Lust from Beyond, PlayWay, Recenze Lust from Beyond

Lust from Beyond

V novém erotickém hororu budete souložit, bojovat i bát se. Ale od každého jenom trochu

Zdroj: Movie Games Lunarium
9. 3. 2021
Název: Lust from Beyond Vývojář: Vydavatel: Platformy: Recenzovaná verze: PC Žánr: , Datum vydání: 11. 3. 2021

Erotický horor Lust for Darkness z roku 2018 od polského studia Movie Games Lunarium nebyl žádný trhák, rozhodně se mu ale povedlo získat si pozornost hráčů. Díky atraktivní kombinaci nahoty a strašení si nemohli vývojáři stěžovat na nezájem publika. A to i přesto, že hra nebyla moc děsivá ani vzrušující. Tyto i řadu dalších chyb a technických nedostatků se rozhodl tým napravit v pokračování Lust from Beyond, které je snad ve všech ohledech lepší než předchozí titul. Přesto je výsledkem jen lehce nadprůměrný počin, který osloví především ty, kteří už předem ví, že je tohle něco pro ně.

Lust from Beyond je psychologický horor s prvky okultismu, mysticismu a sexuálního násilí, který inspirovali H. P. Lovecraft, H. R. Giger a Zdzisław Beksiński.

Mladý starožitník Victor Holloway má problém. Pronásledují ho znepokojivé a současně vzrušující vize zlověstného světa, kde není rozdíl mezi bolestí a rozkoší. Jeho snoubenku ale Victorovy záchvaty znepokojují, a tak jej doporučí na sezení k záhadnému psychologovi. Namísto pomoci se mu ale dostane permanentky do země chlípností jménem Lusst’ghaa. Lust from Beyond je psychologický horor s prvky okultismu, mysticismu a sexuálního násilí, který inspirovali H. P. Lovecraft, H. R. Giger a Zdzisław Beksiński. Po několika demoverzích, nedávné betě a přibližně 10 hodinách jsem se vynořil ze světa hry, která není špatná, ale ani tak dobrá, jak jsem doufal.

Autoři rozhodně učinili velký pokrok ve srovnání s Lust for Darkness. Novinka vypadá lépe, hraje se lépe, má zajímavější postavy, příběh i mechanismy. Rozhodně bych ji neoznačil za walking simulátor, jak sebekriticky před časem nálepkovali vývojáři první díl. Lust from Beyond má smysluplné dialogy, servíruje volby, které mají opravdové následky i různé konce, a nabízí víc logických hádanek, plížení i akce než předchozí hra. Je to skutečná hororová adventura. Některé puzzly mě opravdu příjemně překvapily, zejména v závěru hry, který má dobré tempo a příjemně graduje z hlediska příběhu i hratelnosti. Na druhé straně stealth ani akce nepůsobí přesvědčivě. V obou případech se hra neovládá ideálně, ale střílení a boj s nožem mě přesto bavil o něco víc než plížení ve stínech, které nemá jasná pravidla ani zákonitosti. V závěru hry si revolver skutečně užijete, a to včetně boss fightů.

Nad rámec popsaných mechanismů čas od času také prcháte před nějakým nebezpečím anebo si osvojíte zvláštní nadpřirozenou schopnost ve světě Lusst’ghaa, díky níž můžete manipulovat s prostředím. Nechci však prozrazovat další podrobnosti. Zdaleka nejpříjemnějším překvapením je pro mě nakonec příběh, od nějž jsem si nesliboval mnoho. Navazuje na zkušební verze, stejně jako předchozí hru a mytologii světa zajímavým způsobem rozšiřuje. Lust from Beyond opravdu zdařile rozvíjí relativně jednoduchou zápletku Lust for Darkness, nabízí několik překvapení i zvratů. I když se autoři nevyhnuli některým klišé, nakonec to byl právě scénář, který mi dodával chuť pokračovat a zjistit, jak se věci vlastně mají. Pochvalu zasluhuje i zajímavá architektura některých lokací. Grafika prostředí podle mě patří mezi ty zdařilejší části, a dokázal jsem tak autorům odpustit i skutečnost, že jednotlivé kulisy opakovaně recyklují, stejně jako celé situace z demoverzí, byť v nich vystupovaly jiné postavy v jiné roli.

I když se ale vývojáři v mnohém polepšili, přesto mají stále co dohánět. Hru trápí velmi dlouhé loadingy, nepěkné obličeje a obecně slabší animace. Technická stránka by zasloužila více péče. Některé checkpointy jsou velmi špatně rozmístěné a opakovaně jsem narazil i na bugy. Třeba ten, kdy se postava při stisku nějakého mechanismu zasekla a společně s ní i celá hra. Velmi nešťastná byla také jinak zajímavá situace, kdy v zázemí nepřítele hledáte důležitou osobu. Frustrující moment vznikl tak, že tu současně máte vyřešit několik hádanek, zatímco vás ve spletitém labyrintu podzemního bludiště neúnavně pronásledují nepřátelé včetně jednoho nepřemožitelného protivníka. Vždy tak musí utéct, udělat kolečko, vrátit se nazpět k puzzlu, chvíli si s ním lámat hlavu a po očku sledovat, zda se vaše nemesis opět neblíží.

Zklamala mě i skutečnost, že se sexem se pojí jen velmi banální quick-time event, který spíš degraduje zážitek z dané situace. Možná mám hranice trochu dál, ale obsah hry mě nijak nešokoval. Kombinaci erotiky, hororu a násilí bude každý vnímat jinak. Někoho může potěšit, jiný ji bude ignorovat a dalšího může třeba odpuzovat. Zdejší drsné sexuální výjevy nemají hráče nutně provokovat, upřímně se domnívám, že BDSM praktiky mají k tématu blíž než snaha naroubovat na strašení a boj o život něžnou erotiku s láskyplnými doteky. To ovšem neznamená, že je látka pro každého. Neexistuje žádný správný a špatný poměr nahoty a hororu, takže si každý musí sám na základě dostupných ukázek, včetně těch hratelných, udělat obrázek, zda je to něco pro něj. A pro všechny případy je tu i možnost zapnout si cenzurovaný režim, který to nejpikantnější schová za rozostřené pixely.

Autorům se povedlo dokázat, že sex a strašení jdou skloubit dohromady. Naneštěstí v jejich podání není hra ani tak sexy ani tak strašidelná, jak jsem doufal. Tady malý tým naráží na bariéru v podobě technologií, zkušeností i rozpočtu. Jestliže vás ale digitální erotika zajímá, velmi pravděpodobně víte, že tohle je jedna z mála netradičních alternativ k tomu, co na tomto poli existuje. Velké hry s ničím podobným nikdy nepřijdou a Lust from Beyond nabízí pořád víc zábavy a hratelnosti než čistá pornografie z jedniček a nul.

Lust from Beyond

• Povedený level design a architektura
  • Napínavý příběh plný zvratů a překvapení
  • Návaznost na předchozí díl i demoverze
  • Lepší snad v každém ohledu než Lust for Darkness
  • Víc hádanek i akce než v předchozí hře
  • Puzzly, které řešíte ve světě Lusst’ghaa
  • Konec hry hezky graduje z hlediska hratelnosti i příběhu
  • Odvážná kombinace sexu a strašení
  • Pěkná inspirace Lovecraftem i Gigerem
  • Dlouhé loadingy
  • Nepěkné obličeje a animace
  • Špatně rozmístěné checkpointy
  • Bugy, které vedou až k restartu hry
  • Stealth je stále nezajímavý
  • Občas přehnaná recyklace prostředí
  • Sex spojený s banálním quick-time eventem
  • Slabší a pomalejší rozjezd
Navzdory slabšímu úvodu mě nakonec lechtivá novinka docela bavila. Do hraní jsem se rozhodně nemusel nutit, ale určitě jsem si párkrát zanadával nebo se zklamal. Od Lust from Beyond jsem čekal o trochu víc, ale ukázalo se, že zkondenzované demoverze občas fungovaly lépe než plná hra. Přesto je to podle mě stále lehce nadprůměrný titul, který z nudné šedi vytahuje neokoukané a odvážné téma. Pokud vás však kombinace sexu a strašení nezajímá, stěží najdete v této hře něco výraznějšího.

2