Už dlouho nepamatuji hru, kterou by bylo tak obtížné před vydáním odhadnout, jako v případě Marvel’s Avengers. Klíčová otázka zní, zda titul budou hráči chápat spíš jako výpravnou a filmovou příběhovou akci určenou primárně jednotlivcům, kteří čekají nástupce Lary Croft? Anebo věří, že Crystal Dynamics vytvořili spíš komiksovou on-line obdobu Destiny či Anthem? Vývojáři se pokusili tak trochu o oboje naráz, kvůli čemuž není lehké titul zařadit. Především ale tato dvojí perspektiva a vaše preference ovlivní, zda dostanete velmi povedený singl, anebo jen velmi průměrný multiplayer.
I když si v řadě případů můžeme vybrat, za koho budeme hrát, zůstává Kamala skutečnou hvězdou hry. Jejíma očima sledujeme události, její mladická a svěží perspektiva dodává příběhu unikátní humor a nadsázku.
Avengers jsou primárně mlátička s RPG prvky, v níž vystupují populární hrdinové od Marvelu. Na příběhovou kampaň tu navazuje on-line svět, který se singlem sdílí stejné hrdiny, postup i výbavu. Už v příběhové části ale okusíte prvky kooperace a naopak v multiplayeru můžete namísto živých hráčů spolupracovat jen s parťáky ovládanými umělou inteligencí. Autoři propojili jedno s druhým tak těsně, že je obtížné to od sebe oddělit. Přesto věřím, že se najde mnoho hráčů, kterým se zalíbí jen kampaň a po jejím skončení na on-line svět zanevřou. Jakkoli totiž obě poloviny zážitku sdílí mnoho shodných prvků, multiplayeru schází variabilita a pestrost. Alespoň zatím.
Hlavní hrdinkou hry je mladá Kamala Khan, která v důsledku neštěstí získá zvláštní schopnosti superhrdinů, k nimž sama vzhlíží. Avengers po stejném incidentu naopak upadnou v nemilost a tým se rozpadne. A je to právě novicka Ms. Marvel, která musí dát bývalé parťáky znovu dohromady. Postupně si v kampani zahrajeme za všechny hlavní postavy – Kapitána Ameriku, Iron Mana, Hulka, Thora i Black Widow. Všechny musíme vypátrat, přesvědčit je, aby se vrátili do akce, a takříkajíc je odemknout pro další mise. I když si v řadě případů můžeme vybrat, za koho budeme hrát, zůstává Kamala skutečnou hvězdou hry. Jejíma očima sledujeme události, její mladická a svěží perspektiva dodává příběhu unikátní humor a nadsázku.
Avengers mají výborný začátek a chytře střídají naskriptované mise s těmi otevřenějšími, které hráče připravují na dění a principy multiplayeru. Paradoxně ty, kde se pochybujeme koridorem, jsou nakonec podle mě zajímavější, protože mají lepší tempo, neustále se v nich něco děje a aktivně posouvají příběh kupředu. Během své pouti narazíte na řadu známých postav, dočkáte se bezpočtu narážek i vtípků a budete si užívat, jak Ms. Marvel glosuje důvěrně známý svět a jeho klišé s bezelstnou naivitou podobně, jako byste se ocitli na jejím místě třeba vy. Ještě nedávno to ostatně byla také zapálená fanynka Avengers, která nedokáže skrýt nadšení z toho, že se ocitla na jedné lodi se svými idoly.
Scénář nepostrádá vypjaté momenty, je plný emocí, ale jeho hrdinové si ze sebe umějí dělat i legraci a působí tak nezvykle lidsky. Jako bychom i my měli možnost prostřednictvím Kamaly spatřit trochu jinou stránku superhrdinů. Stejně dobře ale hra šlape i v akci. Jako mlátička je nakonec velmi uspokojivá. Postavy jsou variabilní a za každou se hraje trochu jinak. Mají plejádu speciálních schopností, které dále rozšiřujeme, upgradujeme a učíme se nové věci. Přesto jsem se neubránil pocitu, že Ms. Marvel věnovali vývojáři větší pozornost než ostatním. Postava, kterou řada fanoušků moc nezná, je tak možná z hlediska hratelnosti tou nejzajímavější. Podobně jako Black Widows navíc nezapře, že jí v žilách koluje DNA Lary Croft. Když uvidíte, jak se pohybují v akrobatických pasážích, nebo jak Nataša střílí ze svých pistolí, nebude vám série Tomb Raider připadat zase tak vzdálená.
