Nové hry běží o trochu lépe na PS5, říká Digital Foundry

Papírově slabší konzole místy překonává Xbox Series X. Microsoft problémy přiznává

Zdroj: Activision
26. 11. 2020

Jednou z mnoha věcí, nad kterou hráči i novináři diskutovali před uvedením nových konzolí, byl zcela pochopitelně jejich výkon. V momentě, kdy byly k dispozici specifikace Xboxu Series X a PlayStationu 5, došlo na přímé papírové porovnání a podtržení slov Microsoftu, že chystají na trh uvést nejvýkonnější herní konzoli všech dob. Úctyhodných 12 teraflopů grafického výkonu nového Xboxu, ať už jde o relevantní veličinu, či nikoliv, stálo proti 10,28 teraflopům PS5 a postupně převládlo přesvědčení, že to bude právě Microsoft, kdo vyhraje bitvu na poli third party titulů. Skutečnost je ale překvapivě opačná, jak dokazují poslední měření odborníků z Digital Foundry, které doplňuje i souhlasné vyjádření výrobců Xboxu pro magazín The Verge.

Redakce Digital Foundry pravidelně posuzuje technickou kvalitu a výkon jednotlivých titulů a často proti sobě staví všechny dostupné verze. Hráči tak mají možnost přehledně sledovat nejen zpracování a vyznění zahrnutých technologií, ale také údaje o rozlišení a frekvenci snímků za sekundu. Společně s tím se zpravidla dočkají i vysvětlení, proč konkrétní titul funguje, či nefunguje daným způsobem a mohou si udělat poměrně jasný obrázek o výsledném stavu. Budeme-li tedy analýzy Digital Foundry považovat za objektivní – byť sami provádí i analýzy sponzorované – vychází z toho to, co naznačujeme v úvodu. Řada podzimních titulů i navzdory o trochu slabšímu hardwaru funguje lépe na PlayStationu 5, pro což navíc redaktoři DF dle svých vlastních slov nemají žádné logické vysvětlení.

Prvním titulem, který Digital Foundry postavilo proti sobě ve verzích pro obě nové konzole, byla vylepšená verze Devil May Cry 5. Až na režim, který upřednostňuje vyšší framerate, má mírně navrch Xbox před PlayStationem, podle komentáře ale není nárůst tak patrný, aby odpovídal papírovým rozdílům ve výkonu obou zařízení. Co víc, právě ve chvílích, kdy hráč zvolí co nejvyšší frekvenci snímků, PlayStation 5 překonává Xbox Series X na mnoha místech o desítky fps, což je pro redaktory magazínu překvapivé a během videa v podstatě nedojdou k žádnému uspokojivému závěru, proč se tak děje.

Poslední titul, v němž došlo ke vzájemnému měření sil, pak bylo Call of Duty: Black Ops Cold War, kde sice Xbox Series X lépe zvládá ray tracing, ale zaostává za PS5 v módu upřednostňující počet snímků za vteřinu.

Dalším titulem, který Digital Foundry vzájemně porovnávali, byl Assassin’s Creed Valhalla, kde se obraz na Xboxu Series X trhá a frekvence snímků klesá pod hodnotu 60. Verze pro PS5 funguje podle analýzy plynuleji a jediným způsobem, jak podání Valhally na novém Xboxu zlepšit, je zapojení do televize podporující technologii VRR. Ta přetrhávání obrazu odstraní, ale nejde o mainstreamové řešení a uživatelů s vhodným vybavením je podle Digital Foundry méně, nežli více. Rozdíly jsou ale patrné také v Dirtu 5 – PlayStation 5 dosahuje lepších výkonů v režimu kvality i co se podání textur či rozlišení týče, byť zaostává za Xboxem v režimu 120 fps. Poslední titul, v němž došlo ke vzájemnému měření sil, pak bylo Call of Duty: Black Ops Cold War, kde sice Xbox Series X lépe zvládá ray tracing, ale zaostává za PS5 v módu upřednostňující počet snímků za vteřinu. A i když by se mohlo jevit, že výsledky lze číst obdobným způsobem i z druhé strany, pořád se Digital Foundry ve svých videích vrací ke specifikacím a tím pádem i očekávání lepšího výkonu Xboxu Series X ve většině případů, nikoliv naopak.

Aktuální stav dále popisuje magazín The Verge, jehož redaktor Tom Warren anonymně mluvil s několika vývojáři, a ti naznačili možné důvody výše popsaných problémů. Spočívat mají zejména v pozdním a omezeném dodání vývojářských verzí Xboxu jednotlivým vývojářům a tudíž i kratší době, za kterou se museli naučit pracovat se všemi novými nástroji. Tahle eventualita se nakonec odráží i v aktuálním dění, kdy se pro jednotlivé hry – například Dirt 5 či AC Valhalla – chystají další důležité opravy verzí pro nové konzole a je víc než zřejmé, že období osvojování nových technologií bude ještě nějakou dobu trvat. Překvapivě se pak k celé kauze otevřeně vyjadřují i zástupci Microsoftu, kteří tím v podstatě potvrzují, že problém zřejmě nemá konzole jako taková, ale jednotlivé tituly, jejichž vývoj byl ovlivněn výše uvedenými náznaky.

„Jsme si vědomi problémů s výkonem v několika hrách, které jsou optimalizované pro Xbox Series X|S a pracujeme s našimi partnery na jejich odstranění, abychom nabídli optimální herní zážitek,“ říká Microsoft pro The Verge. „Se začátkem nové generace konzolí zatím naši partneři pouze kloužou po povrchu a teprve zjišťují, čeho jsou zařízení schopná. S tím, jak si budou konzoli osvojovat, očekáváme opravy menších chyb,“ doplňuje pak mluvčí redmondské společnosti. Na dotaz, jak se projeví mnohokrát zmiňovaná plná podpora architektury RDNA 2, kterou Xbox Series X podle četných vyjádření disponuje, už magazínu neodpověděl, je proto zřejmě až záležitostí budoucnosti poznat, jak na tom potenciál obou zařízení vlastně je.

Nahlásit chybu v článku

14

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Další informace Rozumím