Gotham Knights (Batman), Warner Bros. Interactive Entertainment, Recenze Gotham Knights

Gotham Knights

Batgirl, Nightwing, Robin a Red Hood chtějí navázat na Batmanův odkaz. Daří se to jen zčásti

Zdroj: Claina/Cenega/WB Games
24. 10. 2022
Název: Gotham Knights (Batman) Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , Recenzovaná verze: PlayStation 5 Žánr: Datum vydání: 21. 10. 2022

Prvních pár desítek minut v Gotham Knights stačilo, abych si uvědomil, že tenhle titul bude nesmírně těžké spravedlivě zhodnotit. Od počátku bylo jasné, že bude hráče i recenzenty dramaticky rozdělovat a při jeho rozboru je možné najít spoustu argumentů pro i proti. Přitěžující a polehčující okolnosti se rychle vrší na obě misky vah a při všem tom tempu není snadné udržet si přehled a zachovat k testování metodický přístup. I když jsem sám procházel vnitřním soubojem podobně jako hlavní hrdinové, nakonec jsem dospěl k přesvědčení, že aktuální výlet do Gothamu sice není tak povedený, jak jsem si já a další fanoušci přáli, ale na druhé straně to není ani takový propadák, jak by se mohlo z některých nejkritičtějších ohlasů zdát.

Přes všechny spekulace a zprávy o zrušených projektech jsem si nemyslel, že na dalšího “Batmana” z Montréalu budeme čekat skoro 10 let. A že při tom autoři přeskočí celou jednu generaci konzolí.

Jestli něco hráče právem udivuje, je to skutečnost, jak dlouho se Gotham Knights rodili a jak obyčejně výsledek působí. Abyste tenhle kontrast pochopili, stačí si připomenout, že naposledy kanadské studio WB Games Montréal vydalo v roce 2013 prequel Batman: Arkham Origins, který je podle mě mimochodem o trochu lepší hrou, než se o něm říká. Ale prosadit se vedle britských Rocksteady Studios, původních autorů arkhamské série, samozřejmě není nijak snadné. Pak už kanadští vývojáři svým kolegům, kteří momentálně pracují na Suicide Squad: Kill the Justice League, pomáhali jen s DLC pro Batman: Arkham Knight. Přes všechny spekulace a zprávy o zrušených projektech jsem si nemyslel, že na dalšího “Batmana” z Montréalu budeme čekat skoro 10 let. A že při tom autoři přeskočí celou jednu generaci konzolí.

Teď je polarizující novinka konečně tady a schizofrenně působí, i pokud jde o její zasazení do herního světa. Gotham Knights příběhem nenavazují na Arkham Knighta, i když by se to nabízelo. Jde o jinou vizi světa od DC, protože duchovním nástupem arkhamské série budou zmínění Suicide Squad, přestože nás seznámí s novými postavami a zavedou do Metropolis. Jinak ale z Gotham Knights dýchá odkaz Arkhamu na každém kroku a bylo by s podivem, kdyby ne. Autoři hned zkraje hry v dramatickém a poměrně zdlouhavém úvodu zabijí Batmana. Jak se sami nechali slyšet, s ním by nemohli udělat stejnou hru. Chtěli se zaměřit na jeho chráněnce a následovníky, ale Bruce musel natrvalo zmizet ze scény, jinak by prý hráči neměli chuť hrát za jiné postavy a rozvíjet své schopnosti spolu s nimi. To je jedním z hlavních cílů hry. Vzít některého ze sideckicků, a přestože to sami nejsou žádní začátečníci, pomoci jim vystoupat na vrchol. Batgirl, Nightwing, Robin a Red Hood totiž musí nastoupit na Batmanovo uprázdněné místo a začít chránit Gotham namísto něj.

Ačkoli tu Bruce není, na jeho odkaz narazíte na každém kroku. Na začátku sledujeme jeho smrt, potkáme ho v tréninkovém simulátoru, ostatní o něm mluví a vzpomínají na něj, narazíte na různé artefakty, město ho postrádá a hlavně se Gotham Knights hrají z velké části jako Batman. S trochou nadsázky by šlo říct, že každý z hrdinů nabízí něco z Batmana a je jeho částí. Jednotlivé hratelné postavy mají vlastní specializaci, kterou dále rozvíjíte v průběhu celé hry. Můžete klidně hrát za jednu postavu celou hru, anebo je pravidelně střídat, pokud chcete. Hra vás k přepínání ale nijak nenutí. Stejně jako můžete projít příběhem sólo a bude působit jako jakýkoli jiný singlový Batman. Pokud ale toužíte po společnosti, do zápolení se zločinem se můžete pustit i v kooperaci pro dva. Jinak ale vámi vybranou postavu neprovází žádný parťák ovládaný umělou inteligencí.

Že je pro hrdiny, ale také vývojáře obtížné vystoupit z Batmanova stínu, vám hra připomíná na každém kroku. Naši hrdinové mají podobný rejstřík akcí. Čeká vás podobný soubojový systém, který je sice relativně obyčejný, ale docela zábavný. Můžete se zkusit celou hrou proplížit, i když vám bude občas házet klacky pod nohy. Nechybí ani detektivní pasáže, byť poměrně banální, nějaké vyšetřování a trochu hádanek nebo akrobatických částí. Stejně jako autoři na každém kroku cítí přítomnost ceněné arkhamské série, na Batmanovy nástupce hledí skrz prsty i mnozí v Gothamu. Během hraní narazíte na řadu známých padouchů i dalších postav a budete čelit mocnému Sovímu tribunálu. I když vývojáři nešetří zvraty a chtějí hráče překvapovat, příběh o tom, proč Batman musel zemřít, podle mě paradoxně není tou nejsilnější částí hry. Gotham Knights fungují jako skvělý fan servis, nabízejí nepřeberné množství odkazů a easter eggů. Poměrně se mi líbí i podoba a styl jednotlivých známých aktérů, ale scénář nějak sám o sobě netáhne, i když se ho tým snaží podpořit řadou slušných cut scén.

Odsoudit Gotham Knights je snadné i proto, že na první pohled jsou vidět spíš jejich chyby. Zatímco to povedené chce čas, anebo není hned patrné třeba z videa. Když se na hru a celý Gotham podíváte, musíte si nutně položit otázku, co na tom vývojáři dělali tak dlouho.

Jestli v něčem novinka opravdu vyniká, je to úprava hlavních postav a jejich vylepšování. Každá je trochu jiná a poskytují dostatek prostor k upgradům. Učíte se nové schopnosti, ovládnete různé speciální dovednosti, vyrábíte si nové vybavení, vylepšujete to stávající, upravujete vzhled svého svěřence. Určitě se vyplatí plnit speciální výzvy, kterými jsou podmíněné další vymoženosti. A s tím, jak roste potenciál hrdiny se zlepšuje i pestrost hry a akce i cestování začne víc bavit. Najednou máte spoustu možností, jak se vypořádat s protivníky nebo je přelstít. Z místa na místo se můžete přesouvat nejen s pomocí kotvičky a motocyklu, ale třeba v případě Batgirl i díky plachtění, které na začátku citelně postrádáte. Na obsahu autoři nešetří a nabízejí vedle hlavních úkolů také řadu vedlejších misí, speciálních výzev, aktivit, tajemství i náhodných eventů, v nichž můžete zasáhnout. Naneštěstí se občas mezi jednotlivými aktivitami trochu špatně orientuje, když se snažíte sledovat konkrétní cíl a hra vám může vnucovat postup v jiné misi. Tenhle systém není úplně šikovně řešený.

