Resident Evil Village, Capcom, Recenze Resident Evil Village

Zdroj: Capcom
5. 5. 2021
Název: Resident Evil Village Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , , , Recenzovaná verze: PlayStation 5 Žánr: ,
Datum vydání:
7. 5. 2021
2023 (iOS)

Resident Evil Village není žádná zombie. Jednak proto, že v titulní východoevropské vesnici na tradiční nepřátele z této ságy vlastně ani nenarazíte. Tím hlavním důvodem je ale skutečnost, že se Capcomu znovu povedlo přesvědčivě dokázat, že tato klasická značka je i po čtvrtstoletí od jejího debutu stále na vrcholu a patří k tomu nejlepšímu na poli hororové produkce ve světě videoher. Novinka nepochybně patří mezi nejočekávanější tituly roku. Sám jsem ji ale vyhlížel se směsicí netrpělivosti a pochyb v obavě, zda dokáže navázat na vynikající Resident Evil 7: Biohazard nejen po stránce příběhu, ale především celkové kvality. A přirozeně jsem byl zvědavý i na to, jaký dojem budu mít z Village poté, co nám v předchozích dvou letech Capcom naservíroval remaky kultovní dvojky a trojky. Mohu vás ale uklidnit, sága Resident Evil snad ani nemohla oslavit 25. výročí lépe.

Novinka pokračuje v příběhu sedmého dílu. Ne snad že byste si ji neužili i bez znalosti předchozí hry, ale samotná skutečnost, že autoři nabízí rekapitulaci předchozích událostí a doplňují další podrobnosti o incidentu v Louisianě, dokládá, jak moc jim na propojení záleží. Hlavním hrdinou je opět Ethan Winters, kterého hráč ovládá z first person perspektivy stejně jako v sedmičce. Zasloužený klid v kruhu šťastné rodiny si ale protagonista neužil dlouho. Tři roky po událostech minulé hry do jeho domu vtrhne ozbrojená jednotka, které velí oblíbený veterán série Chris Redfield, zabije Ethanovu manželku Miu a unesou jej i jeho dceru Rose… Zanedlouho už se probouzíte v tajuplné vesnici, která je středobodem celého dobrodružství a budete se sem pravidelně vracet. Strhující úvod nijak neotupí ani skutečnost, že jsme premisu nového dobrodružství znali. Váš úkol je prostý ve svém zadání, ale přirozeně smrtelně nebezpečný – najít a zachránit své dítě a vyváznout s holým životem.

Jak brzy zjistíte, zdejší kraj inspirovaný evropskými mýty a folklorem ovládá skupina nadpřirozenými silami obdařených postav. Postupně se musíte vypořádat s několika vůdci.

Vývojáři ani trochu nepřeháněli, když Village popisovali jako mix Resident Evilu 4 a 7. Nejen kvůli návratu do Evropy si opakovaně vzpomenete na mistrovské dílo Šindži Mikamiho z roku 2005. Novinka se úspěšně pokouší o podobně vyváženou směs hororu, akce, hádanek i průzkumu. I zde narazíme na záhadného putovního obchodníka a obdobná je i práce s inventářem. Jak brzy zjistíte, zdejší kraj inspirovaný evropskými mýty a folklorem ovládá skupina nadpřirozenými silami obdařených postav. Postupně se musíte vypořádat s několika vůdci. Každý má unikátní prostředí, i když se stále pohybujeme v blízkosti vesnice, své vlastní řadové nepřátele i jedinečný styl a atmosféru. Hráči už se v demoverzích setkali s vykutálenou upírskou rodinkou, která odkazuje na transylvánské legendy a bydlí v honosném sídle tak typickém pro ságu Resident Evil. To je ovšem jen jedna kapitola a překážka v mnohem delším příběhu. V některých momentech autoři zvolní akci, zaměří se výhradně na hádanky a duchařské historky, aby vás o několik hodin později konfrontovali s groteskním prostředím, spoustou boje a biomechanickými nepřáteli, kteří jako by pro změnu vypadli z jiného Mikamiho hry – hororu The Evil Within. V určitých situacích si zase vzpomenete na moderní nezávislé horory jako Amnesia nebo Outlast, kdy jste skoro bezbranní a jde spíš o prožitek a atmosféru než puzzly a střílení.

