Nvidia nastínila budoucnost NPC, má to ale spoustu háčků

Nvidia nastínila budoucnost NPC, má to ale spoustu háčků

Umělá inteligence umožní přirozeně komunikovat s postavami ve hře. Je to ale bezpečné?

Zdroj: Nvidia
29. 5. 2023

Společnost Nvidia uspořádala na veletrhu Computex 2023 velkou prezentaci, během které se vcelku přirozeně mnohokrát mluvilo také o videohrách. V tomto ohledu nás obzvláště zaujala ukázka fungování nového systému pro zpracování NPC ve hrách, který se má postarat o přirozenou komunikaci, hlasový výstup i animaci obličeje. Nvidia jej nazývá Avatar Cloud Engine, zkráceně ACE, a demonstrace přímo na pódiu měla představit vývojářům i hráčům, že dialogy ve hrách nemusí být toporné a omezené možnostmi, které připraví scenáristé. Zní to dobře, na papíře i během prezentace, faktem ovšem zůstává, že tenhle výhled do budoucna v podání Nvidie s sebou přináší velké množství pochybností, háčků a překážek, které alespoň prozatím technologický gigant neřeší.

Pokud se zaměříme na samotnou ukázku, Nvidia představuje hratelnou postavu jménem Kai, která se vydává v kyberpunkovém zasazení do restaurace na ramen. Majitel restaurace Jin ale nemá příliš dobrou náladu, což je ostatně i jedna z prvních odpovědí, o jejíž vygenerování se stará umělá inteligence. Rozhovor dále probíhá na základě hlasového vstupu hráče a reakce NPC, takže sice na první pohled působí jako obvyklý herní dialog, ale vše by mělo být unikátní a automaticky vytvořené pro danou situaci. Jak lidé z Nvidia popsali, scénu vytvořili za přispění nejmodernějších technologií, běží na Unreal Enginu 5, využívá například nástroj Meta Human a vytěžuje zapojenou grafickou kartu ray tracingem a dalšími efekty. Podstatné jsou ale reakce majitele restaurace Jina, která – ano – působí velmi přirozeně, i když vlastně hráči zadává jen další z mnoha úkolů. Konkrétně, postarat se o větší bezpečí v lokalitě, kde se restaurace nachází.

Podle Nvidie by vstupem ze strany hráče mohl být hlas, jako je tomu v ukázce, stejně jako text, což už možná není tak příjemné, ale stále jde o demonstraci potenciálních budoucích možností. Bohužel, jak už jsme uvedli výše, nad samotnou ukázkou i technologií v ní představené se vznáší mnoho otazníků, pro které momentálně neexistuje jednoznačné vysvětlení a vyřešení možných problémů. Pomineme-li fakt, že mnoho hráčů dialogy jednoduše přeskakuje a jde „jen po úkolech“, zapojení umělé inteligence automaticky znamená ztrátu kontroly nad obsahem. Ačkoliv CEO Nvidia Jensen Huang během prezentace na Computexu vysvětlil, že Jinovy reakce jsou v souladu s kontextem a příběhovým pozadím, který byl pro tuto postavu připraven, není rozhodně vyloučeno, že hráči nebudou chtít obejít tato omezení a dostat z Jina či kohokoliv jiného ve hře odpověď z ranku nežádoucích.

Zdroj: Nvidia

V případě, budou-li chtít systém ACE použít vývojáři, budou muset chtě nechtě zapojit nejrůznější ochranné mechanismy na zakázaná slova, případně naučit AI závadné otázky a reakce přehlížet. Jistě, hodily by se i trefné odpovědi, které by nepříjemnou či závadnou situaci vhodně glosovaly, je však otázkou, jak složité by bylo něco takového připravit. Vývojáři se použitím umělé inteligence v odpovědích NPC vzdávají jakékoliv kontroly, to může přicházet do kolize s ratingem hry, případně reputací titulu, potažmo vývojářů, a vracíme se k tomu, že předem připravené odpovědi jsou mnohem bezpečnější variantou. Snad i z tohoto důvodu se zdá být použití systému ACE vhodné spíše pro menší nezávislé projekty, nežli pro obří hry velkých firem, kde by ovšem bylo skvělé mít možnost doopravdy „poklábosit“ s kteroukoliv z desítek a možná i stovek postav.

Určité pochyby pak může vyvolat samotná ukázka, kterou Nvidia nenaroubovala na žádnou z vydaných her, ale připravila vlastní scénu. Je tedy otázkou, nakolik flexibilní by celý systém byl, a jak by ho bylo možné implementovat. Jak navíc bylo patrné během prezentace, celý systém skutečně spoléhá z určité části na výpočty v cloudu, což je pro hráče potenciálně další omezení, uvážíme-li, jak kriticky se nahlíží například na singleplayerové tituly, které vyžadují neustálé připojení k internetu. A i kdyby tohle problém nebyl, vyvstávají další, spojené s rychlostí připojení k internetu a následnou latencí vygenerovaných odpovědí. Čili, vypadá to zajímavě a ACE s sebou přináší určitý příslib, když se ale nad tématem člověk zamyslí trochu déle, jako příliš schopný model se zatím technologie netváří.

Nahlásit chybu v článku

4

Napsat komentář

Další články
Nahoru