Proč nejsou nové konzole bez mechaniky dobrý nápad

Možnost volby je pro zákazníka vždy výhodnější. Zapomeňte na bazar, rychlé slevy i jistoty

6. 3. 2019

V posledních dnech a hodinách se znovu proslýchá, že Microsoft už brzy představí novou verzi Xboxu One S bez diskové mechaniky. Podle důvěryhodných zdrojů by tato takzvaná edice All-Digital měla dorazit na trh už v květnu a o měsíc dříve prý výrobce odstartuje předobjednávky. Pokud se tak skutečně stane, Microsoft si tím v ostrém provozu především vyzkouší něco, na co může pomýšlet pro příští generaci konzolí. A sice, že se zbaví optické mechaniky úplně. A nejen on, s podobným nápadem si může pohrávat i konkurenční Sony. A já vám teď řeknu, proč si myslím, že to není dobrý nápad a neměli bychom být z téhle vize moc nadšení.

Zkuste se prosím alespoň na moment přenést přes skutečnost, že jsem zapšklý “stařec”, konzerva a zpátečník, který bojuje proti pokroku a kdyby dnes někdo představil parní stroj, řekl by o něm, že je to ďáblovo dílo a jízda lokomotivou povede u těhotných žen k potratům. Zkuste se společně se mnou zamyslet nad možnými scénáři a argumenty a uvidíte, zda je bezdisková budoucnost něco, na co se máme těšit a vítat to s otevřenou náručí, anebo k tomuhle nápadu přistupovat se zdravou dávkou skepse a jistou opatrností.

Podobný test jako Microsoft už v minulosti udělala Sony se zavedenou platformou.

Rychlost připojení k internetu neustále roste a každých pár let se objeví někdo, kdo prohlásí, že ta další generace už se bez fyzických nosičů obejde. Já tomu nevěřím, navzdory tomu, že si uvědomuji jejich omezení. Média mají rovněž omezenou životnost, někdy jsou citlivá na zacházení, občas se nám může zdát, že jejich kapacita roste pomaleji, než nároky vývojářů. Navíc jsou za humny všechny ty kouzelné streamovací služby. Ale co když jednoduše právě u vás připojení k internetu za mnoho nestojí, máte za to být trestaní?

Podobný test jako Microsoft už v minulosti udělala Sony se zavedenou platformou. Handheld PlayStation Portable z roku 2004 v jedné z revizí nazvané PSP Go v roce 2009 zbavila uprostřed životního cyklu UMD mechaniky a jeho majitele odkázala výhradně na PlayStation Store. Ukázalo se, že to z více důvodů není příliš dobrý nápad. Větší zájem byl o stávající verze než o sexy novinku, která nepochybně měla své kouzlo, ale závislost na digitální distribuci a problém, jak převést stávající knihovnu her, brzdil speciální verzi v rozletu. Problém s převodem už existujících krabicových her, které mají zákazníci doma, do podoby digitálních klíčů by ostatně musel Microsoft řešit i teď a údajně jej řeší.

Na distribuci titulů bude mít monopol majitel platformy. Nebude existovat konkurence v podobě kamenných prodejen, nic jej nebude nutit tlačit ceny tak rychle dolů.

Další negativní dopad může mít bezdisková konzole na cenu her. Na distribuci titulů totiž bude mít monopol majitel platformy. Nebude existovat konkurence v podobě kamenných prodejen, nic jej nebude nutit tlačit ceny tak rychle dolů. Ostatně stačí se podívat, jak neochotně navzdory některým super výhodným globálním slevovým akcím zlevňují své tituly velcí vydavatelé dnes na PlayStation Storu a Xbox Storu. Za pár měsíců od uvedení titulu jistě k poklesu ceny dojde, ale nikdy se tak nestane s takovou pružností jako u fyzických verzí, jejichž prodejci dokážou už pár dní po vydání nepopulární hru výrazně zlevnit. Pro příklad nemusíme chodit daleko. Stačí se podívat na nedávné případy Anthem nebo Fallout 76, které se prodávaly hůře, než obchody předpokládaly, a ve snaze zbavit se naskladněných zásob, šly s cenou rychle dolů. Cenotvorbu budou takto ovládat jen vydavatelé a provozovatel dané platformy.

