GDC 2019 začíná. Na co se můžeme těšit

Microsoft ukončil testování xCloudu na iOS

Streamovat bude v září možné jen na Androidu. Apple nedovoluje přístup mimo lokální síť

Zdroj: Microsoft
6. 8. 2020

Letos po prázdninách dojde ke spuštění streamovací služby xCloud, která bude už při startu dostupná i v Česku a na Slovensku. Aktuálně probíhající testování bude ukončeno 11. září a k samotnému spuštění služby dojde jen o pár dní později. Project xCloud je v rámci zmiňovaného testu dostupný ode dneška už jen na zařízeních s operačním systémem Android, když byla podpora hardwaru společnosti Apple včera oficiálně ukončena. A vzhledem k absenci dalších detailů to vypadá, že osud xCloudu na systému iOS je přinejlepším nejistý. Důvodem jsou zřejmě striktní pravidla Applu týkající se aplikací dostupných skrze App Store.

Konec pokusů s iOS

Už samotná testovací fáze na iOS měla netradiční podobu. Do testování mohlo být zapojeno maximálně deset tisíc hráčů, kteří mohli navíc hrát pouze Halo: The Master Chief Collection. Z vyjádření zástupců Microsoftu pro magazín The Verge pak vyplývá, že obě tato omezení vychází z regulí Applu, a protože nešlo o jediné komplikace, Microsoft se rozhodl zkušební fázi pro tuto chvíli ukončit. „Testování xCloudu na iOS bylo zastaveno a nyní se zaměřujeme na zprostředkování cloudového hraní pro uživatele Androidu, a to od 15. září. Ambice škálovat cloudové hraní skrze službu Xbox Game Pass na všechna zařízení máme, k iOS však zatím nic dalšího dodávat nemůžeme,“ uvedl pro The Verge mluvčí Microsoftu. Naznačil sice tedy možné plány postupně rozšiřovat portfolio podporovaných zařízení, nikoliv však od prvního dne uvedení služby. Tím rovněž připomínáme, že se omezení týká i hráčů na PC a Xboxu, kterým se xCloud zpřístupní až později.

Konkrétní detaily týkající se omezení bránícího dalšímu testování Microsoft neuvádí, The Verge ale naznačuje, že důvodů může být několik, přičemž za ty hlavní označuje draze zpoplatněné nákupy v aplikacích a přísná pravidla streamovacích služeb. Co se transakcí prováděných přímo v aplikacích týče, provozovatelům Androidu a iOSu náleží shodně 30 % z každého nákupu v aplikacích distribuovaných skrze oficiální obchody aplikací (App Store a Google Play). Za to také oba giganti – Google a Apple – dlouhodobě čelí kritice i žalobám týkajícím se neférovosti. Například Apple aktuálně musí řešit soudní při týkající se odsouhlasení snížení poplatků za polovinu pro jiného giganta – pro Amazon. Z toho důvodu ostatně ani standardní varianta pro Android nebude podporovat nákupy v aplikaci a jedinou alternativou tak bude aplikace dostupná skrze obchod Samsungu. Tam Microsoft nabídne odlišnou verzi aplikace xCloud, jež interní nákupy v omezené podobě podporovat bude.

Streamovat lze pouze z vlastního zařízení a pouze v prostředí lokální sítě.

Ovšem jak bylo řečeno – zpoplatnění nákupů v aplikaci se týká obou platforem, takže to nebude tou hlavní překážkou a větší omezení v tomto ohledu přináší limitace streamování obsahu. Zde Apple dovoluje vysílat pouze obsah, který je ve vlastnictví daného vývojáře, což je také důvod, proč testovací verze pro iOS nabízela pouze kolekci Halo. Navíc platí, že streamovat lze pouze z vlastního zařízení a jen v prostředí lokální sítě (viz informační web určený vývojářům), takže schopnost streamovat z platformy postavené na konzolích Xbox v cloudu tím pravděpodobně padá úplně. A to bude také důvodem, proč na iOS nenarazíme ani na Stadii a na GeForce Now od Nvidie. Za pozornost také stojí, že schválení aplikace Steam Link, streamující hry z počítače v domácí síti, zabralo údajně rok. Ostatně, nedávná reakce na dotaz Bloombergu ohledně dostupnosti GeForce Now pro iOS byla poměrně vypovídající. „Zeptejte se Applu,“ řekl v březnu zástupce společnosti Nvidia.

Závěrem lze jen dodat, že z dlouhodobého hlediska je nepravděpodobné, že by se služba xCloud časem alespoň v omezené formě na iOS neobjevila, nicméně v dohledné době tomu tak určitě nebude. Streamovací platforma dostupná v rámci předplatného Xbox Game Pass Ultimate tak svoji knihovnu více než stovky her nabídne nejprve na Androidu a později i na konzoli a PC.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru