Příběh je to hezký a jímavý. Náhodné shluky buněk zmutují a stvoří rybu. Uplynou miliony let. Ryba odloží ploutve a žábry a zjistí, že na souši je to docela fajn. Čas běží a život kráčí klikatou stezkou evoluce. Gigantosauři zažijí chvilku slávy a vyhynou, ti šťastnější zmutují v kuřata. A v jednu významnou, ač stěží vystihnutelnou chvíli, sleze pár chlupatých a hýkajících tvorů ze stromu, praští dvěma špičatými kameny o sebe a nad skomírajícím plamínkem založí cosi jako kmen. A máme je tu… lidstvo. Budou se vzpřimovat. Budou růst. Lovit, sbírat, chovat, pěstovat, válčit, budovat, mluvit a střílet, psát a cestovat, tisknout a surfovat. Stanou na Měsíci, a mezitím pojdou pod atomovým hřibem na Zemi. Založí Spojené národy a rozdělí si peníze za poslední gram slonoviny. Postaví Tádž Mahal a taky sídliště Jižní město. Kdo by je nemiloval?
Ambiciózní studio Amplitude navazuje svým titulem Humankind na tradici alternativních 4X strategií. Endless Space i Endless Legend patří mezi hry, které nelámou prodejní rekordy, ale dovedou ukrást stovky hodin života, stejně jako známější a prodávanější Sid Meier’s Civilization. Právě aktuální, šestý díl Civilizace je pro Humankind největším soupeřem a svým způsobem i laťkou, kterou se hra francouzských tvůrců snaží přeskočit. Finální verze epického vyprávění o dobrodružstvích, vzestupech a pádech, smlouvách i válkách a vůbec činech lidského druhu je tu nyní pro všechny k porovnání. A nebude to mít snadné – Civilizace je totiž letitou klasikou. Její hráči jsou zvyklí na určitý způsob hraní, fungování konkrétních mechanismů, svým způsobem i na chyby a nedostatky. Přitom Humankind oslovuje totožné publikum a rád by je nalákal na mix toho známého („proveď svůj národ historií a zajisti jeho velikost“) i nového (to jsou prvky, které Humankind přibližují k úspěšným deskovkám a v případě diplomacie dokonce Civilizaci dávají takový zdvořilý políček); a po pravdě, i trochu výstředního.
Ty nejsi Vlasta, ty jsi Vlasta?
Dějiny se v Humankind začínají psát od prvobytně pospolné společnosti. Kmen lovců a sběračů, které hráč dostane do rukou na začátku dějin, je třeba provést celkem sedmi érami od té pravěké až po současnou. Vše, oč kráčí, je přitom sláva a zápis do dějin. V každé době tak hráč činí ty nejlepší kroky pro to, aby oslnil svět svými skutky – růstem a budováním měst, válčením, ekonomikou, vědou či kulturou. Stejně jako v Civilizaci i v Humankind hraje klíčovou roli průzkum. Díky němu kmen postupně roste a učí se, založí svá první sídla a tábory a postupem času se rozvine v kulturu. A právě tehdy přijde na řadu klíčový odlišující mechanismus, na který Humankind sází, a který je – po pravdě – onou love or hate záležitostí. Na rozdíl od Civilizace totiž nehrajete celou dobu za jeden národ jako Římané, Babylóňané, Američané atp., ale pro každou historickou éru si volíte národ nový (ne povinně, ale typicky ano). To přináší malinko reálnější dějinné zasazení (např. Rakousko-Uhersko fakt nemá ve starověku co dělat, naopak Asyřané v moderní éře…), ale zároveň samozřejmě také zvláštní okamžiky, kdy se Franská říše změní na orientální velmoc a začne místo rytířů posílat proti nepříteli vycvičené slony.
Je jistě na osobním vkusu každého hráče, jak ho budou tyto změny otravovat a rozčilovat. Bez diskuse to vždy přehledné není ani u AI soupeřů, kdy jednu chvíli vedete sveřepou válku s Maďary a najednou vyjednáváte o příměří s Čingischánem… Ovšem musí se nechat, že národy (a je jich k mání hned několik desítek) vnášejí do hry trochu dynamiky stolní klasiky Small World – zatímco v Civilizaci volba národa do značné míry určí herní styl a unikátní bonusy i zaměření využívá hráč po celou historii, v Humankind ho čeká hned několik nadmíru zajímavých rozhodnutí. A samozřejmě: je-li čas pro expanzi na nový kontinent, Španělé budou skvělá volba. Pro vědecký rozvoj není nad Korejce nebo Japonce. Brazílie či Mexiko zajistí přísun jídla a rozvoj měst. A tak by se dalo pokračovat. Během hraní každé hry se stane, že člověk přepne na automat. Najede známé principy, odklikává, svým způsobem pracuje, aby se dostal dál. A pak přijde chvíle, která ho vytrhne z letargie – důležitý souboj, zajímavé rozhodnutí, nečekaná výzva. V Humankind je tím momentem doslova pokaždé volba národa pro novou éru a už jen pro pocit mravenčení, zda byla změna na „Zákeřné Zulusáky“ tou správnou, musím tohle rozhodnutí dát autorům k dobru.
Roste celý region
Mnoho společného a drobné, vtipné rozdíly – tak by se daly charakterizovat jednotlivé složky hry. Humankind stejně jako Civilizace obsahuje budování a zvelebování měst, jde na to ale jinak. Mapa je od začátku rozsekána do regionů, které hráči obsazují a sdružují k sobě. V provincii může stát buď město, anebo jen osada. Čím větší město a čím více propojených oblastí, tím více ekonomických výhod – ale také horší kontrola a rebelující obyvatelé. Při zakládání a stavění měst i jejich čtvrtí pro výkonnější výrobu, výzkum, farmaření atp. pak hráč musí přihlížet také k řadě statistik, vlastností jednotlivých druhů terénu, provázanosti budov a čtvrtí – hotová alchymie, kterou si ale hráči 4X strategií více než užijí. Subjektivně mohu hodnotit budovací část a vše, co se týká měst, dokonce lépe než v šestém díle Civilizace. Mínusem Humankind je stav, kdy hráč jen odklikává za jeden tah dostavitelné vylepšovací budovy, kterých je zbytečně mnoho a působí zaměnitelně. Vše ostatní jde ale do plusu – synergie čtvrtí, citlivá práce s loajalitou obyvatel, kterou každá speciální čtvrť snižuje, přehledný interface s informacemi o obyvatelích a jejich specializaci, možnosti zaměření měst a oblastí… Humankind je otevřenější a plný možností, přitom neztrácí na přehlednosti, a to je jednoduše skvělé!
Dobývání města, které je obehnané vodními toky a na vysoké skále, je fakt o mnoho těžší než vesnice na rovině mezi poli
Zásadní odlišností od stále zmiňovaného etalonu historických strategií, je pak nakládání s armádami a boji. Na jednom políčku nejprve mohou stát čtyři, posléze až osm jednotek. To ale zdaleka není jediný rozdíl – bitvy totiž v Humankind probíhají na speciální obrazovce, mají časový rámec a využívají také terénu, který hráč může vidět přímo na globální mapě. Takže dobývání města, které je obehnané vodními toky a na vysoké skále, je fakt o mnoho těžší než vesnice na rovině mezi poli. Jednotky mají dohled, lze s nimi manévrovat, povolávat posily a využívat výškové převahy… krásným propojením s globální hratelností je pak fakt, že v jednom tahu lze odehrát jen tři kola souboje a další válčení se přenese do nového herního tahu – tak může přijít armáda na pomoc, hráč stihne vyřídit další záležitosti a ještě Humankind podporuje jeho imerzi, že složité obléhání Bagdádu prostě trvá a ne a ne skončit…
Všechna sláva polní tráva?
