Marvel’s Iron Man VR, Sony Interactive Entertainment, Recenze Marvel’s Iron Man VR

Marvel's Iron Man VR

Stát se akčním hrdinou nikdy nebylo snadnější. Poletující Tony Stark není pro slabé žaludky

Zdroj: Sony Interactive Entertainment
21. 7. 2020
Název: Marvel’s Iron Man VR Vývojář: Vydavatel: Platformy: Recenzovaná verze: PlayStation 4 Žánr: Datum vydání: 3. 7. 2020

Marvel’s Iron Man VR  je už na první pohled další z řady ambiciózních titulů pro virtuální realitu. Speciální je navíc tím, že může hráčům splnit sen stát se alespoň na chvíli superhrdinou. Hra vyšla exkluzivně na PlayStation 4 a kromě náročného dvojího života miliardáře Tonyho Starka oblečeného do známého kovového obleku obleku ukázala, že technologie PSVR ještě má co nabídnout. Na druhé straně ale vývojářský tým Camouflaj, známý zejména díky adventurní sérii République, naráží na limity zmiňovaného zařízení i dekádu starých ovladačů Move, které hra pro své fungování vyžaduje.

Známé tváře

V novém dobrodružství Iron Mana se hráči ujímají Tonyho Starka ve chvíli, kdy už jeho společnost upustila od myšlenky vyvíjet zbraně a ze známého zbrojařského magnáta se po předchozím únosu stal ochránce míru. Stark Industries nyní šéfuje Pepper Potts a sám Iron Man se spoléhá na spolupráci se dvěma umělou inteligencí řízenými parťáky. Starkovu hlavní virtuální platformu F.R.I.D.A.Y. doplňuje technologie Gunsmith, která vznikla jako virtuální klon Tonyho Starka se zálibou ve zbraních. Z dalších postav, na které ve hře narazíte, můžeme zmínit vůdce agentury S.H.I.E.L.D. Nicka Furyho či agentku Marii Hill, případně dvojici antagonistů Ghosta a Living Lasera. Samotný děj je nicméně na postavách a původní předloze postavený poměrně volně, nicméně fanoušci komiksů a filmů se rychle zorientují a rozpoznají známé situace. Jen škoda, že je děj hry poměrně předvídatelný a připomíná v lepším případě klasický akční film, na druhou stranu ale zážitek zachraňuje samotné VR zpracování a s ním spojená volnost a zábava zejména při létání.

Pohyb po otevřených úrovních probíhá zcela plynule, a to jen za pomocí rukou v nichž držíte ovladače Move. Let řídíte pomocí trysek umístěných v dlaních, kde se rovněž nachází všechny Iron Manovy zbraně. V praxi to znamená, že pro pohyb vpřed musíte ovladače umístit podél těla a jejich naklápěním dále ovlivňovat směr letu. Takže například ruce za tělem znamenají pohyb vpřed, pro zpomalení naopak stačí přesunout ruce s ovladači dopředu. Pokud se navíc blíží hrozba, můžete rychlým škubnutím do jakéhokoliv směru spustit boost a rychle se překážce či protivníkovi vyhnout, případně zastavit na místě nebo dokonce „uskočit“ během letu vzad. Z hlediska orientace v prostoru rozhodně nejde o nic pro slabé nátury, celkové zpracování je ale skvělé a funguje bez chyby. Vhod také přijde možnost ustálení letu a zastavení ve vzduchu v určité pozici, případně také otáčení kolem své osy jen za pomocí tlačítek, abyste se mohli v klidu zorientovat a následně zase vyrazit kýženým směrem. Vše je velmi plynulé, PlayStation kamera bezchybně sleduje headset i ovladače v prostoru a nenarazil jsem na žádné výrazné problémy ani v těch nejvypjatějších momentech.

Každá z dvanácti kapitol sleduje identickou šablonu – Tony si vyslechne briefing, doletí na místo určení a tam několik desítek minut likviduje jednotlivé vlny nepřátel.

Alfou i omegou jsou vzdušné souboje, v nichž vývojářský tým z Camouflaj představuje několik typů nepřátel v podobě automatizovaných strojů. Nalezneme zde obrněná vozidla terorizující Tonyho ze země, obrněné drony, nepřátelé fungující jako kladivo, hbité stíhačky a několik dalších. Jednotlivé potyčky představují díky otevřenému prostoru a dobře navrženému ovládání vždy zajímavou výzvu, nicméně netrvá příliš dlouho a začnou se poměrně rychle opakovat. Každá z dvanácti kapitol totiž sleduje identickou šablonu – Tony si vyslechne briefing, doletí na místo určení a tam několik desítek minut likviduje jednotlivé vlny nepřátel. Hráče vyhledávající tužší výzvu ale může potěšit fakt, že Iron Man VR umí být při vyšší obtížnosti pěkně náročná záležitost vyžadující pevné nervy, žaludek i hbité reflexy, což se týká samotné střelby i přepínání zbraní. V základu nabízí každá z rukou dvojici zbraní, mezi kterými přepínáte naklápěním dlaně – pohyb nahoru aktivuje zbraň umístěnou na spodní části ruky, sklopení pak znamená sekundární palbu ze hřbetu ruky.

