Superrychlý ježek Sonic opět vyrazil do akce, ovšem po výletu do 3D světa v loňském Sonic Frontiers se opět se svými přáteli i nepřáteli vrátil ke starému dobrému 2D pohledu. Když bylo Sonic Superstars představeno, viděla jsem vše, co si představuji pod označením klasická hra se Sonicem – rychlost, hybnost, barevnost i zábavnost. Vzpomněla jsem si na hodiny strávené v Sonic Mania i v podstatně starších, dnes již vlastně old-schoolových hrách, a od výsledku si slibovala titul, který vychází z předností svých předchůdců a servíruje je v moderním zpracování. Pravdou je, že něco takového Sonic Superstars skutečně dělá, ale bohužel se mu to ne vždy daří.
Zdroj: Sega
Sonic Superstars na to nejde vůbec špatně, alespoň v úplném začátku. Čeká vás milý úvod s povedenou kreslenou animací, abyste se vzápětí přenesli na první stage a pustili se do starého dobrého side-scrolling dobrodružství se spoustou cest, plošinek, nástrah, vymožeností a samozřejmě všudypřítomných prstenů. Vše se doslova dobře rozbíhá, a ačkoli je hlavní hvězdou samozřejmě Sonic, už od první úrovně ho můžete nechat za sebou a místo něj si zvolit jiného hrdinu. Nabízejí se Knuckles, který dovede šplhat, Tails umí létat a vypadá při tom mimořádně rozkošně a Amy může vzít nepřátele po hlavě kladivem. A vlastně zde na vás čeká ještě někdo, ale to v tuto chvíli není zásadní. Postavy lze přepínat mezi jednotlivými úrovněmi a není potřeba je nijak odemykat, jedinou výjimkou je několik případů, kdy je úroveň přímo navržena pro některého z hrdinů. Volba postav se skutečně projevuje v hratelnosti a při opakovaném zkoušení některých úrovní jsme si všímali rozdílů ve volbě tras a obtížnějšího či naopak jednoduššího probíhání určitých částí. Ano, množné číslo je zde na místě, jelikož se hra před vydáním chlubila důmyslnou kooperací až pro čtyři hráče, v rámci které je možné projít celou hru společně. Ovšem zrovna výše zmíněné je za mě (respektive za nás) jedním z výrazných problémů. Ale k tomu se, bohužel, ještě dostaneme.
Něco starého, něco nového, něco starého
Vraťme se k tomu, v čem se Sonic Superstars daří. Vizuální stránka je velice vydařená, postavy vypadají dobře, nešetřilo se animacemi a úrovně jsou z výtvarného hlediska rozmanité, nápadité a dobře vyvedené. Sonicovi ani dalším hrdinům nechybí rychlost a potřebná hybnost, díky čemuž je probíhání úrovní dynamické a zábavné. Tedy většinou, než dojde na jisté designérské prohřešky. Řadě úrovní sluší vertikalita a když se dostanete do správného tempa, překonávání překážek či průzkum a změna trasy stojí za to. Rychlost je za mě tak akorát, abyste měli pocit, že máte tu čest se Sonicem, ale zároveň se většinou dokázali dobře orientovat. Nedá se říct, že by zasazení spolu s designem úrovní přinášelo něco nového, spíše vrací a obměňuje to, co se v sérii objevilo už dříve, což osobně nemám důvod nikomu vyčítat. Podíváme se do džungle, zlatého města, nebezpečné továrny nebo si zahrajeme pinball, vyrazíme na tobogány či do písečných dun. Většina lokací nabídne dva akty, případně další bonusový, což je tak akorát, aby se jejich koncept nestačil okoukat. Z různých ozvláštnění se mi líbily například rytmické údery vyhazující do vzduchu v továrně, ale především proměnlivé hrátky v Cyber Station, které zajímavě promění i rytmus hry. Často však v průběhu hry nejde o proměňování rytmu, nýbrž o jeho narušování.