Oproti Civilizaci je Humankind docela přehledný v zaměření na slávu. Hráč ji získává běžnými herními činnostmi (obsazování provincií, stavění distriktů, zabíjení jednotek…) a také vynalézáním či stavbou divů světa. Není tu forma diplomatického, vědeckého, nebo kulturního vítězství – zkrátka všechny snahy míří k získání dostatečného pokroku a počtu hvězdiček, jež symbolizují zápis do dějin. V této čistotě je hra od Amplitude velmi silná, a proto je trochu s podivem, že obdobně snadno a přehledně nefungují další mechanismy známé i právě z Civilizace – to je náboženství a kultura. Náboženství zůstává po většinu tahů kryptickou entitou, oproti válkám apoštolů a misionářů, které v Civilization VI dovedly rozhodnout i celou hru, jde tady o symbolické bonusy a hráč často nemusí obrazovku víry ani navštívit. Kulturní výdobytky ovlivňují život v říši přímočařeji, a přinášejí zajímavá rozhodnutí. S každý civilizačním vynálezem se totiž nese rozhodnutí, jež posouvá říší například na ose liberalismu. Bude mayská říše trvat na dětské práci, anebo děti pošle do škol? Zdánlivě snadné rozhodnutí může díky situaci ve hře a bonusům i postihům, jež se s možnostmi vážou, dopadnout klidně i proti „zdravému rozumu“ civilizovaného člověka 21. století. A je to dobře: vždyť jde o hru! I přes vyřčenou chválu ale kulturní obrazovka působí také trochu zmateně a je složité dobrat se logiky, s jakou se otevírají jednotlivé větve rozvoje.
Velkou chválu pak musí sklidit jednoznačně systém diplomacie. Oproti v tomto směru upocené Civilizaci je Humankind přehledný – s každým národem hráč ví, na čem je, přehledně vidí uzavřené smlouvy, vůli k válce na obou stranách a také možné či kýžené dohody. Autoři odvedli hodně práce na tom, aby vteřiny strávené v diplomatické obrazovce nebyly ztraceným časem, ale lze vyčíst povahu AI soupeře a jeho zájmy, hra celkem reálně řeší rezoluci válečných konfliktů, pracuje s afinitou obyvatel k jedné či druhé straně a daří se jí vyvarovat nesmyslných překvapení, tolik známých právě z Civilizace. Za diplomacii zkrátka Humankind musí dostat podtrženou jedničku!
Za pár let…
Tak jako Civilizace od Sida Meiera, i Humankind ještě poroste. Připravený rozměr pro multiplayerová klání, modifikace a úpravy, speciální scénáře – to vše čeká na nadšené kupce. Zatím je tu řada základních voleb procedurálně generovaného obsahu. Velikost a podoba map, AI nepřátelé nebo možnost připojit se pro multiplayer, nastavení obtížnosti… Humankind už nyní funguje a v žádném smyslu není nekompletní nebo nedotaženou záležitostí – jen u něj, stejně jako u každé dobré 4X hry, nelze nevidět i další stovky hodin hratelnosti díky přídavkům a obsahu od tvůrců i fanoušků. V dobrém slova smyslu může ještě během následujících měsíců projít krásnou evolucí a překvapit snad ještě víc, než když si homo erectus vymyslel, že bude chodit po dvou…
Amplituda je podle definice maximální hodnotou měnící se veličiny. Vlna si skáče kolem osy nahoru a dolů i při porovnávání herních zážitků. A recenzent se snaží, aby se nenechal oslnit, když je vlna nahoře, a deprimovat v údolí… Amplitude Games dokázali s Humankind téměř splnit všechna svá vzletná prohlášení a věřte nebo ne, fakt jsou častěji dole než nahoře – dolaďuje to krásná, stylizovaná grafika, soundtrack, který sice nesundá z piedestalu Baba Yetu (Civilization IV), ale možná leckoho sundá ze židle, a s přihlédnutím ke kritikám pátému dílu té hry, s níž Humankind byl, je a bude srovnáván, ať chce nebo ne, také kompletně působící gameplay bez jakýchkoli odkazů na budoucí DLC. Humankind symbolizuje logo – otisk dlaně. Takový by rádi Amplitude Studios zanechali v herních dějinách – a musí se jim přiznat, že pro to udělali mnoho. Jejich hra je pestrá, komplexní, zajímavá, důvěrně známá i tak nějak po francouzsku jiná… a nese potenciál stovek hodin té nejlepší zábavy.
Jo. Až se chce říci, že kdyby lidský druh už nevymyslel nic lepšího, než počítačovou hru Humankind (a možná nějakou ekologickou verzi vanilkové zmrzliny), historie bude shovívavá…
Komplexní strategie s provázanými a fungujícími systémy, kterým hráč může rozumět díky přehlednému rozhraní
Změny národů dělají z hraní sérii zajímavých rozhodnutí
Tahové boje jsou zasazené do herní mapy a nabízí skvělé zpestření hratelnosti na globální mapě
Systém provincií, měst a jejich provázání s osadami osvěžuje principy známé z Civilizace
Fungující a dobře zpracovaná diplomacie
Méně přehledné mechanismy náboženství a kultury oproti Civilizaci
Střídání národů může nabourat ponoření do hry a pocit procházení historie
Skvělá historická strategie, která zvládá působit přehledně a zároveň disponuje obrovskou komplexností. Hráče v průběhu staví před množství zajímavých rozhodnutí a nechá ho zakusit pocit vedení lidstva od pravěku až po vesmírné lety. Mnoho hodin skvělé zábavy garantováno!
To je vždy složité, osobně tam vidím dost prvků, které právě obě hry odlišují, ostatně ani jednotlivé díly Civ nejsou zdaleka stejné… není to určitě bezduchá „vykrádačka“.
Super recenze, díky. Akorát dotaz je tam nějaký tutoriál nebo možnost zapnout si herní tipy (nápovědu)? A ještě jeden dotaz – jak je to se scalingem UI? V jiné recenzi jsem se dočetl, že je to dost malé. Mám 4k 34″ monitor, tak bych se nerad spálil.
Vortex.cz používá soubory cookie, aby vám poskytl co nejrelevantnější výsledky tím, že si zapamatuje vaše preference a opakované návštěvy. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s používáním všech souborů cookie. Můžete také v „Nastavení cookies“ poskytnout souhlas pro jednotlivé možnosti.
Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Soubory cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a jsou kategorizovány podle potřeby, jelikož jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu. Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Odhlášením se z některých z těchto souborů cookie může ovlivnit váš zážitek z prohlížení.
Nezbytné soubory cookie jsou naprosto nezbytné pro správné fungování webu. Tyto soubory cookie anonymně zajišťují základní funkce a bezpečnostní prvky webu.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
PHPSESSID
session
This cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Funkční soubory cookie pomáhají provádět určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
__atuvc
1 year 1 month
AddThis sets this cookie to ensure that the updated count is seen when one shares a page and returns to it, before the share count cache is updated.
__atuvs
30 minutes
AddThis sets this cookie to ensure that the updated count is seen when one shares a page and returns to it, before the share count cache is updated.
ss
1 year
This cookie is set by the provider Eventbrite. This cookie is used for the functionality of website chat-box function.
Výkonnostní cookies se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních indexů webových stránek, což pomáhá při poskytování lepší uživatelské zkušenosti pro návštěvníky.
Cookie
Délka
Popis
dc
1 year
Cookie used to enable A/B testing within the website.
Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
__gads
1 year 24 days
The __gads cookie, set by Google, is stored under DoubleClick domain and tracks the number of times users see an advert, measures the success of the campaign and calculates its revenue. This cookie can only be read from the domain they are set on and will not track any data while browsing through other sites.
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_gtag_UA_129515720_1
1 minute
Set by Google to distinguish users.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minutes
Hotjar sets this cookie to detect the first pageview session of a user. This is a True/False flag set by the cookie.
_hjFirstSeen
30 minutes
Hotjar sets this cookie to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether it was the first time Hotjar saw this user.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minutes
Hotjar sets this cookie to know whether a user is included in the data sampling defined by the site's pageview limit.
_hjIncludedInSessionSample
2 minutes
Hotjar sets this cookie to know whether a user is included in the data sampling defined by the site's daily session limit.
_hjTLDTest
session
To determine the most generic cookie path that has to be used instead of the page hostname, Hotjar sets the _hjTLDTest cookie to store different URL substring alternatives until it fails.
at-rand
never
AddThis sets this cookie to track page visits, sources of traffic and share counts.
browser_id
7 days
This cookie is used for identifying the visitor browser on re-visit to the website.
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
GUC
1 year
The GUC cookie is set by Yahoo for Yahoo conversion tracking.
ibbid
session
Set by iBillboard, this cookie collects visitor information that becomes an ID string which can be used to target groups with similar preferences.
uid
2 months
This is a Google UserID cookie that tracks users across various website segments.
uu
1 year
AdScale sets this cookie to target ads by registering the user's movements across websites.
uvc
1 year 1 month
Set by addthis.com to determine the usage of addthis.com service.
Reklamní soubory cookie se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookie sledují návštěvníky napříč webovými stránkami a shromažďují informace za účelem poskytování přizpůsobených reklam.
Cookie
Délka
Popis
A1S
session
This cookie is associated with Yahoo Search Analytics and is used for advertising purposes.
ab
1 year
Owned by agkn, this cookie is used for targeting and advertising purposes.
B
1 year
This Cookie is used by Yahoo to anonymously store data related to user's visits, such as the number of visits, average time spent on the website and what pages have been loaded. This data helps to customize website content to enhance user experience.
CMID
1 year
Casale Media sets this cookie to collect information on user behavior, for targeted advertising.
CMPRO
3 months
CMPRO cookie is set by CasaleMedia for anonymous user tracking, and for targeted advertising.
CMPS
3 months
CMPS cookie is set by CasaleMedia for anonymous user tracking based on user's website visits, for displaying targeted ads.
CMST
1 day
Casale Media sets this cookie to collect information on user behavior, for targeted advertising.
id
3 months
Set by Google DoubleClick, this cookie is used to create user profiles to display relevant ads.
IDE
1 year 24 days
Google DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
loc
1 year 1 month
AddThis sets this geolocation cookie to help understand the location of users who share the information.
mdata
1 year 1 month
This cookie is used by Media Innovation group and registers a unique ID to identify a visitor on their revisit, in order to show them relevant ads.
ov
1 year 1 month
This cookie is set by the provider mookie1.com. This cookie is used for serving the user with relevant content and advertisement.
TapAd_3WAY_SYNCS
2 months
TapAd sets this cookie for data synchronization with advertising networks.
TapAd_DID
2 months
TapAd sets this cookie to offer personalized content, social media features, and traffic analysis for its retargeting of online advertising.
TapAd_TS
2 months
TapAd sets this cookie to track users across devices to enable targeted advertising.
TDCPM
1 year
TDCPM cookie is set by Cloudflare service to store a unique ID that identifies a returning user's device which is then used for targeted advertising.
TDID
1 year
TDID cookie is set by Cloudflare service to store a unique ID that identifies a returning user's device which is then used for targeted advertising.
test_cookie
15 minutes
The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
tu
1 year
AdScale sets this cookie to target ads by registering the user's movements
across websites.
tuuid
1 year
The tuuid cookie, set by BidSwitch, stores an unique ID to determine what adverts the users have seen if they have visited any of the advertiser's websites. The information is used to decide when and how often users will see a certain banner.
tuuid_lu
1 year
This cookie, set by BidSwitch, stores a unique ID to determine what adverts the users have seen while visiting an advertiser's website. This information is then used to understand when and how often users will see a certain banner.
ut
1 year
Cookie used to analyse target groups and hold the number of website hits in various subject areas.
uuid
1 year 27 days
MediaMath sets this cookie to avoid the same ads from being shown repeatedly and for relevant advertising.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextId
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
zuuid
1 year
This cookie contains an anonymous numerical identifier to identify the user in our system.
zuuid_lu
1 year
This cookie contains a numerical timestamp to store the last time the user was updated in the system.
Další nekategorizované soubory cookie jsou ty, které jsou analyzovány a dosud nebyly zařazeny do žádné kategorie.
Cookie
Délka
Popis
_hjSession_2633384
30 minutes
No description
_hjSessionUser_2633384
1 year
No description
A1
1 year
No description
A3
1 year
No description
aum
1 year
No description available.
bblosync
never
No description available.
bm2uu
3 months
No description available.
bsw_origin_init
past
No description
C
1 month
No description
cct
1 year
No description available.
custom_data
past
No description
GoogleAdServingTest
session
No description
SONATA_ID
1 year
No description available.
syncdata_NEU
10 days
No description available.
syncdata_TAP
10 days
No description available.
test
1 hour
No description available.
xtc
1 year 1 month
No description
zuuid_k
1 year
No description
zuuid_k_lu
1 year
No description
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Nicméně na první dobrou to vypadá až jako přílišný klon CIV, neškodilo by trochu víc z té cesty uhnout?
Případně zkoušel jsi Old World?