Přijdete i o možnost vaši hru prodat a získat alespoň část ceny zpátky, jakkoli opakované prodeje nemají vývojáři a vydavatelé moc rádi a nic z nich nemají. Pokud si novopečený majitel nekoupí třeba kupříkladu nějaká DLC samozřejmě. Čistě teoreticky by bylo možné, aby existoval nějaký digitální bazar, možnost hru vrátit za sníženou cenu a na protiúčet si obratem za doplatek koupit jinou hru, ale to už předpokládá nějakou součinnost dalších zapojených firem. A v praxi to zatím v masovém měřítku nikdo nerealizoval.

Křehkost digitálních knihoven a distribučních platforem nedávno připomnělo i uzavření Wii Shopu. Majitelé ze dne na den přišli o možnost znovu si stáhnout dříve zakoupené hry.

Pokud budete chtít hru “půjčit” kamarádovi, nebo si ji jen na den vyzkoušet, budete se muset spoléhat na to, že výrobci konzolí budou nadále podporovat nejrůznější programy umožňující sdílení knihovny. A že s nimi budou souhlasit vydavatelé her a budou je podporovat. Mnohem efektivněji budou moci také provozovatelé platforem řídit, co a v jaké podobě budete hrát prostřednictvím regionálních zámků. Ty sice existují i u krabicových verzí, ale jsou zpravidla benevolentnější, je často možné objednat si hru s anglickými titulky z druhého konce světa, ačkoli v Evropě a v USA oficiálně nevyšla. A nic vám nebrání vložit ji do vaší konzole a spustit. V digitálním světě budete odkázaní v lepším případě na sekundární účty v jiných regionech, v horším pak na nutnost obcházet pravidla použitím VPN.

Křehkost digitálních knihoven a distribučních platforem nedávno připomnělo i uzavření Wii Shopu. Majitelé ze dne na den přišli o možnost znovu si stáhnout dříve zakoupené hry. Můžete namítat, že je to stará platforma, staré hry. Nikdo vám ale nezaručí, že to se za pár let nestane s vaší knihovnou titulů pro Xbox 360 nebo PlayStation 3. Proč by se jich firmy zbavovaly? Úspora peněz, náročný provoz, potřeba zaměstnávat více lidí. Může se to zdát jako pitomost, ale vážně vám nikdo neslíbí, že si jednou digitální zakoupené hry budete moci stáhnout už nadosmrti. A jejich “životnost” tak nakonec může být kratší než u fyzických nosičů. Ostatně, i když jde zatím o ojedinělé případy, v minulosti už se stalo, že některé hry nebo DLC časem z digitálních distribučních platforem úplně zmizely. V takové chvíli není nad krabičku a klasický disk.

Když nic jiného, mechanika představuje možnost volby a garantuje vám větší svobody.

Všechny tyto nedostatky může vyřešit externí mechanika. Ale vážně si chcete připlatit za něco takového, co budete muset ke konzoli připojovat? Přitom pořizovací cena samostatné jednotky nebude asi zanedbatelná, zatímco v ceně celé konzole nehraje žádnou významnou roli. Bez čtečky fyzických médií se ale vytratí přes veškerou digitalizaci a nástup streamovacích platforem i část z multimediálního poselství konzole. Není to můj denní chleba, ale když na to přijde, jsem rád, že mám kam zasunout film na DVD či Blu-ray.

Bezdiskové konzole se samozřejmě mohou skvěle doplňovat s rozmachem herních streamovacích služeb, jako je plánovaný xCloud od Microsoftu, i s předplatným na digitální hry, jaké představuje Game Pass. I proto se redmondskému gigantu Xbox bez mechaniky skvěle hodí do “krámu”. Navíc umožní cenu stávající konzole srazit ještě o kus dolů. Já si ale upřímně myslím, že mít možnost volby je pro zákazníka vždy výhodnější. A když nic jiného, mechanika představuje možnost volby a garantuje vám větší svobody, jak jsem se snažil shrnout v předchozích odstavcích. Měli bychom na to myslet nejen u spekulovaného nového Xboxu One, který představuje alternativu, ale především u další generace, kde by se již mohlo jednat o nutnost. Pokud stále platí, že dva je víc než jeden, chci mít možnost rozhodovat se, i kdybych nakonec třeba nikdy mechaniku v konzoli nevyužil. A co vy?

Nahlásit chybu v článku

19

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru