Metro Exodus se nového Far Cry ani Crackdownu 3 nebojí

Napodobí Metro Exodus slavného Zaklínače?

Ambice ukrajinským tvůrcům nechybí

13. 7. 2018
Název: Metro Exodus Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , Žánr: Datum vydání: 15. 2. 2019

Ačkoliv se v souvislosti s E3 hodně skloňovaly hry jako Cyberpunk 2077, Death Stranding, druhé Last of Us nebo nový Assassin’s Creed, neměli bychom zapomínat na Metro Exodus. Celá série totiž zraje jako víno a vzhledem k materiálům, které dosud vývojáři z 4A Games vypustili do světa, není úplně od věci přirovnat celkový posun od prvního dílu k věhlasnému Zaklínači od CD Projektu. Původně lehce svérázná adaptace knižní předlohy se se třetím dílem stává jednou z nejočekávanějších her, ať už ve smyslu završení příběhu nebo technologické dokonalosti.

Tím nejviditelnějším, co posouvá třetí díl série kupředu, je odklon od prostředí moskevského metra. Ačkoliv šlo do velké míry o risk, jde podle výkonného producenta Jona Blocha o pochopitelné rozhodnutí, které muselo dříve nebo později přijít. Právě třetí díl tak hráčům nabídne mnohem otevřenější design jednotlivých úrovní a posune se blíže k tomu, co tolik milují třeba fanoušci Falloutu. Otevřené lokace navíc v případě Metra: Exodus neznamenají pro lidi z 4A Games jen úlitbu trendům, ale skutečně nový přístup k designu, díky kterému by mohl být třetí díl téhle ságy velmi svěží záležitostí. Navíc, neutěšený příběh stále pokračuje, čili dva roky po událostech Last Light, konkrétně jeho dobrém konci, prchá Arťom s Annou na povrch a společně se vydávají na dalekou cestu za novým životem na východě. Pokud jste někdy o Metro zavadili, určitě už ale víte, že o žádnou romantickou projížďku ruskou krajinou nepůjde.

Ve jménu technologického pokroku

Důvod, proč Metro Exodus vypadá tak dobře, ale není zakotvený jen v tom, že se už nebudeme pohybovat v temných tunelech metra – vývojáři už během vývoje Last Light sbírali poznatky a implementovali první vylepšení do vlastního 4A enginu, o kterém nyní mluví jako o kompletně přepracovaném. Na čem si údajně dali nejvíce záležet, jsou animace obličejů a osvětlení, které jsou dle vývojářů klíčovým prvkem k uvěřitelnosti počítačové grafiky. A vzhledem k tomu, že se hra bude odehrávat ve velkých otevřených lokacích, přišel ke slovu poprvé i systém pro dynamickou změnu denní doby, počasí a celá řada odlišných biomů. Vývojáři rovněž učinili důležité rozhodnutí v tom, že hru nezasadili do jedné obří lokace – namísto toho připravují několik menších map, aby se mohli soustředit na detaily a během ročního putování Arťoma, Anny a dalších nabídli pokud možno více odlišných prostředí.

Nemusíte mít ale strach, že byste v rámci jednotlivých částí hry zakopávali o jejich hranice – ukázka z letošní E3 se rozprostírala v prostoru přibližně dvacetkrát větším, než byly největší úrovně z Metro Last Light a v řeči čísel se bavíme o přibližně 16 kilometrech čtverečních. Jen pro představu – takhle velká je mapa ze hry Fortnite a to navíc v případě Metra Exodus nejde o největší lokaci ve hře. Krédem hry je možnost vydat se kamkoliv, což mohli vyzkoušet všichni pozvaní novináři na E3 a alespoň částečně zjistit, jak vážně to Metro Exodus s prozkoumáváním prostředí myslí. Vzhledem k měřítku je například hodně složité dopředu určit, jestli vodní plocha vedle vás je řeka nebo protáhlé jezero, protože jednoduše nevidíte na konec. Je složité určit, odkud na vás jakékoliv zmutované monstrum zaútočí, protože se může přiřítit odkudkoliv, samozřejmě i ze vzduchu. A nebýt kompasu či fyzické mapy, do které může Arťom nahlížet dle libosti, byli byste zřejmě dočista ztracení. Všemu navíc sekunduje fakt, že procházka krajinou Metra Exodus je hodně depresivní a všude kolem vás se budou objevovat pozůstatky už téměř čtvrt století skončené nukleární války. Rozbité domy, vraky vozidel, vlaků, holé stromy, sutiny… Nic, co by ve vás vyvolávalo dobré pocity, nic, k čemu byste neměli automaticky odpor. I to je do určité míry velký risk, vývojáři ale očividně vsází na to, že motiv postapokalyptického světa je pro hráče i po celém zástupu her s podobnou tématikou stále velmi přitažlivý a budou v něm chtít trávit svůj čas.

Jako odměnu dostanou hodně flexibilní systém questů, ne nepodobný českému Kingdom Come Deliverance. Pokud je tohle rodící se trend, tak jedině dobře – hry už totiž dle mého dospěly do bodu, kdy by mohly začít být mnohem plastičtější, co se řešení úkolů týče a v podstatě zlikvidovat zaběhnutý systém úspěchu a neúspěchu. V případě Metra Exodus byste tedy dopředu neměli mít šanci poznat, jestli způsob, kterým plníte probíhající misi, je správný, či špatný a pouze se vypořádávat s následky. Pokud tedy konkrétně nedokážete osvobodit rukojmí z tábora nepřátel, hra s tím bude umět kalkulovat a bude mít adekvátní scénář, abyste mohli pokračovat bez nutnosti opakovat jednu sekvenci do zemdlení, dokud se vám rukojmí osvobodit nepodaří. Samozřejmě ale berete všechno výše řečené s velkou rezervou, protože se pořád bavíme hodně abstraktně a zejména na tomto místě odhalí skutečné fungování questů až vydání plné verze.

Olovo je stále stejně vzácné

Co naopak v tuto chvíli jisté je, že využívání plejády skvěle vymodelovaných i znějících zbraní bude i napotřetí značně omezené. Ve světě Metra jsou totiž náboje hodně vzácným artiklem a ani tentokrát jich nebudete mít nikdy dostatek. Neberte to ale jako šikanu, nýbrž skvělý způsob, jak vás vývojáři přinutí skutečně prozkoumávat a dívat se kolem sebe. V mantinelech logiky je totiž svět tam nahoře mnohem bohatší na náboje a zdroje obecně, nežli uzavřený komplex metra, takže se stačí obrnit trpělivostí a mít oči na stopkách. Až se náležitě vybavíte a dovolíte si konečně stisknout spoušť, nečekejte však zcela propracovaný systém střelby s odpovídající balistikou a zpětným rázem. Vývojáři sice naznačili, že ve hře bude několik obtížností, zbraně by ale svým zpracováním měly nabídnout příjemnou výzvu, nikoliv přísný realismus. Mě osobně to nevadí a vy všichni ostatní jste byli varováni, nesmíme však zapomenout na to, že Metro Exodus míří také na konzole. V tomto případě je preferovanější platformou Xbox, kde by měla hra díky podpoře ze strany Microsoftu běžet v nativním 4K rozlišení. Hráči na PS4 Pro se ale údajně nemají obávat velkých kompromisů, vzhledem k tomu, nakolik je engine konzolím přizpůosben. Nebude však záležet pouze na rozlišení, ale zejména na počtu snímků za vteřinu, kde už může pro konzolisty nějaký ten drobný problém nastat.

Pokud bych to tedy měl v závěru nějakým smysluplným způsobem shrnout, musí padnout následující – Metro Exodus se tváří jako to pravé pokračování nejen ve smyslu příběhu, ale také jako odraz moderních technologií a přístupů. Vývojáři z 4A Games si navíc budují reputaci, na základě které lze v budoucnu stavět a nejen prostřednictvím dalšího Metra. Proto jsem upřímně hodně zvědavý, co dalšího vývojáři ze hry ukázou na Gamescomu a jak to nakonec celé dopadne. Metro Exodus vychází už 22. února příštího roku!

 

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru