Po AAA, AAA+ a III přichází řada na AAAA hry

Ubisoft a Microsoft zavádí novou terminologii. Čím se budou lišit od aktuálních blockbusterů?

Zdroj: Ubisoft
9. 9. 2020

Jestliže vaši pozornost přilákal záměrně matoucí titulek, jste na správném místě. Přijde s novými konzolemi i úplně nová generace her? To nejspíš ne, ale nová terminologie by se zřejmě vydavatelům líbila. Hned dvě společnosti totiž začaly v poslední době používat označení AAAA pro tituly nejvyšší třídy. Tou první byl už před časem Microsoft, který lákal na to, že nově založené studio The Initiative je AAAA týmem. A takový samozřejmě nemůže dělat nic menšího než AAAA hry. Už dlouho se spekuluje, že v tomto studii vzniká další díl série Perfect Dark původně od Rare.

Nyní stejnou terminologii zřejmě začíná používat také Ubisoft, protože tak své tituly, na nichž pracují, označují jeho zaměstnanci v profilech na síti LinkedIn. Jmenovitě se to týká her Beyond Good and Evil 2 (dejme tomu) a Skull & Bones, což je docela paradoxní vzhledem k tomu, že se hovoří o tom, že druhá jmenovaná hra má problémy a může přejít na live service pojetí a free-to-play model. Další dvě zatím neoznámené AAAA hry pak mají vznikat ve studiích Ubisoftu v Bordeaux a v Berlíně. Spekuluje se, že jednou z nich by mohl být nový Princ z Persie. Aby to ale nakonec nedopadlo tak, že všechno od Ubisoftu je vlastně očima vydavatele AAAA. Třeba nás do této problematiky víc zasvětí už zítra na akci Ubisoft Forward.

Termín III zase označuje nezávislé hry s vysokými produkčními hodnotami vymykající se běžné indie scéně.

Jak už ale padlo v titulku, sluší se připomenout, že nejde o jedinou nebo první snahu upozornit na to, že se nějaká hra má vymykat pojetí klasické AAA produkce, pod kterou si většina lidí představuje jednoduše vysokorozpočtové trháky té nejvyšší kvality. Už před pár lety se začal neformálně používat termín AAA+, který označoval AAA hry s potenciálem generovat další příjmy dlouho po vydání podobně jako MMO díky season passům, battle passům, rozšířením a live service prvkům. Příkladem takových titulů mohou být Call of Duty, Battlefield nebo Destiny.

Termín III zase označuje nezávislé hry s vysokými produkčními hodnotami vymykající se běžné indie scéně. Mohou tedy přijít s rozpočtem, rozsahem a nakonec i kvalitou typickou tradičně pro velké hry. Mnohdy na nich pracují zkušení vývojáři původně působící ve velkých korporacích. Za příklady takových počinů se považují Hellblade: Senua’s Sacrifice nebo Ancestors: The Humankind Odyssey.

Na internetu jsem také zaznamenal starší kritický ohlas hráče, který si stěžoval, že většina dnešních AAA nemá patřičnou kvalitu a navrhoval, aby nálepka AAAA označovala AAA hry, které jsou opravdu dobré…

Kdy se začal používat termín AAA hra

Za jednu z prvních AAA her bývá považováno Final Fantasy VII. Právě v druhé polovině devadesátých let začaly firmy tento termín v souvislosti s videohrami používat. Velmi si heslo oblíbila třeba EA. Tehdy se tím společnosti odkazovaly především k nákladům na vývoj, dabing, hudbu i marketing. Šlo o první výraznější snahy přiblížit se filmovému standardu. Nikoho by tak zřejmě nemělo překvapit, že dalším podobným titulem bylo koncem devadesátek kultovní Shenmue od Segy, jedna z nejdražších her své doby.

Nahlásit chybu v článku

6

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Další informace Rozumím