Nvidia: RTX 2080 je silnější než GPU nových konzolí

CEO Jensen Huang naznačuje malý pokrok na poli konzolí, není ale jasné, kde bere srovnání

26. 12. 2019

Příští generace konzolí dorazí mezi hráče teprve až za rok, první detaily ale začaly prosakovat poměrně brzy a jak v případě Sony, tak i u Microsoftu, jsou některé informace již známé. Prozatím jde ale spíše o nekonkrétní sliby týkající se například rozlišení a snímkovací frekvence, na informace o výkonu jsou ale výrobci prozatím ještě skoupí. O určitý obrázek se ale v posledních dnech postarala poněkud překvapivě konkurenční Nvidia, která sice s novými konzolemi nemá nic společného, ráda se ale na adresu konkurence ozývá.

Aktuální informace přicházejí z konference GTC China, kde se Jensen Huang, CEO hardwarového giganta, rozpovídal o současných i dalších plánech svého zaměstnavatele. Pozornost hráčů upoutala konkrétně krátká prezentace jednoho z notebooků z řady MAX-Q. Pro upřesnění můžeme dodat, že v tomto případě jde o speciální řadu herních notebooků, které se vyznačují nejen velkým výkonem, ale především neomezenou mobilitou. Více detailů jsme přinesli v jednom z předchozích článků o ray tracingu. Prezentovaný notebook Lenovo Y740 díky tomu může oplývat parametry pouhých 21 mm tloušťky při váze 2,5 kilogramu, co je ale nejzajímavější je holedbání se Nvidie, že grafika v tomto stroji je silnější než ta, jež bude přítomna v nových konzolích. Níže naleznete video z této prezentace a uvedená slova naleznete konkrétně v čase 21:11. Ovšem při pohledu pod pokličku je ale zapotřebí takové prohlášení brát s odpovídající rezervou. Přeci jen – Nvidia sebevědomě hlásí, že dosud veřejnosti nepředstavený hardware porazí současná grafická karta řady RTX 2080. Tedy nikoli nejvýkonnější grafická karta řady RTX a navrch jde o její mobilní alternativu. Ta je designovaná na méně zbytkového tepla i na menší spotřebu, přičemž na celkový výkon má vliv obojí. U desktopové varianty by tedy situace mohla být ještě dost odlišná.

Z těchto slov vyplývá, že pokud je na tomto šprochu pravdy trochu, tak grafické jádro pro příští konzole bude výkonem sedět alespoň nad RTX 2070, ale zapomínat nelze na několik zcela zásadních faktorů. Výkon konzolí určuje grafické jádro pouze částečně. Jde přeci jen o uzavřený ekosystém, z něhož lze vždy vyždímat mnohem více díky prakticky neexistující variabilitě hardwaru. Stejně tak je nutno zároveň myslet i na to, že konzole jsou vybudované pro pouze jedinou věc – pro hraní. Jejich architekturu z tohoto důvodu není zapotřebí uzpůsobovat více činnostem i odlišným aplikacím naráz a architektura je díky tomu úzce specializovaná a využívat může vždy maximální množství výkonu, což pro hardware pro PC ne vždy beze zbytku platí. Ta nejdůležitější poznámka k výše uvedeným slovům CEO Nvidie ale tkví v tom, že nemáme jasno v tom, na základě jakých dat činí Nvidia podobné závěry. Navrch navíc není ani jasné to, zda v tomto případě Nvidia svůj hardware náhodou neporovnává s konzolí kódově označovanou jako Lockhart, tedy se slabší verzí Xboxu, jež je údajně stále ve vývoji, či zda vzhlíží ke skutečnému high-end next-genu. Lichotivá by pro ni i pro investory samozřejmě byla ta první varianta.

Tak jako tak bude zajímavé sledovat odhalení přesných specifikací, spolu s tím výkon označený uchopitelnou cifrou (u GPU se udává v teraflops) i jak obstojí ve srovnání s novou řadou grafických karet od Nvidie. Ty mají být představeny už v průběhu příštího roku, z výše uvedených důvodů ale může být prosté srovnání výkonu poměrně zavádějící a činit závěry bude lepší až v momentě, až uvidíme v běhu samotné hry a až je budeme moci porovnat. A to ještě bude trvat. Už nyní ale lze připomenout naše pohledy na současné poznatky týkající se nového hardwaru konzolí – podívali jsme se jak na nečekaně odhalený Xbox, tak i na PlayStation 5. Oba výrobci nicméně slibují až 4K rozlišení v 60 snímcích za vteřinu a k tomu Xbox navrch láká mimo jiné i na proměnlivý framerate dosahující až 120 snímků za vteřinu i na dynamické rozlišení dosahující hodnoty až 8K. To ale slibuje přinést i PlayStation 5 a zrovna tento slib doporučujeme brát s rezervou u obou výrobců. Zatím to navíc vypadá, že chybět nebude ani hardwarová podpora ray tracingu, nicméně ani příští rok se určitě nevyhneme tomu, že se nalezne určitá část PC hráčů spílajících na to, že konzole opět jednou budou brzdit grafický vývoj jejich oblíbené zábavy.

Nahlásit chybu v článku

4

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru