Forza Horizon 4, Microsoft Studios, Recenze Forza Horizon 4

Recenze Forza Horizon 4

Vrchol arkádového závodění, který nemá konkurenci

27. 9. 2018
Název: Forza Horizon 4 Vývojář: Vydavatel: Platformy: , Recenzovaná verze: Xbox One, PC Žánr: Datum vydání: 2. 10. 2018

Od vydání čtvrtého dílu arkádové závodní série Forza Horizon nás dělí pouhých pár dní, takže je nejvyšší čas přispěchat s recenzí, abychom vám pomohli v sestavování nákupních plánů pro tuhle herní sezónu. Jen dopředu musíme upozornit na tučnou červenou čáru přes vyčleněný rozpočet, kterou za sebou tahle hra zanechává. Asi vás totiž nepřekvapí, že se nová Forza Horiozn nesmírně povedla.

První věc, na kterou vývojáři během odhalení hry upozorňovali, byla změna prostředí a cyklické střídání ročních období. Z Austrálie se totiž přesouváme do Velké Británie, a jak je všeobecně známo, kromě královny, fish & chips a Gordona Ramsayho je tahle země – plná vtipně oblečených lidí se specifickým humorem – známá také pro své vrtochy počasí. Není se proto čemu divit, že vývojáři kladli na tyhle aspekty speciální důraz a nad rámec pestrosti nejrůznějších závodů v probíhajícím auto-moto-festivalu vás nechají naplno pocítit měnící se jízdní vlastnosti i estetiku jara, léta, podzimu i zimy. Střídání období je řízeno globálně, nemáte tedy možnost si nad rámec Showcase eventů a rychlé týmové hry navolit, v jaké části roku se budete po Velké Británii prohánět, což je možná jediným nedostatkem na jinak robustním systému, ovlivňujícím veškeré vaše počínání.

Jste-li pouze občasným hráčem, je klidně možné, že vás nepravidelnost závodění ochudí o značnou část obsahu, na druhou stranu jde ale o jeden z mnoha mechanismů, kterými se Playground Games snaží udržet vaší pozornost a zájem hrát neustále dál. A těch důvodů, spojených pouze s počasím, je opravdu hodně. Jak už jsme zmínili – počasí, teplota nebo povětrnostní podmínky mají vliv na to, jak se vám budou řídit jednotlivá auta, a platí to i v mantinelech arkády, kterou Forza Horizon samozřejmě vyznává i s příchodem čtvrtého dílu. Do velké míry tak bude počasí přímo ovlivňovat to, s jakými vozy vyjedete z garáže, do jakých závodů se pustíte a než vás to všechno začne byť jen trochu nudit, po týdnu se rok o čtvrtinu pootočí a jede se nanovo. Hra vám navíc neurčuje, že auto opravdu změnit musíte, takže pak i taková zimní projížďka v jinak nudném voze může překvapivě splňovat parametry zábavy a ponoukne vás ke zkoušení bláznivých kombinací, které by v případě hlavní série Forza Motorposrt působily nepatřičně. Zima je k tomu všemu kouzelná i tím, že během ní mrzne, a jak sami určitě víte z vypečených reportáží soukromých televizí, mrzne až tak, že se z vody stává led. Po něm se pak ve Forze Horizon 4 dá jezdit a dostat se tak na místa, která jsou v jiná roční období nedostupná.

Tříme-li ve vás duše dokončovatele, určitě chápete, že už jen změny spojené s počasím fungují jako vrchol závislosti a všeobjímající nutnost, neustále skákt do hry, abyste náhodou o něco nepřišli. A to je atribut, kterým se mnoho her pochlubit nemůže. Je proto děsivě příjemné sledovat i další prvky, které vás u hraní podrží na dostatečně dlouhou dobu, abyste byli v práci nebo ve škole kolegům pro smích za svůj všelijaký zjev. Mluvit tak musíme v případě závodní hry hlavně o autech, kterých je těžce pochopitelných 450 a další stovka se na nás chystá v rámci připravovaných DLC. Postupně vyjmenovávat jednotlivé kusy pak samozřejmě pozbývá jakéhokoliv smyslu, na skladbě vozového parku je ale skvěle vidět, jaké typy závodů vás ve hře čekají. Je jasné, že se vývojáři budou chtít pochlubit líbivými supersporty, ale vzhledem k tomu, že se budete projíždět po značně zablácené velkobritské krajině, jako doma tu jsou zejména rally vozy. Struktura závodů, vyskakující na herní mapě, vám nicméně dovoluje soustředit se směrem, kterým chcete vy sami a kromě povinných, řekněme tutoriálových ukázek, nemusíte do některých závodů vůbec nastoupit. Přilnutí k jednomu konkrétnímu typu – anebo všem dohromady – je o to těsnější, vezmeme-li v potaz fakt, že každé auto má svůj vlastní strom schopností, který krmíte body získanými za kaskadérské kousky a otevíráte si tím takřka nekonečné množství cest, jak pálit svůj čas ve hře. Všechna auta si také drží svou vlastní historii, a tak je pochopitelné, že za pořádně vyladěný kus dostanete v místní aukci mnohem víc peněz, než za stock verzi bez ničeho. Jediné, co by mohlo reálně nabourat ohromení z nabídky vozidel, je v našich očích pouze plynulý přechod z Forzy Horizon 3, která toho rovněž nabídla spoustu, čili na vás ve čtyřče čeká skutečně nových aut jen hrstka.

Nic to ale nemění na tom, že ve smyslu závodů toho ani jeden z předchozích dílů nenabídl víc – vybírat můžete závody v rámci hlavního festivalu, nezávazné soupeření v přejezdech mezi jednotlivými mítinky, plnění výzev s průjezdovými branami, objevování skrytých vozidel v kůlnách, nejrůznější side-questy s příběhem, jako je metání kaskadérských kousků, provozování vlastní půjčovny, driftování nebo rekonstrukce památných závodních her a spoustu dalšího. To všechno je navíc neoddělitelně obaleno online vrstvou, kde můžete nad rámec standardního poměřování velikosti výfuku s ostatními zakládat a spravovat své kluby nebo se proslavit v komunitě prodejem aut nebo vytvářením dalšího obsahu ve smyslu setupů a grafiky obecně. Variabilita je rovněž nedílnou součástí nezaměnitelného DNA hry a i letos se můžete od ostatních odlišit na základě oblečení, avataru, klaksonů a tohle všechno obměňovat prostě jen tak, jak se vám chce. Anebo nechce, přirozeně.

I z tohohle ale koukají potenciální nedostatky, jako je syndrom zahlcení, kdy skutečně nevíte, odkud se začít touhle náloží prokousávat k ránu, případně jak jasně na mapě poznat, kde co je, když je toho tolik. Vůbec bychom se nedvili, kdyby se pro někoho z vás právě tohle stalo argumentem, proč Forzu Horizon 4 nekupovat, ale že bychom si vysloveně stěžovali na to, že je ve hře pořád co dělat, to opravdu ne. Zvlášť, když je všechno po letech zkoušení a cizelování prvků nenásilně dovedeno k tomu, že nakonec stejně vyzkoušíte všechno a díky postupné rotaci období vám to ani nepřijde. Budete si naopak užívat odměn, které dostanete prakticky za všechno, co ve hře ne-uděláte, ani si nevšimnete – což je další pochvala – rušivých prvků uživatelského rozhraní, když vás bude chtít hra o něčem informovat a sami doslova nabouráte do závodů, o kterých jste dosud neměli tušení a budete se znovu a znovu bavit. Na tomhle místě ke všem těm sprintům, závodům na kola nebo off-roadům musíme přidat zmínku o kooperaci Forzathon Live, která je defacto kooperací a – světe div se – i ta skvěle funguje.

Původně jsme nechtěli recenzi zahtltit tím, co Forza Horizon 4 nabízí, ale je to vlastně i podtržení toho, jaká tahle závodní hra vlastně je. Rozhodně nejlepší díl celé série, zároveň i symbolické ukončení určitého cyklu, do kterého teď budou muset Playground Games či Turn 10 sáhnout mnohem víc, budou-li chtít v dalším případě znovu zabodovat. Pokud vám nevadí nutnost být pořád online, nebojíte se obsahu a jste ochotní mávnout rukou nad několika málo grafickými chybkami a delšími načítacími časy, přeskakujete-li ze závodu do závodu, nemůžete Forze Horizon 4 nic vytknout. My zůstáváme o fous opatrnější, ale věřte, že tahle devítka je posázená diamanty a podtržená platinovými pruty.

Forza Horizon 4

• Roční období a jejich vliv na hratelnost i vizuální svěžest
  • 450 unikátních vozidel s možností vlastní úpravy