Jenže Avengers nejsou jen singlovou hrou, je to především on-line kooperativní svět, na němž chtěli autoři stavět v dalších letech. A teď se paradoxně může stát největší slabinou hry.
Příběh vás zaměstná minimálně na 10 hodin, klidně v něm ale můžete strávit dvojnásobek času. V zásadě tak není kampaň o mnoho skromnější než mnohé čistě singlové hry nebo předchozí Tomb Raidery od Crystal Dynamics. Kvalitou zpracování také příliš nezaostává, alespoň na první pohled. Jenže Avengers nejsou jen singlovou hrou, je to především on-line kooperativní svět, na němž chtěli autoři stavět v dalších letech. A teď se paradoxně může stát největší slabinou hry. Když se totiž přesunete do multiplayeru, čeká vás rychlé vystřízlivění. Nikoho by asi nemělo překvapit, že podání není tak výpravné a navazující zápletku vypráví spíše samotná akce než působivé filmečky. Jenže i samotná hratelnost začne váznout a ukazuje se, že sanboxové mise z kampaně nejsou prostě nejsilnější stránkou titulu.
I když cestujeme po celém světě jako v “singlu”, prostředí se záhy začnou opakovat. Vývojáři hodně recyklují kulisy i úkoly, které brzy začnou být velmi repetitivní. Obsah už vás málokdy překvapí a naopak se začne prohlubovat nelibost nad některými prvky, které – a to je důležité – jsou vlastní i kampani, ale tam je třeba ještě člověk ochotný přimhouřit oko. Bez příběhové omáčky mnohdy akce působí jen jako sled arén pospojovaných třeba výtahy, v nichž prostě všechny porazíte, tu a tam něco zmáčknete, odemknete nebo hlídáte. Jindy vás hra nutí splnit určité výzvy, posbírat nějaký materiál, ale vytratí se radost ze samotné mise a sledujete především její cíl. Nejsem přesvědčený o tom, že autoři udělali dobře, když se rozhodli oddělit kosmetické prvky od funkčních. Výbava, která nemá vliv na vzhled, přeš veškerou snahu do světa Marvelu moc nezapadá, respektive dává větší smysl třeba u Iron Mana než u Kamaly nebo Hulka. Rychle hromadíte věci, k nimž si pořádně nevybudujte vztah, a naopak kostýmy, které by vás zajímaly mohou být ukryté za mikrotransakce, jejichž platební model nejde hráči příliš na ruku. Stejně tak jsem si pakovaně kladl otázku, proč vlastně vylepšovat vybavení, když s největší pravděpodobností za pár okamžiků narazím na lepší.
Zdroj: Crystal Dynamics
S výjimkou speciálních sólo nebo párových misí můžete většinu výprav v Avengers absolvovat až ve čtyřčlenné skupině, ale poskládat kompletní a fungující tým není kvůli problémům s matchmakingem samozřejmost. Často se tak budete spoléhat na AI, která živé hráče ochotně nahradí. Můžete si dokonce vybrat, které z postav se má ujmout, ale pokud jde do tuhého, umělá inteligence není příliš vynalézavá. Poradí si maximálně s tím, jak hráče oživit, a někdy ani to ne. Pokud je vaším úkolem něco rozbít, někoho osvobodit anebo někde stát, AI v tomto snažení trestuhodně selhává a vůbec vám nepomáhá. Ne že jí to nejde, ale prostě to nedělá. V některých misích tak hráč musí nakonec zastat úkoly za čtyři hrdiny, přičemž zbylí tři se jen tak prohání po aréně a mydlí se s nekonečnými vlnami nepřátel. Hrát s AI je, jako byste pokaždé chytili tu nejhorší možnou partu. A to při problému najít spoluhráče nevěstí nic dobrého.
Multiplayer je tak ze všeho nejvíc momentálně spíš průměrným příslibem do budoucna. Jak dobře víme, klidně se může za rok proměnit k nepoznání. Přibudou další hratelné postavy, rozšíří se prostředí, úkoly a obsah obecně. Autoři mohou klidně přepracovat celou kostru on-line části a zbavit se nezajímavých prvků, jako jsou opakované tréninky v simulátoru. I když jsem si ale zpočátku kladl otázku, jak hru správně zhodnotit, a jak ji budou vnímat další hráči, když už je jednou multiplayer nedílnou součástí hry a live service pojetí má být klíčové, není možné spokojit se s tím, že v singlu jsem se bavil, jelikož některé společné chyby nejsou tak vážné, a v multiplayeru nikoli. Neměli bychom se smířit s tím, že půlka hry se moc nepovedla, a rezignovat na její hodnocení, jako by byla jakýmsi nadstandardním bonusem.
V multiplayer jsem narazil i na pozůstatky angličtiny, takže si pořád kladu otázku, jak to bude s lokalizací v dalších letech.
Titul navíc sužují i některé další technické problémy kromě zmíněného matchmakingu a umělé inteligence. Avengers opravdu dobře vypadají, a to i na konzoli PlayStation 4 Pro. Na konci životního cyklu to u multiplatformní hry není zdaleka samozřejmostí. Jenže se to neobejde bez výhrad. Framerate občas kolísá, mnohdy narazíte na nějaké bugy a glitche. Asi nejvíc mě na konzolích trápil zdlouhavý loading. Nahrávací obrazovku častokrát navíc sledujete i ve chvíli, kdy zemřete, nebo se z jiného důvodu musíte vrátit k poslednímu checkpointu. Na konzolích se stále v některých situacích nezobrazují správně titulky a naopak ty klasické doprovází automaticky vysvětlující text pro neslyšící, který nelze vypnout. V multiplayer jsem narazil i na pozůstatky angličtiny, takže si pořád kladu otázku, jak to bude s lokalizací v dalších letech. Úroveň překladu jako taková není špatná, ale obsahuje některé typografické chyby.
Marvel’s Avengers jsou rozporuplná hra. Je to rozsáhlý a bohatý titul, který vás dokáže zpočátku nadchnout. Později ale pochopíte, že množství obsahu není bůhvíjak nápadité a titul pro vás nesklouzne ke stereotypu jen v případě, že si ho budete pečlivě dávkovat. Platí to především pro on-line část, která zatím není tím momentem, který vás ve světě hry udrží, ale bude představovat spíš chvíli, kdy Avengers o část aktivních hráčů přijdou.
Možnost plynule přecházet mezi “singlem” a on-line částí
Hru trápí chyby a problémy s plynulostí
AI spolubojovníků je naprosto tristní
V multiplayeru se brzy opakují prostředí i úkoly
Sandboxové mise jsou nudnější než ty skriptované
Kooperativní akce jsou po čase stereotypní
Rozdělení výbavy na kosmetickou a funkční
Problémy s titulky
Až do chvíle, kdy jsem začal hrát, jsem si nebyl jistý, co konkrétně mám od Avengers čekat. Nebylo mi jasné, o co se autoři přesně snaží a jakou roli v tom bude hrát příběhová kampaň. Rozhodně jsem ale nečekal, že z primárně on-line hry nakonec vzejde jako lepší právě singl. To je asi největší paradox na počinu, který vstupuje na trh se záměrem bavit fanoušky několik dalších let persistentním multiplayerem.
Podle mě nelze multiplauerovou část hry hodnotit jako velmi průměrnou. Pokud by to šlo, tak bychom zde museli mít i nadprůměrné a podprůměrné multi lootery. Což úplně tak nemáme. Všechny jsou tak nějak dost podobné a to co je jim často vyčítáno je vlastně jejich samotná podstata. Čili repetetivnost, nekonečný grind je vlastně jádro těchto her a nelze to u nich brát jako negativum. To je jako bychom příběhové hře vyčítali, že je v ní až moc příběhu nebo že bychom u strategické hry hodnotili negativně, že je potřeba vše pořád dokola řešit strategicky. Co lze třeba konstatovat je, že pro mnoho lidí jsou lootery nudné. To chápu. Mě třeba lootery baví, ale na druhou stranu nejsem typický grinder a když je looter už hodně repetetivní bez jakékoliv přidané hodnoty, tak mě také přestává bavit. To se mi třeba teď stalo u Destiny 2.
Čili myšlenka coop multi v Avengers mi přijde super. Otázkou je provedení a zatím to vypadá, že v oblasti looteru, tak nic inovativního není a jede se v zabehnutem režimu ostatních looterů. Což lze jako negativum vnímat. To zase ano.
Musím říct, že bych si taky dokázal představit tuhle hru jako klasický singleplayer příběhovku. A rozhodně kdyby to tak bylo bych si tuhle hru pořídil, ale jako primárně Multiplayer hru mě to zas tak moc neláká. Asi už jsem starej a víc tihnu k těm příběhovým hrám než strávit stovky hodin v do nekonečna se opakujícím Multiplayeru. Jinak novinka podle těch zlatých edicí PS5 co unikla ta reklama na předobjednávku. Je tak oficiálně/ neoficiálně potvrzeno, že rozdíl mezi verzí s mechanikou a bez bude opravdu 100$/Euro.
Vortex.cz používá soubory cookie, aby vám poskytl co nejrelevantnější výsledky tím, že si zapamatuje vaše preference a opakované návštěvy. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s používáním všech souborů cookie. Můžete také v „Nastavení cookies“ poskytnout souhlas pro jednotlivé možnosti.
Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Soubory cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a jsou kategorizovány podle potřeby, jelikož jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu. Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Odhlášením se z některých z těchto souborů cookie může ovlivnit váš zážitek z prohlížení.
Nezbytné soubory cookie jsou naprosto nezbytné pro správné fungování webu. Tyto soubory cookie anonymně zajišťují základní funkce a bezpečnostní prvky webu.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
PHPSESSID
session
This cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Funkční soubory cookie pomáhají provádět určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
__atuvc
1 year 1 month
AddThis sets this cookie to ensure that the updated count is seen when one shares a page and returns to it, before the share count cache is updated.
__atuvs
30 minutes
AddThis sets this cookie to ensure that the updated count is seen when one shares a page and returns to it, before the share count cache is updated.
ss
1 year
This cookie is set by the provider Eventbrite. This cookie is used for the functionality of website chat-box function.
Výkonnostní cookies se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních indexů webových stránek, což pomáhá při poskytování lepší uživatelské zkušenosti pro návštěvníky.
Cookie
Délka
Popis
dc
1 year
Cookie used to enable A/B testing within the website.
Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
__gads
1 year 24 days
The __gads cookie, set by Google, is stored under DoubleClick domain and tracks the number of times users see an advert, measures the success of the campaign and calculates its revenue. This cookie can only be read from the domain they are set on and will not track any data while browsing through other sites.
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_gtag_UA_129515720_1
1 minute
Set by Google to distinguish users.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minutes
Hotjar sets this cookie to detect the first pageview session of a user. This is a True/False flag set by the cookie.
_hjFirstSeen
30 minutes
Hotjar sets this cookie to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether it was the first time Hotjar saw this user.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minutes
Hotjar sets this cookie to know whether a user is included in the data sampling defined by the site's pageview limit.
_hjIncludedInSessionSample
2 minutes
Hotjar sets this cookie to know whether a user is included in the data sampling defined by the site's daily session limit.
_hjTLDTest
session
To determine the most generic cookie path that has to be used instead of the page hostname, Hotjar sets the _hjTLDTest cookie to store different URL substring alternatives until it fails.
at-rand
never
AddThis sets this cookie to track page visits, sources of traffic and share counts.
browser_id
7 days
This cookie is used for identifying the visitor browser on re-visit to the website.
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
GUC
1 year
The GUC cookie is set by Yahoo for Yahoo conversion tracking.
ibbid
session
Set by iBillboard, this cookie collects visitor information that becomes an ID string which can be used to target groups with similar preferences.
uid
2 months
This is a Google UserID cookie that tracks users across various website segments.
uu
1 year
AdScale sets this cookie to target ads by registering the user's movements across websites.
uvc
1 year 1 month
Set by addthis.com to determine the usage of addthis.com service.
Reklamní soubory cookie se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookie sledují návštěvníky napříč webovými stránkami a shromažďují informace za účelem poskytování přizpůsobených reklam.
Cookie
Délka
Popis
A1S
session
This cookie is associated with Yahoo Search Analytics and is used for advertising purposes.
ab
1 year
Owned by agkn, this cookie is used for targeting and advertising purposes.
B
1 year
This Cookie is used by Yahoo to anonymously store data related to user's visits, such as the number of visits, average time spent on the website and what pages have been loaded. This data helps to customize website content to enhance user experience.
CMID
1 year
Casale Media sets this cookie to collect information on user behavior, for targeted advertising.
CMPRO
3 months
CMPRO cookie is set by CasaleMedia for anonymous user tracking, and for targeted advertising.
CMPS
3 months
CMPS cookie is set by CasaleMedia for anonymous user tracking based on user's website visits, for displaying targeted ads.
CMST
1 day
Casale Media sets this cookie to collect information on user behavior, for targeted advertising.
id
3 months
Set by Google DoubleClick, this cookie is used to create user profiles to display relevant ads.
IDE
1 year 24 days
Google DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
loc
1 year 1 month
AddThis sets this geolocation cookie to help understand the location of users who share the information.
mdata
1 year 1 month
This cookie is used by Media Innovation group and registers a unique ID to identify a visitor on their revisit, in order to show them relevant ads.
ov
1 year 1 month
This cookie is set by the provider mookie1.com. This cookie is used for serving the user with relevant content and advertisement.
TapAd_3WAY_SYNCS
2 months
TapAd sets this cookie for data synchronization with advertising networks.
TapAd_DID
2 months
TapAd sets this cookie to offer personalized content, social media features, and traffic analysis for its retargeting of online advertising.
TapAd_TS
2 months
TapAd sets this cookie to track users across devices to enable targeted advertising.
TDCPM
1 year
TDCPM cookie is set by Cloudflare service to store a unique ID that identifies a returning user's device which is then used for targeted advertising.
TDID
1 year
TDID cookie is set by Cloudflare service to store a unique ID that identifies a returning user's device which is then used for targeted advertising.
test_cookie
15 minutes
The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
tu
1 year
AdScale sets this cookie to target ads by registering the user's movements
across websites.
tuuid
1 year
The tuuid cookie, set by BidSwitch, stores an unique ID to determine what adverts the users have seen if they have visited any of the advertiser's websites. The information is used to decide when and how often users will see a certain banner.
tuuid_lu
1 year
This cookie, set by BidSwitch, stores a unique ID to determine what adverts the users have seen while visiting an advertiser's website. This information is then used to understand when and how often users will see a certain banner.
ut
1 year
Cookie used to analyse target groups and hold the number of website hits in various subject areas.
uuid
1 year 27 days
MediaMath sets this cookie to avoid the same ads from being shown repeatedly and for relevant advertising.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextId
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
zuuid
1 year
This cookie contains an anonymous numerical identifier to identify the user in our system.
zuuid_lu
1 year
This cookie contains a numerical timestamp to store the last time the user was updated in the system.
Další nekategorizované soubory cookie jsou ty, které jsou analyzovány a dosud nebyly zařazeny do žádné kategorie.
Cookie
Délka
Popis
_hjSession_2633384
30 minutes
No description
_hjSessionUser_2633384
1 year
No description
A1
1 year
No description
A3
1 year
No description
aum
1 year
No description available.
bblosync
never
No description available.
bm2uu
3 months
No description available.
bsw_origin_init
past
No description
C
1 month
No description
cct
1 year
No description available.
custom_data
past
No description
GoogleAdServingTest
session
No description
SONATA_ID
1 year
No description available.
syncdata_NEU
10 days
No description available.
syncdata_TAP
10 days
No description available.
test
1 hour
No description available.
xtc
1 year 1 month
No description
zuuid_k
1 year
No description
zuuid_k_lu
1 year
No description
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Čili myšlenka coop multi v Avengers mi přijde super. Otázkou je provedení a zatím to vypadá, že v oblasti looteru, tak nic inovativního není a jede se v zabehnutem režimu ostatních looterů. Což lze jako negativum vnímat. To zase ano.
A to mám hry tohohle typu rád 😊