Kdyby Disaster Report 4 vyšel v původně plánovaném termínu v roce 2011 na PlayStationu 3, s největší pravděpodobností by se současné kritice minimálně zčásti vyhnul. Ale na druhé straně bychom byli ochozeni o jeho výjimečný příběh. Jak často se stává, že musejí fanoušci čekat skoro dekádu na vydání simulátoru přírodního neštěstí, který byl zrušen kvůli skutečné katastrofě?Japonsko totiž v roce 2011 postihlo ničivé zemětřesení a tsunami. A právě o nich, i když ve fiktivním příběhu, hra mimo jiné pojednává.
Disaster Report 4: Summer Memories je katastrofický survival křížený s akční adventurou, v němž budete několik dní bojovat o holý život, zatímco přírodní živly uvrhnou město do chaosu. Vytvoříte si vlastní postavu, zvolíte její pohlaví, vzhled i jméno a vyberete si dokonce vlastní příběhové pozadí, identitu a důvod, proč do města cestujete. Než se ale stačíte rozkoukat, zasáhne metropoli masivní zemětřesení, které značně poškodí většinu čtvrtí, připraví jeho obyvatele o dodávky elektřiny i vody a odřízne je od zbytku světa. V následujících dnech pak pronásledují místní další neštěstí. V některých částech vypuknou rozsáhlé požáry, jinde se naopak zvedne se hladina moře a zaplaví celé ulice. Doprava zkolabuje a kvůli četným překážkám se lidé mnohdy nemohou dovolat pomoci – hasiči, zdravotníci ani záchranáři se nedostanou na místo včas.
Uprostřed všeho dění jste vy. Ocitáte se v neznámém prostředí a minimálně zpočátku je jediným vaším cílem uniknout ve zdraví z města. Brzy se však začnete chtě nechtě seznamovat s jeho obyvateli. Čeká tu na vás spousta postav s vlastními problémy i úmysly. Je jen na vás, komu se rozhodnete pomoci a komu naopak pomoc odepřete. Stejně jako si můžete vybrat, zda si sobecky půjdete jen za svým v duchu rčení účel světí prostředky, anebo se pokusíte spolupracovat s ostatními. Jak totiž hra přesvědčivě ukazuje, podobná katastrofa v lidech odhalí to nejlepší i nejhorší. A vy narazíte na případy velké solidarity a sebeobětování, ale i nesmírnou vypočítavost nebo snahu zneužít nastalé situace ve svůj prospěch.
I když hru popisuji jako katastrofický survival, není to survival v moderním slova smyslu. Hra vás víceméně vede za ruku a v hratelnosti vám velkou svobodu nenabízí. To ovšem neznamená, že by byla přísně lineární. I když musíte jednotlivé lokace navštívit v určitém pořadí a Disaster Report 4 vám neumožňuje volně cestovat otevřeným světem, protože se omezuje na větší i menší vzájemně pospojované arény, nabízí velkou variabilitu chování, větvení dialogů i příběhu. Asi nejblíže má hratelností k Shenmue. Čeká na vás obrovská spousta dialogů, kterými se musíte prokousat, a v závislosti na vašich odpovědích a ochotě asistovat ostatním získáváte plusové či minusové body morálky. Samotné řešení úkolů pak probíhá jednoduchým adventurním stylem, kdy musíte něco nebo někoho vypátrat, případně se někam dostat. Tady už se nám ale takové svobody nedostane.
Když město sužují následné otřesy, může se stát cokoli. Někdy je lepší zastavit se a kleknout si, aby postava neztratila rovnováhu a neutrpěla zranění. Jindy je ale výhodnější pokusit se vzdálit od nestabilních budov a trosek.