Jednoduché RPG elementy

Abyste v soubojích netahali za kratší konec, můžete si v nich pomoci prostřednictvím postupného vylepšování Iron Manových schopností. Mezi jednotlivými misemi lze získané body investovat do úprav obleku, kde lze volit například moduly pro rychlejší pohyb či silnější boost. Nechybí ani různé typy naváděných střel či kanónů a další speciality, tak typické pro výstřední chování Tonyho Starka v akci. Splnění dodatečných úkolů (například likvidace určitého počtu nepřátel za pomocí vybrané zbraně) pak zpřístupňuje nové verze Starkova obleku, které však ve hře fungují jen jako skiny bez jakýchkoliv zvláštních vlastností. Dle libosti si pak můžete vytvořit několik předpřipravených setů, ze kterých lze před začátkem mise pohodlně vybírat a nezdržovat se neustálou změnou výbavy, rozhodnete-li se například některou z kapitol opakovat. Svým arkádovým pojetím k tomu Iron Man přímo vybízí a vývojáři vám nekladou žádné překážky v tom, snažit se danou misi zvládnout co nejlépe. Každá z lokací v druhé polovině hry k tomu ještě nabízí sadu speciálních výzev, které se nijak netýkají hlavního příběhu, a pokud někoho souboje či volný pohyb zaujmou naplno, může se v nich věnovat závodům s časem či dalšímu odolávání nájezdům nepřátel.

Kromě akce a příběhových předělů nabízí hra i několik dalších drobných aktivit, jako je transport věcí, nutnost něco zaletovat nebo jinak opravit, případně dát někomu pořádnou ránu pěstí, aby se vzpamatoval. Jednoduše řečeno, v Iron Man VR si i trochu zacvičíte, což bude platit mimo jiné i v krátkých předělech mezi misemi, které se odehrávají v honosném Starkově sídle v Malibu a poskytují nejvíce vyžití z hlediska miniher či easter eggů. Ani to ale na nějakou setrvalou zábavu nestačí a po několika návštěvách se i tento obsah rychle okouká. A to je bohužel největší slabina celé hry – Iron Man VR sice přináší jedinečnou možnost vžít se do role akčního hrdiny, nicméně nepříliš originální příběh doplňuje ne zrovna pestrá herní náplň, včetně opakovaných bitev s bossy a častého backtrackingu.

Recyklaci prostředí nezachraňuje ani design, který má daleko k označení nápaditý, a třeba zpracování Šanghaje mi přišlo vysloveně ošklivé. Ve městě bylo asi nejvíc patrné, že už PSVR nesnese srovnání s modernějšími VR zařízeními, stejně jako na tom jsou deset let staré ovladače Move, dramaticky zaostávající za novými standardy. Není tedy na místě srovnání ani s Half-Life: Alyx, ani s předchozí velkou marvelovkou Spider-Manem, která pro změnu dominuje graficky. Ne, Iron Man VR je od pohledu menší záležitostí s cílem nabídnout odreagování na několik hodin a nechat hráče přímo vstoupit do hry, což se lidem z Camouflaj podařilo. I přes dávku kritiky tak musím říct, že hra za vyzkoušení stojí a roli v tom pochopitelně hraje i v rámci her pro PlayStation 4 nižší cena, stanovená na 999 Kč. Pochyboval bych sice nad tím, zda je právě Iron Man zlomovým důvodem pro pořízení PSVR, nicméně pokud už doma soupravu máte a chcete na vlastní kůži prožít bezchybný let v Iron Manově brnění, s chutí do toho!

Marvel’s Iron Man VR

• Jedinečná možnost stát se superhrdinou
  • Zpracování pohybu
  • Známé postavy
  • Nezajímavý příběh
  • Opakující se akce i prostředí
  • Dlouhé načítání
Jestliže jste se chtěli někdy stát superhrdinou, tak na nic bližšího tomuto zážitku asi v dohledné době určitě nenarazíte. Marvel's Iron Man VR rozhodně není perfektní záležitostí a zamrzí zejména opakujícím se obsahem, nabízí ale jedinečné zpracování pohybu i akci v prostoru a techniku PSVR využívá na maximum.