Football Manager 2023, Sega, Recenze Football Manager 2023

Football Manager 2023

Mírná evoluce povedeného konceptu přináší především licenci UEFA a lepší zápasy

Zdroj: Sega
15. 11. 2022
Název: Football Manager 2023 Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , , , , , , Recenzovaná verze: PC Žánr: Datum vydání: 8. 11. 2022

Ačkoliv je Football Manager tak trochu jinou hrou, než jsou všechny ostatní fotbaly, hokeje, basketbaly nebo golfy, pořád jde o sportovní titul. V tomhle ranku narážím především na to, že každoroční vydávání sice udržuje celkovou tradici a dává fanouškům jistotu, že po 12 měsících přijde nový díl, ale také to znamená, že vývojáři ze Sports Interactive museli nutně sklouznout do spirály malých inovací, které ve výsledku nemusí vyvážit plnou cenovku. I z toho důvodu bude recenze Football Manageru 2023, kterou jsme doplnili bezmála 20minutovou povídací recenzí, v podstatě jen zhodnocením změn a novinek, po kterém si sami musíte určit, jestli jdete do hry po delší pauze, nebo navazujete bezprostředně po ročníku 2022. Zejména v tom druhém případě pak zvažte, zda se vám investice vyplatí, protože i když se na papíře může zdát, že hra učinila významný pokrok například směrem k licenci UEFA, herně nenabízí mnoho vyslovených novinek.

Jedeme do Evropy

Jak už jsem uvedl několikrát, licence UEFA je patrně tím nejviditelnějším, co v novém ročníku Football Manageru najdete. Liga mistrů, Evropská liga a Konferenční liga přichází s adekvátním formátem, ale také grafikou, skutečným rozlosováním na startu ročníku 2022, znělkami, bannery a logy, jak byste patrně očekávali. S přihlédnutím k tomu, jak velcí rutinéři pracují ve Sports Interactive, dalo se očekávat, že licenci využijí na maximum, a to se v rámci možností hry povedlo. Týká se to samozřejmě vlastních losů, rozhovorů bezprostředně před zápasy, ale také třeba nástupu týmů, sledujete-li utkání v plné trojrozměrné grafice, což je samozřejmě vítaná změna nad rámec vlastní možnosti hrát panevropské soutěže rovnou z krabičky. Nic se však nemění na motivacích týmů, vašich cílech nebo struktuře jednotlivých částí turnaje, což je ale opět něco, co se dalo dopředu očekávat. Jsem nicméně rád, že se vývojářům či vydavateli ze společnosti Sega podařilo licenci získat, protože si tím oblíbená série upevňuje svůj status a vysílá do světa signál, že drží prapor nejvýše a staví se do stejné role jako FIFA, považovaná za hegemona licencí.

Pořád to ale neznamená, že byste si na začátku neměli vytvořit vlastního manažera a vrhnout se vstříc takovému dobrodružství, jaké jste si sami vysnili. Vybrat si můžete z obrovské míry týmů, které jsou připraveny na přijetí nového manažera, ať už jde o zelenáče bez zkušeností nebo bývalé hráčské eso. Začít samozřejmě můžete také u národního týmu nebo coby nezaměstnaní, což je jen vrcholek ledovce možností, jak si Football Manager – a ne nutně jen v aktuálním ročníku – dosyta užít. Po odstartování vámi vybraného scénáře následuje předsezónní fáze, vyhledávání nových hráčů, odehrávání prvních přátelských utkání a následný vstup do pohárů i samotné ligy. Nic, co bych musel jakkoliv připomínat a vysvětlovat. Funkčně je na tom Football Manager 2023 stejně jako předchozí hry, i když samozřejmě přináší pár drobných vylepšení či prohloubení pohledu na pozadí vašeho klubu či týmu, což uvítají zejména ostřílení hráči.

Výhled do budoucna

Řeč je v první řadě o tzv. plánovači sestav, který vám umožní už dopředu navrhnout sestavu pro aktuální i nadcházející dvě sezóny a pomoci vám udržet přehled o tom, jakým směrem chcete obraz hry a složení mančaftu posouvat v budoucnu. Favorizujete nějakého hráče, ale teprve čekáte, až se naplno projeví jeho potenciál? Klidně si jej označte jako případnou alternativu na vybraný post a sledujte, zda plní vaše předpoklady. Hodláte tým doplnit o nového hráče na pozici, ze které letos odejde ikona klubu? Beze všeho, přidejte ho do soupisky na příští sezónu a dělejte všechny kroky k tomu, aby se vize naplnila. Jde o sandbox, ve kterém si můžete dělat, co chcete a umožní vám udržet vizi i v případě, nehrajete-li pravidelně. Nic zázračného ale za tímto módem nenajdete, jde jen o další vrstvu zpřehlednění celkového zážitku a – přirozeně – pokud ji používat z nějakého důvodu nechcete, nikdo vás nutit nebude.

Co používat pravděpodobně budete, jsou obsáhlejší zprávy od skautů, kteří vyhledávají talenty v regionech, které jim určíte. Fungování jako takové se příliš nemění, jednoduše určíte, kdo se stará o jakou oblast a naklikáte, jakého hráče má vyhledávat, ale zprávy, které skauti posílají zpět, jsou detailnější a zároveň přehlednější. Každý hráč obdrží hodnocení na základě jeho kvalit, ale také schopnosti zapadnout do aktuální soupisky a skaut přidá doporučení, jak postupovat v případě zájmu. Ihned odsud můžete vyvolat jednání o koupi či hostování, případně si vyžádat další detaily, vyžadující delší sledování. A vezmete-li v úvahu, jak důležité je doplňování týmu a kolik se kolem něj točí v úvodech sezón pozornosti, je vám asi už jasné, že tuhle iniciativu vývojářů musím pochválit. Ne všechno je ale úplně jasné, takže ona zmíněná doporučení někdy příliš nesouhlasí s tím, jaké hodnocení hráč obdržel, ale dá se přes to přenést a použít reporty jako pošťouchnutí tím správným směrem.

Nepříliš důležitá vylepšení

Z dalších vylepšení je nutné zmínit mírně upravený engine zápasů. Vývojáři podle svých prohlášení před vydáním zapracovali na umělé inteligenci, nikoliv však nutně hráčů na hřišti, ale manažerů, kteří stojí u soupeřovy lavičky. Výsledkem je pocitově pružnější reagování na vaše změny taktiky, rozestavení či střídání vlastních hráčů, což je příjemné oživení, a ačkoliv zápasy nejsou v návaznosti na to těžší, je uspokojivější v nich vítězit. Zároveň vás to nutí nepřepínat na autopilota a také sledovat, co váš protivník dělá, takže dochází ke skloubení příjemného z užitečným a vrcholy dílčích týdnů v podobě mistrovských utkání neprozívete. Samozřejmě i na tomto místě platí, že pokud nechcete sledovat mnoho detailů, můžete mnohá rozhodnutí delegovat na asistenty či jiné členy realizačního týmu, což je ale pouze berlička, která dle mého nemůže dlouhodobě fungovat. Jak tedy ostatně varuji ve videu, počítejte s tím, že Football Manageru musíte nejdříve něco odevzdat, než se vám začne odměňovat zpět.

Manažer na kolejích

V letošním Football Manageru jsem strávil přibližně tři desítky hodin, z čehož minimálně dvacet proběhlo na Steam Decku během cest mezi Plzní a Prahou. Tím odpovídám na nevyřčenou otázku, zda je možné na malém displeji pohodlně hrát plnou, nikoliv „dotykovou“ či mobilní verzi. Dá, poměrně uspokojivě, a nemusím tady nutně mluvit o tom, že každý může přivyknout čemukoliv. Hra samozřejmě nabízí možnost zvětšit si rozhraní, ale s přihlédnutím k tomu, že ji po většinu času ovládáte myší a levým tlačítkem myši, vystačíte si s trackpadem a triggery. Po několika herních seancích jsem si zvykl natolik, že mi následní hraní na počítači v 1080p a větším monitoru přišlo nepatřičné, čímž ovšem neříkám, že by takové hraní nebylo ve výsledku přijatelnější. Pokud se ale nechcete spokojit s verzí Touch a máte Steam Deck, neváhejte ho pro FM 2023 využít, zvlášť když se interní SSD stará o tak bezproblémový chod, kam samozřejmě spadá i vlastní hraní zápasů ve 3D.

Poslední výraznější inovací, byť opět zasahující do samotné hry jen okrajově, je rozšířená zpráva o požadavcích klubu. Tam ovšem nezahrnuji postoj vedení a jeho očekávání, ale fanoušky a přání, která se komunikují mimo klub. Na jedné z obrazovek máte možnost vidět podrobnější demografii vašich příznivců a následně si přečíst, co si všichni ti trenéři ze sedaček a gaučů přejí. Přivést nového hráče, rozšířit zázemí, posílit defenzivu nebo naopak začít hrát útočně,… Požadavků může být celá řada, vy je samozřejmě nemusíte plnit, ale pokud na některý z cílů dosáhnete, vše bude fungovat v lepší harmonii, což se může ve výsledku odrazit až na morálce a aktuálních schopnostech jednotlivých hráčů.

Tím ale nabídka a možnosti Football Manageru 2023 samozřejmě nekončí. Jak uvádím ve videorecenzi, je na každém z vás, jak ke hře přistoupíte a jaké výzvy se budete snažit splnit. V tomto ohledu je hra samozřejmě opět velmi komplexní a takřka bez chyb, nebudeme-li za ní považovat jen minimum opravdových novinek oproti loňskému ročníku. To je nakonec nejsilnější argument, který mě přiměl udělit stejnou známku jako v případě FM 2022, čímž samozřejmě neříkám, že dostanete zcela identický zážitek, ale z druhé strany jej ničím přelomovým vývojáři nemění. Je to ale jako s každou jinou úspěšnou sportovní hrou – pokud začínáte hrát úplně poprvé nebo jste si už několik let Football Manager nekoupili, bude to pro vás famózní zážitek, v hlubším kontextu pak ale pouze skvělý.

A to není málo.

Football Manager 2023

• Oficiální licence UEFA s Ligou mistrů, Evropskou ligou a Konferenční ligou
  • Plánovač sestav s výhledem do budoucích sezón
  • Rozšířené možnosti vyhledávání nových hráčů a zprávy o nich
  • Mírně vylepšená grafika zápasů, zejména zákroků brankářů
  • Vysoká míra obecné kvality hry, hloubka simulace a míra možností
  • Změn, které ovlivňují samotnou hratelnost, není mnoho
  • Mírné technické nedostatky, například záměna dresů v zápasech nebo delší načítání na HDD
  • Zprávy o sledovaných hráčích nejsou vždy zcela průkazné
  • Rozpravy s novináři a hráči působí i po letech jako jedna velká náhoda
  • V horizontu několika let začíná mírně pokulhávat generátor nových hráčů a jejich jmen
Football Manager zůstává i s letošním ročníkem tím nejpropracovanějším manažerem, který si můžete zahrát. Pokud však sérii hrajete pravidelně, mnoho změn vás tentokrát nečeká. Ačkoliv vítám zisk oficiální licence UEFA a s tím možnost hrát náležitě „obrandované“ evropské soutěže, mechanismus zápasů se nemění. Příjemný je plánovač sestav, který vám pomůže s koncepcí pro další sezóny, líbí se mi také rozšířené statistiky a informace o hráčích, ale po prvotním nažhavení se nové „FMko“ hraje velmi podobně jako to loňské. Investici ale naštěstí letos nemusíte příliš dlouho zvažovat, uvážíme-li například, že se hra od dne vydání nachází v Game Passu. Dostupná je rovněž na konzolích a mobilních zařízeních, takže je skutečně přístupná všem a všude. Tedy, všem, přesněji řečeno těm, kdo neváhají vložit do hry mnoho hodin, aby dostali zpět zábavu a skvělý výsledek, který od Sports Interactive každoročně očekáváme.