Hra velmi dobře střídá tempo, hratelnost i kulisy. Snad ani jednou jsem si neříkal, že mě dané prostředí začíná nudit. Než se tak stane, obvykle už míříte do nové lokace. V postupně se otevírajícím světě máte možnost se relativně svobodně pohybovat, nacházet různé odbočky i nepovinné výzvy. A když na to přijde, můžete se někam i vrátit. Není to open world v pravém slova smyslu, ale zdejší koridory a místa se postupně začnou proplétat a propojovat, jak si otevíráte různé nové cesty. Moc se mi líbilo, že si vás vývojáři prověří z umění ovládat zbraně i vašeho důvtipu. Village obsahuje spoustu skutečný logických hádanek, přesně jako to k této sérii patří. Nenarazil jsem na žádnou, na které bych se zasekl a přesto jsem neměl pocit, že by mě autoři vedli za ruku. Hra je dobře navržená tak, abyste nějak podvědomě i v poměrně rozlehlých lokacích tušili, co se po vás chce a co přibližně hledáte nebo máte udělat. Obtížnost puzzlů se jednotlivci těžko posuzuje, protože jde o velmi subjektivní disciplínu, ale mně jejich náročnost přišla vyvážená a ocenil jsem zejména to, že je hádanek hodně a liší se jejich náplň i provedení.

Měrou vrchovatou se vám dostane i střelby. Capcom lákal na to, že Village bude akčnější a je to tak. Rozhodně se ale nezpronevěřil kořenům. Stále musíte pečlivě zkoumat prostředí a úzkostlivě hlídat svou munici a dbát na správný management inventáře. Zásoby, vylepšení i úplně nové vybavení najdete u místního obchodníka, který se pravidelně zjevuje na vaší cestě. Nejde však o jedinou připomínku klasických momentů z této ságy. Svou pozici můžete na některých místech ukládat za pomoci tradičního psacího stroje. Lady Dimitrescu zase svým chováním a neúnavným pronásledováním po domě připomíná Mr. X. Samostatnou kapitolou jsou pak velkolepé souboje s bossy, v nichž nechybí pověstné transformace. Každý z hlavních nepřátel je samozřejmě jiný, má odlišnou taktiku a platí na něj jiná strategie. A pokud byste ani po dohrání příběhu neměli akce dost, můžete se dosyta vyřádit v arkádovém režimu The Mercenaries, který se do Resident Evilu k radosti fanoušků vrátil. V něm se pokoušíte v časovém limitu v prostředí z kampaně dosáhnout co možná nejlepšího skóre. Hra už ale tradičně obsahuje i další bonusy v podobě videí, galerií obrázků, nebo modelů které si postupně odemykáte. Za pozornost stojí například úvodní animovaná pohádka inspirovaná dílem režiséra Tima Burtona. Samostatný multiplayerový spin-off Resident Evil Re:Verse nakonec majitelé Village obdrží zdarma až v létě.

A tím se pomalu dostáváme k technickému řešení. Hru jsem testoval na konzoli PlayStation 5 a vypadá opravdu velmi dobře. Má svá slabší místa, ale jako celek vás rozhodně nezklame. Autoři naopak zasluhují obdiv za to, že dokázali hru dostat i na minulou generaci konzolí a na next-genu přitom není příliš znát, že by je něco drželo zpátky a brzdilo v rozletu. Grafika navíc není jen o počtu polygonů, efektech a ray tracingu. Podstatný je celek. Za architekturu, estetiku a stylizaci si zasluhuje Capcom jedničku. Na PS5 se navíc díky SSD Village bleskurychle nahrává a jakmile se jednou ocitnete ve hře, na loadingy už můžete zapomenout. Vynikající dojem jsem si odnesl i z hudby a ozvučení. Ať už jde o uměleckou nebo technickou rovinu. Hudba je krásná, efekty znepokojivé a se sluchátky na uších vás čeká malý strašidelný koncert. Za pozornost stojí i haptika a adaptivní triggery, ale není to nic, co by vás vyzulo z bot. Na rozdíl od sedmičky ale novinka nenabízí možnost užít si hru ve VR.