Pokud přistoupíte na roli dobráka, je až s podivem, jak nezištně protagonista bude nabízet často nevyžádanou pomoc náhodným kolemjdoucím. Někdy v tomto smyslu hra zachází až do extrému a i když se některým úkolům můžete vyhnout, neplatí to pro všechny a navíc podvědomě tušíte, že se tím připravíte o část obsahu. Může to sklouznout k tomu, že máte za úkol vyřešit téměř banální problémy – najít postavu, která se ukrývá za prvním rohem, nebo předmět, vzdálený pouhých pár metrů. Částečně je to dáno tím, že se nepochybujeme v plně otevřeném světě a také jeho zhuštěním. Větší problém spočívá ale v tom, že vám často není jasné, co máte udělat, s kým promluvit, co po vás prostě chce. V takovou chvíli totiž nemůžete z lokace odejít, z arény neexistuje cesta ven, nebo vám oblast hra nedovolí opustit, aniž by naznačila proč. Nezbývá než všechny “prokecat” a odstartovat další řetězec událostí. Je ale nutné počítat s tím, že hra nevede klasické úkoly a mnohdy tápete ve tmě. Občas to naneštěstí znamená, že musíte dokonce udělat něco, co odporuje vašemu přesvědčení nebo charakteru. V domnění, že si můžete vybrat svou cestu, ignorujete nějakou možnost. Až vám nakonec dojde, že jiné cesty v tu chvíli není a příběh bude pokračovat, až když se k dané možnosti uchýlíte.
Naštěstí atmosféra světa vám pomůže se přes tyto záseky přenést. Disaster Report 4 nabízí velice originální námět i téma a neotřelou hratelnost. Když město sužují následné otřesy, může se stát cokoli. Někdy je lepší zastavit se a kleknout si, aby postava neztratila rovnováhu a neutrpěla zranění. Jindy je ale výhodnější pokusit se vzdálit od nestabilních budov a trosek. Na záchranném člunu se budete proplétat zaplavenými oblastmi, na chvíli osedláte dokonce i skútr. Kupředu vás žene i příběh. Postavy, které jste zpočátku považovali za epizodní, se opakovaně vrací na scénu a překvapí vás svými skrytými úmysly. Mění se vaše vztahy a přicházejí mnohé zvraty. Ke slovu se dostanou i typické japonské bizarnosti ve stylu Yakuzy a sebereferenční humor. Třeba když se stanete hlavou podezřelého spolku hraničícího se sektou, nebo když postavy ve hře glosují reklamu na Disaster Report 4 se slovy, že snad hru neodloží. Na druhé straně vás ale scénář konfrontuje i s temnými stránkami lidstva, při nichž vám zamrzne úsměv na rtech. Na můj marný pokus zabránit znásilnění asi dlouho nezapomenu.
Zdroj: Granzella
Překvapivě mi nevadila ani skutečnost, že se občas vrátíme zpátky na místa, která jsme už jednou navštívili. Každá taková opakovaná zastávka má totiž opodstatněný důvod a nejde o snahu jen nastavovat délku hry. Ostatně celá vás zaměstná přibližně na 10 hodin, což je vzhledem k jejímu žánru dost slušné. Důvodem, proč si tyto návraty užijete, je nejen snaha uzavřít některé nevyřešené “případy”, ale především možnost zjistit, jak se během uplynulých dní město proměňuje. Jednotlivé ulice a oblasti totiž v průběhu neštěstí mění vzhled a vy můžete pozorovat, jak nejdřív utrpí obrovskou ránu, pak upadnou do beznaděje, aby se nakonec metropole začala zase pomalu probouzet k životu. Odklízí se suť, ze země mizí těla obětí, požáry se podaří uhasit, zahájí se první opravy, doprava začíná fungovat a distribuuje se pomoc přeživším. Koneckonců pořád je to survival, takže tu musíte pravidelně jíst, pít i chodit na záchod. Pomyslnou tečku za příběhem pak dělá samostatný epilog, v němž se do města vrátíte po několika měsících, uvidíte ho už částečně opravené a v zimním podání, zatímco narážíte na staré známé, případně dokončíte to, co jste v samotné hře zanedbali. Naneštěstí, epilog nereflektuje všechny volby, které jste učinili a na některé okolnosti vůbec nebere ohled.
Takže to Granzella dokázala a úspěšně resuscitovala skoro 10 let starou hru? Ne tak docela. Disaster Reportu 4 bohužel bolestně podkopává nohy skoro celá technická stránka. Že je hra poplatná své době, archaická a místy až zastaralá, pokud jde o ovládání, fungování světa i způsob, jakým vše pracuje, by snad ještě bylo možné vzhledem k okolnostem minimálně pochopit, když ne přímo odpustit. Ale zpracování hry je opravdu ostudné. V době, kdy se japonské hry opět právem vyšvihly mezi absolutní grafickou špičku, předvádí Disaster Report 4 takovou plejádu chyb a nedostatků, že by jim bylo možné věnovat samostatné téma. A mnohé z nich bohužel budou důvodem, proč spousta lidí nebude mít nejmenší chuť titul zkusit. Hru pohání technologie Unreal Engine 4 od Epicu, ale stěží byste to na ní poznali. Hratelnost je fragmentovaná častými a dlouhými loadingy, které oddělují i vstup do rozhovoru. Animace jsou plné chyb a samotný pohyb postavy je přinejlepším komický. Ostatní lidé na zemětřesení skoro nereagují, nechovají se jako živé bytosti a jen stoicky přihlíží zkáze, případně vykonávají jedinou krátkou rutinu. V zásadě nevnímají ani vás a spíš vás ignorují, pokud nejde o nějaké důležité figury. Co se děsivých animací týče, závěr hry i jinak velmi překvapivý, vás úplně odrovná.
Je to jedna z nejošklivějších a současně nejzajímavějších her, co jsem za několik posledních let hrál.
I když je součástí hry převlékání a k dispozici máte vedle běžného oblečení také různé uniformy, postavy ve světě na ně nijak nereagují a neovlivní způsob, jak s vámi mluví a jednají. Pokud vás někdo doprovází, zcela běžně se transportuje skrz zavřené dveře, případně se model zapomenutý kdesi za vámi náhled zjeví vedle vás nebo dokonce před vámi. Bizarní jsou i situace, kdy vás hra nutí nasednout do člunu kvůli tomu, abyste se přesunuli po vodě asi o metr dál. Veškeré akce přitom odděluje střih, postava nikdy plynule neprojde dveřmi nebo třeba neusedne na místo. Jednou z perliček také je, že všechny dveře ve hře vydávají stejný zvuk – bez ohledu na to, zda jde o ty v pokoji, vchodové, branku, ohořelá dřevěná dvířka, nebo těžká kovová vrata. Když si vzpomenu na všechny ty promyšlené fiktivní reklamy v nedávným remaku Resident Evilu 3, mrzí mě, že tady do iluze skutečného světa nikdo neinvestoval podobnou energii a většinu billboardů obsadila inzerce na Disaster Report 4 a Granzellu. Ještě horší ale na zdejším světě je, že je velmi špatně čitelný a s ohledem na probíhající katastrofu a katastrofální technické zpracování kolikrát nedokážete poznat, kam vaše postava může a kam nikoli. Nezbývá než zkoušet vše metodou pokus omyl a doufat, že se trefíte a hra správně zareaguje. Nejednou jsem se totiž vracel na stejné místo, abych při opakovaném pokusu zjistil, že jsem vlastně šel správně, ale ovládání nereagovalo.
Občas si v podobných chvílích můžete pomoci first person kamerou, kterou lze v podstatě bez omezení používat. I ta má ale, co se přehlednosti týče, své mouchy. Jen krůček od ní pak vede k bonusu v podobě VR misí, které ale nenajdete na všech platformách. Trápit vás to však nemusí, protože se jedná o nadstavbu, nikoli nedílnou součást příběhu. Virtuální oblasti si odemykáte v průběhu hry, jak postupně navštěvujete různé části města, a pak je můžete zkoumat v samostatném módu, který však nenabízí v podstatě nic navíc. To ovšem není výtka v pravém slova smyslu, autoři nic většího ani neslibovali. Disaster Report 4 je mimořádně zvláštní hra. Výsledkem rozhodně není úplná katastrofa, stačí se podívat na příznivá a velmi shovívavá hodnocení na Steamu, ale promarněná šance určitě. Je to jedna z nejošklivějších a současně nejzajímavějších her, co jsem za několik posledních let hrál. Přesto si dokážu živě představit, že se k ní ještě jednou vrátím a zkusím prožít trochu jiné dobrodružství s jinou postavou.
Svět okolo vás se během katastrofy stále proměňuje
Zajímavé postavy a jejich tíživé problémy
Hraje se podobně jako Shnemue
Nenabízí otevřený svět, ale oddělené oblasti
Ostudné technické zpracování plné chyb
Dlouhé a časté nahrávací obrazovky
Děsivé animace a cut scény
Lidé na zemětřesení často vůbec nereagují
Postavy neberou ohled na vaše oblečení
Osoba, která vás doprovází, se transportuje
Slabé audio, všechny dveře vydávají stejný zvuk
Prostředí je špatně “čitelné”, často nevíte, kam máte jít
Občas vás hra nutí udělat něco, co nechcete
Je chvályhodné, že se povedlo projekt oživit a po bezmála 10 letech doručit fanouškům. Hra má nesporné kouzlo a nabízí neobvyklý zážitek. Nemůžeme ale ignorovat skutečnost, že zub času se na výsledku nesmírně podepsal a pro většinu lidí bude pohled na titul nestravitelný. Pro mě samotná grafika - jakkoli nelichotivá - nebyla překážkou, ale technické chyby, zjevné hlouposti a další nedostatky Disaster Reportu odpustit nedokážu.
Vortex.cz používá soubory cookie, aby vám poskytl co nejrelevantnější výsledky tím, že si zapamatuje vaše preference a opakované návštěvy. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s používáním všech souborů cookie. Můžete také v „Nastavení cookies“ poskytnout souhlas pro jednotlivé možnosti.
Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Soubory cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a jsou kategorizovány podle potřeby, jelikož jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu. Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Odhlášením se z některých z těchto souborů cookie může ovlivnit váš zážitek z prohlížení.
Nezbytné soubory cookie jsou naprosto nezbytné pro správné fungování webu. Tyto soubory cookie anonymně zajišťují základní funkce a bezpečnostní prvky webu.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
PHPSESSID
session
This cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Funkční soubory cookie pomáhají provádět určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
__atuvc
1 year 1 month
AddThis sets this cookie to ensure that the updated count is seen when one shares a page and returns to it, before the share count cache is updated.
__atuvs
30 minutes
AddThis sets this cookie to ensure that the updated count is seen when one shares a page and returns to it, before the share count cache is updated.
ss
1 year
This cookie is set by the provider Eventbrite. This cookie is used for the functionality of website chat-box function.
Výkonnostní cookies se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních indexů webových stránek, což pomáhá při poskytování lepší uživatelské zkušenosti pro návštěvníky.
Cookie
Délka
Popis
dc
1 year
Cookie used to enable A/B testing within the website.
Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
__gads
1 year 24 days
The __gads cookie, set by Google, is stored under DoubleClick domain and tracks the number of times users see an advert, measures the success of the campaign and calculates its revenue. This cookie can only be read from the domain they are set on and will not track any data while browsing through other sites.
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_gtag_UA_129515720_1
1 minute
Set by Google to distinguish users.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minutes
Hotjar sets this cookie to detect the first pageview session of a user. This is a True/False flag set by the cookie.
_hjFirstSeen
30 minutes
Hotjar sets this cookie to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether it was the first time Hotjar saw this user.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minutes
Hotjar sets this cookie to know whether a user is included in the data sampling defined by the site's pageview limit.
_hjIncludedInSessionSample
2 minutes
Hotjar sets this cookie to know whether a user is included in the data sampling defined by the site's daily session limit.
_hjTLDTest
session
To determine the most generic cookie path that has to be used instead of the page hostname, Hotjar sets the _hjTLDTest cookie to store different URL substring alternatives until it fails.
at-rand
never
AddThis sets this cookie to track page visits, sources of traffic and share counts.
browser_id
7 days
This cookie is used for identifying the visitor browser on re-visit to the website.
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
GUC
1 year
The GUC cookie is set by Yahoo for Yahoo conversion tracking.
ibbid
session
Set by iBillboard, this cookie collects visitor information that becomes an ID string which can be used to target groups with similar preferences.
uid
2 months
This is a Google UserID cookie that tracks users across various website segments.
uu
1 year
AdScale sets this cookie to target ads by registering the user's movements across websites.
uvc
1 year 1 month
Set by addthis.com to determine the usage of addthis.com service.
Reklamní soubory cookie se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookie sledují návštěvníky napříč webovými stránkami a shromažďují informace za účelem poskytování přizpůsobených reklam.
Cookie
Délka
Popis
A1S
session
This cookie is associated with Yahoo Search Analytics and is used for advertising purposes.
ab
1 year
Owned by agkn, this cookie is used for targeting and advertising purposes.
B
1 year
This Cookie is used by Yahoo to anonymously store data related to user's visits, such as the number of visits, average time spent on the website and what pages have been loaded. This data helps to customize website content to enhance user experience.
CMID
1 year
Casale Media sets this cookie to collect information on user behavior, for targeted advertising.
CMPRO
3 months
CMPRO cookie is set by CasaleMedia for anonymous user tracking, and for targeted advertising.
CMPS
3 months
CMPS cookie is set by CasaleMedia for anonymous user tracking based on user's website visits, for displaying targeted ads.
CMST
1 day
Casale Media sets this cookie to collect information on user behavior, for targeted advertising.
id
3 months
Set by Google DoubleClick, this cookie is used to create user profiles to display relevant ads.
IDE
1 year 24 days
Google DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
loc
1 year 1 month
AddThis sets this geolocation cookie to help understand the location of users who share the information.
mdata
1 year 1 month
This cookie is used by Media Innovation group and registers a unique ID to identify a visitor on their revisit, in order to show them relevant ads.
ov
1 year 1 month
This cookie is set by the provider mookie1.com. This cookie is used for serving the user with relevant content and advertisement.
TapAd_3WAY_SYNCS
2 months
TapAd sets this cookie for data synchronization with advertising networks.
TapAd_DID
2 months
TapAd sets this cookie to offer personalized content, social media features, and traffic analysis for its retargeting of online advertising.
TapAd_TS
2 months
TapAd sets this cookie to track users across devices to enable targeted advertising.
TDCPM
1 year
TDCPM cookie is set by Cloudflare service to store a unique ID that identifies a returning user's device which is then used for targeted advertising.
TDID
1 year
TDID cookie is set by Cloudflare service to store a unique ID that identifies a returning user's device which is then used for targeted advertising.
test_cookie
15 minutes
The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
tu
1 year
AdScale sets this cookie to target ads by registering the user's movements
across websites.
tuuid
1 year
The tuuid cookie, set by BidSwitch, stores an unique ID to determine what adverts the users have seen if they have visited any of the advertiser's websites. The information is used to decide when and how often users will see a certain banner.
tuuid_lu
1 year
This cookie, set by BidSwitch, stores a unique ID to determine what adverts the users have seen while visiting an advertiser's website. This information is then used to understand when and how often users will see a certain banner.
ut
1 year
Cookie used to analyse target groups and hold the number of website hits in various subject areas.
uuid
1 year 27 days
MediaMath sets this cookie to avoid the same ads from being shown repeatedly and for relevant advertising.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextId
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
zuuid
1 year
This cookie contains an anonymous numerical identifier to identify the user in our system.
zuuid_lu
1 year
This cookie contains a numerical timestamp to store the last time the user was updated in the system.
Další nekategorizované soubory cookie jsou ty, které jsou analyzovány a dosud nebyly zařazeny do žádné kategorie.
Cookie
Délka
Popis
_hjSession_2633384
30 minutes
No description
_hjSessionUser_2633384
1 year
No description
A1
1 year
No description
A3
1 year
No description
aum
1 year
No description available.
bblosync
never
No description available.
bm2uu
3 months
No description available.
bsw_origin_init
past
No description
C
1 month
No description
cct
1 year
No description available.
custom_data
past
No description
GoogleAdServingTest
session
No description
SONATA_ID
1 year
No description available.
syncdata_NEU
10 days
No description available.
syncdata_TAP
10 days
No description available.
test
1 hour
No description available.
xtc
1 year 1 month
No description
zuuid_k
1 year
No description
zuuid_k_lu
1 year
No description
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.