Proč potřebujeme Focus Home Interactive

Proč potřebujeme Focus Home Interactive

Vydávat nadprůměrné hry není ostuda. Mají výrazně evropský rukopis a nebojí se historie

15. 3. 2019

Francouzský vydavatel Focus Home Interactive není gigantická společnost. Nepořádá na E3 velké tiskové konference, nemá v portfoliu každoročně ty největší prodejní trháky a její tituly nesbírají ty nejvyšší známky. Přesto je to jedna z mých oblíbených firem, které podvědomě držím palce, líbí se mi její portfolio a jsem pevně přesvědčený, že ji herní svět potřebuje. A jí podobné firmy. Nejčastěji se říká, že bez podobných vydavatelů a jejich “jen” nadprůměrných her by fanoušci nedokázali docenit kvality těch největších pecek. To je částečně bezesporu pravda, ale v tomhle ohledu není přínos Focusu klíčový. Vždy bude vycházet dost průměrných, podprůměrných a nepovedených her na to, abychom si uvědomili, jak výjimečné jsou ty nejlepší tituly.

Obávám se spíš toho, že kdyby zmizeli podobní středně velcí vydavatelé, kteří možná nemají ty nejvyšší ambice, ale nespokojí se ani s málem, že bychom přišli o celou plejádu potenciálně zajímavých projektů, které nedosáhnou na ty nejvyšší mety a nepyšní se nejvelkorysejšími rozpočty, ale jen stěží by mohly vzniknout v domácích podmínkách. Jinými slovy, opravdu bych se obával situace, v níž by se výběr na trhu omezil na blockbustery a komorní indie projekty. Focus se z budgetových titulů vytáhl na solidního hráče, který každý rok na veletrzích představuje úctyhodné množství počinů. Přes cyklistické manažery, simulátory plachetnic či rugby se v novém tisíciletí firma propracovala až ke značkám jako Farming Simulator, které se mohou pochlubit milionovými prodeji. A může si také dovolit investovat do prvních licencí.

Neznám jinou společnost, která by kupříkladu tak fandila historickým hrám, ať už realistickým, anebo trochu fantastickým.

Jestli je mi Focus obzvlášť něčím sympatický, je to typický evropský rukopis jeho autorů. Studia, která podporuje, dělají jiné hry než velcí američtí nebo japonští vydavatelé. Jiné, než dělá třeba francouzský gigant Ubisoft. Nemusí se vždy povést na jedničku, ale jsou nápadité a přemýšlivé. Po takových hrách by se mi velmi stýskalo. Neznám jinou společnost, která by kupříkladu tak fandila historickým hrám, ať už realistickým, anebo trochu fantastickým. Pod jejími křídly se z detektivní adventurní série Sherlock Holmes od ukrajinského studia Frogwares stala velká značka, i když dnes už hru vydává podobně zaměřený Bigben Interactive. Za posledních 10 let nás Focus vzal do historie či “historie” například prostřednictvím titulů Dracula: Origin, Call of Cthulhu, The Council, Vampyr a samozřejmě opakovaně už díky zmíněné sérii Sherlock Holmes. Na cestě jsou přitom další podobné hry: A Plague Tale: Innocence, Greedfall či Werewolf: The Apocalypse.

Někdo by možná mohl namítnout, že vydavatel sice závratným tempem chrlí hry, ale jejich kvalita není ohromující. Možná je to ale spíš předsudek, který už se tolik nezakládá na zkušenosti z posledních let. Focus má v portfoliu řadu dobře hodnocených her. Chcete nějaký “hmatatelný” důkaz? Stačí se podívat na přehled nejúspěšnějších vydavatelů za rok 2018, který sestavil Metacritic na základě sesbíraných hodnocení. Z něj vyplývá, že Focus na trh poslal 14 různých titulů, které ve všech možných verzích nasbíraly průměrné hodnocení 69,8 %. To přeci není vůbec špatný výsledek. Nejlépe kritici hodnotili první epizodu historické detektivky The Council pro Xbox One (79 %), která se současně stala nejlepší novou IP, nejhůře pak Space Hulk: Deathwing s průměrným skóre 55 %. To není žádný propadák a jen to odpovídá tomu, jak vyrovnanou bilanci vydavatel má.

Francouzský vydavatel je jediný z větších hráčů, který v loňském roce nedosáhl ani s jedním titulem v recenzích na průměrnou známku 80 % a vyšší.

Hodnocení nahoru možná netáhnout vyložené hity, ale zároveň mu neškodí žádné propadáky. Což se děje i mnohem větším firmám – Sony (Bravo Team, 45 %), Square Enix (The Quiet Man, 29 %), Bandai Namco Entertainment (Tennis, 28 %), THQ Nordic (Agony, 34 %). Nevypovídá to o něčem? Třeba že si Focus dokáže udržet laťku a pohlídat výsledky svých autorů? Na druhou stranu je třeba férově uznat, že jen menšina her od Focusu se těší vyloženě kladným recenzím a větší část z nich loni připadla na jednotlivé epizody série The Council. A zajímavý je ještě jeden postřeh. Francouzský vydavatel je jediný z větších hráčů, který v loňském roce nedosáhl ani s jedním titulem v recenzích na průměrnou známku 80 % a vyšší.

Na závěr jen dodám, že se proto moc těším, s čím se letos Focus vytasí na E3 a zda si udrží mé sympatie. A jak to máte s jeho produkcí vy? Líbí se vám, anebo to není nic pro vás? Fandíte případně jiné podobné firmě, která nehraje první ligu? Pochlubte se v diskuzi.

Nahlásit chybu v článku

9

Napsat komentář

Další články
Nahoru