Probíhání by samozřejmě nemělo být bez výzvy a je žádoucí hledat optimální cestu, ale některé pasáže snad ani nejde dokončit bez ztráty rychlosti a záseků na podivném rozložení nástrah, nepřátel, plošin a dalších. Rychlost sama o sobě by nebyla problémem, ovšem kamera je příliš blízko, a proto se zakopnutí například o nepříjemné hroty kolikrát dozvíte až z rozkutálených prstenů, o něž jste právě přišli kvůli nějakému střetu s překážkou. A v horším případě vás na kolizi upozorní smrt a nucený návrat k checkpointu. Nepříliš chytrým nápadem je rovněž kouřová clona v džungli, kvůli níž máte značně omezený dohled. Rádius se navíc posouvá o něco pomaleji než zvolený hrdina, a tak se o nárazu do překážky nebo nepřítele často opět dozvíte popisovanými způsoby. V takových chvílích se pomalu, ale jistě stupňovala má frustrace, která však má daleko do „zážitků“ s bossy, jež dokáží rázem zkazit jakékoli potěšení z dobře proběhnuté úrovně a těch několika intenzivních chvilek radosti. Každý akt vám zabere většinou pár minut, jak jsme zvyklí, přičemž lze i nadále hledat lepší způsoby, jak jej překonat, avšak téměř na konci každého vás čeká již zmíněná nemilá tečka.
Tohle bude na dlouho…
Střety s bossy jsou z mého pohledu tím největším designérským selháním v celé hře. Několik záseků v dobře rozběhnuté úrovni? To se zkrátka v té rychlosti stane a mnohdy je na vině sám hráč. Ale souboje jsou otravné, ba až přímo frustrující. Ony nejsou v základu ani příliš těžké, jakmile pochopíte, jak jsou navržené a co po vás hra chce k jejich zdolání, problém je v jejich provedení. Dalo by se říct, že jde o táhlé QTE, které rozhodně nejsou o rychlosti. Naopak. Jsou o čekání. O nesnesitelně dlouhém čekání. Každý střet má několik fází, které se většinou střídají nebo lehce mění, ale vy musíte jednoduše čekat, až nepřítel dokončí celou fázi včetně zbytečných animací, abyste jej mohli jednou udeřit a celý proces si několikrát zopakovat. V prvních úrovních jsem hledala způsob, jak se s bossy popasovat rychleji třeba za pomocí zručnosti a obratnosti, ale to není možné a snaha končí smrtí. Tedy, ne vždy. Občas můj hrdina snesl tři zásahy, občas ho skolil hned první. Čekání na jednotlivé fáze je v některých případech tak dlouhé, že začnete ztrácet pozornost, a pak docela snadno uděláte chybu.
Zdroj: Sega
Mám pocit, že slova nedokáží plně postihnout míru frustrace, jaká z těchto střetů pramení, čili na tomto místě veřejně přiznávám, že jsem poprvé v životě hodila ovladačem. A pyšná na to vážně nejsem. K tomu už se pak nabalují další problémy, jež mě postupně z hraní vytrhovaly stále víc a víc. Sonic je znám pro skvělou hudbu a bezpočet skvělých hudebních témat, ale zdejší soundtrack musím označit za zklamání. Primárně se o něj postarali Jun Senoue, jenž je právem pro fanoušky série a její hudby legendou, a Tee Lopes, který stál mimo jiné za oblíbeným doprovodem k Sonic Mania, výsledek ale nefunguje podle očekávání. Lopes se postaral o řadu skvělých skladeb a i příspěvky dalších hostujících skladatelů jsou mnohdy vydařené, ale soundtrack přímo ve hře není soudržný. Paradoxně to většinou kazí právě skladby, za nimiž stál Senoue, neboť nezapadají do celku a tříští jej. A proboha, vezměte mu už někdo ty syntezátory… Je mi jasné, že sound design moc hráčů neřeší, zvláště když funguje, ale tady musí snad většina lidí slyšet, že tu doslova něco nehraje. Část zvuků zní více než povědomě, mnohdy naopak ale ruchy zcela chybí. Přestane hrát hudba v rámci úrovně, spustí se krátký předěl, ale často je ticho, jindy uslyšíte polovičaté ozvučení a ještě nepříliš dobře zpracované. Sledovat to působí až nepříjemně a člověk se musí ptát, jak je možné, že hra v takto odfláknutém stavu vůbec prošla schválením.
Zklamání bohužel přinesly i zbrusu nové schopnosti, které postavám propůjčují smaragdy chaosu. Proč tuto novinku zmiňuji až teď? Protože jsem na ni dokonale zapomněla stejně jako během samotného hraní. Hra vám je sice představí hned v úvodu a láká ne jejich využívání a sbírání, ale i přes jejich hromadění jsem neměla nejmenší potřebu je použít. Párkrát na ně přece jen došlo, většinou uprostřed zoufalství v souboji, kde se hodí například vyvolání desítek svých kopií, ale kupříkladu pro odhalování skrytých míst jsem využití za celou dobu nenašla. Smaragdy lze snadno minout, takže by nebylo vhodné, aby bez nich byla hra nepokořitelná, ovšem v tomto pojetí jde o promarněný potenciál poměrně zajímavého nápadu, ke kterému vás nic a nikdo netlačí. Takto jsou ale důležité podobně asi jako příběh hry, tedy ne nijak významně. O něco lepší je samotný způsob, jak smaragdy získat, což platí také o bonusových úrovní, kde jsou vaším cílem medaile. Ty rovněž mají své využití, ale užitkem už si tolik jistá nejsem. Abych však dodala ještě něco pozitivního, až na jednu drobnost mě ve hře netrápily bugy či jiné pochybné situace. A to se též počítá. Na závěr však musím přejít k ještě jednomu zásadnímu selhání.
(Ne)slavná kooperace
Opakovaně přiznávám, že nejsem velkým fanouškem multiplayerového hraní či kooperace, ovšem když se Sonic Superstars prezentovalo tak, jak se prezentovalo, nemohla jsem tuto přednost nechat bez řádného ozkoušení. Doufala jsem, že se u hraní sice trochu pohádáme, ale výsledkem bude zábava, tak se však nestalo. Je hezké, že lze hru odehrát vůbec poprvé na jedné obrazovce a až ve čtyřech hráčích, ale v případě Sonic Superstars je to zkrátka utrpení. Hra se nedokáže rozhodnout, jakou postavu následovat, nelze nijak určit, kdo má být tím hlavním, a proto je váš společný běh neustále přerušován tím, že jeden z vás odpadne. Máte sice možnost se okamžitě teleportovat zpátky, ale kupříkladu v úvodních úrovních jsme se tak často se svými hrdiny vydávali po jiných tratích, že snaha o synchronizaci ztrácela smysl, a proto druhý raději chvíli počkal, než se zase připojil. Oba nás shodou okolností napadla situace, kdy můžete mladšímu sourozenci či dítku dát do rukou odpojený ovladač, aby měl radost, že také „hraje“ a přesně takhle jsme si během kooperaci připadali.
Hra se nedokáže rozhodnout, jakou postavu následovat, nelze nijak určit, kdo má být tím hlavním, a proto je váš společný běh neustále přerušován tím, že jeden z vás odpadne.
Některé pozdější levely, které nedávaly tolik na výběr z hlediska cesty, na tom byly hratelně lépe, ale že by se dalo mluvit o ideálním zážitku, to opravdu ne. Natožpak zábavném. Aby toho nebylo málo, během prvního pokusu hra odmítala zaregistrovat druhý DualSense a stále počítala jen s jedním hráčem, proto jsme se uchýlili k verzi pro PlayStation 4, kde již tento problém nebyl. Společně jsme vyzkoušeli různé kombinace postav, opakovaně i některé akty, ale hraní v jednom hráči nám přišlo podstatně lepší. A vlastně si ani nechci představovat, jaké to musí být ve čtyřech. Hra vedle příběhového režimu nicméně obsahuje i multiplayerový Battle Mode, kde lze využít nasbírané medaile k vylepšování svého doprovodného robota, ale ten nás už vůbec neoslovil. Takhle si nicméně společné hraní rozhodně nepředstavuji a určitě bych jej neoznačila za přednost hry.
Celkově tedy možná jde o titul, který si lze za určité konstelace užít a skalní fanoušky Sonica potěší už jen tím, že prostě vyšel a nevypadá špatně, ale je zjevné, že měl našlápnuto k větším věcem. Ani tentokrát to však nevyšlo dokonale, protože Sonic Superstars podráží nohy nejen sobě, ale hlavně svým hráčům.
Zpřístupnění všech postav, jejichž schopnosti možná nepůsobí nijak převratně, ale hraní za ně se skutečně liší
Pěkná výtvarná stylizace
Poměrně zajímavý design úrovní, nejrůznější ozvláštnění a nápady
Když se dostanete do toho správného rytmu, stojí to za to
Nevydařená kooperace
Velice slabý soundtrack, chybějící ruchy a celkově nezvládnutý sound design
Kamera často zrazuje svým přehnaným přiblížením
Neuvěřitelně ubíjející souboje s bossy a jejich táhlé fáze
Nevyužitý potenciál nových schopností
Na začátku působí Sonic Superstars jako hra, kterou chtějí fanoušci Sonica i ti, kdo zkrátka milují zběsilé plošinovky. Jenže stačí několik hodin hraní, abyste pochopili, že vývojářům nevyšla celá řada věcí, ovlivňující i fundamentální základy celé série. Ačkoliv hra opravdu pěkně vypadá, dobře se hýbe a v mnoha úrovních designéři uplatnili nadstandardní míru kreativity, všechno sráží frustrující souboje s bossy, špatná práce s kamerou a otravně zpracovaná kooperace. Ta přitom měla být předností, ale doplácí opět na kameru a nepřehlednost. Paradoxně ani soundtrack či zvukový design není takový, jaký byste od Sonica očekávali, což je vzhledem k pulzujícímu potenciálu hry jako takové nesmírná škoda.
Vortex.cz používá soubory cookie, aby vám poskytl co nejrelevantnější výsledky tím, že si zapamatuje vaše preference a opakované návštěvy. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s používáním všech souborů cookie. Můžete také v „Nastavení cookies“ poskytnout souhlas pro jednotlivé možnosti.
Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Soubory cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a jsou kategorizovány podle potřeby, jelikož jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu. Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Odhlášením se z některých z těchto souborů cookie může ovlivnit váš zážitek z prohlížení.
Nezbytné soubory cookie jsou naprosto nezbytné pro správné fungování webu. Tyto soubory cookie anonymně zajišťují základní funkce a bezpečnostní prvky webu.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
PHPSESSID
session
This cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Funkční soubory cookie pomáhají provádět určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
__atuvc
1 year 1 month
AddThis sets this cookie to ensure that the updated count is seen when one shares a page and returns to it, before the share count cache is updated.
__atuvs
30 minutes
AddThis sets this cookie to ensure that the updated count is seen when one shares a page and returns to it, before the share count cache is updated.
ss
1 year
This cookie is set by the provider Eventbrite. This cookie is used for the functionality of website chat-box function.
Výkonnostní cookies se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních indexů webových stránek, což pomáhá při poskytování lepší uživatelské zkušenosti pro návštěvníky.
Cookie
Délka
Popis
dc
1 year
Cookie used to enable A/B testing within the website.
Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
__gads
1 year 24 days
The __gads cookie, set by Google, is stored under DoubleClick domain and tracks the number of times users see an advert, measures the success of the campaign and calculates its revenue. This cookie can only be read from the domain they are set on and will not track any data while browsing through other sites.
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_gtag_UA_129515720_1
1 minute
Set by Google to distinguish users.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minutes
Hotjar sets this cookie to detect the first pageview session of a user. This is a True/False flag set by the cookie.
_hjFirstSeen
30 minutes
Hotjar sets this cookie to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether it was the first time Hotjar saw this user.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minutes
Hotjar sets this cookie to know whether a user is included in the data sampling defined by the site's pageview limit.
_hjIncludedInSessionSample
2 minutes
Hotjar sets this cookie to know whether a user is included in the data sampling defined by the site's daily session limit.
_hjTLDTest
session
To determine the most generic cookie path that has to be used instead of the page hostname, Hotjar sets the _hjTLDTest cookie to store different URL substring alternatives until it fails.
at-rand
never
AddThis sets this cookie to track page visits, sources of traffic and share counts.
browser_id
7 days
This cookie is used for identifying the visitor browser on re-visit to the website.
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
GUC
1 year
The GUC cookie is set by Yahoo for Yahoo conversion tracking.
ibbid
session
Set by iBillboard, this cookie collects visitor information that becomes an ID string which can be used to target groups with similar preferences.
uid
2 months
This is a Google UserID cookie that tracks users across various website segments.
uu
1 year
AdScale sets this cookie to target ads by registering the user's movements across websites.
uvc
1 year 1 month
Set by addthis.com to determine the usage of addthis.com service.
Reklamní soubory cookie se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookie sledují návštěvníky napříč webovými stránkami a shromažďují informace za účelem poskytování přizpůsobených reklam.
Cookie
Délka
Popis
A1S
session
This cookie is associated with Yahoo Search Analytics and is used for advertising purposes.
ab
1 year
Owned by agkn, this cookie is used for targeting and advertising purposes.
B
1 year
This Cookie is used by Yahoo to anonymously store data related to user's visits, such as the number of visits, average time spent on the website and what pages have been loaded. This data helps to customize website content to enhance user experience.
CMID
1 year
Casale Media sets this cookie to collect information on user behavior, for targeted advertising.
CMPRO
3 months
CMPRO cookie is set by CasaleMedia for anonymous user tracking, and for targeted advertising.
CMPS
3 months
CMPS cookie is set by CasaleMedia for anonymous user tracking based on user's website visits, for displaying targeted ads.
CMST
1 day
Casale Media sets this cookie to collect information on user behavior, for targeted advertising.
id
3 months
Set by Google DoubleClick, this cookie is used to create user profiles to display relevant ads.
IDE
1 year 24 days
Google DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
loc
1 year 1 month
AddThis sets this geolocation cookie to help understand the location of users who share the information.
mdata
1 year 1 month
This cookie is used by Media Innovation group and registers a unique ID to identify a visitor on their revisit, in order to show them relevant ads.
ov
1 year 1 month
This cookie is set by the provider mookie1.com. This cookie is used for serving the user with relevant content and advertisement.
TapAd_3WAY_SYNCS
2 months
TapAd sets this cookie for data synchronization with advertising networks.
TapAd_DID
2 months
TapAd sets this cookie to offer personalized content, social media features, and traffic analysis for its retargeting of online advertising.
TapAd_TS
2 months
TapAd sets this cookie to track users across devices to enable targeted advertising.
TDCPM
1 year
TDCPM cookie is set by Cloudflare service to store a unique ID that identifies a returning user's device which is then used for targeted advertising.
TDID
1 year
TDID cookie is set by Cloudflare service to store a unique ID that identifies a returning user's device which is then used for targeted advertising.
test_cookie
15 minutes
The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
tu
1 year
AdScale sets this cookie to target ads by registering the user's movements
across websites.
tuuid
1 year
The tuuid cookie, set by BidSwitch, stores an unique ID to determine what adverts the users have seen if they have visited any of the advertiser's websites. The information is used to decide when and how often users will see a certain banner.
tuuid_lu
1 year
This cookie, set by BidSwitch, stores a unique ID to determine what adverts the users have seen while visiting an advertiser's website. This information is then used to understand when and how often users will see a certain banner.
ut
1 year
Cookie used to analyse target groups and hold the number of website hits in various subject areas.
uuid
1 year 27 days
MediaMath sets this cookie to avoid the same ads from being shown repeatedly and for relevant advertising.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextId
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
zuuid
1 year
This cookie contains an anonymous numerical identifier to identify the user in our system.
zuuid_lu
1 year
This cookie contains a numerical timestamp to store the last time the user was updated in the system.
Další nekategorizované soubory cookie jsou ty, které jsou analyzovány a dosud nebyly zařazeny do žádné kategorie.
Cookie
Délka
Popis
_hjSession_2633384
30 minutes
No description
_hjSessionUser_2633384
1 year
No description
A1
1 year
No description
A3
1 year
No description
aum
1 year
No description available.
bblosync
never
No description available.
bm2uu
3 months
No description available.
bsw_origin_init
past
No description
C
1 month
No description
cct
1 year
No description available.
custom_data
past
No description
GoogleAdServingTest
session
No description
SONATA_ID
1 year
No description available.
syncdata_NEU
10 days
No description available.
syncdata_TAP
10 days
No description available.
test
1 hour
No description available.
xtc
1 year 1 month
No description
zuuid_k
1 year
No description
zuuid_k_lu
1 year
No description
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.