Microsoft podporuje Epic ve sporu s Applem

Konec Unreal Enginu na iOSu ovlivní podnikání mnoha vývojářů, uvádí soudní prohlášení

Zdroj: Epic Games
24. 8. 2020
Název hry: Fortnite Vývojář: Vydavatel: Datum vydání: 25. 7. 2017 Platformy: , , , , , , Žánr:

Kauza, která se před dvěma týdny rozhořela mezi společnostmi Epic Games, Apple a Google se neustále vyvíjí. Po odstranění hry Fortnite z obchodů App Store i Google Play vstoupil CEO Epicu Tim Sweeney do otevřeného konfliktu s provozovateli dvou vedoucích mobilních operačních systémů, podal na ně jménem své společnosti takřka identické žaloby a nechal promítnout celý incident zpět do zmiňované hry. Naposledy jsme vás pak informovali o prvním konkrétnějším vyjádření zástupců Applu, kteří napadli Sweeneyho postup z konce června letošního roku, když si měl podle jejich slov vymoci speciální dohodu. Šéf Epic Games se ale obratem bránil, zveřejnil mailovou komunikaci a uvedl, že stejné podmínky chtěl pro všechny vývojáře. A ti, zdá se, jeho slovům věří a vyjadřují mu podporu, včetně Microsoftu, který před několik hodinami učinil soudní prohlášení Kevina Gammilla, generálního manažera oddělení, které má na starost procesy herního vývoje.

Motivací Microsoftu je v tomto případě ultimátum, které dal Apple Epicu minulý týden. Pokud totiž do 28. srpna nezmizí z Fortnitu možnost přímé platby za herní měnu, má Apple v plánu odstavit celé Epic Games od přístupů k vývojářským nástrojům, což může potenciálně vést až k tomu, že iOS nebude podporovat budoucí verze Unreal Enginu. Právě to by se podle Microsoftu mohlo dotknout nejen hráčů, ale především vývojářů, kam redmondská firma pochopitelně spadá a teoreticky by tak mohl být ohroženo i její podnikání. „Pokud už nebude tento engine podporová na platformách iOS a macOS, bude muset Microsoft buďto opustit své zákazníky, nebo si vybrat jiný herní engine pro vývoj svých her,“ vysvětluje Gammill a dále uvádí, že stejné stanovisko budou určitě zvažovat i další vývojáři. „Když se připravuje projekt, jehož životní cyklus je naplánován na dlouhé roky dopředu, je důležité mít jistotu, že vybraný engine bude i nadále dostupný na všech platformách, pro které se vývojáři rozhodnou titul vydat,“ dodává Gammill.

Vyjmenovává pak, jakým způsobem by postupná podpora mohla dopadnout na subjekty třetích stran a označuje postoj Applu za nebezpečný a výhledově značně bolestivý. Na Gammilla pak navazuje také šéf herní divize Phil Spencer, který o soudním prohlášení promluvil na Twitteru. „Dnes jsme zveřejnili stanovisko, v němž vyjadřujeme podporu Epicu ve snaze zachovat jejich přístup k vývojářským nástrojům Applu pro podporu Unreal Enginu,“ říká Spencer a odkazuje na zmiňované ultimátum. „Zajištění, že bude mít Epic přístup k nejnovějším technologiím Applu je správná věc pro vývojáře i hráče,“ dodává. Pod jeho příspěvkem se pochopitelně rozběhla další vlna bouřlivé diskuze a nelze úplně snadno vymezit, jak se k probíhající kauze fanoušci, ale také například další vývojáři staví.

Názorové rozdíly zřejmě vnímáte dostatečně a bude skutečně záležet až na soudním rozhodnutí, které by se současně stalo i velmi silným precedentem. To je pak s největší pravděpodobností cíl snažení Epic Games a tak, jak se kauza vyvíjí, přestává být pravděpodobné, že by došlo na mimosoudní dohodu. Pokud Tim Sweeney skutečně stojí za svými slovy, že chce rovné podmínky pro všechny, stejně jako je tomu na macOS, pak dohodou a absencí precedentu, na nichž stojí systém práva a soudnictví ve Spojených státech, takového výsledku nedosáhne.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Mohlo by vás zajímat

Nahoru