a ještě přesně udávat vaší pozici velmi věrným pokřikováním a poukazováním na věci, za které se právě schováváte.
Zdroj: Sony
Tím nejsilnějším prvkem všech střetnutí s lidmi je ale skutečnost, že každé NPC má alespoň základní emoční rámec, umí reagovat na aktuální dění, a hlavně přichází do pomyslné soubojové arény s definovanými vztahy vůči ostatními postavám. Nepřeji potom nikomu slyšet hysterický řev psovoda, kterému jste právě zabili čtyřnohého přítele. A jak asi tušíte, snad ještě horší je to v případě, stane-li se obětí přítel dvounohý. Všichni navíc mají jména, takže víte, kdo za vámi zůstal ležet nehybně v trávě a narůstající frustrace spolu se znechucením nad sebou samým se pozvolna vkrádá do příběhu a Ellie patřičně poznamenaná. Nutno přiznat, že takhle hluboké emoce jsem vůči algoritmy ovládaným entitám v blbé videohře ještě doopravdy nikdy necítil, a i když se tohle vnímání v závěru trochu obrousilo, vysloveně ukradené mi skutečně nebylo ani jedno zabití.
Opodstatněná brutalita?
Důvodem je i bezprecedentní míra brutality a detailně vyobrazeného násilí. Podřezané krky, cákance krve, odletující končetiny, je toho opravdu hodně a už nyní je jisté, že The Last of Us Part II nebude pro každého. Těžko říct, jestli za tím stojí odlišný kulturní přístup Američanů, nebo jen jistá netečnost, přicházející s dobou, ale byly momenty, kdy jsem si opravdu říkal, zda je to ještě nutné. Odpovídá však sama hra, a aniž bych opět směl cokoliv bližšího prozradit, věřte mi, že velká část toho všeho má své opodstatnění a příběh umí pohnutky adekvátně vysvětlit. Bez kontextu se ale z místa nehneme a zřejmě až sami budete moci za týden začít zjišťovat, o čem jsem přesně mluvil a jestli na to máte podobný názor, či nikoliv.
Takhle hluboké emoce jsem vůči algoritmy ovládaným entitám v blbé videohře ještě doopravdy nikdy necítil.
Jednu výtku ale k soubojům přeci jen mám, a nakonec se stala z větší části důvodem, proč na konci recenze nebude svítit plný počet deseti bodů. Vím, že spoustu hráčů chce za své peníze co nejvíce obsahu, a proto si možná někteří z vás začnou klepat na čelo, proč bych měl chtít opak. Jak jsem se ale probíjel skrz několik dní strávených v Seattlu a další neméně rozsáhlé sekvence, začal jsem velmi silně pociťovat, že množstvím soubojů dramaticky trpí dávkování příběhu. Ačkoliv jsou jednotlivé scény zpracovány bez sebemenší chybičky a umí tempo gradovat, v prostřední části hře jednoduše dojde dech. Pořád je krásná na pohled, fascinující mírou detailů a volností v přístupu k prozkoumávání i bojům. Přesun od příběhového předělu k dalšímu ale mnohdy trvá několik hodin, vyplněných klidně pěti šesti velkými střety, a když se situace za celou dobu hned několikrát opakuje, začne být hra spíše námahou nežli požitkem. Upřímně si myslím, že proškrtání některých částí a obecně zkrácení by hře prospělo, i když respektuji, co jsem naznačil před chvilkou. Nehodnotím proto míru obsahu, ale jeho vliv na to, co je pro mě u The Last of Us Part II nejvíce důležité – tedy příběh.
Materiál na pokračování
Ve výsledku ale budou rozhodovat emoce, které podmiňuje i vizuální zpracování a fantastická hudba. Ústředním motivem je pochopitelně kytara, vzhledem k Joelově slibu, který dal Ellie v prvním díle. Jako tenká linka se proto tenhle motiv vine momenty, které mají promluvit o rozpoložení hlavních postav a drží důležité scény pohromadě až do samotného finále. Během celých 25 hodin strávených v tomhle úžasném světě, při kterých se PlayStation 4 Pro nerozjíždí naplno tak často, jak bych očekával, proto budete doslova žasnout, co dalšího si za každým rohem vývojáři přichystali. Je libo změna denní doby? Žádný problém. Déšť? Toho je ve hře ažaž. Burácející vlny a malá loďka, která se mezi nimi nebezpečně kolébá? Samo sebou! Do toho pak přimíchejte monstrózní interiéry budov i klaustrofobické podzemí. Čvachtající mokřady, bytové komplexy plné spór a nakažených, nečekaná přátelství, a ještě méně očekávané zrady, které se divoce promíchávají a nedávají vám ani na chvilku vydechnout. Je toho zkrátka tolik, že byste jen těžko hledali hru, která by se v tomto ohledu druhému dílu The Last of Us dokázala vyrovnat. A nestane se tak ani v mnohokrát probírané míře nastavení pro zpřístupnění hry těm, kdo se potýkají s nějakým hendikepem. Vývojáři nelhali, když slíbili více než 60 nejrůznějších možností, prostřednictvím kterých si můžete přemapovat ovladač, klidně i držený vzhůru nohama, zvýšit kontrast, zapnout vizuální i zvukové nápovědy, nebo si jen nastavit velikost a barvu titulků, které jsou v případě české textové lokalizace rovněž potřeba.
A co dál?
Pokud dohrajete The Last of Us Part II, hra vám nabízí unikátní možnost vrátit se z přehledného menu ke každému střetnutí, na které jste v průběhu hraní narazili. Ať už se jedná o minutový, nebo půlhodinový souboj, vše si můžete zopakovat s výbavou, kterou jste měli na daném místě k dispozici. Toužíte-li do příběhu skočit znovu, hra disponuje i režimem New Game Plus a umožňuje dokončit vývoj postavy, případně si některé pasáže trochu ulehčit. Nemluvě o tom, že si můžete procházet plejádu artworků a odemykat modely jednotlivých postav.
Přesto mě hluboce mrzí, že informace, které zazněly v recenzi spolu se záběry, použitými do videa, nemohou v tuto chvíli úplně přesně vystihnout všechny důležité aspekty. Na spoustu z nich se totiž vůbec nedostalo, přičemž ovlivňují celý zážitek a mohou pohled na hru dramaticky měnit. Věřte mi proto, že pokud nezaznělo něco, na co jste třeba čekali, není to dáno tím, že bych vám chtěl takové informace zatajit. V zájmu dodržení slibu – tedy recenzovat bez spoilerů – musím s těžkým srdcem zamlčet vlastně úplně všechno, co si nedokážete sami domyslet z dostupných trailerů, jen jednu jedinou věc vám na konci přeci jen prozradím. Tahle hra na sexuální orientaci hlavní hrdinky doopravdy nestojí.
Ve smyslu grafiky a ztvárnění celkového obrazu hry neexistuje konkurence
Dospělý příběh se spoustou nečekaných zvratů a emotivním koncem
Procítěné a skvěle zahrané cutscény na úrovni filmů či seriálů
Střídání prostředí a odlišné lokace uvnitř Seattlu
Citlivý hudební doprovod a skladby zpívané samotnými herci
Rozloha úrovní a otevřený přístup ke střetnutí s nepřáteli
Detailně zpracované interiéry a pozadí apokalyptických událostí
Obrovská míra brutality na několika místech vyvolává nechápavé pohledy
Množství soubojů, oddalující posun příběhu, je po čase ubíjející
Několik záležitostí, které v tuto chvíli nemohou být vyřčeny
The Last of Us Part II není hrou, která by ustavovala nové standardy, protože práci lidí Naughty Dog mohou v takovém rozsahu napodobit jen oni sami. Stejně jako v případě Red Dead Redemption 2 se ale bude na hru vzpomínat jako na úchvatný výlet za hranice současných možností, který je navíc obalen příběhem, z něhož by se rázem mohl stát desetidílný seriál. Hereckým výkonům sekunduje precizní technické zpracování, skvělé dialogy a bezchybná práce s kamerou. Nad rámec toho můžeme chválit grafiku, animace, efekty počasí a spoustu dalších jednotlivostí, skládajících takřka bezchybný obraz. Hodnotit maximálním možným počtem bodů ale zabraňuje přibližně 15 hodinová prostřední část hry, v níž se příběh velmi nepříjemně kouskuje a soubojů padá na hlavu Ellie až příliš. Pokud však rádi experimentujete a hledáte výzvu, klidně si ten definitivní bod přičtěte.
