Last Train Home, THQ Nordic, Recenze Last Train Home: Legion Tales

Last Train Home: Legion Tales

Rozšíření české hry sice obsahuje jen bojové mise, vývojáři si s nimi ale perfektně pohráli

Zdroj: THQ Nordic
6. 2. 2024
Název: Last Train Home Vývojář: Vydavatel: Platformy: Recenzovaná verze: PC Žánr: Datum vydání: 28. 11. 2023

Začátkem února se hra Last Train Home od vývojářů z brněnského studia Ashborne Games dočkala prvního placeného rozšíření. Legion Tales, jak se přídavek deseti akčních misí nazývá, byl oznámen ještě před vydáním základní hry a jeho autoři už dopředu mluvili o tom, že na rozdíl od strastiplné cesty legionářů přes celou Sibiř až do Vladivostoku nabídnou hráčům něco odlehčenějšího. Pravdu však měli jen napůl, protože ačkoliv se výrazně změnila nálada směrem k místy až rozvernému vyprávění o příhodách, které legionáři v Rusku zažili, průběh misí je náležitě tuhý a pořádně se u nich zapotíte. Tedy za předpokladu, že budete chtít splnit stanovené výzvy, a to i v případě těch základních, které lidé z Ashborne Games stanovili pro první průchod.

Jak to tenkrát bylo

Zatímco v základní hře šlo o holé přežití, mnohdy na hranici toho, co lze s tenčícími se zásobami a tváří v tvář nepříjemným okolnostem zvládnout, Legion Tales vás zbavují řízení vlaku i většiny survival prvků a soustředí se výhradně na bojové mise. Základní koncept odpovídá tomu, s čím jste se v akčních pasážích museli potýkat během pouti přes Sibiř. Vývojáři ale měli tentokrát mnohem více prostoru k tomu, aby vetkali do misí zapamatovatelné, unikátní momenty a zvraty, díky kterým se nebudete ani chvíli nudit. Ruku v ruce s tím jdou i samotné mapy, na nichž se mise odehrávají, které se neomezují jen na obvyklé prostředí vesnic, městeček a přírody, ve které jste se pohybovali v základní hře. Ne, podíváte se do zlověstných močálů, budete se muset proplést podzemním labyrintem chodeb a šachet, a čeká vás i jedna specialita, kdy tak trochu ztratíte půdu pod nohama. Scénář jednotlivých misí je ale přímou součástí zážitku, takže nechci prozrazovat zbytečně příliš, podobně jako tomu bylo u některých momentů v hlavní části hry. Narážím tím samozřejmě na velmi speciální misi, v níž Československo uspělo ve své první a prozatím poslední lodní bitvě, ale tohle si zkrátka musíte coby nadšení opraváři prožít sami.

Co se také změnilo, je podání příběhového pozadí, na které nevrhá světlo kapitán Langer, ale nový vypravěč Zoltán. Rozšafný chlapík, který o zážitcích z Ruska vypráví cestujícím ve vlaku, když se přesouvá po Spojených státech k lodi na stále trvající cestě domů. V české verzi je samozřejmě doplněn bodrým dabingem, kterým tu a tam rozčísne i předělové části misí, když se povede nějaký úkol nebo je třeba výrazněji posunout děj. Jde o pěkně zpracovanou část, která dokresluje uvolněnou atmosféru celého rozšíření a je zřetelným kontrastem proti pošmournosti okolností, v nichž se legionáři nacházeli před svým odchodem z Ruska. Zoltán navíc rád trochu přehání, jeho další dva společníci mají k jeho vyprávění výhrady a společně se několikrát s nadsázkou a ve vtipu chytnou o to, jak to vlastně tenkrát bylo. Nakonec je pak Zoltán přinucen odvyprávět, řekněme, osobní příběh, i ten by ale měl zůstat součástí překvapení, které vývojáři přichystali v rámci dostupných misí.

Tak tady to nepoznávám

Jak už jsem naznačil, autoři se chtěli vyhnout recyklování lokací ze základní hry a nutno říct, že se jim to v plném rozsahu podařilo. Mapy jsou úplně nové, zároveň poměrně velké, nabízí zpravidla několik cest k další skupině nepřátel či jinému cíli a umožňují vám v mantinelech Last Train Home využívat různé strategie. Velmi často navíc budete mít k ruce nějakou těžší zbraň, hned několikrát budete ovládat tank a celkově si na zhuštěném prostoru vyzkoušíte vše, co mechanismy hry dovolují. Měl jsem navíc pocit, byť může jít jen o velmi individuální věc, že se mi v misích daří mnohem efektivněji taktizovat a lépe využívat všechny možnosti, které se během hraní misí naskýtají. Přesto všechno jsem ale několikrát narazil na složité momenty a hodně zvažoval, zda postupovat se zdecimovanou jednotkou jen proto, abych misi dokončil, nebo se vrátit k některé z uložených pozic. Ve finále mi přijde, že vývojáři i skrze absenci nastavení obtížnosti napříč celým DLC hráče přirozeně nutí k tomu, aby minimálně v prvním průchodu hledali cestu a spoléhali na rychlé uložené pozice. Ne všechna střetnutí navíc musí proběhnout stejně, takže hra zůstává dostatečně plastická, i když ukládáte a načítáte častěji.

Když dokončíte první průchod, na přehledné tabulce v závěru uvidíte, kolik vytyčených výzev jste splnili a hlavně, kolik bodů jste získali pro odemknutí dalších, jinak poskládaných čet či dalších výzev a modifikátorů.

Co víc, dohráním mise či celé nabídky deseti kousků zážitek nekončí. Jedním ze vstupních veličin je samozřejmě vaše jednotka, která na začátku sestává ze čtyř, ale někdy i méně vojáků. Konstantou je příběhová četa, o které se nemůžete nijak rozhodnout či její členy vyměnit. Může se proto například stát, že s sebou do mise neberete zdravotníka, a to jsou právě ty momenty, kdy vám může rozšíření pořádně zatopit. Obvykle ale někoho naberete cestou, ať už jde o osvobozené kamarády nebo třeba Rudé, kteří z nějakého důvodu chtějí bojovat na vaší straně. Tím se dostanete i k dalším třídám vojáků a můžete se pěkně realizovat. Když ale první průchod dokončíte, na přehledné tabulce v závěru uvidíte, kolik vytyčených výzev jste splnili a hlavně, kolik bodů legie jste získali pro odemknutí dalších, jinak poskládaných čet.

Někdy vám plnění dalších výzev usnadní, jindy trochu ztíží, faktem ovšem je, že i když splníte základní úkoly, pořád si můžete odemknout volitelné a pokusit se dohrát některé obtížné momenty na sto procent. Z mého pohledu jde o dostatečné lákadlo k tomu, do misí se vracet a zkoušet například nevzbudit jakýkoliv rozruch, popasovat se s tím, že vaši vojáci, ale i vojáci nepřítele vždycky trefí svůj cíl, nebo naopak, že budou mít vaši vojáci nekonečně munice, ale o to nižší přesnost. Kromě v zásadě pozitivních nebo minimálně nepříliš bolestivých modifikátorů ale může být výzvou i to, že voják bude považován za mrtvého už když bude standardně vyřazen z boje nebo že budou mít protivníci dvojnásobek zdraví. Jistě, scénář misí to nezmění, ale přinutí vás to přistupovat k zadaným úkolům odlišně a nacházet třeba jiné způsoby, na které byste při normální hře nenarazili.

Adekvátní nášup nového obsahu

Pořád ale platí, že i kdybyste měli rozšířením proběhnout jen jednou a příliš se nestarat, jak se vám to podařilo, jsou Legion Tales z mého pohledu adekvátně naceněným DLC. Čistého času vám mise zaberou vždy alespoň kolem hodiny, někdy i delší dobu, narazíte-li na obtíže. Zároveň dostáváte veškerý servis stran zmíněné české lokalizace a můžete si znovu vychutnat pohlednou grafiku hry. Na druhou stranu je ale nanejvýš fér mluvit o tom, že ne všechny hrany se vývojářům podařilo obrousit k dokonalosti a na někoik glitchů jsem během hraní natrefil. Hra má stále trochu problém s pathfindigem vozidel, umělá inteligence je v rámci herních možností spíše schematická nežli kreativní a došlo i na úsměvnou chybku, kdy jako první do následně ovládaného tanku naskočil pes, zvuk tanku se vypnul a na všechny další příkazy k jeho pohybu přicházely jako reakce vrčení a štěkání.

Celkově jsem si ale užil zejména pestrost misí, ať už jde o prostředí, denní dobu či efekty počasí, nebo o náplň a taktické možnosti. Sympatický mi přišel i vypravěč a hlavní hrdina v jedné osobě, spolu s některými vtipnými momenty přímo na bojišti. Jen na minimu místech jsem tápal, kudy dál – například v misi v tunelech mi nebylo zřejmé, kde přesně je východ a cesta k němu navíc podléhala časovému limitu – ale jinak šlapalo vše jako po drátkách a Legion Tales plní svojí úlohu šťavnatého doplňku k již tak dlouhé hře. Trochu jsem se bál, jestli vykostění mechanismů a soustředění čistě na souboj bude fungovat, teď už ale vím, že právě díky Legion Tales má Last Train Home ještě blíže k občas se objevujícímu přirovnání – Československé Commandos.

Last Train Home

• Příjemná změna atmosféry od zmaru k bodrosti a dobráckému přehánění
  • Nový vypravěč perfektně zapadá do napsané role, a to i v české dabingu
  • Misí je sice jen deset, ale jsou velmi pestré, ať už se to týká lokací nebo úkolů a možností
  • Na zhuštěném prostoru si můžete rychle vyzkoušet vše, co po stránce hratelnosti Last Train Home v bojových misích nabízí
  • Adekvátní cenovka s ohledem na trvanlivost a dlouhou hratelnost díky modifikátorům, výzvám a novým četám
  • Občasné grafické glitche a drobné bugy, které však nerozbíjí hru jako takovou
  • Obtížnost nelze upravit a někdy působí DLC až příliš náročně
  • Ne vždy budete mít k ruce zdravotníka, což může být pro průběh některých misí kritické
Rozšíření Legion Tales pro Last Train Home je přesně takové, jak jej vývojáři slibovali. Rozverné, trochu přitažené za vlasy, ale hlavně originální a plné zajímavého obsahu. Pokud jste hráli základní hru, budete rychle jako doma a užijete si nové strategie i zhuštěný prostor, na kterém se celá hra prostřednictvím DLC ještě více rozvíjí. Osobně mě pobavil dabing, některé vtipné momenty v průběhu jednotlivých misí, nejrůznější hlášky či easter eggy a hlavně možnost zkoušet po dohrání mise další výzvy a modifikátory průběhu. Škoda občasných glitchů a drobných bugů, případně trochu nevyvážené obtížnosti, jinak ale jsou Legion Tales povedenou expanzí, která by neměla uniknout zejména těm, koho pohltila základní hra.