Touto zmínkou se můžeme pomalu přesunout k potenciálním nedostatkům. Kvůli absenci virtuální reality si určitě rvát vlasy nebudete, ale když už jsem nakousl znepokojivé ozvučení, musím přiznat, že jedním z mála skutečně zásadních nedostatků pro mě je, že hra má sice skvělou atmosféru, ale není tak strašidelná, jak jsem doufal. Ani jednou jsem se u Village skutečně nebál. Ne že bych se nelekl, mně ostatně vystraší v hororech kdeco, ale přesto se bojím rád. A tenhle pocit jsem tu moc nezažil. Zejména ve srovnání se sedmičkou. Podle autorů jde o záměr. Zohlednili prý zpětnou vazbu od hráčů, podle níž měl být předchozí díl až příliš děsivý. Tým chtěl údajně nabídnout vyvážený zážitek, aby si titul mohl užít každý, i když si cenil toho, že Resident Evil 7 byl pro hráče záměrně tak strašidelný. Některým hráčům zase nemusí vyhovovat ovládání a gunplay. Autoři se sice na tomto poli zlepšují, ale je neoddiskutovatelné, že first person akce není japonským vývojářům tak vlastní a západní hry mívají preciznější a příjemnější odezvu. A konečně musím si trochu postěžovat i na skutečnost, že v samém závěru hry podle mě prostředí i náplň mírně zaostává za vynikajícím zbytkem, ale vzhledem k povaze obsahu není možné být konkrétnější.

Příběh Resident Evilu Village pokoříte za nějakých 10 hodin v závislosti na vaší šikovnosti. Čeká na vás několik zvratů i překvapení a dovedu si představit, že si leckdo tohle dobrodružství po skončení titulků s chutí hned zrekapituluje. Anebo stráví další hodiny v akčním režimu The Mercenaries. V každém případě se jedná o hru, kterou by si neměli nechat ujít nejen fanoušci hororů, i když nenabízí nic vysloveně objevného nebo revolučního.

Resident Evil Village

• Atraktivní premisa a propojení se sedmým dílem
  • Kombinace motivů a hratelnosti Resident Evil 4 a 7
  • Vyvážená směs hororu, akce, hádanek a průzkumu
  • Inspirace evropskými mýty, legendami a folklorem
  • Různorodí nepřátelé, prostředí, tempo i atmosféra
  • Village se neštítí akce, ale ani klasických hádanek
  • Relativně svobodný pohyb v otevírajícím se světě
  • Velkolepé souboje s bossy a jejich transformace
  • Odkazy na starší hry ze série
  • Návrat arkádového režimu The Mercenaries
  • Pěkná grafika, rychlé nahrávání a skvělý zvuk
  • Hra je napínavá, ale není opravdu strašidelná
  • Ovládání a akce by mohla být preciznější
  • Náplň a prostředí těsně před koncem jsou trochu slabší
Capcom dostál vysokým očekáváním. Resident Evil Village není bezchybná, ale rozhodně skvělá hra. Nabízí osvědčenou recepturu, jejíž chuť se nám ani po 25 letech nezprotivila. Právě díky tomu, že se autoři drželi tradiční směsi a do ní přimíchali jen něco málo osvěžujících ingrediencí. Novinka je tak moderním, ale současně klasickým hororem, který by jen chvílemi měl být o něco děsivější, protože to jeho tým umí.

6