F1 24, EA Sports, Recenze F1 24

F1 24

Typický zástupce každoročně vydávané hry. Něco zmizelo a to, co přibylo, není moc extra

Zdroj: Electronic Arts
6. 6. 2024
Název: F1 24 Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , , , Recenzovaná verze: PC Žánr: Datum vydání: 31. 5. 2024

Odnepaměti platí, že to každoročně vydávané herní série nemají snadné. Na problémy s přijetím ze strany hráčů, ale také s komunikací změn či jejich zaváděním ze strany vývojářů či vydavatelů, můžete narazit u Call of Duty, stejně jako u EA Sports FC nebo právě u formulí od Codemasters. Samozřejmě vždycky záleží na úhlu pohledu a hlavně na tom, zda hráči některou ze sérií hrají skutečně pravidelně, nebo některé díly a ročníky vynechávají. Faktem ovšem je, že Codemasters už před časem v souvislosti se značkou F1 spadnuli do nepříjemné propasti těchto her a aktuální ročník podtrhuje nežádoucí přešlapování na místě. Změny přichází, jsou navíc za dlouhou dobu pořádně kontroverzní, současně ale ze hry také nějaký obsah vypadnul a celá série už roky zaostává i po technologické stránce.

Formule pro všechny, ale za jakou cenu…

Začnu tím nejdůležitějším, co se nového ročníku F1 od Codemasters týká – jízdním modelem. Už v loňském roce jsem si pochvaloval drobnější, pro někoho možná jen stěží postřehuntelné změny, které měly za následek lepší ovladatelnost vozu a vybalancování zážitku takřka přesně mezi arkádu a simulaci. Vše jde i letos samozřejmě do velké míry ovlivnit tím, jaké pomocníky použijete – nastavení zůstává veskrze identické – ale pokud nejste harcovníci, kteří všechny asistenty vypínáte, mohli jste se v F1 23 dostat k zážitku, který byl trochu nebezpečnější nežli v předchozím ročníku, ale stále jste měli všechno pod kontrolou. Nemyslím si však, že Codies udělali správně, když po této cestě kráčeli dál a nezastavili se u modelu z loňské hry. Těžko říct, jestli panuje zájem vývojářů či vydavatele, aby byla hra ještě přístupnější a mohl si tak zajezdit opravdu každý, aniž by přirozeně trpěl tím, že by hra byla až příliš snadná, ale výsledek posouvá celý zážitek bez ohledu na nastavení pomocníků výrazněji směrem k arkádě.

S chováním monopostů je to ale jako s každou jinou individuální záležitostí, čili těžko vyřknout ultimativní verdikt, jestli jde o žádoucí posun, nebo ne. Vývojáři uvedli, že na chování jednotlivých formulí úzce spolupracovali s Maxem Verstappenem, takže kdo jsem já, abych předkládal svůj názor na to, jak by se závodní monopost měl chovat nebo jak se vlastně ovládá. Faktem ale zůstává, že bez ohledu na pomocníky máte v F1 24 během jízdy nad vším mnohem větší kontrolu. To by samo o sobě asi nebylo chybou, ale snad aby vývojáři onu velkorysejší možnost dostat se z nepříjemných situací podtrhli, auta se mnohem více přetáčí a do smyku se dostanete neporovnatelně častěji nežli tomu bylo v předchozích dílech. Tedy i s vypnutým pomocníkem trakce vyberete momenty, které by ještě loni skončily přinejlepším výjezdem mimo trať, a když pomocníka zapnete alespoň na druhou ze tří možností, z formule se vám pod rukama stane rallye speciál.

Mám rovněž pocit, že takovou změnu učinili vývojáři s vědomím, že větší procento hráčů vsází na gamepad, na kterém se mi letošní díl hraje jednodušeji nežli s volantem. Nebo lépe řečeno, trvalo mi mnohem déle zvyknout si na ovládání pomocí volantu, než tomu bylo v uplynulých letech. Kompenzování rotace celého monopostu protipohybem volantu přichází například v Rakousku takřka ve většině zatáčkách, což není něco, co by se dalo vysledovat kamerou z kokpitu jakéhokoliv skutečného závodníka. Tohle a právě ukrojení možnosti, dostat se s nastavením jízdního modelu až k uspokojivé simulaci, proto ve finále hodnotím jako nedostatek a svým způsobem i zbytečnost. Nechci zacházet k tomu, že je kvůli změnám ve fyzice pneumatik a chování vozidel F1 24 nehratelnou záležitostí, ale výsledek nepůsobí příjemně ani uspokojivě. A všechno se samozřejmě týká nejen závodění proti umělé inteligenci, ale také multiplayerových závodů, kde se smykuje o sto šest a závody přestávají skutečnou formuli 1 připomínat. Pro někoho je to na úrovni snesitelnosti, já osobně v tom až takový problém nevidím, jen jsem se za přibližně 30 odehraných hodin nedokázal zbavit divného pocitu a nemyslím, že se na tom bez zásahu vývojářů něco změní.

Kariéra se skutečnými jezdci

Druhou věcí, která prošla úpravou, je režim kariéry, do kterého můžete konečně (!) vstoupit jako jeden ze skutečných pilotů formule 1. Možná se vám to zdá překvapivé, protože něco takového je součástí drtivé většiny sportovních her, ale série F1 v podání Codemasters tuhle věc nikdy nenabídla a vždy v módu kariéry umožnila závodit jen vytvořeným avatarům. Teď si stačí vybrat stáj, klidně i ze šampionátu F2, které mají už obligátně prozatím jen loňskou soupisku, a vydat se vstříc plnohodnotným nebo ve dvou stupních zkráceným sezónám. Na začátku vás čeká podpis kontraktu, konečně na delší dobu než jeden rok, a k výběru je i celosezónní výzva v podobě předpokládaného nárůstu vašeho celkového hodnocení. Pak by svádělo říct, že se kariéra už v zásadě neliší od režimu My Team, který je ve hře rovněž zastoupen, ale to by byla chyba.

F1 24, EA Sports, Recenze F1 24

Ještě jedna kariéra

V nabídce kariéry se nachází ještě jedna volba - Challenge Career - která jde na ruku těm, pro koho je představa více než dvaceti závodních víkendů trochu příliš. V tomto případě jde o sérii připravených scénářů, které se postupně mění, jsou pro všechny hráče stejné a cílem je zvládnout je co nejlépe. Při startu Challenge Career vám bude vybrán i pilot - na úvod to byl například Max Verstappen - s nímž jste se museli pustit do šesti vybraných závodů a získat co nejvíc bodů do komunitního žebříčku. Pokud navíc kariéru dokončíte, náleží vám i bonus v podobě kosmetických předmětů, ty ale, ruku na srdce, nejsou nijak pěkné...

Hra totiž nabízí i takové perličky, jako jsou tajné schůzky se zástupci jiných stájí, plnění úkolů zadaných klíčovými členy vašeho týmu klidně i ve chvílích, kdy se nacházíte na trati, nebo rozšířený systém rivalství s týmovým kolegou, který se neomezuje jen na čisté porovnávání výsledků z kvalifikací či závodů. Rivaly si navíc můžete udělat i z vašich soupeřů, případně tahanice o umístění v poháru konstruktérů přetavit v rivalství na úrovni jednotlivých stájí. Celkově lze tedy říct, že se na rozdíl od režimu My Team soustředí kariéra víc na vás, coby na jezdce, a ačkoliv pořád ovlivňujete vývoj monopostu určováním, které součástky se mají vyvíjet a jakými body jejich vývoj chcete zaplatit, atmosféra a nálada je trochu jiná. Umocňuje jí také nasazení skutečných hlášek aktuálních pilotů F1 během rádiové komunikace, což je příjemný bonus a alespoň drobný boost realismu. Zda to ale stačí k tomu, abych mohl F1 24 všeobecně pochválit, to si bohužel tak jistý nejsem.

Magnetická AI

Z druhé strany se dá totiž mluvit o tom, že z F1 24 například zcela zmizely supersporty. Jasně, nestály za moc, ale nepřišla za ně žádná adekvátní náhrada například v podobě historických formulí, jak jsme byli zvyklí ještě před několika lety. Mínusem je v podstatě i absentující příběhový režim, který sice netvořil osu dlouhodobého zážitku, ale byl něčím navíc, co v letošním ročníku opět bez náhrady chybí. A když bych měl jmenovat dále, je to třeba úprava vlastního domu prostřednictvím nábytku či různých dekorací. Nechápejte mě špatně, F1 24 samozřejmě nejsou The Sims, ale jde o určitý signál, který vývojáři vysílají, když obsah vyřezávají, ale přesto po vás chtějí za hru plnou cenovku.

Bohužel také platí, že umělá inteligence už několik let po sobě nezvládá starty – je extrémně pomalá – takže i na vyšší stupně obtížnosti můžete jen před první zatáčkou získat vždy několik míst.

Podobně rozpačité je pak i podání jednotlivých závodů, které pohledem na protivníky řízené umělou inteligencí působí až zbytečně sterilně. Mluvím o chvílích, kdy se skoro zdá, že neexistuje žádná jiná jízdní stopa než ta, po které jede umělá inteligence, a to ani v případě soubojů v zatáčkách nebo divočejších výjezdů, když se soupeřící monoposty nachází vedle sebe. Ne, počítačem řízení piloti volí většinou tu nejbezpečnější stopu, a to i na tratích, kde se předjíždět dá bez větších problémů. Bohužel také platí, že umělá inteligence už několik let po sobě nezvládá starty – je extrémně pomalá – takže i na vyšší stupně obtížnosti můžete jen před první zatáčkou získat vždy několik míst. Děje se to ve skutečnosti? Jasně! Můžeme se ale bavit o tom, jak často, případně jak efektivně jednotliví piloti tímto způsobem pozice získávají, případně v jakém kontextu.

A bohužel, ačkoliv jsem žádným způsobem neredukoval množství červených vlajek nebo vyjetí safety caru, divočejších závodních incidentů jsem se v prvních dvou sezónách kariéry dočkal jen velmi zřídka. Lepší by bylo napsat, téměř vůbec, což je i v porovnání s F1 23 jen další krok směrem vzad a bohužel to ubírá na určité plastičnosti a zábavě, kterou s sebou jinak precizní vykružování závodních tratí ve skutečné formuli 1 přináší. Počítejte ale se správnou strukturou víkendů se sprinty, což je jen další důkaz, že s licencí umí Codies nakládat dobře.

V předplatném nebo se slevou

Na co se můžete dále spolehnout, je plynulost hry. Ačkoliv jsem hru odehrál na počítači, kde výkon přirozeně ovlivňuje dostupný hardware, několikrát jsem zapínal i verzi pro PlayStation 5, a ani zde jsem na žádné větší problémy nenarážel. Hra je na PC skvěle optimalizovaná, na tratích nejsou místa, kde by docházelo k náhlé větší zátěži, aby se to projevilo na frekvenci snímků a opravdu si nelze na nic stěžovat. Vše je ale zcela očividně vykoupeno tím, že technologicky už série zastarala a jako celek už nepůsobí dostatečně dobře. Dílčí věci, jako jsou například špičkově vyvedené modely monopostů, nebo možnost zapojit odlesky řízené ray tracingem i do závodů, a tím se konečně propracovat k realisticky ztávrněnému světlu, to všechno ve hře je a působí dobře. Ale když začnete skládat celou scénu, narazíte na problémy, které nelze přehlížet.

I když vypnete jakýkoliv upscaler, hra i nadále působí rozmazaně. Je velmi statická ve smyslu neviditelného zapojení fanoušků, efekty počasí jsou rovněž za očekáváním, nepřichází žádná dramatická změna světla, když se nad trať naženou bouřkové mraky a nedejbože, když začne pršet. Zpracování vodního spreje za pneumatikami je na úrovni glitche, kapky vody zůstávají na monopostu bez hnutí, i když jedete rychlostí 300 kilometrů za hodinu a o kolizích snad ani nemůže být řeč. Je to dáno neustálým využívání enginu EGO? Pravděpodobně. Ale ani WRC od Codies, které běží na Unreal Enginu 5, s nijak oslnivě krásnou grafikou nepřišlo. Kriticky ale bohužel vnímám i všechny doprovodné animace, kterých je sice o trochu víc například na poli oslav vítězství, ale téměř všechny jsou zatíženy pádem frameratu na úroveň 20-30 fps. Nejsou plynulé, animace lidí působí značně prkenně, obličeje kohokoliv jiného než pilotů jsou jako ze zmiňovaných The Sims a zkrátka se na to všechno mimo závody nehezky kouká. A bohužel, dochází i k technickým limitacím u režimu rozdělené obrazovky, kdy jsem sice při testování několika tratích nenarazil na vysloveně nehratelné lokace, ale i na PC grafika viditelně trpí a nezmiňuji ani nemožnost zapínat v tomto režimu některé části závodního víkendu.

Abych ale neskončil jen kritikou, musím pochválit přepracování čtveřice tratí, které se i ve skutečnosti dočkaly úprav. Zejména Spa vypadá skvěle, a to i ve smyslu zpracování okolí tratí. Je bohatší než v předchozích letech a posloužilo mi jako naděje, že postupným přepracováváním hry se možná dostaneme i k lepšímu grafickému ztvárnění. Obávám se však, že pokud do série vývojáři pořádně neříznou, stane se z podobných stížností kolorit nadcházejících ročníků. Tedy, jako se už vlastně bohužel stalo.

F1 24

• Přepracovaný režim kariéry je překvapivě zábavný a nabízí nové monžosti v porovnání se sezónami či režimem My Team
  • Zapojení skutečných rádiových hlášek aktuálních pilotů (i když nezní příliš často)
  • Optimalizace hry a bezchybný výkon během závodů
  • Znovu naskenované obličeje pilotů, které v základu působí uspokojivě a přirozeně
  • Servis v podobě tradičně dobře zvládnuté práce s licencí, všechny tratě a jejich úpravy odpovídající skutečnosti
  • Trvanlivý zážitek v multiplayeru a vlastně i kariéře
  • Velmi kontroverzní změna jízdního modelu, kterým se hra posouvá ještě blíže k arkádě
  • Na řízení pomocí volantu jsem si musel v letošním roce extra dlouho zvykat
  • Absence některých prvků z minulého roku, které však nemají žádný přidaný ekvivalent
  • Zastaralé technické zpracování už opravdu nelze přehlížet, týká se animací, okolí trati nebo cutscén
  • Roky nezměněné kolize, které počítají jen s odlupováním spoilerů a urážením kol
  • Sterilní a velmi defenzivní umělá inteligence
Letošní ročník F1 od Codemasters se ještě pevněji uhnízdil v ranku každoročně vycházejících her, které se začaly točit v kruhu. Ze hry například vypadnul příběhový režim, supersporty nebo vylepšování vlastního příbytku, což sice nebyly stěžejní části, ale nepřichází za ně žádný ekvivalent. Vylepšena byla kariéra, která se mnohem více soustředí na jezdce a dovoluje mu například tajně se scházet se zástupci ostatních stájí při vyjednávání o budoucím kontraktu. Je pestřejší také ve smyslu rivalství nebo plnění výzev od členů týmu, nevím ale zda je vůbec možné tleskat tomu, že si kariéru konečně můžeme zahrát se skutečným pilotem. Asi nejkontroverznější změnu postihl jízdní model, který posouvá hru mnohem blíže arkádě, a to i na „realistické“ nastavení pomocníků a hry obecně. Smyky jsou na denním pořádku takřka v každém kole každého závodu, vybrat je však dokážete i bez pomocníků trakce, čímž je do určité míry devalvován celý zážitek. A pak je tu technické zpracování, které je zastaralé, a ani na PC mu výrazně nepomáhá zapojení ray tracingu. Modely monopostů jsou to jediné, o čem se dá mluvit jako o technologické špičce, ještě možná můžeme zahrnout přepracované trati, vše ostatní je ale daleko za očekáváním a něco, na čem by už opravdu měli vývojáři zapracovat.

8