Microsoft představuje holografickou budoucnost Mesh

Microsoft představuje holografickou budoucnost Mesh

HoloLens 2 i další zařízení otevřou bránu do augmentované reality. Bude se týkat i her

Zdroj: Microsoft
3. 3. 2021

První generaci headsetu HoloLens pro augmentovanou realitu si většina hráčů spojuje s prezentací na E3 2015. Tehdejší spojení nového zařízení od Microsoftu a hry Minecraft vzbudilo kýžený zájem, bez ohledu na to, že první HoloLens byly určeny jen technologickým nadšencům a hrstce profesionálů. Microsoft nicméně nevzdal svoji snahu o odemknutí augmentované reality i obyčejným lidem, a přes oznámení HoloLens 2 dospěl včera v podvečer k vydání preview verze softwarového prostředí zhmotňující holografickou budoucnost.

Jedná se o sadu nástrojů Mesh, která do vašeho skutečného prostoru teleportuje digitální obraz druhého člověka, ať už se nachází kdekoliv na planetě. Pomocí HoloLens 2, ale i většiny dalších AR a VR zařízení, včetně mobilních telefonů nebo samotných počítačů, je možné komunikovat s mnohem vyšší mírou interakce, nežli nabízí tradiční videotelefonní řešení. Podle vzletných slov vynálezce Kinectu a zmiňovaných HoloLens Alexe Kipmana nemá Mesh žádné omezení a nástroje lze využít pro obyčejnou firemní debatu, stejně jako pro práci na konkrétním projektu z ranku strojírenství či medicíny. Podstatné je, že všichni účastníci hovoru na obou stranách uvidí stejný obraz a mohou tak sdílet konkrétní myšlenky a demonstrovat je ostatním.

Virtuální postavičky je pochopitelně možné upravovat, aby odpovídaly konkrétnímu vzhledu s tím, že jsou na prezentačních videích zastoupeny jen horními polovinami těl a uvolněnými končetinami.

Určitým nedostatkem nicméně zůstává, že jednotliví diskutující nejsou v prostoru augmentované reality zastoupeny vlastní podobou, nýbrž virtuálními avatary. Tady sahá Microsoft do zdrojů sítě AltspaceVR, kterou si koupil v roce 2017. Virtuální postavičky je pochopitelně možné upravovat, aby odpovídaly konkrétnímu vzhledu s tím, že jsou na prezentačních videích zastoupeny jen horními polovinami těl a uvolněnými končetinami. Například podle magazínu The Verge to ale nebrání v komunikaci a hlavně interakci s předměty, které si mohou jednotliví uživatelé předávat, případně je odkládat do prostoru, kde je opět uvidí všichni připojení diskutující.

Co se týče her, už zrušený Minecraft Earth demonstroval, že funkčnost na placatých displejích v době pandemie nebude zřejmě tak přitažlivá jako promítnutí AR do headsetů, v ideálním případě právě do HoloLens 2. Jak by mohlo vše do budoucna fungovat, demonstroval CEO společnosti Niantic, autorů Pokémon GO. John Hanke se pohyboval ve skutečném parku a kolem sebe mohl pomocí HoloLens 2 sledovat divoké pokémony. Jednoduchými gesty rovněž vyvolal nabídku vlastního inventáře a zvolil si Pikachu. Digitální pokémon ho sledoval, a jak naznačuje závěr ukázky, mohlo dojít k souboji s druhým hráčem. Tím se opět dostáváme k tomu, že síla Mesh a HoloLens spočívá zejména v tom, že víc lidí v jeden čas může sledovat stejný hologram a reagovat na něj, což by se logicky týkalo i souboji pokémonů.

Ukázka je však zamýšlená jen jako koncept, nikoliv konkrétní budoucí rozšíření či možnosti Pokémon GO a jen naznačuje další využití Meshe. Otázkou pak samozřejmě zůstává, jak hluboká bude podpora včera představeného softwarového kitu ze strany third party vývojářů AR/VR headsetů, vzhledem k předpokládané ceně HoloLens 2. Ačkoliv jde o ideální variantu, jak Mesh využít, zeď ve výši přibližně 3500 dolarů zřejmě nebude chtít překonávat každý. Bez ohledu na to jde ale o další zajímavý evoluční krok, skrze který se snad konečně jednou dostaneme k holopalubě ze Star Treku.

Nahlásit chybu v článku

1

Napsat komentář

Další články
Nahoru