Ach jo je čas dát vortexu vale po last (Death) stranding je tohle další wtf recenze sem rád že panu Princovi tak moc záleží na příběhu proto dost nechápu hodnocení protože příběh byl naprosto strašná slátanina (dal bych hromadu příkladů ale nejspíš to má důvod že tu neni moc záporných komentářů páč většina řekne i proč a to už je spoiler )kde se dával větší prostor politickým ideám moderní doby než hodnotnému pokračování jedněch z neoblíbenějších charakterů za posledních 7 let .Tohle je spíš takové pomyslné plivnutí do tváře všem fanouškům prvního dílu .Takže jestli chcete rozbor toho co je na příběhu naprosto nepochopitelné a proč tak na youtube je spousta lidí co na toto téma udělali videa jako fakt hafo spíš vám bude dělat problém najít nějaké pozitivní . Pro ty co hráli první díl a zamilovali si charaktery můžu jen říct vyhněte se tomuto počinu obloukem páč spokojený nejspíš nebudete aspon co se příběhu týká a popravdě (menší skrytý spoiler )nejméně půl herní doby se mnohým z vás bude dokonce vyloženě hnusit hru hrát ! Menší ač absolutně nedostačující příklad : Luke Skywalker jako ustrašenej starej zapšklej poustevník dojící odpornýho vemenatýho vetřelce je jako slabounkej vodváreček oproti tomu co udělali charakterům tady .
„kde se dával větší prostor politickým ideám moderní doby než hodnotnému pokračování jedněch z neoblíbenějších charakterů za posledních 7 let“ jakým politickým ideám?
Každý sa na to pozerá inak. Hral som jednotku, aj som si obľúbil charaktery a veľmi. Ale to neznamená že budem nadávať na dvojku pretože ide iným smerom. Ten smer sa mi práveže veľmi páči a som maximálne spokojný. Príbeh bol úplne super a nevadilo mi čo sa stalo, deje sa to aj v seriáloch a ani sa mi nehnusilo hrať druhú polovicu hry. Ja som ani nečakal že to bude kópia jednotky a chvalabohu že ani nebola, pretože treba ísť ďalej. S pokračovaním som veľmi spokojný. Nechápem ľudí ktorí si mysleli že to bude čistá kópia jednotky len v inom prostredí. Treba sa posúvať ďalej a hlavne s charaktermi. Last of Us sa vybral veľmi dobrým smerom, už sa teším na ďalší diel
Právě jsem to dohrál a musím říct že je to pecka, za mě 10/10. A to mě jedníčka až tak moc nechytla. Dvojka jde ale jiným směrem než čeká většina. Skvělý zážitek, Collectorka zasloužená!
Po jednom dni su na Metacricic velmi zle hodnotenia. Ako ste dosiahli známku 9? Ľuďom sa to nepáči, som zvedavý čo na to napíšu, ako to zrecenzuju český a slovenský hráči..
Dotaz: „Je libo změna denní doby? Žádný problém.“ .. to se dá ve hře změnit denní doba? např. se chci někam proplížit tak si zapnu noc aby mě míň viděli?
V recenzi je řečeno, že se Ellie těžce vyrovnává se subtilnějšími nepřáteli. Slovo subtilní znamená drobný, jemný, něžný, křehký, čili nejspíš opak toho, než v jakém kontextu je použito.
Zdravim všetkych.Som tu novy.Inak Tlou Part 1 aj 2 je moja srdcovka.Velmi dobra video recenzia až na znamku.Za mňa to bude určite 10/10 to viem na 100% aj keď som hru ešte nehral.Proste fanušikovska predtucha.Keď mal RDR 2 10/10 a zaslužene toto mohlo mať tiež.Takisto GOW 4. To su všetko 10/10 pecky.
Plne súhlasím, Last of US 2 je u mňa tiež 10/10, je to moja srdcovka 1 a 2, už dnes si to zahrám a viem že to bude mať pre mňa 10/10 už dopredu, z toho čo som videl to vyzerá dvojka úplne úžasne a nádherne
Kdysi jsem chtěl desítkové hry.Zdeněk mi je ale nedával.Dokonce jsem o jeho práci pochyboval.Dneska už dávno vím že debil jsem já.
Proto Vortex sleduju protože dělají svou práci dobře.
Osobne sa najviac teším na Digital foundry keď rozoberie ako hra beží Vždy ma bavili technické veci, hra vyzerá naozaj úžasne, len pri poslednom gameplay čo vypustili som si všimol, že nie všetko vyzeralo tak super ako trailery a gameplay predtým. Zatiaľ z tých pár ukážok pár technických webov a kanálov spravilo mini rozbor a už tam hovorili ako o jednu z najlepších vyzerajúcich hier, ale nie perfektnou. Tu mi nahráva aj fakt, že viacero recenzií spomenulo, ako vie hra vyzerať perfektne, niekedy našli aj slabšie ,,miesta“ a animácie. Osobne si myslím, že God of War aj Horizont Zero Dawn či od koknurencie Gear of Wars 5 sú ešte o kúsok ďalej. Ale počkám si na kompletný rozbor, som zvedavý.
Zatraceně, jak tady může být komentář ve kterém je spoiler? Celou tu dobu od dubna se tomu vyhýbám a pak jedu očima v komentech a vidím tam nějakého s prominutím „idiota“. Ach jo.
Výraz jste použil naprosto adekvátní. Nechápu dementy, co si zkazí zážitek spoilery a pak mají nutkání to kazit i ostatním. To jsou ti ubožáci, co pak kříčí v diskuzích, jak je hra trapná, ač jí ani jeden z nich nehrál.
Pěkná recenze a trošku mne mrzí, že tam ta poslední věta je. Ne kvůli vám, chápu proč jste ji tam napsali, ale je mi líto, že to je pro někoho vůbec informace, kterou se zabývá a je pro něj podstatná.
Přečteno, děkuji za recenzi.
Míra brutality a její zcela zásadní propojení s emocemi je něco, co mě od hry odrazuje a odrazovalo už v roce 2013. Pokud to tady je ještě více silné, asi to nebude hra pro mě. Nekonečně dlouze působící souboje jsou důvodem proč mi ND hry stačí projít jednou případně dvakrát a poté se k nim už nevracet. V podstatě to je kombinace příběh a boj, příběh a boj a vše ostatní jako je třeba hledání cesty dál nebo obtížnost při lezení jejich hry postrádají a nebo nejsou dostatečnou výzvou. Jak se ukázalo, tato hra není výjimka. Délka 25 hodin pro mě bude asi nekonečný příběh, přeci jen za mě 10-15 hodin je přijatelnější doba. Jsem tedy zvědav jestli se ND povede udržet mojí pozornost a nebo to jako remake FF7 po 15 hodinách odložím, protože hra už mi nedávkuje nic co by mě hnalo dál. Předpokládám, že zde rozhodne příběh.
Za mě výborná recenze a ačkoliv jsem pochopitelně hru také ještě nehrál, tak se naprosto ztotožňuji se Zdeňkovým názorem. Oceňuji především to, že jsi velmi jemně nastínil základní hratelnost hry a přitom se opravdu vyhnul nějakým spoilerům. Pro někoho bude možná výsledná známka krutá za mě jsem, ale už podobný pocit měl i Uncharted 4 kde těch soubojů ke konci hry už bylo také značné množství.
Zdeněk desítku prostě nedá a nedá a nedá 😀 Nemohu hodnocení rozporovat, hru jsem samozřejmě nehrál, samozřejmě jsem ještě nehrál, ale pamatuju na recenzi RDR2, kde bylo vidět že spoustu featur hry vůbec nepoužíval ani neznal….
Takže čekání na PZD (První Zdenkovu Desítku) pokračuje 😉
Nepoužíval, nebo neznal? To by mě upřímně zajímalo… RDR 2 jsem nedal deset kvůli velkému kontrastu mezi otevřeným světem a přísným tunelem misí. Kvůli bugům. Kvůli nelogickému chování hlavních postav, atd. Desítky jsem na Vortexu udělil dvě – Super Mario Makeru 2 a Half-Life: Alyx. Proč jsem nedal desítku teď, vysvětluju v těch asi 14 tisících znacích výše :))
Zdeněk je borec, nad věcí, snaží se být objektivní… nemám z něj pocit, že je fanboy… na pár webech v komentáří ho regulérně linčují, že je mamlas co hledal chyby, aby nemusel dát 10/10… Dobrá práce.