Najít to dobré ale může občas trvat. Odsoudit Gotham Knights je snadné i proto, že na první pohled jsou vidět spíš jejich chyby. Zatímco to povedené chce čas, anebo není hned patrné třeba z videa. Když se na hru a celý Gotham podíváte, musíte si nutně položit otázku, co na tom vývojáři dělali tak dlouho. Titul je neuvěřitelně staromódní a místy až archaický. Pokud se vám vysloveně stýská po tempu a hratelnosti Arkhamu, můžete to být i plus, ale připravte se na to, že v mnoha ohledech novinka působí jako z jiné generace. Nemám rád takové ty odsuzující komentáře poukazující na to, že hra vypadá jako ze starší konzole, ale svou náplní Gotham Knights skutečně evokují hry z Xboxu 360 a PS3. Podobně je na tom zastaralé menu nebo interface. A grafikou bohužel hra také dech nevyrazí. Znovu zdůrazním, že to neříkám rád, ale je těžké i po zrušení verzí pro PS4 a Xbox One ignorovat, že v některých ohledech vypadá novinka právě jako hry ze starších konzolí. Jsou tu dokonce situace, v nichž lépe vypadá 7 let starý Arkham Knight. Stačí se rozhlédnout po městě.

Autorům přitěžuje i to, že na konzolích nenabízejí žádný režim výkonu a 60 fps. Výkon hry je slabý a i když v soubojích se snaží držet alespoň 30 fps, při pohybu městem budete svědky propadů a další nestability. Patrné je to zejména při jízdě na motorce, která je až komicky pomalá. I to bylo zřejmě nutné technické omezení. Aby to však působilo, že se řítíte ulicemi s větrem o závod, ostatní doprava je ještě pomalejší, váš plášť divoce vlaje a dojem z rychlosti mají posílit různé efekty okolo jezdce. Výsledek je spíš absurdní. Stačí si stopnout, jak dlouho trvá ujet třeba jen pár set metrů. Po vzoru starších her je také město rozdělené mnoha nahrávacími obrazovkami. Většinu přechodů mezi interiérem a exteriérem odděluje loading, i když narazíte i na místa, do nichž můžete vstoupit bez něj. Samotný Gotham je přitom stále zajímavým místem, které jsem s chutí prozkoumával a hledal jeho známá zákoutí.

Jenže přes veškeré výtky základ hry pro mě zůstává zábavný. Levelování postavy a její rozvoj, o který autorům tak šlo, padl na úrodnou půdu. Je to solidně hratelná akční adventura s košatým RPG stromem, který mě pohltil víc, než jsem čekal. Čtveřice unikátních postav představuje možnost střídat hrdiny, otestovat jejich odlišnosti v kooperaci, ale klidně můžete zvolit jen jednoho a s ním projít celou hru, jako by to byla například sólovka s Batgirl. Tahle svoboda se mi líbila. Přál bych ale autorům, aby měli šťastnější ruku na příběh, zbavili se mnoha archaismů a jejich snažení nehyzdilo technické zpracování.

Gotham Knights (Batman)

• Silný, i když trochu zdlouhavý začátek hry
  • Tradiční hratelnost Arkhamu stále funguje
  • Časem slušný soubojový systém
  • Možnost střídat hrdiny, ale hrát i za jediného
  • Obrovské možnost vylepšování a úprav
  • Množství obsahu a vedlejších aktivit
  • Skvělý fan servis a easter eggy
  • Volitelná kooperace pro dva
  • Staromódní až archaické pojetí a rozhraní
  • Hodně konzervativní přístup, málo inovací
  • Slabší grafika a výkon hry s nízkým frameratem
  • Loadingy mezi misemi a lokacemi
  • Absurdně pomalá jízda na motorce
  • I přes dramatickou zápletku nezajímavý příběh
Od první chvíle bylo jasné, že vystoupit ze stínu arkhamské série nebude snadné. Hráči navíc chovají k autorům Batman: Arkham Origins jistou nedůvěru. Navázat na práci Rocksteady se nakonec studiu WB Games Montréal povedlo jen zčásti. Sidekickové Batmana podle očekávání nepřekonali ani nedostihli. Jsou spíš jeho ozvěnou, ale stále se těsně drží nad průměrem.

2