Vortex.cz používá soubory cookie, aby vám poskytl co nejrelevantnější výsledky tím, že si zapamatuje vaše preference a opakované návštěvy. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s používáním všech souborů cookie. Můžete také v „Nastavení cookies“ poskytnout souhlas pro jednotlivé možnosti.
Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Soubory cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a jsou kategorizovány podle potřeby, jelikož jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu. Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Odhlášením se z některých z těchto souborů cookie může ovlivnit váš zážitek z prohlížení.
Nezbytné soubory cookie jsou naprosto nezbytné pro správné fungování webu. Tyto soubory cookie anonymně zajišťují základní funkce a bezpečnostní prvky webu.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
PHPSESSID
session
This cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Funkční soubory cookie pomáhají provádět určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
__atuvc
1 year 1 month
AddThis sets this cookie to ensure that the updated count is seen when one shares a page and returns to it, before the share count cache is updated.
__atuvs
30 minutes
AddThis sets this cookie to ensure that the updated count is seen when one shares a page and returns to it, before the share count cache is updated.
ss
1 year
This cookie is set by the provider Eventbrite. This cookie is used for the functionality of website chat-box function.
Výkonnostní cookies se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních indexů webových stránek, což pomáhá při poskytování lepší uživatelské zkušenosti pro návštěvníky.
Cookie
Délka
Popis
dc
1 year
Cookie used to enable A/B testing within the website.
Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
__gads
1 year 24 days
The __gads cookie, set by Google, is stored under DoubleClick domain and tracks the number of times users see an advert, measures the success of the campaign and calculates its revenue. This cookie can only be read from the domain they are set on and will not track any data while browsing through other sites.
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_gtag_UA_129515720_1
1 minute
Set by Google to distinguish users.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minutes
Hotjar sets this cookie to detect the first pageview session of a user. This is a True/False flag set by the cookie.
_hjFirstSeen
30 minutes
Hotjar sets this cookie to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether it was the first time Hotjar saw this user.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minutes
Hotjar sets this cookie to know whether a user is included in the data sampling defined by the site's pageview limit.
_hjIncludedInSessionSample
2 minutes
Hotjar sets this cookie to know whether a user is included in the data sampling defined by the site's daily session limit.
_hjTLDTest
session
To determine the most generic cookie path that has to be used instead of the page hostname, Hotjar sets the _hjTLDTest cookie to store different URL substring alternatives until it fails.
at-rand
never
AddThis sets this cookie to track page visits, sources of traffic and share counts.
browser_id
7 days
This cookie is used for identifying the visitor browser on re-visit to the website.
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
GUC
1 year
The GUC cookie is set by Yahoo for Yahoo conversion tracking.
ibbid
session
Set by iBillboard, this cookie collects visitor information that becomes an ID string which can be used to target groups with similar preferences.
uid
2 months
This is a Google UserID cookie that tracks users across various website segments.
uu
1 year
AdScale sets this cookie to target ads by registering the user's movements across websites.
uvc
1 year 1 month
Set by addthis.com to determine the usage of addthis.com service.
Reklamní soubory cookie se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookie sledují návštěvníky napříč webovými stránkami a shromažďují informace za účelem poskytování přizpůsobených reklam.
Cookie
Délka
Popis
A1S
session
This cookie is associated with Yahoo Search Analytics and is used for advertising purposes.
ab
1 year
Owned by agkn, this cookie is used for targeting and advertising purposes.
B
1 year
This Cookie is used by Yahoo to anonymously store data related to user's visits, such as the number of visits, average time spent on the website and what pages have been loaded. This data helps to customize website content to enhance user experience.
CMID
1 year
Casale Media sets this cookie to collect information on user behavior, for targeted advertising.
CMPRO
3 months
CMPRO cookie is set by CasaleMedia for anonymous user tracking, and for targeted advertising.
CMPS
3 months
CMPS cookie is set by CasaleMedia for anonymous user tracking based on user's website visits, for displaying targeted ads.
CMST
1 day
Casale Media sets this cookie to collect information on user behavior, for targeted advertising.
id
3 months
Set by Google DoubleClick, this cookie is used to create user profiles to display relevant ads.
IDE
1 year 24 days
Google DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
loc
1 year 1 month
AddThis sets this geolocation cookie to help understand the location of users who share the information.
mdata
1 year 1 month
This cookie is used by Media Innovation group and registers a unique ID to identify a visitor on their revisit, in order to show them relevant ads.
ov
1 year 1 month
This cookie is set by the provider mookie1.com. This cookie is used for serving the user with relevant content and advertisement.
TapAd_3WAY_SYNCS
2 months
TapAd sets this cookie for data synchronization with advertising networks.
TapAd_DID
2 months
TapAd sets this cookie to offer personalized content, social media features, and traffic analysis for its retargeting of online advertising.
TapAd_TS
2 months
TapAd sets this cookie to track users across devices to enable targeted advertising.
TDCPM
1 year
TDCPM cookie is set by Cloudflare service to store a unique ID that identifies a returning user's device which is then used for targeted advertising.
TDID
1 year
TDID cookie is set by Cloudflare service to store a unique ID that identifies a returning user's device which is then used for targeted advertising.
test_cookie
15 minutes
The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
tu
1 year
AdScale sets this cookie to target ads by registering the user's movements
across websites.
tuuid
1 year
The tuuid cookie, set by BidSwitch, stores an unique ID to determine what adverts the users have seen if they have visited any of the advertiser's websites. The information is used to decide when and how often users will see a certain banner.
tuuid_lu
1 year
This cookie, set by BidSwitch, stores a unique ID to determine what adverts the users have seen while visiting an advertiser's website. This information is then used to understand when and how often users will see a certain banner.
ut
1 year
Cookie used to analyse target groups and hold the number of website hits in various subject areas.
uuid
1 year 27 days
MediaMath sets this cookie to avoid the same ads from being shown repeatedly and for relevant advertising.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextId
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
zuuid
1 year
This cookie contains an anonymous numerical identifier to identify the user in our system.
zuuid_lu
1 year
This cookie contains a numerical timestamp to store the last time the user was updated in the system.
Další nekategorizované soubory cookie jsou ty, které jsou analyzovány a dosud nebyly zařazeny do žádné kategorie.
Cookie
Délka
Popis
_hjSession_2633384
30 minutes
No description
_hjSessionUser_2633384
1 year
No description
A1
1 year
No description
A3
1 year
No description
aum
1 year
No description available.
bblosync
never
No description available.
bm2uu
3 months
No description available.
bsw_origin_init
past
No description
C
1 month
No description
cct
1 year
No description available.
custom_data
past
No description
GoogleAdServingTest
session
No description
SONATA_ID
1 year
No description available.
syncdata_NEU
10 days
No description available.
syncdata_TAP
10 days
No description available.
test
1 hour
No description available.
xtc
1 year 1 month
No description
zuuid_k
1 year
No description
zuuid_k_lu
1 year
No description
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Proto Vortex sleduju protože dělají svou práci dobře.
Míra brutality a její zcela zásadní propojení s emocemi je něco, co mě od hry odrazuje a odrazovalo už v roce 2013. Pokud to tady je ještě více silné, asi to nebude hra pro mě. Nekonečně dlouze působící souboje jsou důvodem proč mi ND hry stačí projít jednou případně dvakrát a poté se k nim už nevracet. V podstatě to je kombinace příběh a boj, příběh a boj a vše ostatní jako je třeba hledání cesty dál nebo obtížnost při lezení jejich hry postrádají a nebo nejsou dostatečnou výzvou. Jak se ukázalo, tato hra není výjimka. Délka 25 hodin pro mě bude asi nekonečný příběh, přeci jen za mě 10-15 hodin je přijatelnější doba. Jsem tedy zvědav jestli se ND povede udržet mojí pozornost a nebo to jako remake FF7 po 15 hodinách odložím, protože hra už mi nedávkuje nic co by mě hnalo dál. Předpokládám, že zde rozhodne příběh.
Takže čekání na PZD (První Zdenkovu Desítku) pokračuje 😉